Problem med Xbox streaming.

Medlem
Problem med Xbox streaming.

Vet inte om detta ska ligga under mjukvara eller hårdvara men det känns bäst här.

Jag har stora problem att få xbox one streamingen till dator att funka.
Eller, till min bärbara dator.
Till stationära som har kabel dragen till routern så funkar det bra. Men till bärbara så får jag en massa lag spikes och allmänt dålig kontakt.
Ja, jag vet att de inte rekommenderar trådlöst men det borde inte vara det som är felet. jag vill bara kunna spela i sängen och kanske i vardagsrummet om frugan tittar på tv så kabel är inte ett alternativ.

Kort beskrivning av mina enheter.
Xbox One X är kopplad till en switch under tvn (draget till htpc, tv m.m) och sedan till routern. En Asus RT-AC66U.
Min Laptop, Hp ZBook 17 med ett intel Dual Band Wireless-AC 8260 kort, är uppkopplad på 5MHz ac nätverket. När jag testar så har jag ungefär 4 meter med fri sikt till min router.
Det finns inga andra näverk på den Wifi kanalen heller som kan störa.
När jag gör ett speedtest på laptopen så får jag ca 300MBit upp och ner med en ping på 7. har en 500/500 lina.
Så det känns inte som om det är den kontakten som är fel heller.
Om jag via Xbox programmet testar streaming möjligheterna så ska jag vara glad om jag får en grön bock på översta raden.

Någon som har nått förslag på var problemet kan ligga?

Medlem

Är xbox-kontrollen fortfarande kopplad direkt till xboxet? Den kör på ett separat 5GHz protokoll som skulle kunna störa din wifi.
Personligen kör jag på det då det är smidigt, men jag har också störningar på streamen ofta.

Medlem
Skrivet av pacc:

Är xbox-kontrollen fortfarande kopplad direkt till xboxet? Den kör på ett separat 5GHz protokoll som skulle kunna störa din wifi.
Personligen kör jag på det då det är smidigt, men jag har också störningar på streamen ofta.

Tack för tipset och det va definitivt inget jag skulle tänkt på.
Men det är tyvärr inte det som är felet.
Jag kör med en 360 kontroller med sladd.
Får även problem utan att ha någon kopplad kontroll när jag kör streaming testet i xbox appen

NuZ
Testpilot
Skrivet av Phyrino:

Tack för tipset och det va definitivt inget jag skulle tänkt på.
Men det är tyvärr inte det som är felet.
Jag kör med en 360 kontroller med sladd.
Får även problem utan att ha någon kopplad kontroll när jag kör streaming testet i xbox appen

Öppen NAT också på nätverkstestet i Xboxet? Brukar inte bli de om man kör genom switch till routern.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

jbx
Medlem

Hade jätte problem med att få till detta stabilt så jag köpte en till TV. Hade även problem med ps4 pro så det var inte bara Xbox som strulade för mig.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av NuZ:

Öppen NAT också på nätverkstestet i Xboxet? Brukar inte bli de om man kör genom switch till routern.

Hmm.
Har inte kollat om det är öppet Nat på laptoppen. Bra idé.
Kan man ändra det på xboxen också? Var i så fall?

Medlem
Skrivet av jbx:

Hade jätte problem med att få till detta stabilt så jag köpte en till TV. Hade även problem med ps4 pro så det var inte bara Xbox som strulade för mig.

Jag har inte riktigt den lyxen.
Vill kunna spela i sängen om frugan sover bredvid eller i fotöljen i vardagsrummet när tvn är upptagen av eventuella barnfilmer eller frugans skärpprogram.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Phyrino:

Hmm.
Har inte kollat om det är öppet Nat på laptoppen. Bra idé.
Kan man ändra det på xboxen också? Var i så fall?

Ändras varje gång det görs ett närverkstest. Troligen har du ”medel” på svenska. Du får open om du inte delar nätet (i en switch) och kopplar direkt till routern istället. Funkade för mig förut. Hade en rätt billig gigabit switch så när jag ville ”in home streama” spel förut var jag tvungen att koppla direkt till routern istället pga NAT. Blivit längre och fler kablar till min mancave, men värt det för ps4an, pc och xboxet kan jag lova i mp spel också.

Laptopen ska ha öppet även om du kör wifi med bra mottagning och routern är rätt confad


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Ändras varje gång det görs ett närverkstest. Troligen har du ”medel” på svenska. Du får open om du inte delar nätet (i en switch) och kopplar direkt till routern istället. Funkade för mig förut. Hade en rätt billig gigabit switch så när jag ville ”in home streama” spel förut var jag tvungen att koppla direkt till routern istället pga NAT. Blivit längre och fler kablar till min mancave, men värt det för ps4an, pc och xboxet kan jag lova i mp spel också.

Laptopen ska ha öppet även om du kör wifi med bra mottagning och routern är rätt confad

Kollade och jag hade öppet nat på både laptopen och Xboxen.
så det är inte det felet heller.
Men idag när jag testade hade jag 4 gröna bockar så då ska jag se om det funkar.
Ibland Funkar det... fast bara i ett par minuter. får se hur länge jag kan köra idag.

1
Skriv svar