Google svarar på kritiken kring Stadias falska 4K-upplösning

Robot
Google svarar på kritiken kring Stadias falska 4K-upplösning

Lägger ansvaret på spelutvecklarna.

#google-stadia


Medlem

Ungefär lika ärligt då som Sony/Microsoft marknadsföring om pro/onex förmåga, antar var därför Phil blev anställd x).

eld
Medlem
Skrivet av Sapiens:

Ungefär lika ärligt då som Sony/Microsoft marknadsföring om pro/onex förmåga, antar var därför Phil blev anställd x).

Inte riktigt, de var öppna med hårdvaran redan från början, och spelen använder hårdvaran fullt ut.

Google gick ut med att hårdvaran skulle vara mycket mer kraftfull än xbox one x, så hårdvara som lätt ska klara native 4k i 60 fps, men spelen använder inte denna hårdvara fullt ut.

Så när Google pratade om hur de kan ge spel mer hårdvara i framtiden för att göra spel ännu snyggare så glömde de prata om hur de har full förmåga att köra spelen med begränsad hårdvara så de kan klämma in fler spelare på samma fysiska burk.

Medlem

Jag har inte testat Stadia, och känslan jag får är att affärsmodellen inte riktigt hittat till mitt hjärta ännu, kanske är detta något som behöver justeras i framtiden. Men detta är ändå något hyfsat nytt, och framförallt i så stor skala och kvalité. Tror att detta kommer bli en stor grej i framtiden, och bara en sån sak att du aldrig kommer behöva patcha, installera, eller ha en stor ful burk i något rum tilltalar en hel del. Inga mer börja-ladda-ner-day-one-patch-på-x-gb-vid midnatt-för-att-sedan-gå-upp-04-för-att-spela-innan-jobbet för den här cowboyen.

Men att betala för tjänsten, och sedan köpa spelen till fullpris är lite för otillfredställande. Hade mycket hellre sett en Origin approach där du betalar för medlemskap enbart och sedan får ett bibliotek av spel att spela.

Gillar idén, gillar potentialen, skeptisk till utförandet hittills.

Medlem
Medlem

Visst har man varit med om tågkrascher. Men inget som denna här. Herregud vilken soppa. Som tidigare : håll er borta från Stadia.

NuZ
Testpilot

Jag tror på det absolut. Ska köpa när 1080 modellen kommer. Problemet är nog uppkopplingen i världen och att de marknadsförde det 4k/60. Om man slutar ställa sånna krav så är det ju fantastiskt. För priset av en chromecast och ett spel och en handkontroll så kan man lira på vilken skärm man vill, vart man vill


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av eld:

Inte riktigt, de var öppna med hårdvaran redan från början, och spelen använder hårdvaran fullt ut.

Google gick ut med att hårdvaran skulle vara mycket mer kraftfull än xbox one x, så hårdvara som lätt ska klara native 4k i 60 fps, men spelen använder inte denna hårdvara fullt ut.

Så när Google pratade om hur de kan ge spel mer hårdvara i framtiden för att göra spel ännu snyggare så glömde de prata om hur de har full förmåga att köra spelen med begränsad hårdvara så de kan klämma in fler spelare på samma fysiska burk.

Ja Sony/Microsoft var öppna med hårdvaran, men konsolerna marknadsfördes och hypades fortfarande långt över deras förmåga.

Att kalla pro en 4K* konsol är ju typ lika ärligt som att marknadsföra 7970ghz att ha "4K-förmåga". Ex: https://www.webhallen.com/se/product/246586-Playstation-4-Pro...
10 gånger nämns 4k i beskrivningen, tror inte merparten av konsumenterna är medvetna vad dynamisk skalning innebär.

Samma när Microsofts lura i folk One X var en 4K 60fps konsol. Typ lika ärligt som att marknadsföra RX580/590 som 4K 60fps grafikkort.

Bara för att konsolerna sen lättare kan nyttja hårdvaran innebär det inte att 1440p helt plötsligt kan omtolkas som 4k*, eller 4k 30fps/1080p 60fps kan omtolkas som 4k 60fps. Det är oärligt som fan då merparten inte förstår eller vet hur stor skillnad som det egentligen handlar om.

