Google Stadia first impression

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Det har de redan till viss del.
Jag har installerat Steam på min sunkiga laptop och streamar sedan från min fläskiga dator hemma.
Även icke-steam spel funkar att köra. Testade RDR2 i helgen tex.

Fast det är ju inte en tjänst i den bemärkelsen

Jo förvisso. Men då måste man ju ha sin primära spelmaskin igång. Hade gärna betalat en månadskostnad till Valve för att kunna streama deras spelkatalog direkt utan att behöva ladda ner spelet först på min primära dator för att sedan streama det till någon annan enhet.

Medlem

En grej som många förstå-sig-påare i USA gnäller om är en sak vi i Sverige oftast inte behöver bry oss om: Hur mycket data tjänsten förbrukar per timme. Ingen i Sverige med en fast anslutning har väl en begränsad surfpott?

Medlem

Jag är nöjd med min Stadia. Mitt enda klagomål är att man inte kan se FPS eller ping


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Loevet:

@SNES: jag sammanfattar mina tankar i videon och artikeln nedan. TL;DR-versionen är att det är en tekniskt väldigt lyckad tjänst som ställer höga krav på nätverket, men den goda tekniken och potentialen skjuts i foten av Google själva som fattar massa korkade beslut.

https://youtu.be/oAOSmdAM1gg

Artikel: https://www.sweclockers.com/artikel/28621-google-stadia-tekni...

Många internationella kritiker vill vara hippa och såga Stadia vid fotknölarna, vilket är oärligt mot både deras publik och Stadia som tjänst. Bara för att Google lanserat Stadia på ett uselt sätt betyder det inte att tjänsten fungerar dåligt.

Faktum är ju dock att tjänsten fungerar väldigt dåligt för extremt många recensenter.
Eller påstår du att gamers nexus med flera bara hatar på Stadia för att?
Folk har ju testat det med 2 gigabits lina och fått usla resultat. Så att säga att tjänsten fungerar dåligt är ju inte direkt att överdriva.
För att inte nämna det grafiska bortfallet och color banding bland annat.

Medlem

Funkar riktigt bra hos mig!
100/100 mbit/s Telia Fiber.
Trådlöst kan det hacka till lite ibland. Men trådat är sjävklart starkt rekommenderat.
Detta blir mitt ”main ” att spela på 🙂

Nu får man hoppas att utvecklarna samt Google ser till att det blir 4K/60fps och inte halvera grafikinställningarna på spelen. Som det är för Destiny 2 och lite andra.

Bara lägga till WehypeChris på Stadia för de som vill

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@loerk: jag menar att Gamers Nexus och många andra blandar in Googles dåliga beslut i bedömningen av tjänsten i stort, vilket man inte ska göra när de tekniska aspekterna bedöms. Men det blir helt klart mer effektfullt med sensationella rubriker och omslagsbilder där man eldar upp saker.

Stadia fungerar väldigt bra, om ens nätverkssituation fungerar bra. Det är det som gör rekommendation av Stadia så svår. Vi är många som upplever en fantastiskt bra upplevelse med Stadia, över Wifi såväl som Ethernet, men det är också många som har tekniska svårigheter. På kontoret upplever vi en hel del latens, trots att Ethernet-delen där är i Gigabit-klass. Det finns olika parametrar i nätverket som kan ställa till det, och vissa av dem är svåra att förutse på förhand.

Att Stadia skapar behov av nätverksguider är så klart ett bekymmer som traditionella lokala plattformar inte lider av, men så tillför Stadia också något som traditionella plattformar inte erbjuder. Det ska bli intressant att se hur Xcloud presterar här, i mitt nätverk där Stadia fungerar riktigt bra ger exempelvis Playstation Now betydligt mer latens och suddigare bildupplevelse.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

