Playstation firar 25 år – vilken generation har varit bäst?

Robot
Playstation firar 25 år – vilken generation har varit bäst?

Ja må du leva uti hundrade år, men vilka år har hittills varit starkast?

#kvällssnack, #playstation, #sony


jbx
Medlem

För mig var det ps3, blev helt golvade av första Uncharted.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Releasehästryttare

Ser att många har på sig sina

NuZ
Testpilot

Hädare FZ som inte har med Demon’s Souls på PS3 listan

För mig var det PS2. Vilket lyft från PSX

Jo inget positivt om PC eller Xbox senast som förtjänar massor av kärlek


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Playstation 2 och det allra första playstation spelet man kunde spela online på: Socom Navy Seals Man var tvungen att köpa en nätverksadapter till som man skruvade på där bak för att kunna klubba i sin nätverkssladd.

Medlem

PS1 och PS2 eftersom det finns för många klassiska och underskattade juveler att nämna i ett par rader på båda konsolerna. Även om man utesluter självklara hits (tänk FF, MGS, GT etc.) kan man stå hela dagen och rabbla upp namn som tilltalar. Min röst går dock till PS1:an eftersom det är den jag har spelat på mest den senaste tiden.

Argument för PS1: Crash Team Racing, Thrasher: Skate and Destroy, Harvest Moon: Back To Nature, Jumping Flash, Resi1/2/3, Ghost In The Shell, Tekken 3, Ape Escape, Spyro: Year of The Dragon, Twisted Metal 1/2, Bushido Blade, Tenchu 1/2, Kagero, Tomba/Tombi, Dino Crisis, Alundra, Vagrant Story, Tomb Raider, King's Field, Sheep, Dog 'n' Wolf, Medal of Honor, Syphon Filter osv. osv. osv. Som sagt, så jäkla många spel att det sprutar ur öronen!


signatur

Gamla kära datorer som skräpar runt i huset: Gateway 2000 P5-90, Dell Optiplex GXPro, Compaq Deskpro 386, Compaq Deskpro EP 6400, Dell Dimension XPS B1000r, Fujitsu Siemens Scaleo 600 (Athlon XP 3000+) etc.

Medlem

PS2 för min del. Oslagbart spelutbud på den tiden då spel inte behövde kosta 200 miljoner att skapa för att hålla toppstandard för tiden. Japanska utbudet var även mycket bredare än idag.

Medlem

Under PS2-tiden dog mitt spelintresse i stort sett ut. Spelade extremt mycket Playstation 1 och såg mycket fram emot nya delar av spelen jag spelat på 1:an. Jag gissar att allt har att göra med vilken ålder man befinner sig i när en maskin släpps. Är man barn eller tonåring så är det oftast den maskinen som man minns med störst glädje

Storspelen som knäckte mig:
FFX= Stor besvikelse. Fattar än idag inte hur man kan släppa ett så dött spel efter det underbara FFIX. Få hemliga grejer att hitta, mer linjärt och helt vidriga karaktärer.
Gran Turismo 3 = Besvikelse. Tungt och med dålig fartkänsla. Spelglädjen från 2:an var borta.
Metal Gear solid 2 = Bra men ändå en besvikelse jämfört med 1:an.

Sedan släpptes det såklart en del bra spel men det går inte att jämföra med originalplaystation. När Xbox 360 började få många bra titlar köpte jag den och spelintresset blomstrade återigen.

Medlem

PS2, presterade så långt före sin tid, FFX fick mig att totalt tappa hakan bara med sin grafik som var så långt före det jag kom ifrån tidigare på min sketna 166mhz PC.

Den är inkopplad än idag, men jag har ärligt talat inte rört den på ett par år.

För mig var top 5:
FFX
SSX
Dark Chronicle (Som är min absoluta favorit än idag)
GTA Vice City/GTA III
Valfritt Dynasty Warriors

Medlem

Jag är i minoritet här men jag gillade verkligen PS3 och PSP-tiden.


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem

Väldigt svårt. Tycker det landar mycket i nostalgi och ny teknik. När jag spelade PS X var jag runt 8 år gammal. Spelade så det skvätte om det. Jag har nog aldrig spelat på PS så mycket som jag gjorde just då, och mängder av spel var helt amazing. När jag sedan köpte PS2 var jag eld och lågor då det var första maskinen jag köpte för egna pengar (PS X var brorsans jag fick låna ibland). Köpte även Devil May Cry och var helt golvad av hur grymt spelet var.

