Den stora Death Stranding-tråden

SoL
Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Kan man ställa in textstorlek? Gubben här måste gå fram till tv:n och kisa i menyerna. Som är rätt röriga, ska tilläggas, där kunde man ha jobbat mer.
Och jävlar vad spelet gör PS4 pro:n rättvisa.
(6-7 timmar in i spelet)

En stor grej jag har problem med: alla fordon som står överallt i fint skick som inte går att använda, utan förklaring. Verkar som om alla VILL göra det svårt för Norman. Eller kommer det en förklaring?

Nej inte vad jag har sett iaf. Verkar som att dom glömde bort att majoriteten Playstation ägare spelar på en tv sittandes i en soffa x antal meter ifrån tvn...

Menyn kunde man verkligen ha gjort mer användarvänligt.

Jag undrar lite hur det är att spela genom death strandning helt offline, nu är ju hela världen serverad med stegar, rep, laddstolpar osv. När jag behöver ta mig förbi svår terräng vill jag använda mig av mina verktyg men då har ju någon redan varit där och satt upp en stege. Kanske låter lite negativ nu men jag tycker spelet är grymt bra för det mesta, ett av dom bättre i år.

Frilansare
Skrivet av SoL:

Jag undrar lite hur det är att spela genom death strandning helt offline, nu är ju hela världen serverad med stegar, rep, laddstolpar osv. När jag behöver ta mig förbi svår terräng vill jag använda mig av mina verktyg men då har ju någon redan varit där och satt upp en stege. Kanske låter lite negativ nu men jag tycker spelet är grymt bra för det mesta, ett av dom bättre i år.

Reagerade också på det. Extremt immersion breaking att se stegar och pålar med flaggor uppsatta av Xtr3mF8 överallt i världen. Och detta med Likes?

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Kan man ställa in textstorlek? Gubben här måste gå fram till tv:n och kisa i menyerna. Som är rätt röriga, ska tilläggas, där kunde man ha jobbat mer.
Och jävlar vad spelet gör PS4 pro:n rättvisa.
(6-7 timmar in i spelet)

En stor grej jag har problem med: alla fordon som står överallt i fint skick som inte går att använda, utan förklaring. Verkar som om alla VILL göra det svårt för Norman. Eller kommer det en förklaring?

Inte direkt, du måste vara rätt nära till att låsa upp första fordonet dock jag blev hellycklig när jag låste upp det då allt blev så himla mycket smidigare.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Avstängd
Skrivet av Joakim Bennet:

Kan man ställa in textstorlek? Gubben här måste gå fram till tv:n och kisa i menyerna. Som är rätt röriga, ska tilläggas, där kunde man ha jobbat mer.
Och jävlar vad spelet gör PS4 pro:n rättvisa.
(6-7 timmar in i spelet)

En stor grej jag har problem med: alla fordon som står överallt i fint skick som inte går att använda, utan förklaring. Verkar som om alla VILL göra det svårt för Norman. Eller kommer det en förklaring?

Jag har samma problem men om jag spelar ett riktigt bra spel som jag vill njuta av som när jag spelade RDR2 första gången. Då ställer jag en stol framför tv:n så man inte ska missa något haha.


signatur

PS5 och inget annat.

CTI
Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Reagerade också på det. Extremt immersion breaking att se stegar och pålar med flaggor uppsatta av Xtr3mF8 överallt i världen. Och detta med Likes?

Har Death Stranding ett Offline läge, eller måste man rycka ut internet linan?

För jag är ganska säker att jag inte kommer gilla likes och färdiga stegar.

Undrar då jag inte köpt spelet än.


signatur

The Toys: PC I7 4930K@4,5Ghz - 32Gb - Strix RTX 3080, Ps5, Ps4 + SSD, Ps3, Ps2, Ps1 Mini, Xbox 360, Nintendo Famicon NES, Amiga 500 Mini

Medlem
Skrivet av CTI:

Har Death Stranding ett Offline läge, eller måste man rycka ut internet linan?