PC MASTER RACE!
Skämt å sido jag älskar pc och försöker följa med i teknikutvecklingen så mycket som plånboken tillåter. Jag spelar för det mesta Shooters av olika fabrikat och gillar allt som har med E-sport att göra.
Men även jag kan se att det här kommer att vara framtiden för de allra flesta som spelar spel både ledigt och på en högre nivå. Jag kan föreställa mig att Stadia kommer att kunna utmana även Switch i en nära framtid då en handburen surfplatta med inbyggd kontroll utan highperformance hårdvara borde vara oerhört billig att producera.
Det ska bli kul att följa med å se vad framtiden har att säga.
Jag minns när MP3 kom och alla pratade om att det var värdelöst ljud och att dom aldrig skulle överge sina LP eller CD skivor. Jag minns också när Spotify och Netflix kom, det var samma visa då.
jag har bara en sak att säga till alla de människor, Hillbillys och trångsynta det är vad ni är! ;P

Med vänlig hälsning The technological singularity

Medlem
Skrivet av robbis:

Jag sitter på 250/250 men kan få 10.000 / 10.000 lina om jag vill. men det behövs verkligen inte... 100/100 och du kan köra utan problem!

Offtopic, men du kan alltså skaffa 10gbit om du vill, eller är det en hel brf som kan skaffa det om de vill?

Testpilot
Skrivet av excentri:

Jo förvisso. Men då måste man ju ha sin primära spelmaskin igång. Hade gärna betalat en månadskostnad till Valve för att kunna streama deras spelkatalog direkt utan att behöva ladda ner spelet först på min primära dator för att sedan streama det till någon annan enhet.

Det är sant. Tycker också att den är känslig och gärna slår ner kvaliteten. Snål som jag är vill jag inte testa nåt annat och är ganska petig att man hela tiden får köpa spelen fler ggr på stream tjänsterna.

Medlem

Körde Destiny 2 igår via chrome på datorn och växlade mellan mus + tangentbord och kontrollen. Märkte absolut ingen skillnad mot när jag spelat på min PS4 pro, ingen lagg eller tearing, svårt att förstå att det var streamat! Kör via comhem 100/10 med sladd.


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem
Skrivet av Rockefellerz:

Offtopic, men du kan alltså skaffa 10gbit om du vill, eller är det en hel brf som kan skaffa det om de vill?

Dom har precis dragit in fiber i mitt hus där jag har möjlighet att få upp till 10gbit ja. Dock nöjde vi oss med 250mbit till att börja med. Latencyn lär vara den samma och sällan man behöver snabbare ån 100 typ

Medlem

Någon som har stadia buddy pass kod över att dela med sig av? Hade varit kul att testa på tjänsten och se hur bra den funkar med mina förutsättningar på nätet utan att punga ut över tusenlappen för hårdvara.

Medlem
Skrivet av Acherryify:

Någon som har stadia buddy pass kod över att dela med sig av? Hade varit kul att testa på tjänsten och se hur bra den funkar med mina förutsättningar på nätet utan att punga ut över tusenlappen för hårdvara.

Tyvärr... Min sambo fick min så vi ska köra lite Destiny 2 ihop o streama

Medlem
Skrivet av DKvarn:

Körde Destiny 2 igår via chrome på datorn och växlade mellan mus + tangentbord och kontrollen. Märkte absolut ingen skillnad mot när jag spelat på min PS4 pro, ingen lagg eller tearing, svårt att förstå att det var streamat! Kör via comhem 100/10 med sladd.

Också haft en hel klockren upplevelse so far. Väntar bara på lite bättre spelutbud och bättre priser. Ser fram emot lite gratis farming snart 🙈

Medlem

Någon som kan tänka sig att dela ett buddy pass nu när google skickat ut ett till?
Hade gärna testat innan jag bestämmer mig för att köpa/inte köpa

Medlem

Fler spel till stadia och hyfsade rabatter https://community.stadia.com/t5/Stadia-Community-Blog/This-We...


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem
Skrivet av DKvarn:

Nice blir nog att skaffa bl3 för en lite billigare peng och breakpoint för halva priset!

Medlem
Skrivet av robbis:

Nice blir nog att skaffa bl3 för en lite billigare peng och breakpoint för halva priset!

Glöm inte lägga till DKvarn så kan vi lira!