Hela 4k hypen känns onödig också. Dels eftersom många nog ändå inte kan se skillnad på TVn på normalt avstånd. Sen inför framtiden när de faktiskt kommer ha 4K förmåga men då antar jag de kommer säga 6k* istället x).

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Visst har man varit med om tågkrascher. Men inget som denna här. Herregud vilken soppa. Som tidigare : håll er borta från Stadia.

Säger en som inte testat tjänsten och förstår att många är jätte intresserad av just detta. Tjänsten fungerar dessutom klockrent imao.

Medlem

Tycker själv att Stadia funkar bra, speciellt Destiny 2 men självklart är det negativt att det är upscaling och inte native 4k.

Medlem

Va! jag som trodde att google sysslade med magi, försöker vissa journalister vilseleda oss?

Pinsam lansering där man lurat i konsumenter och journalister alla möjliga fantasier om minus latens, 4k/60, smidigt gränsnitt och alla möjliga features som såklart inte finns tillgänliga vid lanseringen.
Ifall du har rätt förutsättningar DVS rätt operatör, kabeldraget internet, rätt router, rätt telefon, bor på rätt plats så fungerar det ganska ok, jämför dock inte med PC då latens är lägre, bilden inte har samma komprimering, FPS kan vara mycket högre, den antagligen inte överhettar, har stöd för moddar etc.....

Jag säger inte att streama spel är helt dött men hypen är ett skämt.
Varför lanserar man något så trasigt?
Det är knappt ett år kvar tills en ny konsolgeneration finns ute med vad som kommer antagligen ha bättre hårdvara, antagligen stöd för streaming och nedladdning, bakåtkompabiltet(om spelen inte ingår i tjänsten) mycket bättre bildkvalité, antagligen stöd för T.Ex. VR M.M.

Ursäkta men jag måste ranta runt lite

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Va! jag som trodde att google sysslade med magi, försöker vissa journalister vilseleda oss?

Pinsam lansering där man lurat i konsumenter och journalister alla möjliga fantasier om minus latens, 4k/60, smidigt gränsnitt och alla möjliga features som såklart inte finns tillgänliga vid lanseringen.
Ifall du har rätt förutsättningar DVS rätt operatör, kabeldraget internet, rätt router, rätt telefon, bor på rätt plats så fungerar det ganska ok, jämför dock inte med PC då latens är lägre, bilden inte har samma komprimering, FPS kan vara mycket högre, den antagligen inte överhettar, har stöd för moddar etc.....

Jag säger inte att streama spel är helt dött men hypen är ett skämt.
Varför lanserar man något så trasigt?
Det är knappt ett år kvar tills en ny konsolgeneration finns ute med vad som kommer antagligen ha bättre hårdvara, antagligen stöd för streaming och nedladdning, bakåtkompabiltet(om spelen inte ingår i tjänsten) mycket bättre bildkvalité, antagligen stöd för T.Ex. VR M.M.

Ursäkta men jag måste ranta runt lite

Journalister i stort har väl trashar Stadia rätt bra?

Medlem

Snacka om att ge sig dåligt rykte, oavsett om det är utvecklarnas ansvar att försöka få till 4k/60fps, så var det ju inte utvecklarna till spelen som påstod att alla spel skulle vara i 4k. Det var ni som ljög, så ta ansvar för att ni ljög, det är ju det folk är arga på och inte att det är uppskalat i början. Hade dom sagt att många spel i början innan dom lärt sig att optimera ordentligt kommer vara uppskalat till 4k så hade folk inte blivit sura. Att sedan skylla ifrån sig istället för att stå för att man inte vart helt ärlig gör ju inte folk direkt gladare

eld
Medlem
Skrivet av Sapiens:

Ja Sony/Microsoft var öppna med hårdaran, men konsolerna marknadsfördes och hypades fortfarande långt över deras förmåga.

Att kalla pro en 4K* konsol är ju typ lika ärligt som att marknadsföra 7970ghz att ha "4K-förmåga". Ex: https://www.webhallen.com/se/product/246586-Playstation-4-Pro...
10 gånger näms 4k i beskrivningen, tror inte merparten av konsumenterna är medvetna vad dynamisk skalning innebär.

