Fråga om Headset och tips

Medlem
Fråga om Headset och tips

Jag undrar nu när black friday kommer så undrar jag om några tips som jag ska tänka på när jag skaffar mig hörlurar, det kan vara så enkelt om varför ni köpta era egna hörlurar.

Mina just nu är halv trasiga som jag köpte för några år sen genom FZ tävling som gav rabatt till en Sennheiser vid julas för 2-3 år sedan (Jag vann inte tävlingen men rabatten var tröst på det hela).
Den har problemet nu att bara en sida av hörlurarnas ljudutgång funkar och att kuddarnas plast hölje har gått sönder.

En bild av mina nuvarande hörlurar om ni är nyfikna

Medlem

Trådlösa?
Sladd?

Vad använder du lurarna främst till?
FPS? RTS? Film?


signatur

Halo kompis!

Medlem

jag är väl lite av en hörlursknarkare...

Sennheiser RS 185 till PC (film och spel)

Sony WH-1000XM3 till playstation, telefonen bl.a.

Shure SRH1540 och Adam Studio Pro SP-5 för musikproduktion

Medlem
Skrivet av Bussovic:

Trådlösa?
Sladd?

Vad använder du lurarna främst till?
FPS? RTS? Film?

Jag använder dem främst att tala med folk över mikrofon och sekundärt med att spela med utan folk jag talar med och senaste tiden utan hörlurar. Jag använder aldrig hörlurar till film. Med tanke på vilken spel genre så brukar jag inte spela FPS(The outer Worlds ändå på senaste tiden) utan snarare RPG's såsom alla sorters från Alan Wake, Tomb Raider, Pillars of eternity. RTS såsom Age of Empires 2 Europa Universalis 4 sen så har jag alternativa med Mount & Blade Warband, Don't Starve Togheter och Slutligen moba som jag endast spelar med vänner

Skrivet av quadratis:

jag är väl lite av en hörlursknarkare...

Sennheiser RS 185 till PC (film och spel)

Sony WH-1000XM3 till playstation, telefonen bl.a.

Shure SRH1540 och Adam Studio Pro SP-5 för musikproduktion

Ja, är det anpassat perfekt för just för din egen del? Är det något som gör dem extra bra för dessa olika situationer?

Skrivet av Seveni:

Jag undrar nu när black friday kommer så undrar jag om några tips som jag ska tänka på när jag skaffar mig hörlurar, det kan vara så enkelt om varför ni köpta era egna hörlurar.

Mina just nu är halv trasiga som jag köpte för några år sen genom FZ tävling som gav rabatt till en Sennheiser vid julas för 2-3 år sedan (Jag vann inte tävlingen men rabatten var tröst på det hela).
Den har problemet nu att bara en sida av hörlurarnas ljudutgång funkar och att kuddarnas plast hölje har gått sönder.

En bild av mina nuvarande hörlurar om ni är nyfikna
https://i.imgur.com/zZqDzdv.jpg

Dessa ser ju helt nya ut, behåll dom

Jag använder både trådlösa och trådbundna; Sony, HyperX, finns mycket bra idag, och Black Week finns ju överallt nu.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Citat:

Ja, är det anpassat perfekt för just för din egen del? Är det något som gör dem extra bra för dessa olika situationer?

RS185 (och alla andra RS modeller) är trådlös och därför perfekt för filmtittande. bara en sån sak som att inte behöva pausa det man tittar på om man går ut till köket en snabbis t.ex. är riktigt nice.

Sony WH-1000XM3 är de bästa brusreducerande lurarna jag nånsin haft, och därför perfekt till t.ex. PS4 eftersom konsollen låter som en jävla dammsugare. använder även dessa till mobilen / utomhus.

de andra två är high end studio / monitor-lurar där det är viktigt med ett stort frekvensomfång bl.a. och kanske var onödiga att nämna såvida du inte pysslar med just musikproduktion.

Skribent

Jag slår ett slag för Arctis 7 trådlösa. Går att få för 900:- nu denna vecka.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4925869

Recensioner:
https://m3.idg.se/2.1022/1.697370/test-basta-headset-gaming/s...
https://www.tomsguide.com/us/steelseries-arctis-7,review-4140...
https://www.soundguys.com/steelseries-arctis-7-2019-review-wi...
https://www.trustedreviews.com/reviews/steelseries-arctis-7-r...
Plus att det säkert finns andra recensioner.

