Cyberpunk 2077 - Dreamhack Edition

Medlem
Cyberpunk 2077 - Dreamhack Edition

Idag kom dagen som det snackats om.
Dagen då CD Projekt RED besökte DreamHack Winter för att bland annat visa upp 45min gameplay för oss som fick chansen att se detta.

Efter insläpp fylldes Hammarskjöldsalen på Elmia på med person efter person efter person.
Salen tar drygt 1000personer men alla stolarna var inte fyllda så jag skulle tippa på att vi var runt 600-700 personer där inne som fick se gameplay.

Innan gameplay var det musik.
Hård musik.
Hög musik.
Och VÄLDIGT hög musik.

Till slut kände de sig nöjda med antalet personer och showen drog igång!

Jag som inte har förbokat spelet och inte varit helt såld på tanken att köpa det överhuvudtaget har nu ändrat min uppfattning.
Det kommer att bli köp vid släpp eller kort efter det!

Det som visades var character customization, gameplay där man bytte mellan två olika sorters karaktärer för att visa hur man kan ta sig ann uppdraget på helt olika sätt beroende på vilken sorts karaktär man valt/byggt upp.

Grafiskt är det helt enkelt snyggt. Det kommer inte vara några laddningstider när man tar sig från område till område och möjligheterna för hur man kan spela spelet ska vara många.
Du kommer t.ex kunna klara av hela spelet utan att döda en enda person.
Om detta är bra eller inte beror helt på storyn som kommer utspela sig på grund av dina val.
För allt du säger/gör kommer att spela roll.
Tillochmed vilken grupp i samhället din karaktär tillhör.

Då jag inte riktigt vet hur mycket de vill att man ska/inte ska säga om det man sett så skriver jag helt enkelt att det vi fick se var väldigt intressant och bådar gott inför framtiden.
Jag har personligen inte lirat något spel av CD Projekt Red tidigare men då WItcher 3 blev mottaget så väl som det blev så kan jag tänka mig att Cyberpunk 2077 blir riktigt, riktigt bra.

Vad tyckte ni andra som var på plats?
Gillade det ni såg?
Besvikna på någonting?
Dela med er!


signatur

Halo kompis!

Frilansare

Tack för rapporten!

Medlem

Jag var där, jag blev övertygad.

Jag gillar verkligen förstapersons-vyn. Man lever verkligen in i värden. Berättelsen i det man fick se var intressant. Det lär finnas mycket att grotta sig i.

Det fanns alternativ i dialogerna som såg intressanta ut. Tyvärr valde de alltid "default"-alternativet.

Ska man vara lite petig så såg inte det "gunplay" man fick se särskilt bra ut. Motståndare som staggade någon decimeter upp i luften etc. Edit: Ni kan vara lugna. Detta spel är så mycket mer än ett simpelt fps. Resten såg fantastiskt ut.

Musiken var HÖG!

Medlem

yeah gameplay när han sköt fienden var inte det bästa. Men det såg ut som om han använde en handkontroll så det är väl inte så konstigt.
Jag tyckte att det var skillnad mellan de olika karaktärerna dessutom. Han hade betydligt bättre aim med hackern eller så siktade han bara bättre mot huvudet


signatur

Halo kompis!

Medlem

Jag var med under fredagens visning och fick en trevlig pratstund med Benke innan showen.

Som sagt, de snålade VERKLIGEN inte på ljudsystemet! Wow, vilken upplevelse!

Världen, miljöerna, möjligheterna, grafiken, de olika förmågorna och allt annat som visades var enastående! Ser fram emot nästa år! Det här kommer bli grymt!

Tack Fz!


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Medlem

Grrr... jag vill se videon ju.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

ELF
Medlem

Visste inte äns att DH var denna helg förräns idag när jag såg en streamer sitta med en vägg bakom sig där det bland annat stod DreamHack... Då kom jag på (Ah, november/decemer=DHW)

Men vet faktiskt inte om jag vill se det om det dyker upp på YT. Skulle vara trevligt att få se mer, men vill ändå inte ha spoilers.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Är galet hype asså! Redan köpt på mig en biffigare dator och köpet blir självklart via deras tjänst GOG!

HYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYPE

Medlem

Jag var där och jag vart inte alls övertygad.
Musiken var det bästa.

Skrivet av Ravenknight:

Grrr... jag vill se videon ju.

Blir inget. Fick inte filma eller nåt.
Gick folk runt och kolla på oss hela tiden.

Skrivet av Zensu:

Är galet hype asså! Redan köpt på mig en biffigare dator och köpet blir självklart via deras tjänst GOG!

HYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYPE

Det är så det ska låta.

Medlem

@Ravenknight:

Det finns ett klipp på Cyberpunks YT-sida där vi får se delar av det som vi fick se under DreamHack.
Vill du kika på det så är det detta klippet:


signatur

Halo kompis!

Medlem

Var där idag och är positivt överraskad. Var orolig att det skulle bli en generisk looter/shooter. Men det är ett fullfjädrat rpg i en enorm och öppen värld. Många möjligheter, stats, skills. När man använde vapnet fick man XP för assault rifle osv. Alla npcs har en viss lvl samt egenskaper man kan utnyttja.

Gameplay ser verkligen kul ut och höjer ribban rejält för hur mycket innehåll ett spel kan innehålla. Jag tänkte mot slutet att det måste vara ett helvete att balansera alla parametrar och buggtesta ett så omfattande spel.

Medlem

Får intrycket att det här kommer att vara en långt mer värdig 'uppföljare' till Deus Ex
än Deus Ex.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Cyberz:

Jag var där och jag vart inte alls övertygad.
Musiken var det bästa.

Blir inget. Fick inte filma eller nåt.
Gick folk runt och kolla på oss hela tiden.

Vad var det som skavde?


signatur
Medlem
Skrivet av Bussovic:

@Ravenknight:

Det finns ett klipp på Cyberpunks YT-sida där vi får se delar av det som vi fick se under DreamHack.
Vill du kika på det så är det detta klippet:

https://youtu.be/FknHjl7eQ6o

Tackar!


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Jag köper det dag 1. Har aldrig blivit besviken av CDPRs spel någonsin.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Vad var det som skavde?

Svårt att säga. Har inte blivit hypad av detta spel alls.
Kanske är det all jäkla smygandes.
Kanske att grafiken ena stunden ser rätt nice ut och sen helt plötsligt undrar man om det är ett x360 spel.
Eller kanske är det att jag inte förstått vad det hela ska gå ut på.
Kanske lite orolig att det kommer bli över ambitiöst.
Jag har inte stängt dörren så att säga men...

Vore kul om nån av de andra individerna här kunde berätta lite vad får de att bli så himla hypade.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Cyberz:

Svårt att säga. Har inte blivit hypad av detta spel alls.
Kanske är det all jäkla smygandes.
Kanske att grafiken ena stunden ser rätt nice ut och sen helt plötsligt undrar man om det är ett x360 spel.
Eller kanske är det att jag inte förstått vad det hela ska gå ut på.
Kanske lite orolig att det kommer bli över ambitiöst.
Jag har inte stängt dörren så att säga men...

Vore kul om nån av de andra individerna här kunde berätta lite vad får de att bli så himla hypade.

Absolut, blev nyfiken just för att de andra verkar väldigt taggade. Blev en kontrast och inte meningen att su ska försvara dig

Personligen ser jag fram emot världen mest. Som en del andra tagit upp så ser actiondelarna svagast ut och parallellerna till Deus Ex känns befogade. Och då hoppas jag mer på det första Deus Ex än de moderna. Har ju själv väldigt svårt för smygade om det inte finns alternativ när det skiter sig, så har inte riktigt bestämt mig för hur jag ska lira det. Och det är väl just valmöjligheten att bygga sin egen karaktär från grunden som lockar. Samtidigt är det ju lite obeprövad mark för CDPR. Rätta mig om jag har fel, rollspelandet i The Witcher-serien handlar väl mest om vilka val du gör, och mindre om hur du bygger Geralt.


signatur
Medlem

Jag har sådant extremt problem när spelstudios ska demo:a fps spel och så ser man det är en kontroller dom sitter bakom och aimar slött som botar. och AIN hinnter inte ens skjuta dom endå trots detta.

sådant är alarmerande för mig, för jag vill att jag ska vara tvungen att skjuta kvikkt.

Nu menar jag inte jag vill ha en twitch shooter, utan fienderna ska vara snabba och dödliga.

och höja svårighetsgraden löser det inte för oftast är det bara en sak som händer bulletspunges och hög skada. ingenting om hur smart ain eller hur snabb den är.

Problemet när det görs till konsol med tyvärr, jag hoppas cyberpunk inte är såhär men är det något jag lärt mig är att spelbranschen är för lat för göra en specifik ai för pc och en för konsoler.

Och då blir pc oftast bara skit tyvärr :/

Medlem

Även jag fick chansen att se på de 45 minuter långa gameplay demot och har en del intryck jag gärna delar. Ursäkta om det jag skriver är för långt. Så TL;DR - Cyberpunk 2020 verkar komma bli riktigt, riktigt bra.

