Få Steam-användare har hårdvaran för Half-Life: Alyx

Robot
Få Steam-användare har hårdvaran för Half-Life: Alyx

Kommer du spela nästa Half-Life?

#half-life-alyx, #steam, #valve, #vr


Medlem

Jag har en dator som fixar biffen, men saknar en viktig detalj. VR-headset.. borde finnas som alternativ i omröstningen

Medlem

Har allt som krävs


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Enligt steam så låg (ligger fortfarande) Valve Index headsetet i topp av sålda produkter efter Alyx trailern 👍

Redaktör
Skrivet av Schluug:

Jag har en dator som fixar biffen, men saknar en viktig detalj. VR-headset.. borde finnas som alternativ i omröstningen

Hmm... Tanken var att VR-headset ingår i "Ja"-alternativet. Men det var lite otydligt, jag fixar.


signatur
Testpilot

Tja datorn är redo men behöver ju också ett VR Headset.

Vore trevligt om FZ kunde guida oss med nån fin stor guide eller video-reportage i dagens VR headset miljö. Samt kanske ge lite synpunkter på de headset som finns idag.

En stor jämförelse helt enkelt och kanske sia om vad som gäller inför släppet.
Jag är själv väldigt sugen men osäker på vilket kit man skall köpa. Särskilt mixen med olika handkontroller som finns.

Medlem

Ska bli intressant att se om spelet levererar och sedan faktiskt ändrar något. Vet inte om många andra har liknande sits som mig men det är en lång sträcka innan jag köper VR. Har verkligen inget emot det, helt klart en häftig upplevelse, men värdet existerar inte för mig. Ett riktigt bra / intressant spel hjälper lite men är ändå långt ifrån tillräckligt för prislappen. Utrymme för prylen är möjligen ett litet problem också. Men säg att Alyx är riktigt bra och det kommer flera spel samt att nya Flight Simulator börjar stödja VR, ja då kanske kanske.

Alltså jag kan lägga pengarna någon annanstans och spela bättre spel så som jag ser det.

Redaktör
Skrivet av Harakiri:

Tja datorn är redo men behöver ju också ett VR Headset.

Vore trevligt om FZ kunde guida oss med nån fin stor guide eller video-reportage i dagens VR headset miljö. Samt kanske ge lite synpunkter på de headset som finns idag.

En stor jämförelse helt enkelt och kanske sia om vad som gäller inför släppet.
Jag är själv väldigt sugen men osäker på vilket kit man skall köpa. Särskilt mixen med olika handkontroller som finns.

På gång!


signatur
Medlem

Har bara 8 GB RAM, men det känns osannolikt att det inte går att köra på det.

Kör på WMR än så länge, väntar på nästnästa generation VR innan uppgradering.

Medlem
Skrivet av Hulle:

Har bara 8 GB RAM, men det känns osannolikt att det inte går att köra på det.

Kör på WMR än så länge, väntar på nästnästa generation VR innan uppgradering.

lär hacka satan isf om 12gb är verkligen det minsta man ska ha... oavsett tråkigt detta med så få som har VR.. förstår verkligen inte hypen kring detta... dyrt som satan för att spela ett 50dollar spel

Medlem
Skrivet av Schluug:

Jag har en dator som fixar biffen, men saknar en viktig detalj. VR-headset.. borde finnas som alternativ i omröstningen

"Har du vad som krävs (hårdvara och VR-headset) för Half-Life: Alyx?"

Har du inget VR-headset så har du inte vad som krävs och ska svara "Nej :("

Medlem

Kanske inte är en stor andel av marknaden som har VR-biten som krävs men är inte Alyx den första riktiga AAA-releasen värd att prata om? Känns som alla som har VR har väntat på den här typen av uppmärksamhet från stora utvecklare och om jag fortsätter generalisera, alla som har VR kommer köpa det.

Själv är jag inte alls insatt men behövs lite flaggskepp för att få VR till mainstream Gaming och när det väl är det hakar jag på.

Medlem

Ska jag sitta i soffan med en burk på huvudet (som i bästa fall kostar 5000 bagis) med en massa sladdar hit och dit bara för att spela ett Half-Life-ish spel? Eh, NEJ TACK!!

