Metacritic raderar över 6000 negativa Death Stranding-användarbetyg

Medlem

Så tog dem bort alla positiva användarbetyg också?

Medlem

Bäst är väl att testa spelet själv?

Jag läser recensioner enbart för fantasins skull. ^^


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem
Skrivet av Superfly74:

Kan man inte använda sig av A.I botar som skriver recensionerna?

Medlem

Kan det vara 6400 ryska negativa recensioner de tagit bort kanske?

Man kanske ska införa att man måste skriva minst 25 - 50 ord för att ens kunna publicera sin recension eller betyg? Just för att få recensionen konstruktiv och kanske faktiskt få ett betyg av någon som i alla fall försökt ägna en tanke åt sitt betyg...


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem

Såna sidor och alla recensioner som betyg sätter ett spel är FIASKO, när de ger ett bra betyg som 8, 9 och 10 för ett spel så brukar man själv ge spelet en 5 som högst och när de sätter en 5, 6p så ger man själv högsta poäng så för min del räcker det att läsa betyget är lågt så är det ett givet köp för mig. Betyg, recensioner är något man ska ta med en nypa salt mina damer o herrar. Sen kan ju vem som helst ge negativa kommentarer och betyg om inte spelet kommer till deras plattform som ps4 vs xone för de är medgångar fans.

Medlem

Ett snitt av ett spel är igentligen helt ointressant om du inte gillar typen av spel. Jag tex kommer antagligen inte ge ett fotbolls spel mer en 5/10. Eftersom jag ogillar allt med fotboll men kan tänka mig att delar endå inponerar om dom är bra gjorda. Death Stranding är nog en 8 tycker jag. Och då tycker jag samtidigt att DayZ och no mans sky ligger på 6.5 max 7. Men att det är liknande spel. Det som ger extra poäng till Death stranding är musiken film klippen och att det är riktiga skådespelare med. Men resten är på samma nivå som Fallout 76. Som också har en rätt tom värld.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Censur om man frågar mig. Tar man bort de negativa recensionerna ska de positiva också bort.

Fast i det här fallet är det överväldigande uppenbart att en stor majoritet av de som lagt 0/10 inte ens har spelat spelet. Folk använder recensionsmöjligheten till att ventilera sina känslor och åsikter. Recensioner ska ju egentligen handla om objektiv fakta, inte personliga åsikter eller om man "tycker om det" eller ej. Jag avskyr sportspel men går inte in och ger fifa 0/10 för det.

Förövrigt och orelaterat kan jag efter typ ~90 timmar säga att DS är (enligt mig) det bästa "stor"spelet (fast tekniskt indie) som släppts sedan god of war & rdr2 🙂

Medlem
Skrivet av RachelW:

Recensioner ska ju egentligen handlar om objektiv fakta, inte personliga åsikter eller om man "tycker om det" eller ej.

Fast det är väl precis det en recension ska handla om? 🙂 Sen bör det absolut blandas med hard facts gällande prestanda etc.

Svårt att hålla sig objektiv till en nöjesprodukt.

Medlem
Skrivet av Genera:

Fast det är väl precis det en recension ska handla om? 🙂 Sen bör det absolut blandas med hard facts gällande prestanda etc.

Svårt att hålla sig objektiv till en nöjesprodukt.

Inte som jag ser det, när jag som konsument tittar på reviews är jag ju inte intresserad av om han eller hon tycker om det, jag vill ju först och främst att dom klarlägger om spelet är tekniskt fungerande, om storyn är väl skriven och hur spelmekaniken är, som exempel. Återigen, om en recensent säger till mig "nya fifa är skitkul!" Så kommer jag fortfarande inte vara intresserad eftersom den objektiva faktan fortfarande medger att det är ett fotbollsspel. Om än lite mindre extremt så tycker jag att detta synsätt kan appliceras över hela systemet, recensioner ska vara objektiv fakta. Andras åsikter är rätt oviktigt, just därför att alla tycker olika och har full rätt till det 🙂

Medlem

Jag skulle ge spelet 8 eller 9 av 10. Gillar den skruvade världen och all vetenskap och pseudovetenskap.. och det är bara något beroendeframkallande med att leverera paket.. nästan på gränsen att jag själv börjar bli en Mule. Har inte snott andra porters paket än men det är väl bara en tidsfråga 😂

Medlem
Skrivet av RachelW:

Recensioner ska ju egentligen handlar om objektiv fakta, inte personliga åsikter eller om man "tycker om det" eller ej.

Här får jag nog hålla med Genera. Självklart ska en recension vara objektiv med de tekniska bitarna men ska inte recensenten få genomsyra sin text med personliga åsikter om sin upplevelse så borde det ju egentligen räcka med att en enda recensent recenserar alla spel. Stressigt värre dock;).

