Test – Google Stadia

Robot
Test – Google Stadia

Svajig teknik och idiotisk affärsmodell fäller Googles utmärkta spelstreaming.

#google-stadia


Medlem

vi är inte där än med att streama spel, om några är kanske när tekniken mognat, priserna inte är samma som på konsoller o annat kanske det kan ta fart, annars inte.

eld
Medlem
Citat:

Men man har också tagit fram teknik som kallas "negativ latens", i praktiken att dyra millisekunder sparas genom att på olika sätt förutspå spelarens nästa drag med styrdonet. Slutligen har man byggt en Stadia-handkontroll som via ditt wifi ansluter direkt till servern, utan tidskrävande omväg förbi den enhet som trycker ut bildsignaler på skärmen. Allt det här ska göra Stadia till en avsevärt bättre streamingtjänst, kanske i paritet med lokalt spelande på dator eller konsol.

Negativ latens är enbart i r&d stadie, och så snåla som Google är med sin hårdvara så kommer vi nog aldrig se detta i praktiken.

eld
Medlem
Skrivet av SWEBarb:

vi är inte där än med att streama spel, om några är kanske när tekniken mognat, priserna inte är samma som på konsoller o annat kanske det kan ta fart, annars inte.

Alltså, det är ju inte tekniken som är bakom Googles värdelösa sätt att lansera och prissätta skiten. Tekniken är rätt så solid.

Medlem

Nästa Stadia Pro-spel är Farming Simulator 19. Snacka om att leverera så här i början när man ofta vill spänna musklerna.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Nästa Stadia Pro-spel är Farming Simulator 19. Snacka om att leverera så här i början när man ofta vill spänna musklerna.

Jo, men du vet, om traktorn svänger för sent på fältet kan det ha katastrofala följder för sojabönorna, behövs verkligen 'negativ latens' för det

Medlem

Jag kan tänka mig att streama spel.
Men det kommer vara spel som Wasteland, Civ och kanske Transport Fever.
Kommer definitivt inte skaffa Stadia för det.
Har game pass ultimate så får ju xCloud när det släpps och får testa då.

Sedan en liten fundering... Känns inte det där med negativ latens lite som nån form av aim assist? Fast för alla typer av spel.

Medlem

"Men man har inte gjort allting färdigt"

The story of Google right there.

Google måste vara världsbäst på att lansera halvutvecklade tjänster, inte ge tjänsterna den support och utvecklingstid som behövs, och sen lägga ner tjänsten och komma på nåt nytt.

Medlem

Något gör ni fel för att få svajig prestanda på 1gbit lina.. Själv sitter jag på 300mbit/s och har haft stabil peestanda varenda sekund


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Redaktör
Skrivet av Kleptoman:

Något gör ni fel för att få svajig prestanda på 1gbit lina.. Själv sitter jag på 300mbit/s och har haft stabil peestanda varenda sekund

Det finns ju inte så mycket vi kan göra fel, förutom kanske brandvägg då. Men det har sett bra ut med trådlös CC Ultra på kontoret, men pixelgröt på fast ansluten speldator i samma lokal strax efter. Andra gånger har pc:n levererat som förväntat. Har svårt att se vad man kan göra åt det. Det är definitivt inte kapaciteten i alla fall, och hemma har 100 Mbit räckt bra.


signatur
Skägg.
10 Chambers

Efter att ha använt och jobbat med nätverk hur länge som helst är det ju modigt basera en hel tjänst på folks nätverksmiljö. Det känns inte som det kommer att vara just snabbheten som blir avgörande utan alla faktorer runtomkring. Hur belastad är din router, kör den rätt kanaler på 5Ghz, delar hela huset på den, är routingen knasig. Det finns så många variabler på vad som kan gå fel på vägen mellan Googles servrar och din manick.


signatur
Medlem
Skrivet av Phyrino:

Jag kan tänka mig att streama spel.
Men det kommer vara spel som Wasteland, Civ och kanske Transport Fever.
Kommer definitivt inte skaffa Stadia för det.
Har game pass ultimate så får ju xCloud när det släpps och får testa då.