Samma när Microsofts lura i folk One X var en 4K 60fps konsol. Typ lika ärligt som att marknadsföra RX580/590 som 4K 60fps grafikkort.

Bara för att konsolerna sen lättare kan nyttja hårdvaran innebär det inte att 1440p helt plötsligt kan omtolkas som 4k*, eller 4k 30fps/1080p 60fps kan omtolkas som 4k 60fps. Det är oärligt som fan då merparten inte förstår eller vet hur stor skillnad som det egentligen handlar om.

Hela 4k hypen känns onödig också. Dels eftersom många nog ändå inte kan se skillnad på TVn på normalt avstånd. Sen inför framtiden när de faktiskt kommer ha 4K förmåga men då antar jag de kommer säga 6k* istället x).

Nej det är sant, allt kan vara en 4k konsol så länge man ger det tillräckligt med tid att rendera.

Skillnaden är detta:

xbox one levererade exakt så mycket prestanda som de gjorde reklam för, vissa spel kör till och med native 4k, stadia's snedsteg ska inte jämnföras.

Sen så är checkerboard 4k dag och natt jämfört med vanlig upscaling.

Medlem

"Samma när Microsofts lura i folk One X var en 4K 60fps konsol. Typ lika ärligt som att marknadsföra RX580/590 som 4K 60fps grafikkort."

Ja eller inte alls. Men däremot True 4k, Native 4k eller uncompromised 4k.

Medlem
Skrivet av robbis:

Säger en som inte testat tjänsten och förstår att många är jätte intresserad av just detta. Tjänsten fungerar dessutom klockrent imao.

Nej har inte testat det har du rätt i. Men efter denna vet jag inte om jag vill.
https://youtu.be/2sbfVazwitc
Eller denna.
https://youtu.be/MC3lPYHgSr4
Oj se upp.
https://youtu.be/85zKm64DjOQ

Medlem
Skrivet av eld:

Nej det är sant, allt kan vara en 4k konsol så länge man ger det tillräckligt med tid att rendera.

Skillnaden är detta:

https://i.ytimg.com/vi/-K7J7yWbkeo/maxresdefault.jpg

https://www.gamereactor.se/media/59/_2785993b.jpg

xbox one levererade exakt så mycket prestanda som de gjorde reklam för, vissa spel kör till och med native 4k, stadia's snedsteg ska inte jämnföras.

Sen så är checkerboard 4k dag och natt jämfört med vanlig upscaling.

https://1.bp.blogspot.com/-ao6zGFNNItc/WF181OrcU8I/AAAAAAAAAr...

Sony o Microsoft var ärliga med hårdvaran men fortfarande gav en ytterst oärlig bild av den praktiska förmågan.

Det som folk ändå bryr sig om.

Google kan säkert ljuga ihop något att hårdvaran finns där och i teorin kan man få "4k60fps". Var Google värre här, självklart, men bullshit är fortfarande bullshit.

Medlem

De flip-floppar med teraflopen. Flopp med andra ord. Kom alltid ihåg, saker som låter för bra för att vara sant är oftast inte det. Destiny 2 renderas i blotta 1080p på Stadia, men det utlovade 4K upplevelser från start?! RDR2 på Stadia har 44% av One X´s renderings upplösning (enligt Digital foundry). Jisses. Sen har vi problemen med överhettade chromecast dosor. Som alla vet är värme och elektronik ingen vidare bra kombo, speciellt inte saker som överhettar. Undra hur länge de kommer hålla innan de slutar fungera helt. Scam är vad det är. Var skeptisk redan från början. Tur man inte hoppade på tåget. Inväntar med glädje PS5 istället

Medlem

Vilken roll spelar det om det är 4K eller HD. Du är mitt i spelet, du har saker att göra, det kräver så mycket fokus att jag tror nästan folk är för kräsna, och förlorar mycket på det.