Själv har jag Arctis Pro Wireless, som jag fick tag på till halva priset förra på årets mellandagsrea. Även om jag är sjukt nöjd med mina så kan jag inte rekommendera dem när priset ligger på 3000:-. Ska tillägga att jag inte är någon "ljudnörd" utan bara en "average joe" som använder lurarna till att spela, lyssna lite på musik och snacka discord..

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4720166

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Dessa ser ju helt nya ut, behåll dom

Jag använder både trådlösa och trådbundna; Sony, HyperX, finns mycket bra idag, och Black Week finns ju överallt nu.

Väl poängen är att dem är trasiga och plast skinnet på muffarna har lossnat till en stor del. Jag har en Sennheiser 350 SE och sladden som jag förmodar är trasig sitter i så hårt att jag förmodar att jag snarare skulle ta sönder hörlurarna överhuvudtaget. En aning svårt efter några år att hitta ersättnings produkter nu.
Jag har använt ibland gamla obrukbara hörlurar som mikrofon endast när deras ljud inte fungerar så man har två hörlurar. xP

Skrivet av quadratis:

RS185 (och alla andra RS modeller) är trådlös och därför perfekt för filmtittande. bara en sån sak som att inte behöva pausa det man tittar på om man går ut till köket en snabbis t.ex. är riktigt nice.

Sony WH-1000XM3 är de bästa brusreducerande lurarna jag nånsin haft, och därför perfekt till t.ex. PS4 eftersom konsollen låter som en jävla dammsugare. använder även dessa till mobilen / utomhus.

de andra två är high end studio / monitor-lurar där det är viktigt med ett stort frekvensomfång bl.a. och kanske var onödiga att nämna såvida du inte pysslar med just musikproduktion.

(musikstudio)
Ja, gud ja musikstudio är lite overkill för mig, min far har frågat mig många gånger om jag hör skillnaden när han gör modiferar sina högtalare och jag hör ingen skillnad överhuvudtaget, ibland ifrågesätter jag mig själv om jag är tondöv, men jag gjorde ett tondövstest och fick cirka hälften rätt av resultatet.

(De trådlösa hörlurarna)
Jag tittar aldrig på film med hörlurar, då tittar jag tillsammans med farsan men däremot Youtube har jag tittat på med hörlurar och det är det enda jag kan tänka mig att jag skulle använda trådlösheten till men jag förmodar att jag skulle på en naturlig nivå gå över till att använda det till att prata med folk och så vidare över tid på grund av hur man effektiviserar det hela.

(Sony)
Mina nuvarande hörlurar är brusreducerande också och det är ganska skönt om det är höga ljud i lägenhetshuset som det är en aning sällan, dock så pratar jag själv extra högt utan att tänka på det och har svårt att reglera det hela förutom att sänka min input nivå på min mikrofon.

Dock är dem en aning tunga att ha på huvudet så jag använde aldrig dem för att lyssna på musik, mina andra musikhörlurar jag köpte för cirka 100-200 spänn har samma fel att den inte funkar att lyssna på ena sidan.

Skrivet av Shadee:

Jag slår ett slag för Arctis 7 trådlösa. Går att få för 900:- nu denna vecka.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4925869

Recensioner:
https://m3.idg.se/2.1022/1.697370/test-basta-headset-gaming/s...
https://www.tomsguide.com/us/steelseries-arctis-7,review-4140...
https://www.soundguys.com/steelseries-arctis-7-2019-review-wi...
https://www.trustedreviews.com/reviews/steelseries-arctis-7-r...
Plus att det säkert finns andra recensioner.

Själv har jag Arctis Pro Wireless, som jag fick tag på till halva priset förra på årets mellandagsrea. Även om jag är sjukt nöjd med mina så kan jag inte rekommendera dem när priset ligger på 3000:-. Ska tillägga att jag inte är någon "ljudnörd" utan bara en "average joe" som använder lurarna till att spela, lyssna lite på musik och snacka discord..

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4720166

Väl det verkar vara en bra ide att tänka på bland alla reor och sen är jag till och med redo att fixa dem nu ifall jag inte hittar något annat intressant, sen så är jag inte så petig när det kommer till trådlöshet. Jag lever fortfarande i den trådade generationen och dessa har ett hyfsat pris som jag kan tänka mig betala för.