Sedan en liten fundering... Känns inte det där med negativ latens lite som nån form av aim assist? Fast för alla typer av spel.

Negativ latens ska ju ju förutse de mest sannolika knapptryckningarna du kommer göra, troligen med hjälp av maskinlärning. Men du måste sedan aktivt trycka på rätt knapp men med lite tur har stadia redan renderat den rutan och kan skicka den direkt

Skrivet av Kleptoman:

Något gör ni fel för att få svajig prestanda på 1gbit lina.. Själv sitter jag på 300mbit/s och har haft stabil peestanda varenda sekund

Läser man lite recensioner så ser man att väldigt många har ett svajigt resultat och ingen verkar veta vad det beror på.

Sen ska det gå att göra refund på Tomb raider och Farming simulator om man spelat mindre än 2 timmar, vilket förvisso är lite snålt. Men detta händer ju på ps plus och xbox motsvarighet med

Moderator | Testpilot
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Efter att ha använt och jobbat med nätverk hur länge som helst är det ju modigt basera en hel tjänst på folks nätverksmiljö. Det känns inte som det kommer att vara just snabbheten som blir avgörande utan alla faktorer runtomkring. Hur belastad är din router, kör den rätt kanaler på 5Ghz, delar hela huset på den, är routingen knasig. Det finns så många variabler på vad som kan gå fel på vägen mellan Googles servrar och din manick.

Yep. Jobbar själv på Telenor och det mesta som folk ringer in om för teknisk support är just Wifi. Vi felsöker så gott vi kan, men oftast ligger det i kunden, dess utrustning, eller något runtom (kanske till och med utanför hos grannar om man bor i lägenhet/radhus) som spökar. Det är svårt att få rätt överallt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Kommer aldrig lägga ner pengar och tid på detta beta testande "konsol". Plus att ta betalt för varje spel var för sig är idioti ifrån Google.. Gör en prenumerations tjänst istället, som kostar 200 i månaden för att spela alla nya titlar och 100 för lite äldre t.ex.

Medlem

Tråkigt att alla är så negativa då det är ett perfekt alternativ för någon som inte vill eller ha möjlighet att köpa dyra konsoler.
Kört Destiny några timmar och visst är det inte lika snyggt som på pc versionen av spelen, men det hade väl ingen förväntat sig heller.
Tycker ändå det fungerar förvånansvärt bra och med lite uppdateringar kommer det bli kanon.
Givetvis hade en prenumerationstjänst där spelen ingår varit det bästa alternativet och det är väl inte helt omöjligt att det blir så i framtiden, men det svåra här är väl att få med speltillverkarna på tåget.
Jag ser med spänning fram emot vart det här kan sluta.

Medlem

Tycker xcloud verkar bra mycket mer intressant, men man vet väl inte när det släpps heller.

eld
Medlem
Skrivet av Cola-Coffe:

Tråkigt att alla är så negativa då det är ett perfekt alternativ för någon som inte vill eller ha möjlighet att köpa dyra konsoler.
Kört Destiny några timmar och visst är det inte lika snyggt som på pc versionen av spelen, men det hade väl ingen förväntat sig heller.

Alltså, det är okej att tycka att stadia fungerar bra utan att sitta och försvara Google

Redaktör
Skrivet av rosski:

Sen ska det gå att göra refund på Tomb raider och Farming simulator om man spelat mindre än 2 timmar, vilket förvisso är lite snålt. Men detta händer ju på ps plus och xbox motsvarighet med

Refund eller inte - det är illa skött. De säljer spel i en vecka, sen helt plötsligt skänker de bort dem till alla som köpt Stadia (Pro ingår ju, så alls har tillgång). Det gör mig jäkligt osugen att köpa fler, för vilket spel ger de bort nästa gång? Och det finns dessutom inte jättemånga.


signatur
Redaktör
Skrivet av EpicGoblin:

Kommer aldrig lägga ner pengar och tid på detta beta testande "konsol". Plus att ta betalt för varje spel var för sig är idioti ifrån Google.. Gör en prenumerations tjänst istället, som kostar 200 i månaden för att spela alla nya titlar och 100 för lite äldre t.ex.

