Bästa filmen ni någonsin sett?

Medlem

Filmen är i alla fall en av mina favoriter. ORIGINALET. Musiken borde nu vara gjord av Rammstein i stället ;).

Flera av Stanley Kubricks filmer. (inte alla). Dock hur otäck skulle en mycket känd skräckfilm blivit utan honom och Jack Nicholson. The Shining.
Även om Stephen King inte alls gillade den. Hans egen version var ju mesig.

Medlem
Skrivet av KoP:

Planes, trains and automobiles.

Den vet jag att jag såg i skolan under högstadiet någon gång.
Minns just inte mycket mer än att "det inte finns någonting som en tysk officer inte klarar av". (Han som satt och bläddrade i en manual när han flög. Eller var det en annan film helt och hållet?)

Tyckte den var rätt OK då vill jag minnas, även om jag har glömt nästan allt nu.

Edit. Nu har jag googlat. Det var en annan film helt och hållet.
Men även den rätta filmen har jag glömt det mesta av, och tyckte att den var OK, såatteh....

Nu sitter jag här och undrar vad f*n filmen jag trodde att det var kan ha hetat.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Första Ghost in the Shell. Visuellt är det ett rent konstverk med massa detaljrikedom, musiken är mörk och futuristisk med en fot i det förflutna och storyn är tajt och över ganska fort, men är mer använd som en rejäl tankeställare kring medvetande och gränsen mellan mänsklig intelligens och AI.

Glöm remaken

NuZ
Testpilot

Alien har allt man kan önska. Sett den otroligt många gånger.

Bubblare är Star Wars filmerna, Nya Star Trek filmerna, Nyckeln till frihet, Nootbok, Bladerunner, Band of Brothers serien, Boondoks Saints, Fight Club, Ghost in the Shell, Pulp Fiction och allt av Tarantino


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Det tråkiga (och IMDB-mässiga) svaret är nog The Godfather. Både ettan och tvåan. Trean finns inte i min värld.

Bubblare:
Interstellar
Snatch/Lock Stock/Rock n Rolla.
LotR-trillogin


signatur

Submission is for the weak

Medlem

Ruskigt svårt att välja enbart en. Skulle vilja påstå att varje tid (år, månad?) har sin egen favorit. Bland ungdomen oslagna klassiker återfinns ju lätt några av dessa titlar:
Star Wars 1-3 (eller 4-6 ifall man ska vara jobbigt korrekt)
Goonies
Alien 1&2
Jakten på den försvunna skatten.
Predator
Die Hard
Terminator
Terminator 2
Tillbaka till framtiden-filmerna
Dirty Dancing
Jurassic Park (hade mardrömmar om att befinna mig i samma tidsålder som en T-rex i månader efter den filmen)
Pulp Fiction
The Bourne Identity
Walle-E
Sagan om ringen-filmerna
The Witch
Day after tomorrow
...

Jag kan hålla på hela dagen, men några absoluta favoriter genom tiderna är:
The Shining. Stämingen...oslagbart.
Avatar (bästa bioupplevelsen, period.)
The Game. Helt galet bra.
Terminator 2...den var det bästa som gjorts...då och ett bra tag framöver.
Seven
Måndag hela veckan
Braveheart
The Gladiator
The Hangover
Eden Lake (Speciell, har bara orkat med att se den en gång, men att en film kan väcka så mycket obehag utan att vara riktigt sjuk är en bedrift i sig så den hamnar nog här bara för det)

Medlem

Egentligen omöjligt att sätta någon film högst på listan då det finns så många toppfilmer som är bäst på sitt sätt, men jag brukar säga Master & Commander lite halvt på skoj, en av mina absoluta favoritfilmer som jag ryser av varje gång jag ser den men den är mer eller mindre bortglömd. Fantastisk film. Fast bara om man tycker om gamla segelfartyg och skildringar av livet till sjöss etc. kanske.

Fargo är också en film som brukar dyka upp, även den en "perfekt" film i min mening.

Medlem

Som så många skrivit innan så är det rätt många på toppen lite beroende på humör osv.
Men The postman är den filmen jag sett om mest ggr.
OT så har jag sett om serierna The wire och Jeremiah mest ggr med

KoP
Medlem
Skrivet av Akronym:

Den vet jag att jag såg i skolan under högstadiet någon gång.
Minns just inte mycket mer än att "det inte finns någonting som en tysk officer inte klarar av". (Han som satt och bläddrade i en manual när han flög. Eller var det en annan film helt och hållet?)

Tyckte den var rätt OK då vill jag minnas, även om jag har glömt nästan allt nu.

Edit. Nu har jag googlat. Det var en annan film helt och hållet.
Men även den rätta filmen har jag glömt det mesta av, och tyckte att den var OK, såatteh....

Nu sitter jag här och undrar vad f*n filmen jag trodde att det var kan ha hetat.

Kan det vara filmen "Those magnificent men in their flying machines" du tänker på? 🤔

Medlem

@KoP: Jo det var det nog. Tack.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Donnie Darko. Ser om den varje år. Bästa någonsin!

Honorable mentions är The Matrix. Håller fortfarande!

Medlem
Skrivet av Roten:

Du vet att Mel Gibson fått i princip all fakta fel i filmen väl? Från datum, personer, kostymer och historisk skildring - vilket gör den till en urusel historisk film.

