Kontroversiella Phoenix Point släppt – vad tycker du?

Robot
Kontroversiella Phoenix Point släppt – vad tycker du?

Xcom-skaparens nya färdigt, efter bråk och förseningar.

#epic-games-store, #gog, #phoenix-point, #steam


Medlem

Intressant spel men är rädd att det blir som Xcom 2 för svårt.
Jag vet inte man har väll tappat helt, första Xcom kunde jag spela på iron man.
2an (war of the chosen) klarar jag inte ens på easy så jag har tagit ett uppehåll från spelet även fast jag tycker det är kul


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

MEG
Medlem

Jag skippar iaf spelet, tänker inte stödja dem. Det finns andra spel.


signatur

Death is only the beginning

Medlem
Skrivet av MEG:

Jag skippar iaf spelet, tänker inte stödja dem. Det finns andra spel.

Varför?
Missat något.. ?

Redaktör
Skrivet av AxxT:

Varför?
Missat något.. ?

De sa att det skulle släppas på Steam, men valde sen Epic istället. Gissar att det är därför.


signatur
Testpilot
Skrivet av Molotov:

Intressant spel men är rädd att det blir som Xcom 2 för svårt.
Jag vet inte man har väll tappat helt, första Xcom kunde jag spela på iron man.
2an (war of the chosen) klarar jag inte ens på easy så jag har tagit ett uppehåll från spelet även fast jag tycker det är kul

Haha för mig var det tvärs om. Kunde inte öka nivån på Xcom men i 2an har jag kört Commander.

Dock så funkar det aldrig en hel kampanj då jag alltid gör för snabba beslut & slarvar vilket gör att jag hellre hoppar ner till normal svårighet för att ha lite svängrum då jag råkar klanta mig. Men dessa misstag brukar ofta innebära de roligaste uppdragen då man återhämtar sig.
Jag spelar också med "iron man light" då jag tar ansvar för mina misstag och spelar vidare även vid katastrofer men har sparfiler på så jag kan ladda tillbaka då buggar/krascher ställt till det.

On topic:
Dåligt att man inte kan förladda installationen. Testade tidigare men installationen hoppar bara ur med ett felmeddelande.

Medlem

Game Pass är verkligen sjukt prisvärt... Blir till att testa det då, om det ändå är gratis


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Var inte beredd på att det skulle släppas till Game Pass direkt, glad överraskning!

MEG
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

De sa att det skulle släppas på Steam, men valde sen Epic istället. Gissar att det är därför.

Du gissar rätt. Jag är av den gammla skolan där man ska hålla vad man lovar.


signatur

Death is only the beginning

Medlem

Frågan är, kommer det till pc-versionen av game pass då också? Trevlig överraskning i så fall, då jag pungade ut hela 10 kr förra månaden och ca 50 den här för en prenumeration. Att säga att det är prisvärt är en rejäl underdrift, för även om plattformen saknar rejält mycket jämfört med steam så får man en har en hel del kul spel för den lilla pengen.

Den stora nackdelen är ständig uppkoppling, vilket jag märkte av i natt när jag satt fast i totalt Subnautica och tappade bort tiden sådär härligt som nästan aldrig händer och tro på fan att internet givetvis då var nere mellan 01-04... 😡

Redaktör
Skrivet av Chomag:

Frågan är, kommer det till pc-versionen av game pass då också? Trevlig överraskning i så fall, då jag pungade ut hela 10 kr förra månaden och ca 50 den här för en prenumeration. Att säga att det är prisvärt är en rejäl underdrift, för även om plattformen saknar rejält mycket jämfört med steam så får man en har en hel del kul spel för den lilla pengen.

Ja, pc-versionen kommer till Game Pass nu i december, uppges i den offficiella FAQ:en. Där står inget konkret datum (varken för EGS eller Game Pass), men på andra hålls sägs att det släpps på båda ställena i kväll. Vi får se i afton, kl 20 släpps EGS-versionen i alla fall.


signatur
Medlem

@Tomas Helenius:

Se där, tack för det snabba svaret.

Medlem

Sjukt bra att det inte är RnG på att träffa med attacker, helt klart det som gjorde att man inte kunde stå ut med Xcom länge, den frustrationen var tangentbordsknäckande. Men synd att det är Epic Store, blir till att vänta då.

Inaktiv
Skrivet av Aryvian:

Sjukt bra att det inte är RnG på att träffa med attacker, helt klart det som gjorde att man inte kunde stå ut med Xcom länge, den frustrationen var tangentbordsknäckande.

