FZ om Game Pass och Xbox framtidsstrategi, i Playstations kölvatten

Robot
FZ om Game Pass och Xbox framtidsstrategi, i Playstations kölvatten

Efter år av att ha legat i bakvattnet på Playstation måste Xbox nu spela sina kort väl. Men att slå lite ur underläge kan vara öppningen till en ny riktning – Game Pass är Xbox nya ”Tv, tv, tv”, men denna gång kan det bli en framgångssaga.

#game-pass, #phil-spencer, #x019, #xbox


NuZ
Testpilot

Mycket bra skrivet!

Ja den kommande generationen kan bli intressant som tusan om xbox fortsätter spela sina kort rätt


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Bra skrivet, kommer bli ett dyrt 2020!
Jag gillar verkligen min xbox one x pga game pass, mycket prisvärt och mycket bra spel! Så kommer köpa nya xbox sen, inget snack! Sen har vi ju Sonlys exklusiva PS spel, bland de bästa jag spelat och det gör att jag kommer köpa nästa PS, inget snack!

Så inget snack, jag använder de båda konsollerna till lite olika spel och 2020 blir ett dyrt år men så får det vara!


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem

Intressant analys.

För mig som PC-spelare så är utvecklingen med Game Pass och Microsofts inställning till PC generellt guld värd. Mindre exklusiva titlar som jag inte kan ta del av.


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem

Det räcker inte med ett stort utbud, det behöver finnas exklusiva måste ha titlar också.
Nu så har dom ju antagligen möjlighet att leverera det.
Jag upplever det som ganska illa när det inte finns ett enda Xbox one spel som jag känner att jag missar pga att jag äger andra system.

Sen så verkar det som att scarlett bara kommer vara en Xbox one med högre grafikinställningar och kortare laddningstider, då Microsoft pratar mycket om cross-generation play, vilket betyder att spelen inte byggs från grunden för starkare hårdvara.
Det kommer alltså spelmekaniskt vara Xbox one spel med högre bildkvalite dom första åren, det är i alla fall så jag tolkat det.

Vi får väl se vad som händer men jag kommer i alla fall köpa den konsolen som har bäst spel och inte den som har billigast.

Medlem

@Waliant: Jag gillar det också, men det gör ju även att det inte hamnar några nya Xboxar i min spelsamling.

Jag köper alla multiformattitlar till pc.
Konsoller köper jag för dom exklusiva spelen, har inte konsolen något sådant så hamnar den inte i min ägo.

Vilket är bra för jag börjar ärligt talat få ont om plats


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

NuZ
Testpilot
Skrivet av Fearnox:

Det räcker inte med ett stort utbud, det behöver finnas exklusiva måste ha titlar också.
Nu så har dom ju antagligen möjlighet att leverera det.
Jag upplever det som ganska illa när det inte finns ett enda Xbox one spel som jag känner att jag missar pga att jag äger andra system.

Sen så verkar det som att scarlett bara kommer vara en Xbox one med högre grafikinställningar och kortare laddningstider, då Microsoft pratar mycket om cross-generation play, vilket betyder att spelen inte byggs från grunden för starkare hårdvara.
Det kommer alltså spelmekaniskt vara Xbox one spel med högre bildkvalite dom första åren, det är i alla fall så jag tolkat det.

Vi får väl se vad som händer men jag kommer i alla fall köpa den konsolen som har bäst spel och inte den som har billigast.

Nu är de ju nöjda och skrattar till banken endå, för du har väl Windows på PC? MS säger ju själva att xbox är deras spelplattform över vilken hårdvara du vill! Mobil, Monster PC master race för 36700kr eller en xbox one all digital för 1200kr från cdon. Xbox har lyft sig rejält med tjänster som Game Pass osv. Tror det blir ett bra 2020. Äger alla moderna konsoler och är super nöjd med alla så jag fanboyar absolut inte. Jag inser faktum att xbox är bäst just nu i tjänster och tillgänglighet. Få enskilda superspel har Sony, smidigheten och roligast har Nintendo.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Kanonartikel. Även om jag föredrar Playstation, och har gjort sen 98, så ska det bli intressant att se vad xbox kan krama ur sig kommande generation.