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

lär hacka satan isf om 12gb är verkligen det minsta man ska ha... oavsett tråkigt detta med så få som har VR.. förstår verkligen inte hypen kring detta... dyrt som satan för att spela ett 50dollar spel

Hypen är half life.
Sen, vad härligt att nån som Valve äntligen gör nått som inte är mainstream för den stora massan.
Detta initiativ hade knappast tagits hos ea activision eller uni.
En eloge till Valve för att dom vågar hoppa på VR tåget.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Pappa Zappa:

Ska jag sitta i soffan med en burk på huvudet (som i bästa fall kostar 5000 bagis) med en massa sladdar hit och dit bara för att spela ett Half-Life-ish spel? Eh, NEJ TACK!!

Nej så klart du inte ska.
Det är inte så man spelar VR.
du låter som en vilsen gubbe som inte vet vilken väg headsetet ska sitta eller vilken port som man kopplar in i


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag hade gärna sett ett alternativ med "Nej, men jag kommer skaffa det tills dess" eller något liknande.

Själv så ligger jag imellan att skaffa ett nytt grafikkort med Vive/oculus CV1(antagligen begagnat) eller vänta tills sommaren 2021.
Ifall jag väntar så köper jag Index när det förhoppningsvis har blivit konkurrens imellan Intel, AMD och Nvidia på grafikkortsmarknaden och Amd släppts sin nya sockel(förhoppningsvis med DDR5).

Jag är sjukt taggad, men vill ha ett system som håller länge ifall jag ska investera dom pengarna.
Trådlös Index skulle också vara ett stort plus.

Medlem

Jag har testat VR lite till och från, och ägde PSVR en väldigt kort period. Jag gillar det, ser enorm potential, och tycker det är stundtals svinroligt. Jag vill verkligen köpa ett, men jag kan inte motivera det. De flesta spelen som folk säger är "bra" känns mer som party-spel. De tunga spelen i SP har inte riktigt hittat dit ännu, och det är en bidragande anledning till att jag inte köpt ett ännu. PSVR var så dålig att jag sålde den ganska kvickt.

För ett par helger sedan testade jag Index och tyckte fortfarande att det var liiiiiiite för grynigt i upplösning. Sladden i bakhuvudet var också för påtaglig. Att polaren fick börja städa undan bord och stolar för att kunna spela, samt ha massa kameror uppsatta, gör det bara till en no-go för mig. Oculus quest kräver inget av detta, så den är jag verkligen sugen på, men frågan är vad den klarar.

Jag är enormt positivt inställd till hela VR-grejen, men för mig personligen känns det fortfarande ett gäng år bort

Medlem

Röstade fel (röstade innan ändringen av text), datorn är redo men har inget VR-set. Ska dock köpa Valve Index till våren 😀


signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Medlem

Har hårdvaran men inte VR-headset (sålde mitt i våras). Dock inte alls långsökt att ett sådant skaffas efter att spelet släppts, väntar och ser vad alla VR frälsta säger först.

Medlem

"Högintressant att se om Alyx-spelet kommer påverka VR-statistiken hos Steam."

Ja verkligen intressant OM det påverkar... Tror man säkert kan utgå ifrån att det kommer påverka, och det intressanta är väl hur mycket och vad det påverkar.

Skribent
Skrivet av Govein:

Kanske inte är en stor andel av marknaden som har VR-biten som krävs men är inte Alyx den första riktiga AAA-releasen värd att prata om? Känns som alla som har VR har väntat på den här typen av uppmärksamhet från stora utvecklare och om jag fortsätter generalisera, alla som har VR kommer köpa det.

Själv är jag inte alls insatt men behövs lite flaggskepp för att få VR till mainstream Gaming och när det väl är det hakar jag på.