Precis!

https://youtu.be/_8SEin4UO7k

Medlem

Nu kom den fram ur skallen. Deliverens (stavningen?) Alltså "Den sista färden" på svenska!
BANJODUELLEN och "SKRIK SOM EN GRIS" Kommer man aldrig glömma om man sett den. När jag börjar bli sugen på något unikt. Då kollar jag den. Jag gillar sällan att se om filmer men denna har jag nog sett fyra gånger med långa mellanrum. Den blir aldrig dålig trots att jag och den åldras.

Medlem

Gör som många andra och postar ett par, gillar SciFi segmentet så tar några där.

Dune
Blade Runner (utgåvan där Ford är "narrator")
The Last StarFighter


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

FM-guru
F.d. Sisyr

Vill minnas att jag satt och petade i en topplista för några år sedan, för skojs skull. Glömt det mesta, men topp 3 var i alla fall Apocalypse Now, Cinema Paradiso och City Lights.

Men det är oerhört svårt att välja enstaka filmer sådär. Det finns väl i alla fall en 30-40 filmer jag hade kunnat tänka mig vara den "bästa" filmen beroende på sinnesstämning. Så jag slår till med de 10 första riktiga höjdarrullarna jag kommer på;
Persona
Synecdoche, New York
Bone Tomahawk

One Flew Over the Cuckoo's Nest (aka Gökboet)
Inland Empire
Solaris
Sommarnattens leende
Vertigo

och givetvis Die Hard, såväl den ultimata actionfilmen som den ultimata julfilmen.

Medlem

Finns gott om bra filmer, men skulle jag välja nå favorit så är det nog sagan om ringen trilogin, inom krig så är det saving private ryan.

Medlem
Skrivet av Ziljun:

Första Ghost in the Shell. Visuellt är det ett rent konstverk med massa detaljrikedom, musiken är mörk och futuristisk med en fot i det förflutna och storyn är tajt och över ganska fort, men är mer använd som en rejäl tankeställare kring medvetande och gränsen mellan mänsklig intelligens och AI.

Glöm remaken

Whoa, finns det en film innan scarlett johansen?

Medlem

@jonke123: En anime ja. En riktig klassiker och väldigt bra.

Redaktör
Skrivet av waeress:

Bästa film är en otroligt svår fråga. Det är lite, men inte mycket, lättare att välja en bästa film i en genre. Men oavsett hur mycket jag skulle vilja lista flera filmer från olika genre så ska jag hålla mig till en.

Apocalypse Now Redux (och jag gillar generellt inte ens krigsfilmer)

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/71U013MJtBL....

Håller med, både om att det är svårt att utse bästa och att Apocalypse Now är en av de bästa. Jag såg Redux på bio när den kom, en helt annan upplevelse än brusiga VHS-kassetter och DVD-bild på tjock-tv. Bland annat såg jag för första gången alla avhuggna huvud i byn på slutet.

Coppola har ju klippt om den igen – Apocalypse Now: Final Cut, 'bara' tre timmar lång. Går på bio nu, jag tänker se den igen.

Kubrick är ju inte heller dålig (Clockwork Orange, Barry Lyndon), och både Scorsese och Coppola har gjort svinbra filmer som inte är fullt så stora som de mest kända, t.ex. The Conversation och King of Comedy.


signatur
Medlem

I am Sam ligger högt upp iaf.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

"The Remains of the Day"; Anthony Hopkins och Emma Thompson. Se den!


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Walter S.A. Iego:

"The Remains of the Day"; Anthony Hopkins och Emma Thompson. Se den!

Den hade jag lite svårt för. Kanske för att jag läste boken först, som jag tyckte var så pass mycket bättre. Det är ju inte en dålig film, dock.

Medlem

Många filmer nämnda tidigare i den här tråden som jag skulle ta med på min topplista, men mitt tillägg blir väl Donnie Darko. Jag har alltid älskat den filmen, och säkerligen sett den mer än tio gånger vid det här laget.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

City Slickers

Femtimmas klippningen av Fanny & Alexander.

Det är nog de två enda fulländade filmerna.

Medlem
Skrivet av jonke123:

Whoa, finns det en film innan scarlett johansen?

Det finns två animerade filmer, Ghost in the Shell är personligen den bäst anime filmen jag sett, påminner inte så lite om Blade Runner.

Trailern ovan innehåller en del spoilers, denna video är från början av filmen

Medlem

Terminator 2. Iaf om man räknat till mest antal gånger jag sett en film.

Medlem

Kan även slå ett slag för O brother where art thou


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Precis som trådstartaren så har jag Hajen högst upp på listan.

Det är fegt att hålla på med ”ja men det finns ju så många bra”. Jag tycker alla ska välja EN! 🤘

Medlem

The man from Earth.

En hel film som i princip utspelar sig i samma rum förutom några få scener, och som drivs framåt med en provocerande och tankeväckande dialog. Den här filmen ger jag mer än gärna 5/5 stjärnor.


signatur

Enthoo Evolv ATX | Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Delid 8700K UV 1.100v | NH-D15 | 32GB DDR4 | NVME M2 960 500GB | AG271QG | Gigabyte 1080Ti | R1600T3 Edifier | Sony MDR-1A | Cerberus MK II
Corsair Gaming Sabre Optical | Windows 10 x64 Enterprise 1809 LTSC |

BurningMan på Discord | Gilla Inlägg som är bra!

Medlem

Lär väl arkebuseras för det här men säger: Star Wars Episode 1 The Phantom Menace.

Skriv svar