Presentationen gjordes alltså live av två CDPR anställda. En kille spelade på vad jag antar var en konsoll, och en tjej stod framför oss på scenen och gick igenom hela demot och förklarade många aspekter av spelets story och stil. Det var en del PR-snack men det hela utfördes riktigt snyggt, med inlevelse och kändes äkta. Vad jag förstår valdes inte alltid samma väg till målet under de olika demonstrationerna.

Men innan själva demot startades var det en 15-20 minuter OVERLOAD av TUNG, BASIG elektronisk cybermusik. Helt klart de tyngsta basgångerna jag hört de senaste decenniet, och man rycktes lätt med i stämningen och känslan de bjöd på. 10/10 skulle sätta mig igen å bara lyssna!

Demot i sig var som tidigare medlemmar förklarat. Vi fick se både den manliga och kvinnliga käraktaren V, som man spelar. De växlade mellan 2 karaktärbuilds av stealth och rå styrka för att visa olika sätt att nå fram till målet. När vi stealthade oss fram var det mycket cyberware och hackningar, både av digitala system som kameror och lås, men även implantat i motsåndare. Helt klart vägen för den mer cerebralt begåvade spelaren. När de lekte med den råa styrkan var det en hyllning till allt vad grafiskt spelvåld kan projicera på våra näthinnor. Det är riktigt visceralt och blir lätt blodigt och splattigt. Men även med stealthtalanger går det mycket bra (och faktiskt stundtals rätt obehagligt) att skapa röda moln i luften då de fick implantat att sprängas, hackade NPCers egen vilja ala Starbreeze tolkning av Syndicate, och slice_ade igenom armar, benmärg och skallben med Vs implantat. Jag tycker det vi såg av stridsscenerna var flytande och tight. De olika NPCerna hade olika förmågor beroende på vilka implantat de var utrustade med. Men jag tyckte vi mest fick se samma stereotyp av fighting. Jag hade gärna sett lite mer varierade strider i demot.

Vi fick se en del av main storyline_en och introducerades för en del nyckelkaraktärer i spelet. Det var mycket snack, och en del mer eller mindre subtil humor. Helt klart ett spel för 15+ enligt internationella guidelines. Mycket svordomar, blod och vuxet innehåll (även om vi inte fick se exempel på det omtalade motion-capture sexet som kommer såg vi VR annonser på byggnader och väggar.)

Stundtals glänste spelets grafikmotor, och stundtals såg jag brister. Många ansikten, belysningen i spelet, karaktärernas rörelser och animationer var naturliga och välgjorda. Men jag såg en del brister i gången när man följde efter en NPC och håret var inte rätt renderat eller belyst på någon karaktär. Men det var det största jag såg som jag noterade. Allt annat verkade smooth och crips. Att köra motorcykel såg helt rätt ut, och jag hoppas känslan i kontrollerna är lika bra som det såg ut.

Något annat jag verkligen gillade med demot var att vi ser nästan allt ur första persons perspektiv. De verkar ha jobbat hårt med att skapa inlevelse i allt vad V upplever. När hon tar någon som "human shield" ser man hur personen grimasherar med ansiktet i smärta, när V sätter sig i ett isbad å får is hällt över sig känns det motbjudande och kallt. Det skapar en helt annan inlevelse än Witcher 3, där man redan lätt kunde leva sig in i Geralts upplevelser, så tror jag just inlevelsen i Cyberpunk 2020 kommer bli något helt magiskt.

Vi fick inte se mycket av den levande världen, eller sidouppdrag. Det ser jag mycket fram emot att få veta mer om. Men de berättade att allt i hela spelet är en sömlöst erfarenhet, utan laddskärmar eller avbrott. Det är just den levande världen jag är mest intresserad av att erfara så jag hoppas vi får mer smakprov på den innan spelet lanseras. Det enda jag kan säga från det vi såg idag var att de verkar byggt en djup och komplex värld, med många olika fraktioner som strider över kontrollen på gatorna och i stadens gränder.

Sist vill jag bara säga STORT TACK till FZ som arrangerade det här och med Dreamhack bakom mig är det mitt bästa minne av DH iår. Ni är fantastiska.

Medlem

@isma
2020?
Jag utgår ifrån att du skrev så då det kommer ut nästa år, råkade skriva fel eller bara lyckats glömma bort att det heter Cyberpunk 2077?


signatur

Halo kompis!