Exakt det här jag tänker på också. Alla konsoler eller vad det nu är behöver en så kallad "Killer app", vilket jag tycker VR saknat. Just det där spelet som säger "NI BEHÖVER KÖPA VR FÖR ATT UPPLEVA DETTA". Det finns bra och roliga spel till VR, men som du säger så har ingen stor utvecklare heller gått fullt ut. Det klagas ju lite på att detta spel inte kommer på vanliga konsoler eller i en vanlig versionen. Men tror det kan vara lite vad som är grejen. Ta RE7 till exempel, hela AAA-spelet funkar i VR, fantastiskt...MEN går att spela på alla andra konsoler plus PC. Inget i det skriker att jag MÅSTE köpa VR för spelet, vilket jag tror är något VR behöver för att få ett avstamp på riktigt.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

blev lite nojig där en stund när ni sa Höga krav, en geforce 1060 är i lägsta möjliga klass i nutid


signatur

//monster

Medlem

Jag spelar väldigt många simmar (iRacing/Assetto mestadels) och har kikat väldigt mycket på VR sista åren just för att få det där "lilla extra". Har alltid slutat med resonemanget att "njae jag vill hellre ha så bra grafik jag kan på min(a) skärmar än att sitta med VR.".

Jag _vill_ ha VR. Men varje gång jag är på väg att köpa ett set så börjar jag kika på GPU:er/Skärmar i samma prisklass och då blir det förbaskat svårt för mig att rättfärdiga ett köp av VR.

Alyx är för mig bara en förstorning av "vill ha-högen". Kanske, kanske inte köper vr.

Medlem

det måste ju påverka försäljningen av VR. Half Life fans, lär bestycka sig med aktuell gear.


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem
Skrivet av Superfly74:

det måste ju påverka försäljningen av VR. Half Life fans, lär bestycka sig med aktuell gear.

ja detta får man ju bara inte missa som HL-fan


signatur

//monster

Medlem

Intressant att många verkar ha en speldator som är kompatibel men inte ett VR headset och tycker det är ovärt att köpa ett sådant för ett spel (vilket inte är konstigt).

Själv har jag Oculus Quest men ingen speldator. Jag har då ett större problem då en speldator verkar kosta minst 13 tusen... för att spela spel! Önskar att jag snarare hade en bra dator och saknade ett VR headset för 4 tusen....

Medlem

Många som bekymrar sej för att man måste ha en stor yta och roomscale för VR men så är det inte, Jag har prövat båda. Hade ett helt rum på 17kvadrat att leka med i nån månad innan våran äldsta grabb skulle ta över rummet. Det är väl givet att det bästa då man kan "dodga" åt sidorna och vara väldigt fysisk. Men det orkar man ju inte hålla på med hur länge som helst

Nu är jag jag bannlyst ut till hallen utanför hans rum, där jag kanske har knappt 2x2m. Men har löst det som så många andra att jag har en badrumsmatta eller liknande under mina fötter där jag vet att jag är i mitten och inte riskerar att slå i väggar och föremål. Visst jag kan inte hoppa runt som innan men det gör man sällan ändå i vr, dels på grund av sladden som man kan snubbla på om man är oförsiktig och att det blir ju otroligt jobbigt i längden

Det jag försöker säga är att man klarar sej bra sålänge man kan sträcka ut sina armar i alla riktningar utan att slå i något, funkar för mej.

Medlem

Oinsatt i spelutveckling, men går det att göra nya HL till vanligt keyboard mouse spel senare?

Tänker att i ett första skede mjölka sina VR headsets för att sen lansera det för alla som kanske inte har råd eller som jag, har noll intresse för VR.

Växte upp med HL så det vore kul att spela, om inte så är det som någon nämnt, inte värt pengarna för ett VR-headset som man aldrig kommer att använda.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det är inte så man spelar VR.

Stå mitt i vardagsrummet och fäkta med controllers är inget som jag är sugen på för lite casual gaming. Majoriteten av konsumenterna verkar tycka detsamma eftersom VR fortfarande får anses vara en nisch-produkt.

Skrivet av Molotov:

du låter som en vilsen gubbe som inte vet vilken väg headsetet ska sitta eller vilken port som man kopplar in i

Hehe, knappast vilsen men visst, min ålder gör att jag inte längre bor i någon ungkarls-mancave där jag obehindrat kan stå och veva med en VR-burk på huvudet

Medlem

Jag har Xbox men inget VR headset "Emoji med pruttande tunga"


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

12
Skriv svar