Skribent
Skrivet av Seveni:

Väl det verkar vara en bra ide att tänka på bland alla reor och sen är jag till och med redo att fixa dem nu ifall jag inte hittar något annat intressant, sen så är jag inte så petig när det kommer till trådlöshet. Jag lever fortfarande i den trådade generationen och dessa har ett hyfsat pris som jag kan tänka mig betala för.

Arctis Pro Wireless kommer på rea på Black Friday på Elgiganten. 1700:- istället för 3200:-

https://www.elgiganten.se/cms/black-friday-gaming/erbjudanden...

Medlem

Det finns en hel del info. i ämnet i den här tråden och "bra att ha" funderingar, inte om just BF utan mer generellt förstås,
https://www.fz.se/forum/trad/433313-nya-horlurar-vad-ska-man-...


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem

Jag använder ett par AKG K712 Pro tillsammans med en Sound BlasterX G6 till både PC och ps4p fungerar alldeles utmärkt, med fantastiskt bra ljud.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem
Skrivet av Shadee:

Arctis Pro Wireless kommer på rea på Black Friday på Elgiganten. 1700:- istället för 3200:-

https://www.elgiganten.se/cms/black-friday-gaming/erbjudanden...

Ja det där börjar bli en aning mer dyr pris lapp men tack för tipset, tänker mig att antingen så skulle jag tänka mig köpa ett set av mikrofon och hörlurar med upp till 2000-2500 eller bara ett par hörlurar för 900-1500.
Väl jag är hyfsat osäker på det hela fortfarande

Skrivet av cb99:

Det finns en hel del info. i ämnet i den här tråden och "bra att ha" funderingar, inte om just BF utan mer generellt förstås,
https://www.fz.se/forum/trad/433313-nya-horlurar-vad-ska-man-...

Det var intressant att många tycker att man ska fixa en mikrofon som var väldigt högt uppskattat i tråden, fick mig tänka till där om det alternativet

Skrivet av marsson90:

Jag använder ett par AKG K712 Pro tillsammans med en Sound BlasterX G6 till både PC och ps4p fungerar alldeles utmärkt, med fantastiskt bra ljud.

Ser ut som hörselskydd, min farsa har också en AKG från tidigt 90-tal och dem funkar än idag som jag vet, det enda problemet med dem hittills att dem inte fäster lika hårt vid öronen längre. Dem här är dock oerhörd dyra, hur länge har du haft dem?

Medlem
Skrivet av Seveni:

Ser ut som hörselskydd, min farsa har också en AKG från tidigt 90-tal och dem funkar än idag som jag vet, det enda problemet med dem hittills att dem inte fäster lika hårt vid öronen längre. Dem här är dock oerhörd dyra, hur länge har du haft dem?

De har ett par år på nacken De är de absolut bekvämaste lurarna jag någonsin använt mig av då det kuddarna är gjorda av "memory foam". De anpassar sig med andra ord efter ditt huvuds/dina örons form, och pressar inte ner det minsta. Det är som att ha lite bomull runt öronen, och jag kan använda dem i timmar utan att känna det minsta obehag.

De är också de absolut bästa lurarna jag använt för film och spel då de har en så "stor" soundstage. De är öppna lurar, så de stänger inte ute ljud bra, men istället är ljudbilden bra mycket större. De har också mer bas än sina småsyskon (K701, K702 etc)

Prismässigt ligger de runt 2000 SEK idag. Vid release var det runt 4000 SEK om jag inte minns fel


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem
Skrivet av marsson90:

De har ett par år på nacken De är de absolut bekvämaste lurarna jag någonsin använt mig av då det kuddarna är gjorda av "memory foam". De anpassar sig med andra ord efter ditt huvuds/dina örons form, och pressar inte ner det minsta. Det är som att ha lite bomull runt öronen, och jag kan använda dem i timmar utan att känna det minsta obehag.

De är också de absolut bästa lurarna jag använt för film och spel då de har en så "stor" soundstage. De är öppna lurar, så de stänger inte ute ljud bra, men istället är ljudbilden bra mycket större. De har också mer bas än sina småsyskon (K701, K702 etc)

Prismässigt ligger de runt 2000 SEK idag. Vid release var det runt 4000 SEK om jag inte minns fel

Det verkar lovande över hur mycket du gillar dem men bara av ren nyfikenhet så undrar jag vad en ljudbild är för något?
Angående "memory foam", har muffarna blivit slitna såsom mina i bilden har blivit efter bara 2-3 år?

