Strategiska brädspel

Medlem

878 vikings?
Typ som Risk fast med mer val under striderna, går att köra 1vs1 eller 2vs2.

Medlem
Skrivet av mats:

Jag har kört Pandemic med bekanta av och till. Är lite sugen på Pandemic Legends eller vad det heter? Där det verkar vara mer ett narrativ genom spelet. Någon som kan rekommendera eller peka mig i rätt riktning?

Jag har kört igenom Pandemic Legacy season 1 tillsammans med en kompis. Det var faktiskt riktigt roligt, väl värt pengarna även om man bara kan spela det en gång. Har man kört minst 4-5 omgång av originalet så är det bra, då är det lite lättare att komma in i (de första rundorna är dock som originalet, sen händer det grejer).


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem
Skrivet av 4liv3:

Prosperity och Guilds tycker jag är absolut roligast.

Prosperity lägger till Platinum som ett nytt treasure card, värd 5 kostar 9. Även ett nytt victory card med 10 poäng! Kostar 12 att köpa har jag för mig.
Guilds lägger till Coffers som är en slags skattkista där du kan spara treasure att använda när det behövs.
Även flera roliga kort i båda expansionerna.

Detta blev direkt en combo som alla körde efter: https://imgur.com/a/Atufj7S (båda korten från Prosperity). Trasha och uppgradera 3 kort på hand, sjukt kraftfullt.

Herregud vilka monsterkort
Men det här med platinum och högre poängkort, blir det fler nyanser i strategierna? Låter i mina öron som det blir lite mer av samma. Kör man till fler poäng för att vinna då?


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem
Skrivet av YawN:

878 vikings?
Typ som Risk fast med mer val under striderna, går att köra 1vs1 eller 2vs2.

Har du spelat? Intryck? Vad är det för typ av val man kan göra? Är det mycket tärningsslag med hög varians? Som i Risk, och det är väl det jag gillar minst med Risk...


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem

Eftersom de tog upp den här tråden i dagens sändning.
Kul att ni börjar prata brädspel!

Lite härliga tips på brädspel som ni på redaktionen kan spela:

Root
Scythe
Smallworld
Wingspan
Patchwork
Pandemic

Alla dessa finns på ers lokala brädspelsbutiker (Alphaspel, Dragons lair, etc)

Medlem

Just nu är Pax Pamir 2nd Ed det spel jag spelar och vill spela mest.
Riktigt bra spel med starkt historiskt tema.

Fruktansvärt bra spel!

Medlem
Skrivet av BlackBozze:

Alien är alltid Alien. Det närmaste jag spelat (vad det verkar) är Doom the Boardgame. Bra spel, lite långt, och kanske lite enformigt i längden. Men alltid kul att slakta monster. Har du testat det ?
Nemesis - är det liknande, så att man t.ex. öppnar en dörr och sedan sätts det ut fiender som man ska ta sig an, eller hur fungerar mekaniken? Finns det möjlighet att uppgradera sina karaktärer osv? Är fienderna drivna av "spelet" eller av en av spelarna?

Nope aldrig spelat DooM, men jag har hört en hel del positivt om det!

I Nemesis rör man sig mellan rummen på ett rymdskepp och försöker dra till sig så lite uppmärksamhet som möjligt samtidigt som man försöket uppnå sitt hemliga mål. På vägen söker man efter prylar som kan hjälpa såsom vapen, medkits och material som i sin tur kan kombineras till användbar utrustning, som ett väldigt simpelt "crafting system".

Strid är att undvika så långt det bara går för när det väl bär av är det inte ovanligt att man dör, och om man väl överlever så är det oftast med någon allvarlig skada som förhindrar/försvårar olika handlingar, eller varför inte en smittsam utomjordisk infektion som både smutsar ner din "action deck" med värdelösa kort samt innebär att du kan dö och förlora spelet efter att spelet är avslutat, även om du uppfyllde ditt mål!

Det är ett fantastiskt spel med så mycket att erbjuda! Inte det spel jag ställer fram när jag vill ha en strategisk sammandrabbning där vi testar varandras pokerface och uthållighet, men definitivt något när man bara vill uppleva ett äventyr!

Ovan baserat på min väldigt korta erfarenhet med spelet såklart XD


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Nope aldrig spelat DooM, men jag har hört en hel del positivt om det!