Bredd framför AAA kan även sluta med kvantitet före kvalitet, risken finns. Men jag tror Xbox har koll på läget.

Återstå att se. 2020 kommer bli intressant som attans!

Medlem

Grym artikel Jocke-Boy.

Flera såna här sexiga o matiga artiklar tack. Det är något jag saknar hos FZ och som GameReactor gör bra faktiskt.

Angående nästa generation så kommer det bli ett PlayStation 5 köp men inte vid release då jag nu främst lirar på PC och Steam som huvudplattform. När SONY börjar dundra in stabila exklusiva 1a partsspel då blir en konsol intressant igen. MicroSoft släpper ju sina spel till PC nu tack o lov så en Xbox Scarlett blir det inte. Synd att SONY inte släpper ut sina tunga spel till PC också. Jag personligen är inte intresserad av dessa (gamepass o liknande) tjänster dock. Jag vill äga (så gott de går) mina spel o samla de i mina virtuella bibliotek. Jag hoppas MicroSoft smäller av med många feta AAA-titlar likt SONY så galant gjort denna generation..


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av NuZ:

Nu är de ju nöjda och skrattar till banken endå, för du har väl Windows på PC? MS säger ju själva att xbox är deras spelplattform över vilken hårdvara du vill! Mobil, Monster PC master race för 36700kr eller en xbox one all digital för 1200kr från cdon. Xbox har lyft sig rejält med tjänster som Game Pass osv. Tror det blir ett bra 2020. Äger alla moderna konsoler och är super nöjd med alla så jag fanboyar absolut inte. Jag inser faktum att xbox är bäst just nu i tjänster och tillgänglighet. Få enskilda superspel har Sony, smidigheten och roligast har Nintendo.

Javisst har jag Windows på PC eftersom att det är det ända sättet att spela spel på ett smidigt sätt när det kommer till PC.
Men licensen är från 2013 och det ända som jag äger sen xbox 360 är 2st xbox one gamepads, så det är väl inga jättesummor som dom tjänar på mig i alla fall.
Visst dom tjänar säkert bra, men dom skulle potentiellt kunna tjäna bättre.

Men tänker folk på vart dom kommer kunna ha råd med flest spel eller vart dom kommer kunna spela flest topspel?

Nöjda tror jag aldrig dom är, går det att tjäna mer pengat så lär dom vilja göra det.

Jo, 2020 kan bli ett av dom större spelåren, många tjänster, hårdvara och spel på ett och samma år.
Även tv-apparater håller på att ta ett stort kliv framåt.

Medlem

Bra artikel!.
Jag har länge ställt mig frågandes hur dom egentligen kan tjäna pengar på Gamepass.
Som kund i dagsläget verkar det ju suveränt, nya stora titlar till en spottstyver men risken med detta kan ju bli den att man inte lägger ner det lilla extra eller satsar stort i titlar som man vet skall släppas på Gamepass redan första dagen vid release.
Hur kan antalet spelare vara viktigare eller generera mer än förtjänsten du får genom en högre prislapp på varan från början?.

Enda sättet detta skulle kunna löna sig i längden är ju om de redan nu har planer på att höja priset på Gamepass såpass att det går jämnt upp med de förlorade intäkterna från vanliga köp eller att dom sänker produktionskostnaden på spelen, färre storsatsningar och kanske lägre kvalitet som resultat?.

Medlem
Skrivet av grantrytare:

Jag har länge ställt mig frågandes hur dom egentligen kan tjäna pengar på Gamepass.

...

Säkerligen gör man för tillfället en brakförlust på Game Pass.