Det låter bra, eller lägre priser på spelen. Nu känns det inte värt fullpris för spelen, man måste göra avkall på lite för mycket för det. Men i bästa fall, t ex Red Dead 2 om man saknar konsol eller bra speldator, kan Stadia vara intressant. Helst med lägre startpris.


signatur
Medlem
Skrivet av Bojkott:

Nästa Stadia Pro-spel är Farming Simulator 19. Snacka om att leverera så här i början när man ofta vill spänna musklerna.

Har jag sagt hela tiden men folk kritiserar mig för det hela tiden.

Moderator | Testpilot

@Tomas Helenius: Styr upp hur man tar kort ser jag.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Mycket plus och minus. Sitter själv på 500/500 men har inte testat Stadia än. Fick bli en Elite series 2 just nu istället. Kändes som en bättre investering, just nu.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

Jag var nästan såld innan launch.
Fe
Fske 4k gör mig butter... Och de smått hysteriska priserna i butiken gör mig väldigt skeptisk. Då blir det ju ändå inte så stor skillnad mot att köpa konsol istället.

Medlem

Kom till andra stycket och hittade det här:
"men det stora problemet är segare kontroller. Inputen från handkontroll eller mus/tangentbord måste färdas från ditt hem till en server där den processas, och sedan tillbaka innan manövern utförs på skärmen."

Slutade läsa direkt.
pallar inte läsa fler felaktiga recensioner om stadia, sjukt att det finns så många som inte läser på innan en recension görs...
Kan tipsa om SweClockers recension av stadia istället (Det är ingen "hatrecension" (vilket jag egentligen inte vet om det här är heller eftersom jag inte läst...))!

Btw, supernöjd med stadia! Lever upp till mina förväntningar.
Google va kassa på att lansera tjänsten så jag fick vänta hela TRE DAGAR!!! på att få spela... Dom höll inte vad dom lovat men så jävla farligt är det inte.

Jag har inte haft ett lagg eller drop i bildkvalitet (100/100 och kör på Wifi via Chromecast).
Minimal latens som jag inte ens känner om jag inte sätter mig med destiny 2 i webläsaren och vevar runt med musen.

Peace.

Edit:
Finns andra saker som såklart är dåligt med tjänsten, det här med 4k60fps till exempel...
Ville bara skriva det så ni inte tror att jag har blivit helt förblindad av googles vackra sken (eller nått...)!

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Nästa Stadia Pro-spel är Farming Simulator 19. Snacka om att leverera så här i början när man ofta vill spänna musklerna.

Jag tänkte typ så här istället:
"Kul!
Skulle aldrig ens komma på tanken att köpa spelet själv, kul att testa."

Medlem

det är ju inte dyrt att skaffa konsoll idag, man kan köpa en beg ps4 slim för små pengar idag, så slipper man alla problem vad stadia innebär..

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Refund eller inte - det är illa skött. De säljer spel i en vecka, sen helt plötsligt skänker de bort dem till alla som köpt Stadia (Pro ingår ju, så alls har tillgång). Det gör mig jäkligt osugen att köpa fler, för vilket spel ger de bort nästa gång? Och det finns dessutom inte jättemånga.

Fast har du köpt spelet sen innan så har du det "för all tid" framöver(eller tills tjänsten går ner). Kör du bara på Pro's gratisspel så förlorar du möjligheten att spela dom om du i framtiden skulle nöja dig med deras gratistjänst som ger ut 1080p. Så det kan kännas surt, men har hänt på samtliga tjänster som erbjuder spel på detta sätt.

Läste någonstans att Ubisofts prenumeration ska utökas till Stadia också vid ett senare skede.