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem
Skrivet av ClockWise:

Jag har inte testat Stadia, och känslan jag får är att affärsmodellen inte riktigt hittat till mitt hjärta ännu, kanske är detta något som behöver justeras i framtiden. Men detta är ändå något hyfsat nytt, och framförallt i så stor skala och kvalité. Tror att detta kommer bli en stor grej i framtiden, och bara en sån sak att du aldrig kommer behöva patcha, installera, eller ha en stor ful burk i något rum tilltalar en hel del. Inga mer börja-ladda-ner-day-one-patch-på-x-gb-vid midnatt-för-att-sedan-gå-upp-04-för-att-spela-innan-jobbet för den här cowboyen.

Men att betala för tjänsten, och sedan köpa spelen till fullpris är lite för otillfredställande. Hade mycket hellre sett en Origin approach där du betalar för medlemskap enbart och sedan får ett bibliotek av spel att spela.

Gillar idén, gillar potentialen, skeptisk till utförandet hittills.

Japp idén är bra och det är framtiden, men tekniken är inte där än..

Medlem

"We expect that many developers can, and in most cases will, continue to improve their games on Stadia. "
Det ska bli intressant att se.
Jag tänker ofta på första generationens spel på en konsol. Jämför typ... Condemned med Gears of War. Eller Final Fantasy 4 med Final Fantasy 6. Kan tänkta mig det blir bättre.

Men! En fråga.
Vad kommer hända med Stadia om ett par år? Kommer de fortsätta utveckla? Om de nu har 10 Teraflops och det är ballt i nuläget... hur ballt är det om några år, när spelen kräver mer? Har de sagt något om framtiden?

Medlem
Skrivet av Evilof:

"We expect that many developers can, and in most cases will, continue to improve their games on Stadia. "
Det ska bli intressant att se.
Jag tänker ofta på första generationens spel på en konsol. Jämför typ... Condemned med Gears of War. Eller Final Fantasy 4 med Final Fantasy 6. Kan tänkta mig det blir bättre.

Men! En fråga.
Vad kommer hända med Stadia om ett par år? Kommer de fortsätta utveckla? Om de nu har 10 Teraflops och det är ballt i nuläget... hur ballt är det om några år, när spelen kräver mer? Har de sagt något om framtiden?

Om googles historia av projekt är något att gå efter så ligger nog framtiden här:
https://killedbygoogle.com/

Inaktiv
Skrivet av Sapiens:

Ungefär lika ärligt då som Sony/Microsoft marknadsföring om pro/onex förmåga, antar var därför Phil blev anställd x).

I fallet pro har du rätt då dne I princip aldrig varit designade för native 4k. ONE x å andra sidan klarar det utmärkt I alla spel, om utvecklare inte väljer att fokusera på andra grafiska detaljer istället.

Dessutom.... "I've never trusted a Google and I never will!"

eld
Medlem
Skrivet av Razuco:

Japp idén är bra och det är framtiden, men tekniken är inte där än..

Tekniken har varit här länge, det verkar fungera bra (när det fungerar) och latency är så låg som den någonsin kommer bli.

Problemen ligger mest på Google just nu.

Skrivet av Evilof:

"We expect that many developers can, and in most cases will, continue to improve their games on Stadia. "
Det ska bli intressant att se.
Jag tänker ofta på första generationens spel på en konsol. Jämför typ... Condemned med Gears of War. Eller Final Fantasy 4 med Final Fantasy 6. Kan tänkta mig det blir bättre.

Men! En fråga.
Vad kommer hända med Stadia om ett par år? Kommer de fortsätta utveckla? Om de nu har 10 Teraflops och det är ballt i nuläget... hur ballt är det om några år, när spelen kräver mer? Har de sagt något om framtiden?

Fast nu så är red dead 2 och destiny 2 slutet på generationen-spel som dessutom kör på amd-gpu's på alla plattformar, så det kommer inte ske nån slags "closer to the metal" magisk uppgradering. Det man ser är det man får.

Spelen kör just nu definitivt inte fullt ut med 10tflop gpu's, det delas mellan instanser. De kommer däremot bli tvungna att ge mer kräm när nästa generationens spel börjar dyka upp, och då kommer vi sluta se 60fps-spel på stadia.