För jag är ganska säker jag inte kommer gilla likes och färdiga stegar.

Undrar då jag inte köpt spelet än.

Jag kollade "before you buy" hos Gameranx och tyckte mig höra att det INTE behövs
"always online" för att det ska vara spelbart.

Det enda var tydligen att du behöver ha någon sorts uppkoppling för att funktionen som kallas "Connected World" ska uppdatera din progress i onlinevärlden och låta dig ta del av andras progress och låta andra ta del av din progress.
Med progress menar jag att trappor, stegar och broar t ex som du eller andra spelare bygger i världen.
Eller så lämnar du efter ett fordon eller en skylt med en varningstext att något farligt ligger bakom krönet,
Såna saker.

Checka denna videon för att få en bättre överblick själv!

CTI
Medlem

@HallonTreo: Det har jag oxå kommit framtill att det går att spela offline om man vill, men min fråga är, finns det en option i spelet för Offline Mode.


signatur

The Toys: PC I7 4930K@4,5Ghz - 32Gb - Strix RTX 3080, Ps5, Ps4 + SSD, Ps3, Ps2, Ps1 Mini, Xbox 360, Nintendo Famicon NES, Amiga 500 Mini

Medlem
Skrivet av CTI:

@HallonTreo: Det har jag oxå kommit framtill att det går att spela offline om man vill, men min fråga är, finns det en option i spelet för Offline Mode.

Det kan jag tyvärr inte svara på då jag inte vågat köpa spelet själv. Jag brukar föredrar coop-spel som t ex WoW eller Diablo så detta spelet, hur jävla episkt det än ser ut, verkar inte vara min kopp av te.

Om du kollar hela videon så kanske du får svar. Jag tolkade det dock som att du kan spela det offline men då har du ingen som helst hjälp i världen av andra spelare.

Kan det vara så enkelt?

Medlem
Skrivet av CTI:

@HallonTreo: Det har jag oxå kommit framtill att det går att spela offline om man vill, men min fråga är, finns det en option i spelet för Offline Mode.

Ja, du kan välja att gå online eller ej Det finns ett "Login upon launch"-alternativ i spelets inställningar, under "Game Settings".


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

CTI
Medlem

@marsson90: Tackar för svaret


signatur

The Toys: PC I7 4930K@4,5Ghz - 32Gb - Strix RTX 3080, Ps5, Ps4 + SSD, Ps3, Ps2, Ps1 Mini, Xbox 360, Nintendo Famicon NES, Amiga 500 Mini

eld
Medlem

Några saker med UI som jag missade i början:

fyrkant för multiselect, så behöver du bara göra en action för ett dussin lådor tex.

hålla ner X för att acceptera, används i princip alla menyer, jag brukade tidigare scrolla ner till knappen manuellt vilket tog tid och var jobbigt.

Hålla ner touchpad och vrida på kontrollen så kan du vrida runt kartan och bättre se höjdskillnader.

Medlem

Min fina brumbrum kabombom...

Hoppas man får någon ny, kan man bygga? Hur? Vad? Va?

Benen är trötta...


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Releasehästryttare
Flakmonkey

Har nu inte kommit till att spela Death Stranding ännu, har annat i backloggen att ta tag i först, men den här recensionen av Girlfriend Reviews känns ändå rätt träffsäker med tanke på allt man läst om spelet. De frustrerande momenten, den förvirrande storyelementen, den annorlunda multiplayer-aspekten och sen hur allt (för vissa) bara faller samman och blir mer än "bara ett spel".

Medlem

Jag borde inte gilla det här spelet så mycket som jag gör. Det är en stor öppen värld och det händer inte så mycket mer än att jag släpar runt på tunga paket. Ändå älskar jag det.

Medlem
Skrivet av N_micke:

Min fina brumbrum kabombom...

Hoppas man får någon ny, kan man bygga? Hur? Vad? Va?

Benen är trötta...

Jag råkade dränka min.... Men bara bygga en ny nästa gång du är i en av baserna!