Håller helt med. De senaste Xcom var roliga som fan, men jag pallade inte att ofta missa från 2 meters håll trots att soldaten inte hade panik eller nån annan debuff. Fick känslan att fienden hade större träffchans än en själv på högre svårighetsgrader också.

Dock är jag lite skeptisk till Phoenix Point.
Det verkar vara mycket grejer som de lovat som saknas i release-versionen och det är fortfarande lite dålig smak i munnen efter att de gjorde en fuling och bytte till Epic också.

Medlem

Finns det några lagar i Sverige eller EU nivå angående crowdfunding?
Är det tillåtet att ge information om en sak men sedan andra på det?
Jag har aldrig crowdfundat något och är där med inte insatt i det.
Jag sökte runt lite i ca 15min och hittade endast rapporter på individers konsumtion på nätet (Konsumentverket) och den här artikeln.
https://digital.di.se/artikel/forslag-ger-krangligare-grasrot...

Min slutsats på en kort sökning är att crowdfunding är en investering och inte en produkt. Så det är antagligen okej.
Är jag ute och cyklar?
Om någon känner till några artiklar eller en sida med information om det så länka gärna.

Medlem

Epic - blää.

Nå, vi får väl se om jag har förlåtit dom om ett år.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Helt ärligt, signade upp på Epic Store, enbart för Phoenix Point. Men helt ärligt tar det emot att göra det, är spelet klart släpp det överallt. Boy do I look forward to this one!

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Haha för mig var det tvärs om. Kunde inte öka nivån på Xcom men i 2an har jag kört Commander.

Dock så funkar det aldrig en hel kampanj då jag alltid gör för snabba beslut & slarvar vilket gör att jag hellre hoppar ner till normal svårighet för att ha lite svängrum då jag råkar klanta mig. Men dessa misstag brukar ofta innebära de roligaste uppdragen då man återhämtar sig.
Jag spelar också med "iron man light" då jag tar ansvar för mina misstag och spelar vidare även vid katastrofer men har sparfiler på så jag kan ladda tillbaka då buggar/krascher ställt till det.

On topic:
Dåligt att man inte kan förladda installationen. Testade tidigare men installationen hoppar bara ur med ett felmeddelande.

Hehe sista gången jag körde Xcom 2 så ändrade jag reglerna så avatar projekt inte flåsade en i nacken hela tiden.
Tycker nästan det är lite väl mycket att hålla reda på i War of the chosen.

En fråga, hur tycker du Mutan road to eden var?
är ju "Xcom" liknande där också?`
tycker man i det spelet ofta är körd om man inte "stealthar" bort så många fiender som möjligt innan man går in i combat.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Maggot:

Helt ärligt, signade upp på Epic Store, enbart för Phoenix Point. Men helt ärligt tar det emot att göra det, är spelet klart släpp det överallt. Boy do I look forward to this one!

Skulle rekommendera att du provar Microsoft Store och Xbox game pass om du inte har det, fungerar till PC. Om de inte har slutat med den kampanjen (eller om du kanske har använt den) så kan du få 3 månader för 10kr, Xbox game pass Ultimate. Om den inte finns kvar kolla Xbox game pass (PC beta), 1 månad för 10kr, om den också har utgått so kostar det 45kr per månad om jag inte minns fel.

Microsoft Store är inte nybörjarvänlig så kan kännas väldigt klumpig och onödigt krångligt först. Dock så har jag börjat gilla den mer. Phoenix Point syns inte ännu så du kan ju vänta tills den kommer upp ifall det har blivit något strul.

Rekommenderar också Sea of Thieves, Hellblad senua's Sacrifice & State of Decay som finns med i passet. Sedan så finns The outer Worlds med som släpptes nyss. ^^

Så här står det på deras egna sida:

"The PC and Mac OS versions of Phoenix Point will be launcing on the Epic Games Store in December 2019.

The PC version will also be releasing on Microsoft's Game Pass in December 2019 with the Xbox One version to follow in Q1 2020."

https://phoenixpoint.info/faq

Men som sagt - VAR är versionen? Väntat alldeles för länge nu.


signatur

Var mot andra så som de vill att du ska vara mot dem.
Podcast, Twitch, Twitter

Medlem

re. Game Pass från officiella forumet:

Citat:

Snapshot Staff - 10h ago
Probably not. The code has been sent to MS for certification and it’s down to how long they take to pass it. The length of time can vary depending on who is doing the assessment - but we’ve been told it should be a week at the latest. I haven’t heard any news about it being available today

Testpilot
Skrivet av Molotov:

Hehe sista gången jag körde Xcom 2 så ändrade jag reglerna så avatar projekt inte flåsade en i nacken hela tiden.
Tycker nästan det är lite väl mycket att hålla reda på i War of the chosen.