Målet är att likt många streamingtjänster sikta på att gå med vinst i framtiden. Samtidigt är Microsoft rädda att tappa ännu fler konsolkunder nästa generation och försöker att "låsa in" så många kunder som möjligt med Game Pass genom specialerbjudanden.

Microsoft kommer troligen likt Netflix att börja med att köpa in mycket material från andra för att sedan successivt byta ut innehållet mot egenproducerade saker och på så sätt få ner kostnaderna.

Att GP för tillfället är bra för kunder som direkt vill ha tillgång till många spel är det ingen tvekan om. Den stora frågan är dock hur bra/dåliga tjänster likt denna är för spelbranschen i helhet på lång sikt?

Risken finns att folk blir mindre villiga att betala och att det blir svårare att genomföra riktigt stora spelprojekt som bygger på att många ska betala fullpris för att det ska gå ihop. Även det så kallade AA-segmentet kan få det svårare om man måste anpassa budgetar till vad man kan få in genom att skriva avtal med diverse tjänster.

Det är sällan bra för en bransch på sikt när någon börjar använda förmågan att svälja förluster som ett konkurrensmedel.

Medlem

Svårt att säga om de gör en brakförlust eller inte... Googlade lite runt och det verkar finnas runt 9-10 miljoner Gamepass subcribers .. med 10$ i månaden gör det ju mellan 90-100 miljoner i månaden..

En Miljard i året. Själva infrastrukturen finns ju till stor del redan i.om att spelen finns på store.

Lägger inte mitt huvud i pant på antalet premurenter, men det var det mest trovärdiga jag hitta på internet... Jag tror nästan alla i min bekantskaps har Gamepass... Så jag tvivlar inte på att den inte skulle vara populär

Medlem

Köpte Xbox PC Game pass för 10 kr/månad (45kr i vanliga fall) och verkligen älskat det. Mängder med bra spel och mycket lättare att testa sig fram lite. Spelet Dirt Rally 2 väldigt mycket nu, något jag i vanliga aldrig skulle fått för mig

eld
Medlem
Skrivet av Iceman88:

Svårt att säga om de gör en brakförlust eller inte... Googlade lite runt och det verkar finnas runt 9-10 miljoner Gamepass subcribers .. med 10$ i månaden gör det ju mellan 90-100 miljoner i månaden..

En Miljard i året. Själva infrastrukturen finns ju till stor del redan i.om att spelen finns på store.

Lägger inte mitt huvud i pant på antalet premurenter, men det var det mest trovärdiga jag hitta på internet... Jag tror nästan alla i min bekantskaps har Gamepass... Så jag tvivlar inte på att den inte skulle vara populär

Får jag gissa att många i bekantskapskretsen hoppat på diverse deals och inte betalat $10 varje månad?

Microsofts mål är definitvt inte att tjäna pengar nu, de satsar på att gamepass ska vara något folk känner till när de kan slå till med exklusiva spel som man måste spela, dvs sen på scarlet.

Medlem

@eld:
Faktiskt inte, annat än uppgraderade sina konton med deals..

eld
Medlem
Skrivet av Iceman88:

@eld:
Faktiskt inte, annat än uppgraderade sina konton med deals..

En uppgraderad Xbox live månad är $0 mer i intäkt för Microsoft, eller ja, $1 totalt, det gick att konvertera upp till 3 år.

Försäljningssiffror är relevanta, men inte allt

Läste hela texten och är med på många ingångar, men håller däremot inte med om allt.

Först och främst tror jag alldeles för många stirrar sig fortsatt blinda på en ganska farlig modell som lutar sig mot hårdvaruförsäljning som största mått på engagemang hos kundbasen. Engagemang mäts ju mer och mer i antalet spelare (ej exklusivt för Microsoft) och inte antalet sålda kopior. Inte minst när det kommer till games-as-service-titlar. Och att ha ett fokus på spel med pågående modeller jämfört med slutna (se en singleplayertitel med en början och ett slut), kan även bidra till ytterligare intäkter som oftast inte ens tas i beaktning när vi endast talar om "antal sålda spel".