I Nemesis rör man sig mellan rummen på ett rymdskepp och försöker dra till sig så lite uppmärksamhet som möjligt samtidigt som man försöket uppnå sitt hemliga mål. På vägen söker man efter prylar som kan hjälpa såsom vapen, medkits och material som i sin tur kan kombineras till användbar utrustning, som ett väldigt simpelt "crafting system".

Strid är att undvika så långt det bara går för när det väl bär av är det inte ovanligt att man dör, och om man väl överlever så är det oftast med någon allvarlig skada som förhindrar/försvårar olika handlingar, eller varför inte en smittsam utomjordisk infektion som både smutsar ner din "action deck" med värdelösa kort samt innebär att du kan dö och förlora spelet efter att spelet är avslutat, även om du uppfyllde ditt mål!

Det är ett fantastiskt spel med så mycket att erbjuda! Inte det spel jag ställer fram när jag vill ha en strategisk sammandrabbning där vi testar varandras pokerface och uthållighet, men definitivt något när man bara vill uppleva ett äventyr!

Ovan baserat på min väldigt korta erfarenhet med spelet såklart XD

Det låter onekligen intressant! Smarta deck-builders är kul. Ska försöka kolla nåt gameplay. Det var hyfsat saftigt pris dock såg jag... Du får återkomma med fler reflektioner när du spelat nåt mer 👍

Doom är ju väldigt strategiskt, inte så mycket kort (några färdigheter per karaktär), och mycket strid (som sig bör). Alla Marines spelar mot en spelare som styr demonerna (denna har en kortlek med roliga saker) så det blir också mycket tävling av det. Ett kul spel, men troligen något enklare än Nemesis. Värt att testa. Kommer du till Tabletop Game Expo i april så kommer kanske mitt exemplar av spelet att vara till salu på loppisen


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem
Skrivet av Haddock:

Eftersom de tog upp den här tråden i dagens sändning.
Kul att ni börjar prata brädspel!

Lite härliga tips på brädspel som ni på redaktionen kan spela:

Root
Scythe
Smallworld
Wingspan
Patchwork
Pandemic

Alla dessa finns på ers lokala brädspelsbutiker (Alphaspel, Dragons lair, etc)

Av den listade skaran har jag inte testat Root eller wingspan. Root verkar intressant med sina ganska asymmetriska spelstilar för de olika falangerna. Är det något du spelat mycket och har några övriga reflektioner kring?

De övriga är väl genomtänkta spel, även om jag personligen tröttnade ganska fort på Smallworld (men det gör sig säkert i rätt sällskap vid rätt tillfällen).


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem
Skrivet av Haddock:

Just nu är Pax Pamir 2nd Ed det spel jag spelar och vill spela mest.
Riktigt bra spel med starkt historiskt tema.

Fruktansvärt bra spel!

Det vill jag köpa, men jag missade kickstartern. Var går det att få tag på annat än ebay eller dylikt?

Medlem
Skrivet av ZakAntreaz:

Det vill jag köpa, men jag missade kickstartern. Var går det att få tag på annat än ebay eller dylikt?

Skaparen sa att de kommer trycka fler då intresset är stort.
Annars är det väl bgg eller någon brädspelsgrupp på fb.

Se till att fixa ett ex kanonbra.

Medan du väntar är Root också fantastiskt

Medlem
Skrivet av Haddock:

Eftersom de tog upp den här tråden i dagens sändning.

Såg det nu, kul!
Var tvungen att "ta mig tid" att kolla på Fräcka Fragzone Fredag bara för det (inte så lätt att prioritera det nuförtiden med barn som springer runt benen, och allt vad det innebär...)


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem
Skrivet av BlackBozze:

Herregud vilka monsterkort
Men det här med platinum och högre poängkort, blir det fler nyanser i strategierna? Låter i mina öron som det blir lite mer av samma. Kör man till fler poäng för att vinna då?

Nja strategierna är väl rätt lika, men har man fler köptillfällen och mer pengar per runda kan man skapa roliga kombinationer i mitt tycke.
När det gäller victory cards brukar vi köra med att vi har ett visst antal av den variant som ger mest poäng (provins eller koloni), beroende på hur många vi är. När alla de korten är slut eller tre andra högar är slut så är det sista rundan.

Men vilken expansion man gillar mest hänger nog på ens egen spelstil.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem
Skrivet av 4liv3:

Nja strategierna är väl rätt lika, men har man fler köptillfällen och mer pengar per runda kan man skapa roliga kombinationer i mitt tycke.
När det gäller victory cards brukar vi köra med att vi har ett visst antal av den variant som ger mest poäng (provins eller koloni), beroende på hur många vi är. När alla de korten är slut eller tre andra högar är slut så är det sista rundan.