En fråga, hur tycker du Mutan road to eden var?
är ju "Xcom" liknande där också?`
tycker man i det spelet ofta är körd om man inte "stealthar" bort så många fiender som möjligt innan man går in i combat.

Jag ville verkligen gilla det spelet. Tyvärr så fattades det "nåt" i spelet plus att jag tyckte det var generellt felbalanserat.
Man fick hela tiden leta efter fiender för att kunna levla upp och det fanns inte så mycket lätta fighter. Detta tillsammans med att det var komplicerat att fixa medkits gjorde spelet inte var kul helt enkelt.
Striderna var också hela tiden sådana att man var tvungen att plocka så mycket man kunde under stealth medan vissa grupper inte gick att ta på det viset.

Medlem

Efter att ha spelat en timme eller så, så finns det designbeslut som är irriterande (ammo till vapen måste bäras med, och du kan definitivt få slut på ammo på ett uppdrag). Grafiken känns "meh" som bäst. Fienderna är oinspirerade och tråkiga. Vapnen känns svaga. Effekten av att skjuta sönder en vägg känns som om papper faller samman.

Första intryck, 2 av 5. Jag VILLE tycka om spelet.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Jag ville verkligen gilla det spelet. Tyvärr så fattades det "nåt" i spelet plus att jag tyckte det var generellt felbalanserat.
Man fick hela tiden leta efter fiender för att kunna levla upp och det fanns inte så mycket lätta fighter. Detta tillsammans med att det var komplicerat att fixa medkits gjorde spelet inte var kul helt enkelt.
Striderna var också hela tiden sådana att man var tvungen att plocka så mycket man kunde under stealth medan vissa grupper inte gick att ta på det viset.

Vilken svårighetsgrad?
Tänker även på med ammo.
Ändras det något?
Händer ju att spel blir lite väl obalanserad vid högre svårighetsgrad.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Efter att ha spelat en timme eller så, så finns det designbeslut som är irriterande (ammo till vapen måste bäras med, och du kan definitivt få slut på ammo på ett uppdrag). Grafiken känns "meh" som bäst. Fienderna är oinspirerade och tråkiga. Vapnen känns svaga. Effekten av att skjuta sönder en vägg känns som om papper faller samman.

Första intryck, 2 av 5. Jag VILLE tycka om spelet.

Att du måste bära med dig ammo är väl rimligt? Var likadant i gamla spelen. Och vapen bör ju utvecklas under spelets gång också där precis som i gamla Ufo. Vilket känns positivt. De nyare spelen förenklade väldigt mkt jämfört med originalen. Hoppas detta är djupare. Men får se ikväll, hann tyvärr inte testa igår kväll

Testpilot
Skrivet av AxxT:

Vilken svårighetsgrad?
Tänker även på med ammo.
Ändras det något?
Händer ju att spel blir lite väl obalanserad vid högre svårighetsgrad.

För att upplysa pratade vi om Mutant Year Zero: Road to Eden. Och inte Phoenix Point

Phoenix Point har jag bara spelat lite i Tutorial uppdragen och än så länge verkar det mycket trevligt. Bättre än jag trodde faktiskt . Men återstår att se då man ger sig in i kampanjen.

Länk?
Skrivet av waeress:

re. Game Pass från officiella forumet:

Tja, vilken sida kommer det ifrån? Kan du länka?


signatur

Var mot andra så som de vill att du ska vara mot dem.
Podcast, Twitch, Twitter

Medlem

Det här har jag förhandsbokat sedan länge på Epic.

Medlem

@Aaron Vesterberg Ringhög: Yes, var från officiella forumet för Snapshot Games: https://forums.snapshotgames.com/

edit: och här är en direktlänk till posten jag kopierade:
https://forums.snapshotgames.com/t/phoenix-point-release/5411...

Medlem

@Aryvian: Värt att notera att RNG:n i X-com 2 (chosen) blev medvetet usel på högsta svårigheten. Allt under 75 var i princip garanterad miss. Försökte flera gånger med ironman-legend, men kom aldrig längre än midgame innan allt rasat ihop.

12
Skriv svar