Det är väl också en naturlig del av hårdvara att vissa går ner i pris till en nivå innan dem tas bort från marknaden.

Trevligt att du hittade dina perfekta ändå

Medlem
Skrivet av Seveni:

Det verkar lovande över hur mycket du gillar dem men bara av ren nyfikenhet så undrar jag vad en ljudbild är för något?
Angående "memory foam", har muffarna blivit slitna såsom mina i bilden har blivit efter bara 2-3 år?

Det är väl också en naturlig del av hårdvara att vissa går ner i pris till en nivå innan dem tas bort från marknaden.

Trevligt att du hittade dina perfekta ändå

Med stor ljudbild menar man att det känns som att sitta och ett stort rum med högtalare snarare än att sitta i ett litet rum med högtalare. Det är mer "luftigt" så att säga.

Nä kuddarna ser som nya ut då det är tyg snarare än fuskläder slits inte på samma sätt.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem
Skrivet av marsson90:

Med stor ljudbild menar man att det känns som att sitta och ett stort rum med högtalare snarare än att sitta i ett litet rum med högtalare. Det är mer "luftigt" så att säga.

Nä kuddarna ser som nya ut då det är tyg snarare än fuskläder slits inte på samma sätt.

Tack så mycket för svaren, det gav mig information över vad jag bör tänka på när jag planerar.

Medlem

Angående trådlösa hörlurar, laddar man om det med batteri eller sladd till ett redan existerande batteri i hörlurarna? Bara undrar hur man laddar om sådant

Skribent
Skrivet av Seveni:

Angående trådlösa hörlurar, laddar man om det med batteri eller sladd till ett redan existerande batteri i hörlurarna? Bara undrar hur man laddar om sådant

Det varierar.
På lurarna jag har (Arctis Wireless Pro) så har man ett batteri (tänk så som batterierna såg ut i gamla mobiltelefoner, när man kunde byta dessa själv) i ena hörluren och ett i DAC-enheten, så när batteriet tar slut så byter man helt enkelt plats på det tömda och det nyladdade batteriet. På så sätt har man alltid batterier tillgängliga och slipper problemet med att lurarna laddat ur och måste köras med kabel.

https://steelseries.com/gaming-headsets/arctis-pro-wireless

edit: Bläddra ner en bit på sidan som jag länkat så kommer du se vad jag menar. Finns en väldigt bra bild.

Medlem
Skrivet av quadratis:

jag är väl lite av en hörlursknarkare...

Sennheiser RS 185 till PC (film och spel)

Sony WH-1000XM3 till playstation, telefonen bl.a.

Shure SRH1540 och Adam Studio Pro SP-5 för musikproduktion

Hur använder du dina sony lurar till PS4? mina känns inte ens igen när jag försöker...

Medlem
Skrivet av Shadee:

Det varierar.
På lurarna jag har (Arctis Wireless Pro) så har man ett batteri (tänk så som batterierna såg ut i gamla mobiltelefoner, när man kunde byta dessa själv) i ena hörluren och ett i DAC-enheten, så när batteriet tar slut så byter man helt enkelt plats på det tömda och det nyladdade batteriet. På så sätt har man alltid batterier tillgängliga och slipper problemet med att lurarna laddat ur och måste köras med kabel.

https://steelseries.com/gaming-headsets/arctis-pro-wireless

edit: Bläddra ner en bit på sidan som jag länkat så kommer du se vad jag menar. Finns en väldigt bra bild.

Kollade på de andra Arctis 7 (2019) och i dem så laddar dem visst med sladd eftersom dem har inte två batterier, tänker nog förmodligen köpa dem men väntar tills imorgon innan jag bestämmer mig för något, den var hyfsat populär också på prisjakt som en av de populäraste alternativen under black friday erbjudanden bland headsets

Medlem
Skrivet av Smerof:

Hur använder du dina sony lurar till PS4? mina känns inte ens igen när jag försöker...

sony har ju gjort så att PS4 inte känner igen några lurar över bluetooth förutom deras egna officiella playstation-lurar, däremot kan man ju plugga in vilka lurar som helst i handkontrollen.

Avstängd

Glöm inte externt ljudkort med trevlig DAC+hörlursförstärkare om du ändå vill "ha bra ljud i hörlurarna". Då kan du även troligen koppla in trevlig mikrofon (undvik dock Blue, deras mikrofoner är för känsliga, imho) vid sidan av.