Men vilken expansion man gillar mest hänger nog på ens egen spelstil.

De roligaste omgångarna är väl när man har strömlinjeformat sin lek så att man kan gå igenom den typ varje tur Och då låter ju iofs expansionerna som du nämnde som bra alternativ.


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem

@BlackBozze:

Ja precis, man vill ju hitta en överjävlig kombination och pumpa ut den så ofta som möjligt. Lyckades rätt många gånger med den jag nämnde tidigare på den senaste spelkvällen och motståndarna blev lika frustrerade varje gång

Sjukt va sugen jag blev på Dominion nu. Synd att det var prenumerationsmodell på dominion.games


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Har inte tid att skumma igenom versionen men vill tipsa om Dune som kom i nytryck för ett litet tag sen. Väldigt bra strategiskt spel. Men man vill nästan kötid vara Max antal spelare eller som minst 1 under Max.

Medlem
Skrivet av 4liv3:

@BlackBozze:
Sjukt va sugen jag blev på Dominion nu. Synd att det var prenumerationsmodell på dominion.games

Ja det är lite synd, men nån måste ju tjäna pengar också För mig så funkar det fortfarande med Base game, men det lär ju inte räcka så länge...

Ett annat tips är ju Tabletop Simulator (nu börjar det bli nördigt på riktigt ). För en billig engångspeng kan du sedan spela ofantligt många olika brädspel (Dominion med samtliga expansioner inkluderat) tillsammans med antingen vänner eller likasinnade på ex en community Discord.

Brädspelssimulator över Internet, vart är framtiden på väg?!


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem

Det värsta med brädspel över datorn är att det är sjukt svårt att få vettig helhetsbild vad andra spelare har, om man även ska ha en rimlig speltid.
Många brädspel på tabletop simulator tar så sjukt mycket längre tid än irl.

Spel jag ska spela den här veckan:

Up front (Ett av världens bästa ”krigsspel”, från 80-talet)

Age of Steam, den nya deluxe edition.

Hoppad även att få spela Acquire och Downforce.

Vad ska ni spela i veckan?

Medlem
Skrivet av Haddock:

Det värsta med brädspel över datorn är att det är sjukt svårt att få vettig helhetsbild vad andra spelare har, om man även ska ha en rimlig speltid.
Många brädspel på tabletop simulator tar så sjukt mycket längre tid än irl.

Ja så kan det förstås vara, speciellt gällande spel med mycket komponenter och annat lull-lull... Men jag tycker fortfarande att det är ett bra alternativ om man inte har så stora möjligheter IRL. Jag har lyckats spela Descent 2nd ed. via TTS, och det fungerade bra ändå tycker jag.


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem
Skrivet av Haddock:

Age of Steam, den nya deluxe edition.

Hoppad även att få spela Acquire och Downforce.

Både Age of Steam och Downforce är jag sugen på. Har du testat? Några reflektioner?
Jag äger Formula D, så är lite nyfiken på hur olika det är mot Downforce.


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem
Skrivet av AHTF:

Har inte tid att skumma igenom versionen men vill tipsa om Dune som kom i nytryck för ett litet tag sen. Väldigt bra strategiskt spel. Men man vill nästan kötid vara Max antal spelare eller som minst 1 under Max.

Jag har inte kollat närmare på detta tidigare, men alltid roligt med rekommendationer.
Det verkar vara kortdrivet i hög grad?
Finns det några andra spel som det kan liknas vid?

Jag tycker att det var en ganska tematisk färgpalett på artworken, den var lite skön


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem
Skrivet av BlackBozze:

Ja så kan det förstås vara, speciellt gällande spel med mycket komponenter och annat lull-lull... Men jag tycker fortfarande att det är ett bra alternativ om man inte har så stora möjligheter IRL. Jag har lyckats spela Descent 2nd ed. via TTS, och det fungerade bra ändå tycker jag.

De bästa är 2–spelar spel. Då har man relativt bra koll.
Twilight Struggle på Steam är helt klart fenomenalt!
Där kan man faktiskt korta ner speltiden med 1-2 h om man inte fastnar i AP.
Mycket rekommenderat till alla!
Passar bra med musik sidan från http://coldwarsoundtrack.com/

Medlem
Skrivet av BlackBozze:

Både Age of Steam och Downforce är jag sugen på. Har du testat? Några reflektioner?
Jag äger Formula D, så är lite nyfiken på hur olika det är mot Downforce.

