Ryktesdags: Rockstar gör medeltidsspel

Robot
Ryktesdags: Rockstar gör medeltidsspel

Grand Theft Horse med digerdöds-twist?

#gta, #medeltid, #rockstar, #rykte


Jag tar gärna ett spel i nordisk medeltid. Kallt, mörkt och alla är mer eller mindre barbarer.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Jag tar gärna ett spel i nordisk medeltid. Kallt, mörkt och alla är mer eller mindre barbarer.

Prova att julhandla en löningskväll

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Jag tar gärna ett spel i nordisk medeltid. Kallt, mörkt och alla är mer eller mindre barbarer.

Jag vill att dom tar lite fria tyglar och ger oss lite av allt. Uppdrag från svenska vikingar, tempelriddaren, digerdöden, släng in lite spanska sjukan och mycket mer.

Medlem
Skrivet av Gagoff:

Prova att julhandla en löningskväll

Haha inte så mörkt och barbariskt tack!

Skrivet av jehuty:

Jag vill att dom tar lite fria tyglar och ger oss lite av allt. Uppdrag från svenska vikingar, tempelriddaren, digerdöden, släng in lite spanska sjukan och mycket mer.

Vikingar från nordisk järnålder, tempelriddare från europeisk högmedeltid, digerdöden från nordisk medeltid och spanska sjukan från tidigt 1900-tal... Själv skulle jag nog föredra ett mer kronologiskt konsekvent upplägg.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

@hannes.theorell: Exakt min tanke. Över ett millennium av händelser...


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Medlem
Skrivet av Gagoff:

Prova att julhandla en löningskväll

Japp, det är mer blod o dismemberment än i Fallen Order.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Vikingar från nordisk järnålder, tempelriddare från europeisk högmedeltid, digerdöden från nordisk medeltid och spanska sjukan från tidigt 1900-tal... Själv skulle jag nog föredra ett mer kronologiskt konsekvent upplägg.

Gör mig inte gladare att ha ett sånt ohistoriskt spel som möjligt. Det är då internet står i lågor.

Medlem
Blir många expansioner
Skrivet av jehuty:

Jag vill att dom tar lite fria tyglar och ger oss lite av allt. Uppdrag från svenska vikingar, tempelriddaren, digerdöden, släng in lite spanska sjukan och mycket mer.

Plus en hel del dlc’s. Perfekt. Håller med. Medeltiden har en rätt stor tidlinje och man kan göra mycket. Jag själv är historie fantast och läser allt. Medeltiden sträcker sig från slutet av 400 talet till 1400 beroende på vart man tittar i Europa. Hoppas spelet utspelar sig nånstans mellan 1000-1400.

Medlem

Jag kan leva med medeltids - GTA. Jag kan leva med det ordentligt till och med. Westerns och moderna tider är inte hälften så intressanta.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Tweeten från Warhorse, haha... Sköna de är.

Skrivet av denza:

Plus en hel del dlc’s. Perfekt. Håller med. Medeltiden har en rätt stor tidlinje och man kan göra mycket. Jag själv är historie fantast och läser allt. Medeltiden sträcker sig från slutet av 400 talet till 1400 beroende på vart man tittar i Europa. Hoppas spelet utspelar sig nånstans mellan 1000-1400.

Vi kör på skandinavisk medeltid; år 1050 - 1527.
De första hundra åren är i regel ingen medeltid annat än att bastarden Emund slemme regerar över främst Västergötland. Snarare är det väl maktkampen mellan Erikska- och Sverkerska släkten som inleder nordisk medeltid på riktigt en sisådär 100 år senare.

Så 1160-1527... Relativt händelsefattigt utöver otaliga inbördeskrig och att vi var ett synnerligen rättslöst samhälle där mord bestraffades med böter.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

ja, ta det rdr2, witcher 3 och gta5 skapat, stora öppna världar, massor att göra, massor allt och fantastisk grafik osv. och gör allt från år 0-1900


signatur

//monster

Medlem

En arg riddare som reser genom tiden för att hitta det sämsta svärdet i historien så han kan paja det.

Alright I tried.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Vi kör på skandinavisk medeltid; år 1050 - 1527.
De första hundra åren är i regel ingen medeltid annat än att bastarden Emund slemme regerar över främst Västergötland. Snarare är det väl maktkampen mellan Erikska- och Sverkerska släkten som inleder nordisk medeltid på riktigt en sisådär 100 år senare.

Så 1160-1527... Relativt händelsefattigt utöver otaliga inbördeskrig och att vi var ett synnerligen rättslöst samhälle där mord bestraffades med böter.

Nu tycker jag du är lite elak, Slaget vid Bråvalla är ju självfallet hela medeltidens höjdpunkt! Bärsärkar, vilda björnar, valkyrior och Oden själv deltog ju i detta fantastiska slag som enade Sverige. Sen finns det ju tråkmånsar som betvivlar dess historicitet, men vad vet dessa kanaljer.

Jaså ska du fetdissa hela Kalmarunionens tid, Sveriges egen Robin Hood; Engelbrekt Engelbrektsson och vår sanna landsfader Karl Knutsson?!

Mitt historikeröga blir lite ledset.

Skrivet av Tomten:

Nu tycker jag du är lite elak, Slaget vid Bråvalla är ju självfallet hela medeltidens höjdpunkt! Bärsärkar, vilda björnar, valkyrior och Oden själv deltog ju i detta fantastiska slag som enade Sverige. Sen finns det ju tråkmånsar som betvivlar dess historicitet, men vad vet dessa kanaljer.

