Google Stadia first impression

Medlem

Detta är nog för personer som inte har en gaming PC eller konsoll. Det förbluffande är ändå vem som är beredd att betala dessa ockerpriser för själva spelen? Förutom RDR2 är resten av listan meh, hade inte ens vart värt namnet 2009. Go figure!

Medlem

Kul att se lite positiva intryck! Känner inte idag att jag har användning för den, men jag älskar teknik så vill köpa bara för att. Latens är dock rätt viktigt för mig, det ska inte kännas sluggish när man sitter och spelar SP.

Finns det någon platformsbegränsning här? Tänker ett scenario där du spelar ett spel som finns på samtliga konsoler och PC, vart hamnar stadia i detta spacet? Om jag kör Destiny 2 på PS4 kan jag lira ihop med någon som kör på Stadia, exempelvis

Medlem

@ClockWise: Det är upp till respektive spelmakare att ha cross-play eller inte. Bungie har inte crossplay på Destiny 2.
Cross-save finns, har loggat in på steam, stadia och ps4 med samma konto. Så nej, du kan inte lira med någon på Stadia om du kör PS4a.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@freddeboden: jag kör coax hos Com Hem med 500/50, jag har inga problem med latenser alls faktiskt. Av alla scenarion och uppsättningar fungerar det överlägset bäst hemma. Men det tror jag beror mer på att jag har full kontroll över nätverket där hemma, här på kontoret kan det vara andra saker som belastar nätverket och skapar latens.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

CTI
Medlem

@Pretorian24: Swedroid har lagt upp prislista: Stadia spelpriser


signatur

The Toys: PC I7 4930K@4,5Ghz - 32Gb - Strix RTX 3080, Ps5, Ps4 + SSD, Ps3, Ps2, Ps1 Mini, Xbox 360, Nintendo Famicon NES, Amiga 500 Mini

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@ClockWise: Stadia är dessvärre begränsad till sin egen plattform, precis som PS4, Xbox One och PC är.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Togs mitt inlägg bort? Undrade varför jag skulle skaffa stadia, jag förstår inte.

Medlem
Skrivet av ClockWise:

Kul att se lite positiva intryck! Känner inte idag att jag har användning för den, men jag älskar teknik så vill köpa bara för att. Latens är dock rätt viktigt för mig, det ska inte kännas sluggish när man sitter och spelar SP.

Finns det någon platformsbegränsning här? Tänker ett scenario där du spelar ett spel som finns på samtliga konsoler och PC, vart hamnar stadia i detta spacet? Om jag kör Destiny 2 på PS4 kan jag lira ihop med någon som kör på Stadia, exempelvis

Menar du Cross-Play? Faktiskt ingen aning, undrar samma.

Skrivet av Loevet:

@ClockWise: Stadia är dessvärre begränsad till sin egen plattform, precis som PS4, Xbox One och PC är.

Kanske jag som missuppfattar, men jag tolkar hans inlägg som om det går att köra Cross-Play. Något du kanske kan testa? Det går ju att spela Cross-Play mellan exempelvis Xbox och PC. Men kanske inte i något av de spelen som finns tillgänglig på Stadia än dock?

EDIT För Farming Simulator 19 verkar det iaf finnas Cross-Play mellan Stadia och PC. Finns med andra ord inga begränsningar som det tidigare gjorde med PS4.

Medlem

Verkar ju fungera bättre för folk här än vad man läst annars.
Men kan ju bero på att vi bor i Sverige med riktigt bra utbyggd fiber och nära till Googles servrar. Vilket inte är fallet i många andra länder.
Kan tänka mig att det lär fungera sämre när man spelar med folk från andra länder med sämre infrastruktur.

Backloggens befriare

Kul att det verkar funka bra! Dock inget för mig personligen i nuläget, men är ju alltid kul när saker funkar på bra för folk, speciellt när man ändå investerat en slant i det!
Ska bli spännande att följa.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Kan man välja att köra upplösningen 2560x1440 i Stadia? De har ju bara pratat om 1080p och "4k" hittills...
Jag har varken 1080p eller "4k"-datorskärm utan 2560x1440.
Däremot har jag "4K"-TV...


signatur

MODERKORT: ASUS Prime Z790 [] CPU: 13600K [] GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC [] RAM: Kingston Fury Beast 32 GB DDR5 [] LAGRING: Kingston Fury Renegade NVMe SSD Gen 4 2TB [] KYLNING: Corsair iCUE H150i RGB Pro XT [] PSU: Corsair AX860i platinum [] BILDSKÄRM: LG 34GP950G 180hz [] CHASSI: Fractal Design Define 7

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Togs mitt inlägg bort? Undrade varför jag skulle skaffa stadia, jag förstår inte.

Varför du ska skaffa det?