Mina tankar är enligt följande...

Har egentligen en väldigt kompetent dator med tillhörande 144hz skärm hemma osv, men körde ändå på Stadia mest för att jag älskar att testa nya saker inom IT.. Har varit imponerad över hur bra det funkat både på dator och via Chromecast(på datorn känns allt lite.. suddigt dock när den kör 1440p, hoppas att Google ökar upplösningen även för datorstreaming).

Valde att även testa att köpa ett spel, mest för att testa hur bra det funka. Blev Assassin's Creed Odyssey ultimate utgåva som hade rabatt pga av Pro medlemskapet, 475ish kr. Inte jättedyrt men inte jättebilligt(billigare än Steam rean just nu). Känslan att kunna köpa ett spel och sen direkt spela det 2 sekunder senare var lite kul också. Inte för att det tar jättelång tid o ladda ner spel hemma heller men det sker inte så snabbt som detta gjorde.

Har inte själv haft problem med lagg eller att bilden hackar osv. Hade nått strul med bilden som Chromecast skicka ut men det var nog min förstärkare som tyckte 4k HDR var jobbigt eller nått. Osäker. Löste sig själv efter en stunds arbete(var inte relevant till internet på nått sätt)

Jag hade nog lite högre förväntningar på grafiknivån som spelen skulle ha, just nu känns det lite tafatt att Destiny 2 endast renderas i 1080p med typ Medium inställningar. Assassin's ska tydligen renderas i 4k 60FPS men med dynamisk upplösning för att inte det ska gå under 60FPS och det kändes väll bra den lilla stund jag testa, kändes som 60FPS och såg bra ut. Jag hade hoppats på att spelen skulle köras i lite högre grafiska inställningar osv, men vi får väll se vad dom kan göra framöver med sina servrar. Antar att dom kommer uppgraderas allt eftersom.

Inte kunnat testa streaming till telefoner då det endast funkar med Pixel just nu, men det ska tydligen funka rätt ok(dock endast över WiFi)

Medlem
Skrivet av piddau:

Fast har du köpt spelet sen innan så har du det "för all tid" framöver(eller tills tjänsten går ner). Kör du bara på Pro's gratisspel så förlorar du möjligheten att spela dom om du i framtiden skulle nöja dig med deras gratistjänst som ger ut 1080p. Så det kan kännas surt, men har hänt på samtliga tjänster som erbjuder spel på detta sätt.

Läste någonstans att Ubisofts prenumeration ska utökas till Stadia också vid ett senare skede.

Mina tankar är enligt följande...

Har egentligen en väldigt kompetent dator med tillhörande 144hz skärm hemma osv, men körde ändå på Stadia mest för att jag älskar att testa nya saker inom IT.. Har varit imponerad över hur bra det funkat både på dator och via Chromecast(på datorn känns allt lite.. suddigt dock när den kör 1440p, hoppas att Google ökar upplösningen även för datorstreaming).

Valde att även testa att köpa ett spel, mest för att testa hur bra det funka. Blev Assassin's Creed Odyssey ultimate utgåva som hade rabatt pga av Pro medlemskapet, 475ish kr. Inte jättedyrt men inte jättebilligt(billigare än Steam rean just nu). Känslan att kunna köpa ett spel och sen direkt spela det 2 sekunder senare var lite kul också. Inte för att det tar jättelång tid o ladda ner spel hemma heller men det sker inte så snabbt som detta gjorde.

Har inte själv haft problem med lagg eller att bilden hackar osv. Hade nått strul med bilden som Chromecast skicka ut men det var nog min förstärkare som tyckte 4k HDR var jobbigt eller nått. Osäker. Löste sig själv efter en stunds arbete(var inte relevant till internet på nått sätt)

Jag hade nog lite högre förväntningar på grafiknivån som spelen skulle ha, just nu känns det lite tafatt att Destiny 2 endast renderas i 1080p med typ Medium inställningar. Assassin's ska tydligen renderas i 4k 60FPS men med dynamisk upplösning för att inte det ska gå under 60FPS och det kändes väll bra den lilla stund jag testa, kändes som 60FPS och såg bra ut. Jag hade hoppats på att spelen skulle köras i lite högre grafiska inställningar osv, men vi får väll se vad dom kan göra framöver med sina servrar. Antar att dom kommer uppgraderas allt eftersom.