Alternativet är att Stadia varje år slänger all sin serverhårdvara för uppgradering vilket inte känns som de kommer vilja göra.

Medlem
Skrivet av anon_81726:

I fallet pro har du rätt då dne I princip aldrig varit designade för native 4k. ONE x å andra sidan klarar det utmärkt I alla spel, om utvecklare inte väljer att fokusera på andra grafiska detaljer istället.

Dessutom.... "I've never trusted a Google and I never will!"

Microsoft hypa upp 4k60fps rätt hårt, vilket är ett skämt med tanke på att ett 1080ti nätt och jämt klarar det i krävande AAA-spel med vissa uppoffringar.

Visst att one x klarat 4k60fps i enklare indie lir som Minecraft och i en handfull mindre krävande AAA-spel som Forza, men absolut inte i den stora majoriteten av AAA-lir.

Sen är det också en hel del titlar som inte körs i native 4k heller, oftast för att det skulle innebära allt för stora uppoffring av grafiska detaljer och/eller stabil bilduppdatering.

1600-1800p är helt okej men fortfarande inte native 4k som de hypa upp som fasen när de marknadsförde konsolen.

Dvs i merparten utav AAA-spel (det som ändå folk bryr sig mest om när de köper en sådan konsol) blir resultat följande:
30-52% av 4k60fps
60-100% av native 4k 30fps

Igen hade rx580/590 marknadsförts som 4k60fps-capable GPUs hade alla sagt bullshit. Och då har ändå en PC oftast mycket bättre CPU förutsättningar för 60fps, där sådana GPUer åtminstone kan uppnå 1440-1800p 60fps med one x inställningar. One x däremot med sin Jaguar APU klara allt för ofta inte ens av 1080p 60fps i cpu-krävande lir.

Sen visst One X snitt på 30-52% av 4k60fps är bättre än stadias patetiska 22%(?). Men bullshit är fortfarande bullshit, ena högen må vara större än den andra men båda stinker fortfarande.

Packade upp och installerade Stadia/Chrome Cast founders edition och spelade ca: 10min. Packade ner allt i lådan som det kom med och lade den i förrådet på hyllan som heter "kanske nästa år..".
Sad


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Nej har inte testat det har du rätt i. Men efter denna vet jag inte om jag vill.
https://youtu.be/2sbfVazwitc
Eller denna.
https://youtu.be/MC3lPYHgSr4
Oj se upp.
https://youtu.be/85zKm64DjOQ

Fast han är ju seriöst retarded. Han vet ju inte mycket av vad han snackar om med nåt. Mest negativ och bitter overall. Han sitter väl på ett 56k modem fortfarande. Sverige ligger betydligt bättre till när det kommer till internet och inte nog med att Google just nu bygger en av extremt fet serverhall i min uppväxt stad i dalarna gör det ju inte sämre.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Microsoft hypa upp 4k60fps rätt hårt, vilket är ett skämt med tanke på att ett 1080ti nätt och jämt klarar det i krävande AAA-spel med vissa uppoffringar.

Du vet väl att dem gjorde aldrig det? True 4k, Native 4k, Full 4k och uncompromised 4k var det enda de sa.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Du vet väl att dem gjorde aldrig det? True 4k, Native 4k, Full 4k och uncompromised 4k var det enda de sa.

Nja läst tex https://www.tweaktown.com/news/57981/forza-7-hits-native-4k-6...

De antydde rätt hårt att det skulle komma fler AAA-spel i 4k60. +Marknadsförde lir som Gears 5 a med 4k och 60fps mode, att det sedan handla om 40k30 och 1080p60 var detaljer. Sen prata de om streaming up to 4k60. De visste mycket väl vad de gjorde. Kom ihåg att jag fick förklara för kompisar att sänka förväntningar och att äkta 4k60 i aaa-lir kommer handla om ytterst få undantag.

Medlem

Jag har läst texten. Inte nånstans där står det att det kommer flera spel i 4k60fps. Men Gears 5 är ett av dem. Forza 7 också. Men inte många utvecklare orkar ta vara på den extra kraften. Dem utvecklare är så kallade #LazyDevs. Rage 2 utvecklaren är det till exempel.

1
Skriv svar