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Bussovic:

@isma
2020?
Jag utgår ifrån att du skrev så då det kommer ut nästa år, råkade skriva fel eller bara lyckats glömma bort att det heter Cyberpunk 2077?

Rollspelet som Cyberpunk 2077 baseras på heter Cyberpunk 2020, är nog därför, tänker jag.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Rollspelet som Cyberpunk 2077 baseras på heter Cyberpunk 2020, är nog därför, tänker jag.

Värt att påminna att det kommer en ny-utgåva lagom till nästa år. Cyberpunk Red ed.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Personligen tyckte jag verkligen inte om Witcher 3, har svårt att sätta fingret på varför, men det var nog en kombination av handling, miljö, stridssystem etc. Jag är dock riktigt såld på sci-fi i alla dess former och hoppas det kan få Cyberpunk 2077 att bli ett spel jag älskar, även om jag fortfarande inte är riktigt såld på gameplay och stridssystem från de filmsnuttar vi fått se.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av isma:

En kille spelade på vad jag antar var en konsoll...

Det spelades på en PC fast med handkontroll. Vi som var där på lördagen fick se en hård krasch ända ut i Windows med medföljande omstart.

Medlem

Någon som vet om det var samma video som visades på tokyo game show eller om dom visade något nytt ?


signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Medlem
Skrivet av Bussovic:

@isma
2020?
Jag utgår ifrån att du skrev så då det kommer ut nästa år, råkade skriva fel eller bara lyckats glömma bort att det heter Cyberpunk 2077?

Hahah my bad! Ja, jag lyckades faktiskt glömma bort original titeln! Tre bra, men långa dagar i monter gör en lite tom i bollen! ^^

Skrivet av Sisyr:

Rollspelet som Cyberpunk 2077 baseras på heter Cyberpunk 2020, är nog därför, tänker jag.

Wow, du väljer förmodligen stealthad gameplay, om du förstår vad jag menar.
Men snyggt, nej det visste jag inte!

Skrivet av maq777:

Det spelades på en PC fast med handkontroll. Vi som var där på lördagen fick se en hård krasch ända ut i Windows med medföljande omstart.

Ohh fett! Okej, men bra då rätades det frågetecknet ut.

Medlem

Jodå sjukt hypad efter visningen. Blir helt troligen en förbokning för min del. Fast tur att man hade öronproppar på sig då musiken innan visningen var tok för högt!

Medlem
Skrivet av Zensu:

Är galet hype asså! Redan köpt på mig en biffigare dator och köpet blir självklart via deras tjänst GOG!

HYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYPE

Köpte också en helt ny dator inför nästa generations spel med ett 2080ti i.
Kan faktiskt hända att jag säljer mitt 2080ti och köper ett 3080ti om alla rykten man fått höra visar sig stämma.
Är ampere så bra som det utlovas så kommer AMD inte ha ett dugg att komma med tyvärr.

Medlem

Även om jag inte blev särskilt imponerad av det som visades så kommer det självklart ändå bli ett köp. Jag är dock inte lika säker på huruvida det blir ett förhandsköp.

Musiken var fräsig, men verkligen bedövande högljudd... Vet inte riktigt hur de tänkte där. Särskilt när vi fick sitta och vänta 25 (?) minuter i detta (o)ljud innan de började.

Jag förstår varför de valde att visa just denna sekvensen då de fick visa upp flera viktiga delar av spelet, men samtidigt så var det en ganska tråkig sekvens. Damen som presenterade gjorde dock ett bra jobb, och räddade det snyggt när spelet kraschade.

De ville visa att man kunde lösa ett uppdrag på flera olika sätt, men dessa olika sätt var så uppenbara och har gjorts så många gånger förut att man visste direkt vad som skulle hända.
Känns som att man kommer kunna lösa uppdragen på flera olika sätt, fast på "samma olika" sätt som i Deus Ex. Fick mycket Deus Ex-vibbar.

Röstskådespeleriet höll inte samma klass som visats i andra trailers, det kändes lite överdrivet vissa stunder (vet inte hur mycket vi får säga, så nöjer mig där). Har dock ändå höga förhoppningar om resten av karaktärerna. Keanu Reeves gjorde ett bra jobb

Jag hoppas chatt-hjulet är mer intressant i resten av spelet än vad som visades här. Det enda "specialvalet" man kunde göra var om ens karaktär hade rätt bakgrund (vilket karaktären här inte hade, kanske med mening).

Låter lite negativ kanske, men tror ändå det kommer kunna bli väldigt bra. Är väldigt hype på ett nytt påkostat sci-fi äventyr.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

12
Skriv svar