Inte kunnat testa streaming till telefoner då det endast funkar med Pixel just nu, men det ska tydligen funka rätt ok(dock endast över WiFi)

Du kan streama genom Chrome på din telefon.

Redaktör
Skrivet av piddau:

Fast har du köpt spelet sen innan så har du det "för all tid" framöver(eller tills tjänsten går ner). Kör du bara på Pro's gratisspel så förlorar du möjligheten att spela dom om du i framtiden skulle nöja dig med deras gratistjänst som ger ut 1080p. Så det kan kännas surt, men har hänt på samtliga tjänster som erbjuder spel på detta sätt.

Läste någonstans att Ubisofts prenumeration ska utökas till Stadia också vid ett senare skede.

Mina tankar är enligt följande...

Har egentligen en väldigt kompetent dator med tillhörande 144hz skärm hemma osv, men körde ändå på Stadia mest för att jag älskar att testa nya saker inom IT.. Har varit imponerad över hur bra det funkat både på dator och via Chromecast(på datorn känns allt lite.. suddigt dock när den kör 1440p, hoppas att Google ökar upplösningen även för datorstreaming).

Valde att även testa att köpa ett spel, mest för att testa hur bra det funka. Blev Assassin's Creed Odyssey ultimate utgåva som hade rabatt pga av Pro medlemskapet, 475ish kr. Inte jättedyrt men inte jättebilligt(billigare än Steam rean just nu). Känslan att kunna köpa ett spel och sen direkt spela det 2 sekunder senare var lite kul också. Inte för att det tar jättelång tid o ladda ner spel hemma heller men det sker inte så snabbt som detta gjorde.

Har inte själv haft problem med lagg eller att bilden hackar osv. Hade nått strul med bilden som Chromecast skicka ut men det var nog min förstärkare som tyckte 4k HDR var jobbigt eller nått. Osäker. Löste sig själv efter en stunds arbete(var inte relevant till internet på nått sätt)

Jag hade nog lite högre förväntningar på grafiknivån som spelen skulle ha, just nu känns det lite tafatt att Destiny 2 endast renderas i 1080p med typ Medium inställningar. Assassin's ska tydligen renderas i 4k 60FPS men med dynamisk upplösning för att inte det ska gå under 60FPS och det kändes väll bra den lilla stund jag testa, kändes som 60FPS och såg bra ut. Jag hade hoppats på att spelen skulle köras i lite högre grafiska inställningar osv, men vi får väll se vad dom kan göra framöver med sina servrar. Antar att dom kommer uppgraderas allt eftersom.

Inte kunnat testa streaming till telefoner då det endast funkar med Pixel just nu, men det ska tydligen funka rätt ok(dock endast över WiFi)

Ja, köp är ju köp, och det är enklare och känns säkrare än abonnemang. Det jag tycker är kasst är att de plötsligt ger bort spel gratis som de dagen innan tagit betalt för. Jag köpte Tomb Raider några dagar innan och spelade det, vilket jag hade undvikit om jag vetat om att det skulle komma till Pro strax efter. Det sägs att man kan få lämna tillbaka genom att kontakta supporten, men det är fortfarande illa skött. Om de slängt med Tomb Radier och Farming Sim från start istället för två veckor senare hade de sluppt mitt gnäll och jag hade sluppit lägga tid på att refunda.


signatur
Medlem
Skrivet av dLiiN:

Du kan streama genom Chrome på din telefon.

Hörde det inte funkade så bra, så jag valde helt enkelt att inte testa. Men får kanske försöka och se om det funkar acceptabelt! Tack

123
Skriv svar