För det andra tycker jag man ska fråga sig följande: "Om jag tycker Game Pass är en bra och prisvärd tjänst för mig, av vilken anledning tror jag då att Microsoft inte skulle tjäna på den i både korta och långa loppet?"

Tänk efter. En tjänst som alla gillar är av naturliga skäl en tjänst alla skaffar. Och här är Microsofts omfång med "miljontals" ägare av Game Pass (oavsett introduktionserbjudanden eller inte), trots allt större än den miljonen ägare av PS Now som Sony nyligen gick ut med.

Ja, Sonys försäljningssiffror av sina förstapartstitlar har absolut ökat iom den här generationen, men i slutet av dagen tror jag Sony bör ta sig en allvarlig funderare på om det inte är dags snart för även dem att inkludera sina egna studios titlar i PS Now.

Idag fick vi ännu en gång veta att t ex Uncharted 4 är det bäst säljande exklusiva spelet till PS4 med 16 miljoner sålda enheter. Vi snackar alltså om att knappa 16% av deras användarbas på plattformen har spelat deras flaggskeppstitel. Jag föreställer mig hur det hade sett ut om de hade lanserat det i en tjänst som 20, 30 eller kanske 50 miljoner spelare istället betalade 99kr/månaden för. Det är såklart skillnad mellan sålda enheter för 500-600 kr/st jämfört med 99 kr (om vi antar att många bara betalar för en månad för att kunna spela det), men har du tillräckligt många som prenumererar för att det är en självklart lönsam modell även för kunden kommer nyttan så småningom att visa sig.

Tror jag iaf.

För det tredje vet jag inte om jag personligen (det här är ju en smaksak) tror att det gynnar industrin att fortsätta gå på "seriösa spelare"-retoriken som Sony (eller ja, Ryan) kört med ett tag nu. Jag menar, det som givit Microsoft sådan extrem goodwill som de fått nu senaste åren är ju trots allt den dörren som Sony helt ställt upp på glänt, där Microsoft enkelt kan ta rollen som inkastare. "When everybody plays, everybody wins" är ju inget som bara låter bra, det är ju en indikator om många tappade målgrupper som alldeles för ofta stängs ute pga retoriken som Sony tyvärr här delvis väljer att använda sig av.

Det som är mest knasigt av allt är ju att Microsoft precis som Sony har de där riktigt feta hardcore-titlarna, precis som att Sony, precis som Microsoft faktiskt har de där riktigt tillgängliga och familjära titlarna som funkar för fler än de mest insatta.

Men om vi nu ska anta att Microsoft fortsätter med sin inriktning och Sony med sin, är det väl bara att gratulera oss spelare. Inte minst nu när båda företagen förstår värdet av crossplay och bakåtkompabilitet, vilket för dem närmare och närmare varandra.

Det har helt enkelt aldrig varit en bättre tid att vara spelare än nu och det ser fanimej inte ut att bli sämre iom nästa generation.


signatur

Var mot andra så som de vill att du ska vara mot dem.
Podcast, Twitch, Twitter

Medlem

Gamepass är oslagbart för mig. Köpte en Xbox One X efter att ha skitit i konsol den här generationen på grund av att jag hade en riktigt bra PC. När PC:n började åldras och ungarna blev lite äldre blev det en Xbox One x för att det skulle vara enkelt för sonen att bara trycka igång och köra. Gamepass är oslagbart där. Typ alla hans favoritspel ingår och väldigt mycket till mig också. Sålde PC:n, köpte två telefoner, en switch med spel och en massa 4k Bluray och har nu testat Stadia lite. Lutar dock åt en Series X till nästa jul. Har fortfarande inte köpt ett enda Xbox spel till sonen men han använder knappt switchen.

Medlem

Xbox one X med gamepass ultimate är oslagbart.

1
Skriv svar