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Här får jag nog hålla med Genera. Självklart ska en recension vara objektiv med de tekniska bitarna men ska inte recensenten få genomsyra sin text med personliga åsikter om sin upplevelse så borde det ju egentligen räcka med att en enda recensent recenserar alla spel. Stressigt värre dock;).

Jag kanske överdriver mitt resonemang lite får jag erkänna 🙂 kanske hycklar lite för jag älskar att titta på angry reviews, girlfriend reviews , lamon gamon (intended ^^), yong & Sterling(vilka alla har många åsikter). Men jag menar ändå, även om jag är ensam om det ^^, att okända människor som släpper av en recension i bara farten borde absolut inte fokusera på en massa personligt dravel eftersom att det är ytterst få som alltid håller med en viss person, det blir en meningslös text för läsaren. Allmänt folk som släpper av en recension i farten har några rader på sig att ge läsaren en bättre bild av en viss produkt och bör då enbart fokusera på fakta. Tycker jag 🙂

Medlem
Skrivet av RachelW:

Recensioner ska ju egentligen handlar om objektiv fakta, inte personliga åsikter eller om man "tycker om det" eller ej.

Nämn en recensent eller recension där författaren lyckats recensera något utan att lägga in personliga åsikter?

Hur i hela friden recenserar man något utan att lägga in personliga åsikter?
Inte ens om man endast skulle bedöma hur ett spel fungerar rent teknisk skulle det bli svårt att blanda in personliga åsikter. Eller en film för den delen. Eller?
"Spelet är buggigt och därför ospelbart" Fakta? Mjaaa... beror ju på vad det är för buggar? Kanske är det buggar som recensenten inte kan leva med, men som kanske någon annan recensent, med högre tolerans kan leva med och är av en annan åsikt? Hur förklarar man det utan att blanda in sina egna åsikter? Måste bli en väldigt torftig recension som lämnar väldigt mycket till egen tolkning och egna gissningar till läsaren?


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem
Skrivet av T.Mani:

Nämn en recensent eller recension där författaren lyckats recensera något utan att lägga in personliga åsikter?

Hur i hela friden recenserar man något utan att lägga in personliga åsikter?
Inte ens om man endast skulle bedöma hur ett spel fungerar rent teknisk skulle det bli svårt att blanda in personliga åsikter. Eller en film för den delen. Eller?
"Spelet är buggigt och därför ospelbart" Fakta? Mjaaa... beror ju på vad det är för buggar? Kanske är det buggar som recensenten inte kan leva med, men som kanske någon annan recensent, med högre tolerans kan leva med och är av en annan åsikt? Hur förklarar man det utan att blanda in sina egna åsikter? Måste bli en väldigt torftig recension som lämnar väldigt mycket till egen tolkning och egna gissningar till läsaren?

Tror att vi flytit in lite väl långt i det detaljrika definitionsträsket här 🙄 vad jag syftar på är skillnaden mellan: "xX strand suger och är fan sämst och tråkigast och får -1000 i betyg" & "xX strand är baserat på en gameplayloop som innefattar massor av att bara gå i en tyst enorm värld, jag är en av de många som inte upplever att detta är ett roligt tidsfördriv".

Vet inte om jag kan förklara det enklare än så så om du fortfarande inte förstår så kan jag inte hjälpa dig 😐

Man kan ju haka upp sig på detaljer hur mycket man vill, jag kommer fortfarande inte söka råd inför eventuella köp från en recensent som bara skriver i still med det första exemplet. Jag vill ha förtydligat Vad spelet är, inte vad den okända personen har för personliga problem...

Medlem

På 90-talet var skrivna recensioner guld värt. Man köpte speltidningar och läste allt som en svamp. På den tiden var politiska åsikter minimala och skribenterna någorlunda pålitliga och man fick en hyfsat bra översikt.

Idag är det en enda röra. Är utgivaren köpt av Kina? Är producenten sexistisk? Har de som utvecklat spelet tänkt på feministerna? Kan minoriteter spela med gott samvete? Sa någon något för tio år sedan som uppfattas som kränkande? Tuttfysik? Waaaaaaah!

Att göra och släppa ett spel i dagens klimat är en svettig uppgift och mycket av skaparglädjen dödas av lättkränkta snöflingor med ett tangentbord. Då söker man sig som spelare till de skapare som i någon mån inte bryr sig så noga, men man får nog vänja sig vid att de flesta spel är strypta i någon mån nu för tiden.

