Utvecklingsenheten för Playstation 5 har återigen fångats på bild

Medlem

Här i Europa säljs fyra stycken PS4 när det sålts en Xbox One. Likaså förra generationen så sålde PS3 ungefär tio miljoner fler enheter. Vilket gör att PS3 nästan sålt lika mycket som 360 och One tillsammans i Europa.
PS3 sålde över 50 miljoner fler spel i Europa.

Så kollar man från den vinkeln har Sony lett rejält hela tiden här. Inte bara under slutet.

De globala siffrorna denna generationen är som sagt imponerande 103 miljoner till PS4 och 44 miljoner till Xbox One.

Med de senaste siffrorna i åtanke så kan man ju fundera på vad det baror på att MS ligger så långt efter Sony. Med sina enorma resurser kunde MS ha byggt upp spelstudios världen över.
Nu släppte de VR också. Istället för att jobba ikapp lägger de ner. De vill ta marknadsandelar, men inte ta risker. Förlitar sig gärna på tredjepart, men gör inte mycket eget.

Personligen tycker jag inte MS förtjänar så mycket av marknaden som de ändå har, men samtidigt ser hellre att det finns någon konkurrens kvar så inte Sony slumrar till.

Vad gäller designvalen så har Sonys kit aldrig liknat retail speciellt mycket. En snygg låda är bonus, men det viktigaste är att de fortsätter att trycka ut bra spel.

Medlem

Jag har inte speciellt mycket koll på specifikationer osv. Men jag köpte nyligen en dator i5 9600k 16gig ram och rtx2060 super mm . Den kostade rätt mycket pengar (iaf för mig) . Men jag köpte den med förhoppning om att jag skulle kunna skippa nästa konsolgeneration. Ni som är duktiga på specs och liknande. Kommer nästa xbox eller ps5 vara lika bra eller bättre än mitt köp? Och jag vet att ingen utomstående vet hur kraftfulla nästa konsoller blir. Men är det troligt att dom spöar min dator?

Medlem
Skrivet av Ralf:

Jag har inte speciellt mycket koll på specifikationer osv. Men jag köpte nyligen en dator i5 9600k 16gig ram och rtx2060 super mm . Den kostade rätt mycket pengar (iaf för mig) . Men jag köpte den med förhoppning om att jag skulle kunna skippa nästa konsolgeneration. Ni som är duktiga på specs och liknande. Kommer nästa xbox eller ps5 vara lika bra eller bättre än mitt köp? Och jag vet att ingen utomstående vet hur kraftfulla nästa konsoller blir. Men är det troligt att dom spöar min dator?

Spelar väl ingen roll egentligen. Konsolerna kommer aldrig slåss hårdvarumässigt med en dyr PC, men ingen utvecklare kommer heller fokusera på att pusha den hårdvaran. Och även om dom gör det så sitter pcmr och kallar det o-optimerat.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Majoriteten av generationen, ja. PS3 gick om mot slutet. Gjorde också att spelen optimerades till den tekniskt underlägsna Xbox 360 och flöt på horribelt på PS3.

Tekniskt underlägsna vet i tusan om man kan kalla den. De byggde i grunden på samma powerpc-teknik, men xbox 360 utnyttjade konsollens minne bättre än den i ps3an.

En annan intressant grej med föregående generation var det att om man tittar på launchvarianten och den slutgiltiga varianten så har båda blivit billigare, men medan Playstation 3 förlorade funktionalitet med varje ny version så utökades 360s hårdvara.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av NuZ:

MS är världens tredje största företag. Såå att eehh. Sony är bara noterat som ett mediebolag. MS är störst i världen på molntjänster också så Sony ligger längt efter i bolagsvärde. Men ja en pryl från dem har sålt mer än en pryl från MS

Här missas ju hela poängen! Jag som konsol freak och viss pc rädsla. Kunde inte bry mig mindre om hur stort MS är som företag. För mig räknas bara Xbox vs PS! Resten är ointressant! Jag älskar spel men ogillar för många prylar så är nästan helt ointresserad av mobiler tv apparter pc ipad osv.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Alienshade:

Här missas ju hela poängen! Jag som konsol freak och viss pc rädsla. Kunde inte bry mig mindre om hur stort MS är som företag. För mig räknas bara Xbox vs PS! Resten är ointressant! Jag älskar spel men ogillar för många prylar så är nästan helt ointresserad av mobiler tv apparter pc ipad osv.