Har inte spelat just AoS men dess yngre bror Steam. Gillar Basic version på steam. Kan man spela med folk som är nya för brädspel. Så rekommenderar att man börjar där. Då kan man ta lån vart efter man behöver.
AoS är mycket tuffare mot spelaren, finns risk att man skjuter sig i foten tidigt.

Downforce och Formula D är helt olika spel. Downforce är ju ett bettingspel med race-tema. Otroligt bra spel dör för hela familjen på 45min.
Formula D är ett helt bra Roll n move racing spel. Inte spelat den simplare modden men den verkar bra.
Dock måste man ju vara väldigt disciplinerad när man spelar det. Alla måste slå direkt på sin runda och får inte ångra eller tveka förflyttningar. (Man kör ju ändå i 200 blås)
Då håller man ett roligt tempo och kan klara 3varv på 90-120mim.

Medlem
Skrivet av Haddock:

Har inte spelat just AoS men dess yngre bror Steam. Gillar Basic version på steam. Kan man spela med folk som är nya för brädspel. Så rekommenderar att man börjar där. Då kan man ta lån vart efter man behöver.
AoS är mycket tuffare mot spelaren, finns risk att man skjuter sig i foten tidigt.

Downforce och Formula D är helt olika spel. Downforce är ju ett bettingspel med race-tema. Otroligt bra spel dör för hela familjen på 45min.
Formula D är ett helt bra Roll n move racing spel. Inte spelat den simplare modden men den verkar bra.
Dock måste man ju vara väldigt disciplinerad när man spelar det. Alla måste slå direkt på sin runda och får inte ångra eller tveka förflyttningar. (Man kör ju ändå i 200 blås)
Då håller man ett roligt tempo och kan klara 3varv på 90-120mim.

Kanske ska försöka testa första Steam då för att få lite känsla för det.

Formula D har du en poäng på. Det spelet blir lite långsamt och tappar lite av sitt syfte om folk tänker för länge. Men det är ett inte allt för komplext spel för stora sällskap (10 spelare), såna är lite svåra att hitta.

Ett annat spel i genren som är lite kul är ju Flamme Rouge, cykelspel. Om man spelar det i lag, där man varannan tur inte får kommunicera med sin lagkamrat, så blir det mer taktiskt och mer underhållande.


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem

ikväll blir det Age of Steam Deluxe! Ska blir riktigt nice!
Kul att se hur det känns mot Steam.

Medlem

Återkom med recension 👍


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

jbx
Medlem

UNO? Någon? Nähäpp...


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

A Game of Thrones, the boardgame, second edition. Väldigt mycket taktik, förhandlande, hugg i ryggen och planer som i kullkastas på grund av en ödes nyck. Roligt för massor av timmar och alltid är det någon som blir sur mot slutet. Extremt tillfredställande när ens taktik faller ut och man tar hem tronen.

Medlem
Skrivet av Ishnak:

A Game of Thrones, the boardgame, second edition. Väldigt mycket taktik, förhandlande, hugg i ryggen och planer som i kullkastas på grund av en ödes nyck. Roligt för massor av timmar och alltid är det någon som blir sur mot slutet. Extremt tillfredställande när ens taktik faller ut och man tar hem tronen.

Jag skulle väldigt gärna testa det, det har legat på wishlist länge... Problemet är att nuförtiden hitta spelgrupp och tid, för ett sånt omfattande spel. Kanske dags att besöka Stockholm Boardgames på Bishops Arms snart igen, och hoppas att någon där äger det.


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem
Skrivet av BlackBozze:

Återkom med recension 👍

Otroligt bra spel! Mycket tight ekonomi. Kommer med typ 6 kartor, så man kan spela allt från 1-6spelare. Kommer vara svårt att spela sig trött på, detta kommer definitivt att få en hyllplats även om jag har Steam.
Steam är fortfarande ett mycket bra spel, men som en kompis sa ”Steam mjukisbyxor” AoS är 70-tals jeans som kan spricka precis när som” mycket trevligt!

Idag blev det spel igen!
Denna gång den oändliga klassikern från tidigt 60-tal, Acquire! Mycket trevlig spelomgång med många bolag som skapades och mergade med varandra!
Detta spel kan alla lära sig på 10min. Alla kan spela.
Kasta ut ditt skitiga gamla Monopol och skaffa detta som ditt ”ekonomiskt baserade brädspel”

Skriv svar