Vilken slags spelare var du 2010? Och vilken är du 10 år senare?

Robot
Vilken slags spelare var du 2010? Och vilken är du 10 år senare?

Det hinner hända mycket på tio år.

#fz, #kvällssnack


Medlem

Jag är nog i stort sett samma. Om möjligt spelar jag ännu mindre tävlingsspel online. Spelar mer singleplayer och co-op istället för mot andra med undantag för vissa spel som ligger nära hjärtat såsom Red Orchestra 2 t.ex.

Medlem

Rollspelare, föredrar Single-player när det kommer till datorspel. Är som det alltid har varit.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Lägger ungefär lika mycket tid på spel som förut. Nästan inget klan- eller lagbaserat onlinespelande nuförtiden. Hinner inte med att engagera mig i klanlivet. Singleplayer och co-op. Brukar fortfarande samla ihop kompisar och lana ibland.
Men backloggen ja.....den bara växer.

Medlem

Tror stora skillnaden var att jag hade mindre pengar då, så längre spel var alltid mer uppskattat och onlinespel låg mer i fokus. Nu med jobb så uppskattar jag mycket mer kortare spel, som man kan ta sig genom och bli "klar" med. Även mycket mer single player än förr.

Medlem

Spelade WoW då, spelar inte WoW nu


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Avstängd

Är som vanligt ångesten som avgör vilken typ av spel det blir. Att grind i mmorpg:n eller jaga ranker i onlinespel blir det när klumpen i magen är som störst men har jag riktigt tur kan jag mäkta med att spela ett singleplayer-spel i några timmar innan attackerna sätter igång.

Medlem

På den tiden levde jag kaosliv så det blev att man missade en massa spel som jag nu försöker ta igen. På den tiden var det ovanligt att jag lirade ut spelen också vilket jag oftast brukar göra idag. Har även testat på RPG genren när The Witcher 3 släpptes 2015 som öppnade upp för ännu en genre som jag gillar. Dock inte JRPG. Lirade även pirat på den tiden o sket i vilket.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

I stort sett den samma, spelade främst singleplayer då och spelar främst singleplayer nu.

Under 2009 så spelade jag spel som Yakuza 3 och Bayonetta, och nu så ser jag fram emot Yakuza: Like a Dragon och Bayonetta 3.

Medlem

Har noga dokumenterat allt jag spelat sedan 2012. På stora drag så är det mindre skjutspel och bilspel och mer strategi-spel och pusselspel. Delvis så kan det nog vara en reflektionen av spelmarknaden men jag tror även att det är hur jag som person har ändrat mig.

Annars så märker jag även att jag har en tendens att bli väldigt fokuserad på en viss genre under en tid för att sedan några månader senare hoppa över till en helt annat genre.

Medlem

Inte ett skit har ändrats på 10 år när det gäller gaming fortfarande stor RPG/JRPG nörd som gillar RTS/TBS och FPS ibland samma sak idag. Det ända som ändrats jag börjat gilla spel som conan exiles,Teraria,The long dark. Och att jag aldrig mer lägger pengar på AAA spel utan köper jag spel idag är det indie spel för jag orkar inte med alla lögner och girighets skit från alla spel företag och jag hoppas dom alla går i konkurs snarast möjligt.

Medlem

Brukade vara mycket för Arena-shooters, som Counter-Strike, Battlefield och så vidare. Är inte så mycket för det nuförtiden. Spelar gärna multiplayer fortfarande där emot.

2010 tog jag studenten och hade typ inga pengar. Spelade på Wii, PS2, PSP och Nintendo DS. Fick förövrigt mitt SNES samma år då jag ville ha det i studentpresent (ja, året var faktiskt 2010). Gissar på att samlingen kanske var en hyllmeter. Final Fantasy, Zelda, Metal Gear Solid (3an och Twin Snakes hade jag hunnit med då), Kingdom Hearts, Resident Evil, Pokemon, Super Smash, Civ 3, Heroes 3 skulle jag säga var spelen som definierade min smak då. Hade stort retrointresse redan då. Började förövrigt på en spelutbildning samma år (gick ett år och har noll intresse för sån utveckling idag),

När det kommer till smak har väl paletten utökats utan att något annat har fallit bort. Har fortsatt med Sonys och Nintendo konsoler. Har även plockat upp mer retrokonsoler. Har pengar och samlingen har växt till två överfulla billy-bokhyllor. Känner att jag är närmare slutet än mitten på mina mål för samlingen.

Typ så.


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem

Det var mycket CoD Black ops, Starcraft II och Mass Effect 2. Otroligt bra spel kom 2010.

Pluggade på universitetet vid den tidpunkten så hade ganska mycket tid över till spel jämfört med idag (8-17 jobb, unge, lån och dödsångest).

Idag blir det mest singleplayer(Red Dead Redemption II i skrivande stund) samt lite slölir vid sidan av typ Rocket League, Dota Underlords.


signatur

Is life not a thousand times too short for us to bore ourselves? ~ Friedrich Nietzsche

Medlem

2010 - CoD MW2 och WoW.
2019 - Nya CoD MW, DotA 2 och WoW.