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Avstängd
Skrivet av CobraXnaiL:

PC MASTER RACE!
Skämt å sido jag älskar pc och försöker följa med i teknikutvecklingen så mycket som plånboken tillåter. Jag spelar för det mesta Shooters av olika fabrikat och gillar allt som har med E-sport att göra.
Men även jag kan se att det här kommer att vara framtiden för de allra flesta som spelar spel både ledigt och på en högre nivå. Jag kan föreställa mig att Stadia kommer att kunna utmana även Switch i en nära framtid då en handburen surfplatta med inbyggd kontroll utan highperformance hårdvara borde vara oerhört billig att producera.
Det ska bli kul att följa med å se vad framtiden har att säga.
Jag minns när MP3 kom och alla pratade om att det var värdelöst ljud och att dom aldrig skulle överge sina LP eller CD skivor. Jag minns också när Spotify och Netflix kom, det var samma visa då.
jag har bara en sak att säga till alla de människor, Hillbillys och trångsynta det är vad ni är! ;P

Med vänlig hälsning The technological singularity

Man blir väl inte trångsynt bara för att en människa som du säger att man är trångsynt.
Det finns många saker som inte slår igenom i marknaden. Och det måste det inte.
Det handlar om vad som tilltalar folket. Det ska alltid vara lätt att använda. Och det ska vara bekvämt och lätt tillgänglig.

Just nu verkar Stadia klydda. Men kanske om 15-20 år så kan det slå igenom. Detta är vad jag tror.
Allt nytt slår inte igenom! Och det är inte att vara trångsynt! Kan också kallas att man är realistisk!

Medlem
Skrivet av Konstig Inombords:

Just nu verkar Stadia klydda. Men kanske om

15-20 år

så kan det slå igenom. Detta är vad jag tror.
Allt nytt slår inte igenom! Och det är inte att vara trångsynt! Kan också kallas att man är

realistisk!

Om 20 år bor vi på pluto.

Avstängd
Skrivet av t4jr3nT_:

Om 20 år bor vi på pluto.

Jag tror inte på att tekniken går så snabbt fram. Men vi får leva och se

Medlem

@DKvarn: Nej det var ett tag sedan vi kötta Anthem, synd att det sög till slut

Medlem
Skrivet av robbis:

@DKvarn: Nej det var ett tag sedan vi kötta Anthem, synd att det sög till slut

Aha, var det vi som lirade Anthem! Kul att någon har minne iaf!
Ska köpa breakpoint iaf! Sugen på båda men får se...


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem
Skrivet av DKvarn:

Aha, var det vi som lirade Anthem! Kul att någon har minne iaf!
Ska köpa breakpoint iaf! Sugen på båda men får se...

Ja lite fattig månad nu med tanke på all julklappar till barnen

Medlem
Skrivet av robbis:

Ja lite fattig månad nu med tanke på all julklappar till barnen

Ny lön imorgon nu ska jag spela breakpoint!


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem
Skrivet av DKvarn:

Ny lön imorgon nu ska jag spela breakpoint!

Får på måndag och då lär man fixa det sista klapparna innan jul. Till mig själv har jag redan köpt dock,viktigare än barnens klappar 😂

Medlem
Skrivet av DKvarn:

Ny lön imorgon nu ska jag spela breakpoint!

blev breakpoint på pc istället, fick det för 130:- på epic

Medlem
Skrivet av robbis:

blev breakpoint på pc istället, fick det för 130:- på epic

Var synd, vi är ett par som lirade på stadia igår så hade en plats över men hoppas du får roligt!


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem

Om ngn har en Buddy Pass övers så tar jag gärna den. Kan Swisha en lunch som tack.


signatur

MODERKORT: ASUS Prime Z790 [] CPU: 13600K [] GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC [] RAM: Kingston Fury Beast 32 GB DDR5 [] LAGRING: Kingston Fury Renegade NVMe SSD Gen 4 2TB [] KYLNING: Corsair iCUE H150i RGB Pro XT [] PSU: Corsair AX860i platinum [] BILDSKÄRM: LG 34GP950G 180hz [] CHASSI: Fractal Design Define 7

Medlem
123
Skriv svar