Att då läsa vad randoms med ett tangentbord tycker på sidor som metacritic är väl knappast inget annat än slöseri med tid?
Att de vill radera negativt skräp ser jag som något positivt. Ett grundkrav borde vara att du tagit dig till eftertexterna innan du får bajsa ner ett verk som inte passar din "korrekta" uppfattning. Eftersom ingen sida har sådana krav, så slösar iallafall inte jag min tid med att läsa vad andra tycker.

Hideo Kojima har inte gjort några dåliga spel i min mening, så hans resume får duga tillsvidare. Gör hellre ett felköp för mycket än att lita på vad någon annan tycker. Kollar knappt på trailers längre, brukar räcka med 20-30 sekunder, sen undviker jag spoilers. Lägger hellre tiden på att spela istället.

Medlem
Skrivet av RachelW:

Tror att vi flytit in lite väl långt i det detaljrika definitionsträsket här 🙄 vad jag syftar på är skillnaden mellan: "xX strand suger och är fan sämst och tråkigast och får -1000 i betyg" & "xX strand är baserat på en gameplayloop som innefattar massor av att bara gå i en tyst enorm värld, jag är en av de många som inte upplever att detta är ett roligt tidsfördriv".

Vet inte om jag kan förklara det enklare än så så om du fortfarande inte förstår så kan jag inte hjälpa dig 😐

Man kan ju haka upp sig på detaljer hur mycket man vill, jag kommer fortfarande inte söka råd inför eventuella köp från en recensent som bara skriver i still med det första exemplet. Jag vill ha förtydligat Vad spelet är, inte vad den okända personen har för personliga problem...

Ja, men det är väl ganska självklart att första exemplet är en idiot och inte en recensent? Jag fattar vad du menar men det du menar säger emot det du skrev från början. Först skulle recensioner vara obektiva utan personliga åsikter. Sen ska de vara objektiva men med konstruktiv kritik. Det är ju precis vad en recensent gör och jag menar att man inte kan recensera något utan att blanda in sina egna åsikter.
För mig låter det mer som att du tycker samma som jag men förklarar det med argument som säger tvärtom.


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Gnällkuk
Skrivet av Nomman:

På sätt och vis kan jag hålla med. Men samtidigt är det galet att någon som aldrig har spelat ett spel kan skriva en recension vars betyg påverkar snittet... Så uppenbart trams kan jag förstå att de städar bort.

Skrivet av mobmoben:

Så tog dem bort alla positiva användarbetyg också?

Ett litet problem är ju att de inte tog bort positiva recensioner som också uppenbarligen var fake. Nu är med största sannolikhet den stora mängden negativa recensioner fake då det helt plötsligt blev ett avvikande beteende i betyg på recensionerna från ett visst datum, däremot blir det skevt när man inte bryr sig om fakeade positiva recensioner där man t om har kopierat texten rakt av från ett annat betyg.

Användarbetyg och recensioner ser jag fortfarande som bra, men att enbart gå på ett betyg blir som att läsa en recension från ett ställe. Jag brukar gå på flertalet professionella recensioner samt att läsa användarbetyg och skumma igenom ett tiotal positiva och negativa recensioner, då har jag ett hyfsat bra hum om vad jag kan förvänta mig.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

@jehuty: just exakt min fråga. Tack. Så isåfall det inte går eller går, så är det en risk att det sköts av A.I botar...................Tänker på We are the robots av Kraftwerk:)


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem
Skrivet av Cornelia:

På 90-talet var skrivna recensioner guld värt. Man köpte speltidningar och läste allt som en svamp. På den tiden var politiska åsikter minimala och skribenterna någorlunda pålitliga och man fick en hyfsat bra översikt.

Idag är det en enda röra. Är utgivaren köpt av Kina? Är producenten sexistisk? Har de som utvecklat spelet tänkt på feministerna? Kan minoriteter spela med gott samvete? Sa någon något för tio år sedan som uppfattas som kränkande? Tuttfysik? Waaaaaaah!

Att göra och släppa ett spel i dagens klimat är en svettig uppgift och mycket av skaparglädjen dödas av lättkränkta snöflingor med ett tangentbord. Då söker man sig som spelare till de skapare som i någon mån inte bryr sig så noga, men man får nog vänja sig vid att de flesta spel är strypta i någon mån nu för tiden.

Att då läsa vad randoms med ett tangentbord tycker på sidor som metacritic är väl knappast inget annat än slöseri med tid?
Att de vill radera negativt skräp ser jag som något positivt. Ett grundkrav borde vara att du tagit dig till eftertexterna innan du får bajsa ner ett verk som inte passar din "korrekta" uppfattning. Eftersom ingen sida har sådana krav, så slösar iallafall inte jag min tid med att läsa vad andra tycker.