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Tråddemonen
Testpilot

@Joakim Bennet:

Testpilot

Hör bön det verkar som att Kojima kollar in den här tråden då nästa patch kommer ge möjlighet att ändra textstorleken i spelet. Det är faktiskt ett av få minus med spelet som det är i dagsläget, så bra att dom kan fixa till det. Exakt hur det kommer att bli återstår ju dock att se, mitten av december känns långt bort dock.

https://twitter.com/KojiPro2015_EN/status/1199704601471127552

Medlem

Har hunnit spela en del. Är på act 5. Då jag har fullt upp med egna barn så hinner jag inte grotta ner mig allt för mycket i sidouppdragen. Utan blir mest pang på rödbetan.
Men jäklar vad jag älskar spelet. Kojima är helt underbar. Inte många som alltid lyckas sy in lite bajshumor i sina gravallvarliga spel.
Och karaktärsdesignen är helt underbar som vanligt! Och känslan när man börjar närma sig slutet av en leverans. Man har kämpat en stund och det kommer lite go melankolisk musik ur lurarna medans man tar sig ner för sista sluttningen. Nästan så det kommer tårar ibland!

Snyggt är det också! Hur man lyckas med sån här grafik på så gammal hårdvara övergår mitt förstånd. Låter ju dock som att min pro ska ta sig en flygtur så fort den zoomar in på ansikten 😂

Medlem
Skrivet av Linusenen:

Har hunnit spela en del. Är på act 5. Då jag har fullt upp med egna barn så hinner jag inte grotta ner mig allt för mycket i sidouppdragen. Utan blir mest pang på rödbetan.
Men jäklar vad jag älskar spelet. Kojima är helt underbar. Inte många som alltid lyckas sy in lite bajshumor i sina gravallvarliga spel.
Och karaktärsdesignen är helt underbar som vanligt! Och känslan när man börjar närma sig slutet av en leverans. Man har kämpat en stund och det kommer lite go melankolisk musik ur lurarna medans man tar sig ner för sista sluttningen. Nästan så det kommer tårar ibland!

Snyggt är det också! Hur man lyckas med sån här grafik på så gammal hårdvara övergår mitt förstånd. Låter ju dock som att min pro ska ta sig en flygtur så fort den zoomar in på ansikten 😂

Ja, känslan när en riktigt lång strapats är över och man närmar sig målet är väldigt fin. Jag älskar också spelet. Tänker ofta på det, som just nu. Ska spela i kväll igen. Hinner heller inte spela så mycket som jag skulle önska pga barn och liknande.

Testpilot

Ni glömde det mest tillfredsställande med spelet: bygga vägar!

Medlem
Skrivet av Mutumba:

Ni glömde det mest tillfredsställande med spelet: bygga vägar!

Har jag inte ens hunnit prova än 😂 alla andra bygger ju så bra. Jag levererar bara

Fick en tidsfrist på en leverans förut i akt 5. Tror den va på 40 eller 60 min. Hann leverera inom 5 minuter. Gjorde ett lite turligt taktiskt drag utan att veta om att man skälla stöta på en "ny" sorts fiende på vägen.

Hade man gått till fots så hade det nog tagit rätt lång tid.

Testpilot
Skrivet av Linusenen:

Har jag inte ens hunnit prova än 😂 alla andra bygger ju så bra. Jag levererar bara

Fick en tidsfrist på en leverans förut i akt 5. Tror den va på 40 eller 60 min. Hann leverera inom 5 minuter. Gjorde ett lite turligt taktiskt drag utan att veta om att man skälla stöta på en "ny" sorts fiende på vägen.

Hade man gått till fots så hade det nog tagit rätt lång tid.

Haha, du kanske har fler vägentusiaster på din server (oklart hur multiplayer fungerar för mig ännu) men jag har byggt på en hel del kan man säga!

Jo allt som oftast är tidsbegränsningen inte så blodig, men det går att ställa in premium delivery med eller spela på hard som svårighetsgrad (kanske att du redan gör detta!) så blir det svårare såklart.