Ja isåfall såldes ju ps2 mer än xbox (som var en underbar maskin, xbmc använder jag än idag på min pi) xbox360 mer än ps3, ps4 mer än xbone. Så dags att Scarlett säljer mer än ps5 då om traditionen ska hållas. Xbox har guldläge nu med tjänster som få kan matcha. Varför i helsike ha PC rädsla? Underbart att spela strategi på med mus. De mesta annat spelar jag på PS4 och xboxet. Switchen är kung också och hoppas den får mycket kärlek under 2020.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

MS är världens tredje största företag. Såå att eehh. Sony är bara noterat som ett mediebolag. MS är störst i världen på molntjänster också så Sony ligger längt efter i bolagsvärde. Men ja en pryl från dem har sålt mer än en pryl från MS

Hur är det relevant till diskussionen om vilket företag som "vinner" konsolkriget? Det är liksom som att säga att Microsoft misslyckats för att de inte säljer en TV medan Sony säljer X tusentals per dag i X land..

Skrivet av Molotov:

Kanske menar teknisk och prestanda.
Xbox 360 var bättre än ps3 vet bara ett crossplatforn spel som gick bättre på ps3 jämfört xb360 och det var stort sett jämnt.
På många spel var ps3 riktigt dåliga prestanda men det visste inte alla ps fanboys

Denna generation är väll vad jag förstått X betydligt bättre än Pro.

Stämmer ej. PS3 hade kraftigare hårdvara men det drev även upp priset på konsolen vilket verkligen gjorde att PS3 sålde dåligt. Att Xbox One X presterar bättre är väl inte så konstigt eftersom Pro är en "revision" medan Xbox One X har helt ny hårdvara under huven men, precis som PS3, gjorde att priserna sköt i höjden. Därav säljer Pro betydligt bättre än Xbox One X också.

Skrivet av Cenorida:

Tror han menar steget före. Rätta mig om jag har fel, men Xbox 360 sålde väl mer än PS3?

Stämmer ej. Trots att X360 lanserades mer än ett år före PS3 så sålde ändå PS3 bättre än X360.

Medlem
Skrivet av Dizzz:

Stämmer ej. PS3 hade kraftigare hårdvara men det drev även upp priset på konsolen vilket verkligen gjorde att PS3 sålde dåligt. Att Xbox One X presterar bättre är väl inte så konstigt eftersom Pro är en "revision" medan Xbox One X har helt ny hårdvara under huven men, precis som PS3, gjorde att priserna sköt i höjden. Därav säljer Pro betydligt bättre än Xbox One X också.

Du tolkade mitt inlägg fel.
PS3 må haft "kraftigare" hårdvara.
spelen flöt skit jämfört med XB360 så att hårdvaran var "kraftfullare" gjorde inte saken bättre.
Playstation 3 blev bara dyrare, svårare att programera till och blev försenad tack vare sin hårdvara.
Det enda som drog fördel var deras exluciva spel och det var väll dom som i slutändan gjorde att PS3 sålde bättre och att playstation har fler "fans" xbox är mest populär i usa.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Ser så härligt gammaldags ut <3

Medlem
Skrivet av NuZ:

MS är världens tredje största företag. Såå att eehh. Sony är bara noterat som ett mediebolag. MS är störst i världen på molntjänster också så Sony ligger längt efter i bolagsvärde. Men ja en pryl från dem har sålt mer än en pryl från MS

Lol ämnet var ju tydligt om konsol-sidan så hur mycket MSoft tjänar på andra håll är helt orelevant.

Medlem

Ser så tidigt 2000-tal ut att jag nästan skulle vilja ha den över den riktiga designen. Rätt ful på sina håll men det känns mer charmigt men fattar verkligen varför någon aldrig skulle vilja ha den designen.

Medlem

Tror detta är en decoy,hidden in plain sight...


signatur

KICK ASS

Antar att luftfödet är rätt bra på den där, men hade nog inte velat att PS5:an ser ut sådär.

Skrivet av Juel91:

Ser så tidigt 2000-tal ut att jag nästan skulle vilja ha den över den riktiga designen. Rätt ful på sina håll men det känns mer charmigt men fattar verkligen varför någon aldrig skulle vilja ha den designen.

Njaa, tycker inte det osar så mycket tidig 2000-tal om den. Då såg det ut såhär:

NuZ
Testpilot
Skrivet av Juel91:

Lol ämnet var ju tydligt om konsol-sidan så hur mycket MSoft tjänar på andra håll är helt orelevant.

Var väl precis vad jag sa? En pryl har sålt mer än en annan pryl. Lol är en förkortning på ett spel som inte finns på någon av konsolerna


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Antar att luftfödet är rätt bra på den där, men hade nog inte velat att PS5:an ser ut sådär.

Njaa, tycker inte det osar så mycket tidig 2000-tal om den. Då såg det ut såhär:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1c/PS2-Versi...

Tänkte mer på hur mycket annan elektronik försökte se ut då. Devkitet ser inte ut som en konsol lika mycket som typ en stereo eller dvd-spelare från den eran IMO.

12
Skriv svar