Rapport: 70-80 % av populäraste Steam-spelen har lootlådor eller mikrotransaktioner

Robot
Rapport: 70-80 % av populäraste Steam-spelen har lootlådor eller mikrotransaktioner
Medlem

70-80%? Knappast. Speciellt när de bara kollade på ungefär 500 största spelen.
Så alltså har de uteslutit en stor del av indie-spel och icke-AAA spel. Samt också spel som finns på GOG och andra hemsidor.


signatur

"Bobby Kotick is like Darth Vader, once a human, now more machine..."

NuZ
Testpilot
Skrivet av torylva:

70-80%? Knappast. Speciellt när de bara kollade på ungefär 500 största spelen.
Så alltså har de uteslutit en stor del av indie-spel och icke-AAA spel. Samt också spel som finns på GOG och andra hemsidor.

Håller med dig i det men är ändå de populäraste spelen. Får ont i magen av detta. Detta årtionde är det sämsta i spelhistorien. Tänker då på utvecklingen


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Redaktör
Skrivet av torylva:

70-80%? Knappast. Speciellt när de bara kollade på ungefär 500 största spelen.
Så alltså har de uteslutit en stor del av indie-spel och icke-AAA spel. Samt också spel som finns på GOG och andra hemsidor.

Det gäller alltså de drygt 400 populäraste Steam-spelen, inte alla pc-spel. Har ändrat rubriken lite.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det gäller alltså de drygt 400 populäraste Steam-spelen, inte alla pc-spel.

Visserligen, men titeln var "Rapport: 70-80 % av pc-spelen har lootlådor eller mikrotransaktioner"
Redigerat. Såg uppdatering. Ber om ursäkt!


signatur

"Bobby Kotick is like Darth Vader, once a human, now more machine..."

Redaktör
Skrivet av torylva:

Visserligen, men titeln var "Rapport: 70-80 % av pc-spelen har lootlådor eller mikrotransaktioner"
Redigerat. Såg uppdatering. Ber om ursäkt!

Be inte om ursäkt - relevant feedback. Tack!


signatur
Medlem

kommer aldrig gilla dessa system. För mig är det alltid så att dom ger en the basics sen allt coolt som man vill ha, t,ex se grymm ut ha cool gear på sig vingar eller glows och shit. kanske kostymer du kan välja eller färger, så är alltid de bästa av allt gömt bakom "öppna plånkan" så får du dom direkt. Eller så kör dom du kan få ALLA saker ingame, men vi gömmer dom bakom antigen ge oss massa pengar eller få du grinda din röv av dig för få tillgång till dom utan betala extra. Nä tacka vet jag man betala 500 eller 600 spänn för ett spel och så var allt klart, och man visste att allt devs har lagt ner sin själ och tid till att göra spelet så bra som dom bara kan och tänkt till hur du ska du ska vilja sträva efter dessa items som du kanske vill ha istället för bara öppna plånkan och så är det klart.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Jag skumläste rapporten men kunde inte hitta något om hur många av dessa ~460 spelen som är F2P kontra fullpris.

Att gratisspel går runt på mikrotransaktioner tror jag de flesta är någorlunda bekväma med vid det här laget. (Eller åtminstone har de förlikat sig med tanken.) Trenden som oroar mig är fullprisspel som erbjuder MTX och ingame-köp.

Path of Exile och Dota 2 är två exempel på när mikrotransaktioner fungerar bra. Assassin's Creed är inte det.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

FM-guru
F.d. Sisyr

Den enda gången det är helt ok med mikrotransaktioner är i F2P-spel.

Lootboxes däremot bör försvinna från branschen helt. Riktigt otyg.

P2W ska vi inte tala om.

Medlem

Har inte köpt en enda mikrotransaktion någonsin, och kommer aldrig ändra på det heller. Men det är tråkigt att de ens finns, minns när man låste upp kosmetiska saker när man gjorde något coolt i spelet och inte när man öppnade plånboken...

Medlem

Intressant.. Är inget fan av lootboxes som kostar pengar. Dock skulle det varit roligt med en undersökning på top spelen i mobil världen som är pay 2 win.


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Avstängd

Jag erkänner: jag köpte ett Ahri League of Legends skin för typ 5 år sedan på grund av rule34-skäl. Köpte även en flygande gris-skin i Dota 2 bara för att. Annars så har jag undvikit MTX precis som mögel (inkl. ost).