Du ska skaffa det om du känner att tjänsten erbjuder det du vill ha. Eller vad menar du, vet du inte vad tjänsten innebär?

Moderator | Testpilot
Skrivet av Vercadi:

Togs mitt inlägg bort? Undrade varför jag skulle skaffa stadia, jag förstår inte.

Jag tror inlägget togs bort lite hastigt, då det blev rapporterat av ett gäng människor. Sådant som händer. Hoppas du får svar på din fråga.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Cenorida: var har du sett att Farming Simulator har crossplay med PC? Crossplay är en funktion som ska tillkomma men som inte finns redo vid lansering av allt jag sett tecken på i alla fall.

Med de speltitlar som finns i utbudet finns cross-save, att man kan dela sparfiler mellan plattformarna, men att spela över plattformsgränserna ska tillkomma. Men även när det är sjösatt är det upp till utvecklarna att stöda det. Precis som att det inte är alla utvecklare som tillåter crossplay mellan PC och Xbox kommer inte alla Stadia-utvecklare lägga till stöd för det. Det återstå att se hur många som hoppar på tåget när funktionen rullas ut.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@SNES: som jag har förstått det körs Stadia i stegen 720p, 1080p eller 4K. Spel som renderas i andra upplösningar skalas om till dessa steg. I Digital Foundrys analys konstaterade de att RDR2 renderas i 1440p men skalas upp till 4K när man kör via en Chromecast Ultra. Destiny 2 renderas i 1080p och skalas upp till 4K. Jag har inte kunnat pixelräkna hur det är om man kör en Chromecast Ultra med Stadia Pro på en 1440p-skärm, så jag vet inte om den skalar ner 4K till 1440p eller om den skalar upp 1080p.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av Loevet:

@SNES: som jag har förstått det körs Stadia i stegen 720p, 1080p eller 4K. Spel som renderas i andra upplösningar skalas om till dessa steg. I Digital Foundrys analys konstaterade de att RDR2 renderas i 1440p men skalas upp till 4K när man kör via en Chromecast Ultra. Destiny 2 renderas i 1080p och skalas upp till 4K. Jag har inte kunnat pixelräkna hur det är om man kör en Chromecast Ultra med Stadia Pro på en 1440p-skärm, så jag vet inte om den skalar ner 4K till 1440p eller om den skalar upp 1080p.

Tack!
Vad är din kommentar gällande det mediokra mottagande som Stadia fått på övriga Interwebs hittills?


signatur

MODERKORT: ASUS Prime Z790 [] CPU: 13600K [] GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC [] RAM: Kingston Fury Beast 32 GB DDR5 [] LAGRING: Kingston Fury Renegade NVMe SSD Gen 4 2TB [] KYLNING: Corsair iCUE H150i RGB Pro XT [] PSU: Corsair AX860i platinum [] BILDSKÄRM: LG 34GP950G 180hz [] CHASSI: Fractal Design Define 7

Medlem
Skrivet av Loevet:

@Cenorida: var har du sett att Farming Simulator har crossplay med PC? Crossplay är en funktion som ska tillkomma men som inte finns redo vid lansering av allt jag sett tecken på i alla fall.

Med de speltitlar som finns i utbudet finns cross-save, att man kan dela sparfiler mellan plattformarna, men att spela över plattformsgränserna ska tillkomma. Men även när det är sjösatt är det upp till utvecklarna att stöda det. Precis som att det inte är alla utvecklare som tillåter crossplay mellan PC och Xbox kommer inte alla Stadia-utvecklare lägga till stöd för det. Det återstå att se hur många som hoppar på tåget när funktionen rullas ut.

Han testar det aldrig fullt ut, så kan hända att det inte fungerar. Men fick informationen här ifrån.

I beskrivningen skriver han senare. "I can say that it is like playing on PC with no mods, and the Google Stadia multiplayer is with other PC Players"

Medlem

@DKvarn: ah okej i see nu förstår jag vart dom kommer tjäna sina pengar att dom vill tjäna pengar förstår jag. men jävlar vad dom kommer tjäna pengar på detta om dom kör på och det går bra för dom. önskar dom all lycka!

Medlem
Skrivet av robbis:

Jag sitter på 250/250 men kan få 10.000 / 10.000 lina om jag vill. men det behövs verkligen inte... 100/100 och du kan köra utan problem!

För den grundläggande 1080p räcker det, men ska man köra 4k så är det 35Mbit/s och för det så behöver man rent tekniskt 500/xxx. 250/xxx ger 31,5Mbit/s vilket jag inte vet hur stadia reagerar på.


signatur

Enthoo Evolv ATX | Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Delid 8700K UV 1.100v | NH-D15 | 32GB DDR4 | NVME M2 960 500GB | AG271QG | Gigabyte 1080Ti | R1600T3 Edifier | Sony MDR-1A | Cerberus MK II
Corsair Gaming Sabre Optical | Windows 10 x64 Enterprise 1809 LTSC |

BurningMan på Discord | Gilla Inlägg som är bra!