Medlem
Skrivet av quadratis:

sony har ju gjort så att PS4 inte känner igen några lurar över bluetooth förutom deras egna officialla playstation-lurar, däremot kan man ju plugga in vilka lurar som helst i handkontrollen,

Jag visste inte om detta för jag hade alltid bara pluggat in det i handkontrollen, det funkade för mig också i tv'n när den hade en hörlurs utgång. xD

Skrivet av AplAy:

Glöm inte externt ljudkort med trevlig DAC+hörlursförstärkare om du ändå vill "ha bra ljud i hörlurarna". Då kan du även troligen koppla in trevlig mikrofon (undvik dock Blue, deras mikrofoner är för känsliga, imho) vid sidan av.

Externt ljudkort med DAC+Hörlursförstärkare hmm, är det något man köper seperat till hörlurarna eller något som tillkommer?

Medlem

Steelseries har bra hörlurar. Köpte mig själv ett par för 699 kr på Elgiganten. Dom har både trådlöst och kabel beroende vilka man vill ha.

Medlem
Skrivet av quadratis:

sony har ju gjort så att PS4 inte känner igen några lurar över bluetooth förutom deras egna officiella playstation-lurar, däremot kan man ju plugga in vilka lurar som helst i handkontrollen.

Ja via kontrollen visste jag, men blir ju skit ljud jämfört med blåtand enligt mig.. sedan har man trådlöst vill jag ju inte ha kabel mellan dosa - lurar.. tror dock man kan köpa en blåtands modul och få det den vägen. Men köpte ett par Arctis PRO wireless som är kopplade till PC och PS4 nu istället! Sony lurarna får fortsätta vara jobb lurar tills PS5

Skribent

Giganten kör påskrea och där finns bl.a. Arctis Wireless Pro för 1700:- istället för 3500:-
Jag har dessa lurar och gillar dem skarpt. Ett tips till den som är på jakt efter nya gaminglurar.

https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-headset/SSARC...

edit: Jag hade visst redan länkat recensioner och tester tidigare i den här tråden såg jag så jag tog bort dubletterna.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Seveni:

Externt ljudkort med DAC+Hörlursförstärkare hmm, är det något man köper seperat till hörlurarna eller något som tillkommer?

Hörlurar och DAC köps separat. Poängen med den kombinationen är att du kan köpa ett par dyrare studiohörlurar och en vettig DAC (samt en separat mikrofon, dyr eller billig) för att maximera ljudkvaliteten. Det är kombinationen du "kommer längst med", men är en smula overkill om du bara vill plugga in något och snacka på Discord medan du spelar. Skall dock sägas att studiolurar + DAC + separat mikrofon är en kombination som åldras väl. Jag har haft mina prylar sedan 2013 och känner inget behov att att byta än.

Nackdelen är att det blir dyrare och pilligare än att köpa ett vanligt gamingheadset från HyperX, Steelseries eller liknande märken. Jag köpte ett par Cloud-lurar på en mellandagsrea för två år sedan och uppskattar verkligen smidigheten, trots märkbart sämre ljud.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

Jag ser inte poängen med fake-7.1 och dylikt eftersom positionerat ljud fungerar utmärkt med två kanaler, så jag kör på "vanliga" gaming headsets. Jag hade Qpad QH-90 länge men har nu gått över till HyperX Cloud Alpha som är helt fantastiskt. Ljudet är gediget och välbalanserat och micen är väl typ så bra det blir utan att köpa bordsmic eller något som kostar tre gånger mer, ungefär.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

SoL
Medlem

Fungerar steelseries med AUX sladd i PS4 kontrollen med headsestet helt avslaget? Har ett par Sony hörlurar nu som varit med några år och behöver bytas ut.

Gnällkuk

Är det någon som har tips om in-ear lurar för telefonen som både är bra OCH hållbara? Varje gång jag investerat i lite dyrare hörlurar 1500-2000:- så har de alltid gått sönder efter ett år, strax efter garantin gått ut.

Vill ju gärna ha bra ljud, men det är inte värt det att lägga de pengarna varje år. Föredrar trådlöst och gärna med mikrofon. Om möjligt, helst med lightning då jag har iPhone men inget krav, har en 3,5mm adapter.

För övrigt om det är någon som behöver/vill ha en bordsmikrofon så har jag en Blue Yeti som jag inte använt på typ tre år. 500:- och köparen står för frakt.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

12
Skriv svar