Medlem

Aldrig köpt en loot låda med riktiga pengar, endast med ingame valuta som man får i speleb

Medlem

Hur många av spelen än mp kontra sp tro?
20% sp och 80% mp är min gissning...


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

Feta skins till rimligt pris är nått jag gillar, om det i sin tur får spelet att flyga fram i utveckling.. som fortnite (spelar ej det men man har ju sett).

Inte som i nuvarande battlefield 5 eller cod...

Det jag vill ha sagt är att Jag är inte emot microtransactions om det görs rätt

Medlem
Skrivet av Gustav Höglund:

Path of Exile och Dota 2 är två exempel på när mikrotransaktioner fungerar bra. Assassin's Creed är inte det.

Tveksam att kommentera då jag verkligen gillar PoE och inte vill spelet i sig något illa, men är det verkligen en idealisk modell? Tycker faktiskt att deras strategi riktar sig till stor del emot sk. 'whales' vilket ställer en stor köpkrets utanför, förutom då man har roterande deals. Founders' packs är även de ganska tveksamma när det gäller vilken andel spelare som det här innehållet designas för. Det stör mig när man designar MTX till minoriteten köpare till den grad som GGG gör, och de är långt ifrån ensamma om den filosofin.

Hursomhelst, jag vill återigen säga att jag verkligen ser fram emot PoE 2, så det är mer än undran om jag tänker fel här. Jag skulle gärna lägga mer på det spelet men det tar emot något kopiöst då man summerar vad t.ex ett kosmetiskt armour set kostar.

Medlem

Köpte lite grann i apex legend, typ 200kr mest för att jag kände mig som en snyltare att inte betala något alls för ett bra spel. SEdan köpte jag några lootlådor i rocket league, vilket gjorde att jag kände mig grundlurad för jag fick inget jag ville ha över huvudtaget. Laddar jag ned något spel på mobilen är det alltid betalda spel, hatar verkligen gratis mobilspel. Alltså inget vidare fan här heller. Betalar hellre 600kr för ett bra spel där allt är utvecklat för att vara så underhållande som möjligt.

Inaktiv

GTA Online är ett spel där det tyvärr är utformat så att man kan välja mellan att grinda en j*vla massa timmar för en bil/lägenhet eller smidigt stoppa in en hundralapp så har man sparat mycket tid. Inte så kul att stöda men om man tänker på vad man tjänar på jobbet en timme och hur många timmar det skulle ta att få ihop motsvarande 100 kr i gta-pengar så var min tid mer värd än pengarna.

Medlem

Förvånar mig inte det minsta att det förekommer så mycket pay-2-win. De flesta "casual-gamers" verkar tro att det är det enda sättet att finansiera spel och är helt okej med att betala för detta.

Kosmetiska mikrotransaktioner har jag inga större problem med, funkar utmärkt i DotA till exempel.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av toern:

Tveksam att kommentera då jag verkligen gillar PoE och inte vill spelet i sig något illa, men är det verkligen en idealisk modell? Tycker faktiskt att deras strategi riktar sig till stor del emot sk. 'whales' vilket ställer en stor köpkrets utanför, förutom då man har roterande deals. Founders' packs är även de ganska tveksamma när det gäller vilken andel spelare som det här innehållet designas för. Det stör mig när man designar MTX till minoriteten köpare till den grad som GGG gör, och de är långt ifrån ensamma om den filosofin.

Hursomhelst, jag vill återigen säga att jag verkligen ser fram emot PoE 2, så det är mer än undran om jag tänker fel här. Jag skulle gärna lägga mer på det spelet men det tar emot något kopiöst då man summerar vad t.ex ett kosmetiskt armour set kostar.

Nej, idealiskt är det inte. Om man inte inför ett tak på hur mycket en enskild kund kan spendera kommer man locka till sig valar, vilket är olyckligt.

Precis som du säger kan det också kännas lite sniket att en ny rustning går för vadå, 30 dollar? Jag tog Path of Exile som exempel då GGG visat en imponerande förmåga att kontinuerligt översätta intäkter från MTX till nytt innehåll i spelet. Men i slutändan är det väl kanske mer en fråga om vilka F2P-modeller som fungerar "minst sämst". Intressant diskussion i vilket fall!


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

1
Skriv svar