Men på PS X var det ändå mycket fler spel jag spelade och jag spelade mycket mer. Älskade varenda sekund. PS3 skippade jag, men PS4 har jag kört en hel del och uppskattar många spel, inte minst för hur snygga de kan vara. Så i vuxen ålder har jag helt klart PS4 som favorit, men av nostalgiska skäl, och på grund av att man som 8 åring inte har något kritiskt sinne, gör att jag minns alla spel jag spelade på PS X som helt amazing.

Så det fick helt enkelt bli PS X.

Medlem

PS1 är nog min favorit, tack vare alla fantastiska JRPGs som släpptes till den. Suikoden 1&2, Xenogears, Threads of Fate, Chrono Cross, Star Ocean 2 osv. JRPGs har tappat greppet sen dess och verkar mest handla om fanservice nu för tiden.

PS2 är också en väldigt stark konsol, många bra JRPGs där med som Suikoden 3-5 och Shadow Hearts, Steambot Chronicles osv.

PS3 är den svagaste av dom 4 maskinerna. Kommer nog bara ta ut den ur garderoben om jag får lust att spela NieR. Väldigt bra spel, önskar det portades till PS4 och PC och så skulle man inte behöva ha någon PS3 mer.

PS4 är är väldigt bra, men önskar verkligen att en Suikoden 1-5 plus Tactics samling släpptes till den. Och det är verkligen trist att den inte kan spela PS1 Classics som PSP, PS3, PS Vita och PSTV kan. Av någon anledning så bestämde sig Sony för att förstöra deras digitala ekosystem.

Medlem

Svårt val mellan PS1 och PS2, var som speciella konsoler och hade många klassiker.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

PS4 har ju helt klart en otrolig lineup med exklusiva kanonspel. Äldre generationer har svårt att stå sig förutom pga nostalgi.

Medlem

Jag har saknat spel som SSX3, THPS4, burnout 3 och God of war de senaste generationerna. Det har ju kommit uppföljare men jag tycker inte att de har hållt samma nivå.

Medlem

Ps1 är den enda av dom som jag gillade verkligen mycket. Skaffade Ps2 bara för att ha som dvd spelare och Ps3:an blev Blu-ray spelare och fungerar nu som enbart Netflix masķin. Ps4:an har jag hoppat helt. Inget spel som tilltalar mig direkt på den.


signatur

Nintendo Switch: SW-2771-7512-1037
Steam: Worebit
Xbox: Worebit
Ps4: Vorebit

Medlem

Bäst vete sjutton egentligen, men spelat överlägset mest PS2.


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Medlem

Playstation var magisk, hypen var enorm. Wipeout var starten för mig, med CD-ljud, fantastiskt soundtrack och ihopkopplad med försärkare och feta speakers satt vi och brände varandras rekord med hundradelar till slut. När nya vänner trillade in på sin "jungfruresa" satt vi och skrattade när de studsade i sargen helt okontrollerat, men en timme senare var de med och tävlade om förstaplatsen. Tror inget annat spel fått så många "vuxna" att börja spela igen.

Hur kul var inte Destruction Derby eller att möta en T-rex i Tomb Raider?

Men den stora behållningen var storyn i MGS. Då satt man och bölade och när sedan PS2 kom så var man redan helt såld på alla upplevelser man haft. Kommer ihåg hur jag tog hela semesterlönen och möblerade om för Twisted Metal, bästa jag gjort, vilka minnen man hade från split-screen med kompisarna!

Extremt många bra spel, men avslutet med MGS3 var för bra för att vara sant. Hela min kropp värkte efter MGS4, som när det kom uppfyllde alla förväntningar och lite till. Motorstorm var en grym start för PS3 och Little Big Planet var legot som aldrig tog slut!

Med PS4 kom superspelen som man inte trodde sina ögon när man såg grafiken. Idag är man nästan lite bortskämd med bra spel. Sonys exklusiva är nu i en egen liga och har cementerat Playstation som ett måste om man gillar spel.

Kommer aldrig glömma starten och kommer fortsätta spela så länge jag kan. Har haft roligt hela vägen och har trots en fet backlog nu till PS4 en enorm längtan efter PS5. Då kommer jag även hoppa på VR. Med Playstation har det alltid funnits något att längta efter och det har alltid varit värt det! Är enormt tacksam för alla minnen!