Hideo Kojima har inte gjort några dåliga spel i min mening, så hans resume får duga tillsvidare. Gör hellre ett felköp för mycket än att lita på vad någon annan tycker. Kollar knappt på trailers längre, brukar räcka med 20-30 sekunder, sen undviker jag spoilers. Lägger hellre tiden på att spela istället.

Bra sagt!

Medlem

Metacritic gav jag upp för några år sedan då jag inte ansåg att jag riktigt kunde lita på att de hade rent mjöl i påsen när det gällande framställandet av vissa spel.

Jag använder mig av steam reviews (man får sålla igenom dem rejält och försöka hitta någon slags röd tråd mellan de negativa och positiva) samt curators som jag följer där de har rekommenderat spel jag tyckt om att spela tidigare.

Sedan brukar jag också kolla lite gameplay videos för att få någon slags koll på om det skulle intressera mig.

Spännande hur nu när jag faktiskt har råd att köpa spel i större utsträckning än när jag började spela så har jag blivit mer kräsen kring vad köper.

Misstänker att mitt växande bibliotek med inköpta ospelade titlar på steam spelar in


signatur

^Katten, idle extreme.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Censur om man frågar mig. Tar man bort de negativa recensionerna ska de positiva också bort.

Ja och nej.
Om de tar bort recensionerna för att de hittat bevis för att de är spam, botar eller liknande är det helt ok att plocka bort.
Finns det däremot inga indikationer, eller då bevis, måste de få stå kvar.

Medlem
Skrivet av Nehcrom:

Metacritic gav jag upp för några år sedan då jag inte ansåg att jag riktigt kunde lita på att de hade rent mjöl i påsen när det gällande framställandet av vissa spel.

Jag använder mig av steam reviews (man får sålla igenom dem rejält och försöka hitta någon slags röd tråd mellan de negativa och positiva) samt curators som jag följer där de har rekommenderat spel jag tyckt om att spela tidigare.

Sedan brukar jag också kolla lite gameplay videos för att få någon slags koll på om det skulle intressera mig.

Spännande hur nu när jag faktiskt har råd att köpa spel i större utsträckning än när jag började spela så har jag blivit mer kräsen kring vad köper.

Misstänker att mitt växande bibliotek med inköpta ospelade titlar på steam spelar in

Brukar oftast titta mest på negativa kommentarer gällande spel då de oftast innehåller mer matnyttig information än de som ger spelen bra betyg. Men ja, man måste sålla massor, du har de som är negativa bara för att vara "coola" och du har de som är positiva bara för att de är fans, ingen av dem hjälper konsumenter.

Själv så ansåg jag att DS var sjukt tråkigt. Det är ett vackert spel men det var inte värt väntan, spelet var inte roligt att spela och storyn var inte intressant, tyvärr. Det var iofs vad jag förväntade mig så jag blev inte förvånad, sure Kojimas spel har tidigare varit intressanta, men tror inte han har varit ensam om att göra dem bra och ska man vara sån så blev storyn Metal Gear 2 och framåt en parodi av sig själv. MGS3 klarade sig bra men resten har varit si så där så Kojima har aldrig varit någon som jag ha sett som någon speciell när det kommer till utveckling. Om jag hade fått välja mellan detta och Silent Hills så hade jag tagit Silent Hills vilken dag som helst.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Censur om man frågar mig. Tar man bort de negativa recensionerna ska de positiva också bort.

Skrivet av mobmoben:

Så tog dem bort alla positiva användarbetyg också?

Om man hittar uppenbart falska 10/10-betyg så lär man ta bort dessa också.

Det finns ju 0/10-betyg kvar på Death Stranding. Det är väl de som uppenbarligen är del av någon kampanj (typ några tusen nya konton som alla röstar 0/10 och kan härledas till ett fåtal IP-adresser) som raderas. Hur detta kan kallas censur förstår jag inte?

Medlem
Skrivet av Margy:

Om man hittar uppenbart falska 10/10-betyg så lär man ta bort dessa också.

Det finns ju 0/10-betyg kvar på Death Stranding. Det är väl de som uppenbarligen är del av någon kampanj (typ några tusen nya konton som alla röstar 0/10 och kan härledas till ett fåtal IP-adresser) som raderas. Hur detta kan kallas censur förstår jag inte?

Nja de har faktiskt inte tagit bort uppenbart falska 10/10 betyg


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Nja de har faktiskt inte tagit bort uppenbart falska 10/10 betyg

Det finns uppenbart falska 0/10-betyg kvar också. Det jag säger är att man tar bort de fall där det inte finns några tvivel - som att de till exempel kommer en massa betyg från samma IP.

12
Skriv svar