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@SNES: jag sammanfattar mina tankar i videon och artikeln nedan. TL;DR-versionen är att det är en tekniskt väldigt lyckad tjänst som ställer höga krav på nätverket, men den goda tekniken och potentialen skjuts i foten av Google själva som fattar massa korkade beslut.

Artikel: https://www.sweclockers.com/artikel/28621-google-stadia-tekni...

Många internationella kritiker vill vara hippa och såga Stadia vid fotknölarna, vilket är oärligt mot både deras publik och Stadia som tjänst. Bara för att Google lanserat Stadia på ett uselt sätt betyder det inte att tjänsten fungerar dåligt.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Kan någon förklara för mig, alltså är Stadia typ att man kan spela ett asbra spel på en skitdator bara man har bra uppkoppling eller vad är det?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av BurningMan:

För den grundläggande 1080p räcker det, men ska man köra 4k så är det 35Mbit/s och för det så behöver man rent tekniskt 500/xxx. 250/xxx ger 31,5Mbit/s vilket jag inte vet hur stadia reagerar på.

Nej, nu är du ute och cyklar. Du blandar ihop Mbit med MByte. Det går 8 bit på en Byte.... Stadia kraven uttrycks i Megabit per sekund (Mbit/s). Det är precis samma sätt som man uttrycker internethastighet i (bandbredd). För att kunna spela Stadia i 1080p/60fps behöver du endast en internetuppkoppling på knappt 20 Mbit/s, vilket varenda person i Sverige har idag. Alltså endast 20/xx om man väljer att skriva som du gör, Dom flesta svenskar har nog 100Mbit/s eller mer. För att spela i 4k behövs bara 35Mbit/s (inte MegaBYTE per sekund), vilket också i stort sätt varenda svensk kommer upp i, med råge. Jag har Stadia själv så jag kan bekräfta detta.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Kan någon förklara för mig, alltså är Stadia typ att man kan spela ett asbra spel på en skitdator bara man har bra uppkoppling eller vad är det?

Ungefär så. Du streamar spelet via chrome webbläsaren eller direkt till tvn med en chromecast. Du kan princip spela det på vilken enhet som helst som har chrome. I nuläget, dator, tv, pixel telefoner/tablets. Men i framtiden även ios och alla andra andoid enhetet.

Medlem
Skrivet av piddau:

Kul att ni fått er. Min fastna hos DHL och dom tyckte inte om adressen och har skickat tillbaka den till Google...

Tydligen så funkar inte ÅÄÖ så bra när Google och DHL ska komma överrens om en adress.

Tips till nästa gång.. använd A och O istället för ÅÄO.

Medlem

Project xCloud är ju i en annan liga.

Stadia, vilket skämt.

Medlem

Kör på en gammal ärvd dator och Destiny 2 är helt klart spelbart via Chrome. 250/100 lina över wifi 2,4 GHz.
Så för min del kommer det bli en hel del Stadia framöver.

Medlem
Skrivet av SNES:

Kan man välja att köra upplösningen 2560x1440 i Stadia? De har ju bara pratat om 1080p och "4k" hittills...
Jag har varken 1080p eller "4k"-datorskärm utan 2560x1440.
Däremot har jag "4K"-TV...

Tror att de fokuserar på tv nu i början. Men man kan ju hoppas att stöd för 1440p kommer, är ju ganska vanlig upplösning idag.

Medlem

Hade Valve/Steam släppt en streamingtjänst så att man kan spela sitt steambibliotek hade jag varit mer sugen på att hoppa på streamingtåget. Har Nvidia Shield och Geforce Now där man kan göra så men det fungerar bara bra med vissa spel där.

Medlem

Hämtade ut mitt paket förut, gillar verkligen kontrollen, ligger skönt i handen och skön känsla på kontrollen. Seplade lite Destiny 2 igår på min PC å 4k skärm med comhem 100/10 lina och funkade riktigt bra. Testade i fredags och tyckte det var ganska suddig bild, fick tips att stänga av HDR vilket gav en bättre bild (har inte HDR ändå).


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Testpilot
Skrivet av excentri:

Hade Valve/Steam släppt en streamingtjänst så att man kan spela sitt steambibliotek hade jag varit mer sugen på att hoppa på streamingtåget. Har Nvidia Shield och Geforce Now där man kan göra så men det fungerar bara bra med vissa spel där.

Det har de redan till viss del.
Jag har installerat Steam på min sunkiga laptop och streamar sedan från min fläskiga dator hemma.
Även icke-steam spel funkar att köra. Testade RDR2 i helgen tex.

Fast det är ju inte en tjänst i den bemärkelsen

123
Skriv svar