Medlem

Det är lätt att Svara PS4 för det är den enda generation jag ägt. Eller rättare sagt, den enda konsoll jag ägt sen NES. Visst har man spelat på nån kompis PS1 men att kötta runt i twisted metal eller sparka arsle i Tekken 3 är ingenting mot alla dessa grymma spel jag kört på PS4 pro.

Medlem

Playstation 2, enbart för nostalgin, men det var jäkligt bra spel på den tiden också. Har spelat Playstation 3-4 totalt 30-40 timmar kanske, så lite partisk.

Medlem

Playstation 2 klart bäst störst bibliotek med underbara RPG spel och andra bra spel och behöver inte hålla på ladda ner uppdatera eller installera spel bara för att kunna spela. Grafik må PS4 ha men grafik är bara ett plus om resten av spelen är bra. Plus på PS2 tiden hadde inte spel lootboxes.

Medlem

Playstation 1 utan tvekan. Den kom när jag spelade som mest och har de bästa spelen någonsin, däribland FFVII, FFIX och Metal Gear Solid. Det var en fantastisk tid och en fantastisk konsol.

Medlem

Beror på typen av spel man gillar. PS1 var dock oslagbar när det kommer till alla JRPG.

Överlag skulle jag nog säga att PS1 hade högst antal bra spel oavsett

Medlem

Playstation. De allra första och mäktigaste spelminnena jag har är från första generationen.
Någon annan frälst Vandal Hearts spelare i forumet? Taktiken, storyn, musiken och karaktärerna var en upplevelse som jag kan njuta av att tänka på än idag 20 år senare.
Att äntligen klara det där piratskeppet som jag kämpade med i dagar och att få spela tillsammans med min äldre bror på Julafton. Kära minnen som jag har PS1 att tacka för. Allt var ett äventyr på den tiden och vem kan glömma Metal Gear Solid!?

Medlem

Svårt att slå variationen under PS2-eran. Sämst är nog nuvarande generationen; Knappt några spel och de som kommer är fyllda till brädden med mikrotransaktioner, prenumerationstjänster och bortklippt innehåll som sakta läggs till som betal-dlc.

Inaktiv

PS1 utan tvekan.
Var ganska fantastiskt att gå från SNES och Mega Drive till Playstation. Minns att jag spelade Ridge Racer hos en kompis och det kändes som att ha ett arkadspel hemma typ Sega Rally.
Sen hade du MGS, Final Fantasy 7-9, Suikoden 2, Rayman, Castlevania: SotN, Resident Evil, Silent Hill, Gran Turismo, Wipeout.

PS2 tyckte jag var ganska tråkig och den hade så suddig och mörk grafik i jämförelse med Dreamcast, Xbox och Gamecube.
PS3 tycker jag sämst om.
PS4 är utan tvekan den bästa konsolen denna generation men jag gillar inte AAA-spel längre så den är totalt ointressant.

Medlem

Psx var ju toppen... För sin tid.
Men helt klart har många av dessa spel åldrats illa.
Jag jämför det med NES och SNES. NES spelen var bra på sin tid, men om jag ska spela något retro nu så märks det hur illa NES åldrats i jämförelse.

Jag hade inte ens ett ps2 (har bara ägt ettan och trean) , men tvåan får min röst. Tokigt många starka spel.

Medlem

Hadde aldrig ps1 & spelade inte jätte mycket på ps2 för att kontrollerna styrningen mm inte var utvecklade så bra. Ps3&4 har många för och nackdelar. Men om jag kunde så skulle jag alltid prioritera senaste versionen av playstation.

Medlem

Oh, sjukt svårt ändå.
PS4 har nog den starkaste generationen, i min mening, med flera tunga spel i horisonten dessutom.
Samtidigt är PS1 den konsol som jag har starkast och varmast minnen ifrån, med flera revolutionerande spel som lite satte grunden för kommande generationer.
Det får nog fan bli PS1 alltså.

Medlem

Playstation 1 <3 Att ha spelat Mega Drive, Super Nintendo och Gameboy för att sedan köpa en Playstation då det begav sig, var en brutal förändring grafiskt! Man kunde ju aldrig tänka sig sådan grafik utanför arkadhallarna, än mindre i sitt eget vardagsrum Kan med glädje minnas klassiker som Gran Turismo, Rayman, Vigilante 8, FF, Castlevania, WipeOut och många andra.. det var ett nytt sätt att spela på helt enkelt!

12
Skriv svar