Jaså ska du fetdissa hela Kalmarunionens tid, Sveriges egen Robin Hood; Engelbrekt Engelbrektsson och vår sanna landsfader Karl Knutsson?!

Mitt historikeröga blir lite ledset.

Slaget vid Bråvalla inträffar ju inte ens under vikingatid, så det kan jag bestämt inte räkna in i medeltid!

Fetdissa och fetdissa. Finns en hel del roliga anekdoter under alla dessa inbördes strider under Kalmarunionens tid. Som när Erik Johansson (Vasa) får höra om att adeln i Sverige är inbjuden till Kristian II:s kröningsfest och upptäcker vid Stockholms stadsport att han helt enkelt inte är bjuden. Han var tydligen ett praktsvin av sällan skådat slag, även för svensk medeltid. Men till slut orkade inte stadsvakten argumentera mot den skrikande mannen och släppte in honom och hans familj till festen (som vi alla vet urartade till Stockholms blodbad).

Kanske hade historien tagit en annan vändning om Gustav Vasas far hade återvänt hem igen?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Slaget vid Bråvalla inträffar ju inte ens under vikingatid, så det kan jag bestämt inte räkna in i medeltid!

Fetdissa och fetdissa. Finns en hel del roliga anekdoter under alla dessa inbördes strider under Kalmarunionens tid. Som när Erik Johansson (Vasa) får höra om att adeln i Sverige är inbjuden till Kristian II:s kröningsfest och upptäcker vid Stockholms stadsport att han helt enkelt inte är bjuden. Han var tydligen ett praktsvin av sällan skådat slag, även för svensk medeltid. Men till slut orkade inte stadsvakten argumentera mot den skrikande mannen och släppte in honom och hans familj till festen (som vi alla vet urartade till Stockholms blodbad).

Kanske hade historien tagit en annan vändning om Gustav Vasas far hade återvänt hem igen?

Vendeltid, vikingatid.. Det är ju ändå ingen plötslig förändring utan som alltid gradvis så nog kan väl Bråvalla få vara medeltid om folkvandringarna ändå fortsätter in i medeltiden? Just detta som är problemet med tidsindelningar, de är så diffusa och regionala att dess nytta går att ifrågasätta.

Ja, att det var Gustav och inte någon annan som blev den som fick kronan var ju en underlig slump. Hade Karl Knutsson kunnat stärka sin maktposition bättre hade 1448 varit det år det moderna Sverige bildades.

Skrivet av Tomten:

Vendeltid, vikingatid.. Det är ju ändå ingen plötslig förändring utan som alltid gradvis så nog kan väl Bråvalla få vara medeltid om folkvandringarna ändå fortsätter in i medeltiden? Just detta som är problemet med tidsindelningar, de är så diffusa och regionala att dess nytta går att ifrågasätta.

Ja, att det var Gustav och inte någon annan som blev den som fick kronan var ju en underlig slump. Hade Karl Knutsson kunnat stärka sin maktposition bättre hade 1448 varit det år det moderna Sverige bildades.

Nä, tidsindelningar är bara bös egentligen. Av historiker för historiker.
Däremot är det så pass stora skillnader både i idéuppfattning, kulturuttryck och samhällskonstruktion att vi nog ändå borde ha en brytpunkt någonstans i mitten av 1100-talet. Den gamla religionen är stendöd, ett nytt samhällsskick har formats och det börjar likna Sverige (banne mig).

Släkten Bonde borde hållit sig väl med släkten Oxenstierna. Då hade mycket sett annorlunda ut.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Vad grymt att här finns folk som är så djupt insatta i svensk medeltid!

Själv var jag mer än tillräckligt nöjd med Tjeckien och Kingdom Come, helt enkelt att fantastiskt spel på alla sätt.

Jag tror inte något kommer toppa Kingdom Come för mig personligen, utom möjligen en uppföljare, förutsatt att Warhorse bibehåller modet att inte designa för mass market och minsta gemensamma nämnare, men ett Red Dead i medeltida Europa vore likväl jäkligt trevligt! 😊


signatur

Memento Mori

Medlem

Undrar om man kommer kunna pimpa sin häst.

Medlem

Release 2021 känns som lite väl kort utvecklingstid för att vara ett spel från Rockstar. Luktar mer officiell medeltida-mod av RDR2. Med det sagt behöver det inte vara dåligt för det.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

Jag tror också att det är ett medeltida DLC till något av deras andra spel.
Däremot tycker jag att de måste göra om närstridssystemet jämfört med deras tidigare spel om det ska vara trovärdiga svärdsdueller. Tycker att känns som att gubben är konstant ur balans när man rör sig i närstrider i GTA (3/4/5). Funkar när man spelar en halvfull skjutgalen gangster men inte när man har svärd och sköld i nävarna.

Medlem

Hade ju varit riktigt härligt! Men gärna nån uppdaterad/annan motor så att det inte blir så grovhuggen gång. Vill också ha ett "absolut system", som alltid gäller i alla lägen, med sina klara regler. Alltså, att man inte plötsligt går dubbelt så långsamt då man kommer in i sin hubb, att olika strider inte måste skötas på mekaniskt olika sätt osv.

Medlem

Gillade Warhorse Kingdom Come skarpt och skulle verkligen älska om Rockstar försökte sig på eran. Nordisk medeltid tror jag inte passar alls. Möjligen danernas invasion av England och Frankrike på 800-talet. Skulle hellre vilja se hundraårskriget eller möjligen rosornas krig som bakgrund.

1
Skriv svar