Avstängd

Jag har köpt detta nu och är bara i början av spelet. Men det verkar helt klart ha potential.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Jag har köpt detta nu och är bara i början av spelet. Men det verkar helt klart ha potential.

Roligt att fler testar detta enligt mig mästerverk!
Jag är på act 6. Hann spela en del igår mellan barnens febertoppar.

Spelet blir bara bättre ju längre man kommer och ju fler roliga hjälpmedel man får tag på tycker jag

Näsduken fick åka fram igår kväll 😥

Är det någon här i tråden som klarat hela storyn?
Vad jag förstått så har jag lite mindre än hälften kvar. Vissa akter är väldigt korta. Medans andra tex akt 3 är superlångt.

Skribent

Efter allt snack om spelare som använder online-funktionerna för att förstöra för andra: är det något ni har upplevt? Jag blev klar för någon vecka sedan och stötte inte på ett enda fall där någon försökte sabotera.

Tvärtom många hjälpsamt placerade motorcyklar, generatorer, skyltar, etc.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Efter allt snack om spelare som använder online-funktionerna för att förstöra för andra: är det något ni har upplevt? Jag blev klar för någon vecka sedan och stötte inte på ett enda fall där någon försökte sabotera.

Tvärtom många hjälpsamt placerade motorcyklar, generatorer, skyltar, etc.

Jag har inte stött på några elakheter.
Bara nyttiga saker som jag utnyttjar flitigt. Jag själv har väl vart lite för dålig på att hjälpa till. Förutom några stegar och rep då. Och lämnat kvar fordon på några ställen.

Hur många timmar klockade du in på? Gjorde du mycket sidogrejer?

Tråkigt att inte ps4an kan visa speltid på enskilda titlar

Skribent
Skrivet av Linusenen:

Jag har inte stött på några elakheter.
Bara nyttiga saker som jag utnyttjar flitigt. Jag själv har väl vart lite för dålig på att hjälpa till. Förutom några stegar och rep då. Och lämnat kvar fordon på några ställen.

Hur många timmar klockade du in på? Gjorde du mycket sidogrejer?

Tråkigt att inte ps4an kan visa speltid på enskilda titlar

Kommer inte ihåg vad jag klockade in på, tror runt 40 timmar. Gjorde väldigt mycket sidogrejer i början, men efter typ episod 6 satsade jag hårt på den huvudsakliga storyn för att inte riskera att tröttna innan slutet

Testpilot
Skrivet av Jonny Myrén:

Efter allt snack om spelare som använder online-funktionerna för att förstöra för andra: är det något ni har upplevt? Jag blev klar för någon vecka sedan och stötte inte på ett enda fall där någon försökte sabotera.

Tvärtom många hjälpsamt placerade motorcyklar, generatorer, skyltar, etc.

Nej det är nog aningen överdrivet, även om alla spelsessioner skiljer lite pga multiplayer då. Det enda jag skulle kunna komma på är vid Cosplayers terminal, där entrén är mellan massa stenar som gör att om du åker ned där kör du fast i princip. Håller med dig att det är 99% hjälpsamt vilket är rätt unikt på något vis i spelsammanhang, i mitt tycke tappar spelet en del om man skulle välja att spela offline.

Men som jag skrev tidigare i tråden så ska det komma en patch snart som gör att du kan välja dismantle på fordon (tar bort fordon ur din spelvärld) vilket gör det att man löser det här problemet.

Kan säga att jag är väldigt nära slutet och är väldigt spänd på hur det slutar utan att säga för mycket Detta är i alla fall klart ÅS 2019 för mig!

Medlem
Skrivet av Mutumba:

Men som jag skrev tidigare i tråden så ska det komma en patch snart som gör att du kan välja dismantle på fordon (tar bort fordon ur din spelvärld) vilket gör det att man löser det här problemet.

Låter som att det är bra att vänta ibland. Säger jag som ännu inte skaffat spelet (men som definitivt kommer att göra det). 😊

Skriv svar