PC-spelare sedan mitten på 90-talet så där har inget förändrats


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Vet inte om så mycket har förändrats men backloggen har definitivt växt och blivit något mer varierad

Medlem

För 10 år sen var jag djupt inne i WoW-träsket och spelade massor. Spelar inte WoW längre och har inte spelat på länge heller så det har ju ändrat
Spelar inte alls lika mycket nu längre heller, har alltid varit kräsen vad gäller spel jag tycker om, däremot de spel jag verkligen gillar kan jag lägga hundratals eller t.o.m tusentals timmar i. Svårt att riktigt hitta nåt jag gillar numera :). Smaken har dock inte förändrats, RPG's i olika varianter, Strategispel och nåt enstaka FPS här och där.

Grim Dawn, Stellaris, och Hearts of Iron 4 har gått varma de senaste åren. Har lite på 3000 timmar i de spelen sammanlagt. Fortfarande långt ifrån de 10000+ man satte i WoW spelandet.

Medlem

varit exakt likadan hela tiden, lirar det mesta som är bra


signatur

//monster

FM-guru
F.d. Sisyr

Blir lite äcklad av hur snabbt tiden går när jag läser nyheter som dessa.

Inaktiv

För tio år sen satt jag fast i eve online, och i wow, och i rift, och i lotro, och i swtor

Glömde: Unreal, Unreal Tournament i alla dess sorter

Medlem
Skrivet av Nyhet:

Det hinner hända mycket på tio år.

#fz, #kvällssnack


Spelade lite multiplayer (säg 20%, typ battlefield, cs, mw2) och men mestadels mmo (50%) och singleplayer (30%) för 10 år sedan.

Idag är det singleplayer (90%) och coach-coop som gäller.

Medlem

Sen nittiotalet har RPGs varit det jag lagt mest tid på.

Men 10år.. kanske en del co-op samt en hel del multiplayerspel.

Medlem

Spelade oförskämt mycket WoW och fps. Numera söker jag mig till singleplayer med en bra handling och värld. Det där hetsiga spelandet i multiplayer orkar jag inte riktigt med längre, tar så otroligt mycket tid bara för att hålla sig kvar på en hyfsat hög nivå, och det ger verkligen inte samma glädje längre.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Jag var ung, så jag spelade Super Mario Galaxy 2 som in I helskotta, och normala SMBros Wii med såklart

Medlem
Skrivet av Belfry:

Spelade oförskämt mycket WoW och fps. Numera söker jag mig till singleplayer med en bra handling och värld. Det där hetsiga spelandet i multiplayer orkar jag inte riktigt med längre, tar så otroligt mycket tid bara för att hålla sig kvar på en hyfsat hög nivå, och det ger verkligen inte samma glädje längre.

Precis samma resa för mig. Finns inte tid att bli bra nog i onlinespel numera, samt att kids och övrigt shit i livet gör att man på nanosekunder måste kunna gå ifrån, vilket gör multiplayer helt omöjligt.

Utöver det så är backloggen ett skämt. Sålde precis av 20 (!!!!) inplastade PS4-spel som jag insåg jag aldrig kommer hinna ta itu med. Har nu ungefär 10 st kvar där.
Utöver det så är väl EPIC/Steam-backloggen runt 20 spel och Switch-backloggen runt 10.

Så hmmm. Runt 40 spel i backloggen, senaste 12 månaderna har jag spelat igenom 2,5.
Nä men om man skulle ta och vinna på lotto? (=> ekonomiskt oberoende = sluta jobba = hinna spela ).

Medlem

Same, same, storyn är det viktigaste.
Från 2012 när Telltale släppte Walking Dead har ju den typen av spel bjudit en fantastisk resa.

Kontot avslutas

Oj, 2010 var inte så länge sedan, den enda skillnaden är väl att jag då helst ville att alla spel mer eller mindre skulle vara digitala och nu ser jag att om alla spel skulle vara digitala så kommer det tillslut en dag då vissa spel mer eller mindre kommer vara omöjliga att få tag på när servrarna där man har laddat ner spelen har stängts.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Jag är samma nu som då.. med skillnaden nu att om jag förut föredrog single player om jag inte lirade med polare så öppnade Dark Souls mina ögon för en ny sorts online multiplayer som föll mig helt i smaken. Älskar hur andra spelare kan lämna avtryck i mitt spel. Det förändrade helt min inställning till online och är en av anledningarna till att jag älskar Death Stranding.

zsm
Medlem

Jag spelade nästan uteslutande multiplayer, quake, dota, battlefield osv.

Idag? Spelar kanske en handfull singleplayerspel om året. Det är mycket få spel
som håller måttet nuförtiden. Mindre tid sätter högre krav på spelen. Blir ofta
en film eller netflix istället.

Medlem

Var mest WoW 2010. Idag spelar jag mer annat, mest singelplayer. Efter att ha spelat på konsol under 80-talet fram till ca 1995, spelade jag uteslutet på PC från 1998-2017 men nu blir det än del på konsol också.

12
Skriv svar