Vad gillar ni för öl? 🍺

Medlem
Skrivet av anon_119148:

@Sillage: Inga dåliga produktbilder. Ölsuget ökade med minst 70% i min hjärna

Är det någon som kan tipsa om goda alkoholfria/lättöl som finns på systembolaget? De få jag testat från ICAs utbud har varit rätt varierande i smak. Vissa smakar de som om de mest är vatten och en från Carlsberg hade en söt konstig eftersmak som jag inte alls gillade.

Brewdog Nanny State och så har jag sett alkoholfri Punk IPA, men den har jag inte smakat ännu

EDIT: Huh, alkoholfria Punk IPA:n verkar inte finnas på systembolaget såg jag nu

Medlem
Skrivet av inso:

Oftast suger jag på en IPA. Brewdog har flera fina öl, Punk IPA är en favorit. Clockwork Tangerine en annan. Radio the Mothership är en fin Imperial IPA. Gillar även en mysig stout, typ Omnipollo Aon (tidigare Noa) eller Stigbergets Trouble Sleep.

Stigbergets Trouble Sleep var verkligen en höjdare. En av de bästa stouts jag druckit.

Medlem
Skrivet av inso:

Oftast suger jag på en IPA. Brewdog har flera fina öl, Punk IPA är en favorit. Clockwork Tangerine en annan. Radio the Mothership är en fin Imperial IPA. Gillar även en mysig stout, typ Omnipollo Aon (tidigare Noa) eller Stigbergets Trouble Sleep.

Bland svenska bryggerier så sticker Poppels ut för mig. Deras öl är oftast extremt bra. Senaste jag provade var en lite mera ovanlig kreation, Glögg Sour. Bland dom bättre syrliga ölen enligt mig.

Andra intressanta varianter jag provat senast är Rodenbach Caractère Rouge, Wizard Gramoballoophone och Omnipollo Elsa. Varit väldigt mycket syrligt på sista tiden, men det är väl enligt nuvarande trend.

Glögg Sour - är den väldigt "glöggig" i smaken? Har oftast, men inte alltid, svårt för syrlig öl, men älskar glögg. Så denna fångade mitt intresse.

Inaktiv
Skrivet av RiddarKatig:

Mikkeller's Drink'in the sun är god och smakrik alkoholfri öl. Finns på systemet.

Tack! Ska kika imorn efter kneget

Medlem
Skrivet av daver:

Stigbergets Trouble Sleep var verkligen en höjdare. En av de bästa stouts jag druckit.

Anagram Barrel Aged och Founders BA Underground är väll senaste månadens favoriter. På dessa passar verkligen tunnlagringen in perfekt.
Omnipollo och Founders gör bra stouts generelt, rätt gott med stouts på vinter såhär

Medlem

Jag gillar fulöl, typ bryggmästarens, vanliga Falcon export, sort guld etc.
Har väldigt svårt för många IPOr, jag tycker 90% inte smakar gott alls, det är så sjukt hypat också, man nästan måste gilla badkarsbryggda Ipor från nåt ekologiskt microbryggeri i Högdalen.
Nej, öl ska smaka öl, inte raggsocka/fläderblom kanel/hajfena eller whatever.


signatur

i7-7800X|Asus Prime X-299|32Gb DDR4|2060FE
Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|Gigabyte 1660 OC
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense 2.5 VM|4 Windows VM|Windows 7 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS3|PS4 |PS5 |Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X

Medlem
Skrivet av adfactory:

Jag gillar fulöl, typ bryggmästarens, vanliga Falcon export, sort guld etc.
Har väldigt svårt för många IPOr, jag tycker 90% inte smakar gott alls, det är så sjukt hypat också, man nästan måste gilla badkarsbryggda Ipor från nåt ekologiskt microbryggeri i Högdalen.
Nej, öl ska smaka öl, inte raggsocka/fläderblom kanel/hajfena eller whatever.

Nej, det är inte hypat. Däremot är det hur många som helst som säger att det är hypat när det inte är det, precis som du säger, så jag antar att det är....anti-hypat? 😁

Medlem

Tillfället gör ölen, så att säga.

Men tre favoriter på rak arm är:
* Erdinger WeissBier
* Singha
* Sierra Nevada Pale Ale

Har f.ö tänkt botanisera bland julölen iår. Några rekommendationer?
Gillar att prova allt!

Medlem

Jackie O's är bland favoritbryggerierna.


signatur

Burn in the light.

Medlem

@daver: Inte extremt glöggig. Kryddorna komplementerar bara den syrliga ölen på ett fint sätt IMO.


signatur

49% bastard, 51% son of a bitch.

Medlem
Skrivet av adfactory:

Jag gillar fulöl, typ bryggmästarens, vanliga Falcon export, sort guld etc.
Har väldigt svårt för många IPOr, jag tycker 90% inte smakar gott alls, det är så sjukt hypat också, man nästan måste gilla badkarsbryggda Ipor från nåt ekologiskt microbryggeri i Högdalen.
Nej, öl ska smaka öl, inte raggsocka/fläderblom kanel/hajfena eller whatever.

Håller med! Finns rätt många öl-hipsters som inbillar sig själva att de är bättre än alla andra för att de dricker någon obskyr ipa som smakar rövhål.

Fast tror det är precis som med veganer. Det är den högljudda dryga minoriteten man lägger märke till för att de är så satans självgoda

Medlem

Som julöl passar Gransus från Närke Kulturbryggeri väldigt bra.

https://www.systembolaget.se/dryck/ol/narke-kulturbryggeri-34...

Medlem
Skrivet av adfactory:

Nej, öl ska smaka öl, inte raggsocka/fläderblom kanel/hajfena eller whatever.

Det du tycker att öl ska smaka är en väldigt liten del av ölhistorien. Så varför ska öl smaka just så?

Inaktiv
Skrivet av waeress:

Det du tycker att öl ska smaka är en väldigt liten del av ölhistorien. Så varför ska öl smaka just så?

Kaffet ska förmodligen vara svart utan nå jädrans grädde, socker eller mjölk När det kommer till en själv får man väl tycka så men om man stör sig på att folk dricker öl med inslag av mango så har man det kanske för bra ställt i sitt liv om man har energi att irritera sig på sånt

Medlem
Skrivet av waeress:

Det du tycker att öl ska smaka är en väldigt liten del av ölhistorien. Så varför ska öl smaka just så?

Alltid roligt när ignoranta människor tycker att den yngsta ölstilen av alla, lager, är definitionen av öl.


signatur

Burn in the light.

Medlem

@waeress: Historien? Original IPA var inte sura och/eller smakade Mango... det är väldigt modernt hittepå. En överjäst öl utan massa smaker är gott.

IPA har ju funnits mer eller mindre alltid ja, men den IPA som ÖL-hipsters nu sitter och låtsas tycka om är ju modernare än VR


signatur

i7-7800X|Asus Prime X-299|32Gb DDR4|2060FE
Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|Gigabyte 1660 OC
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense 2.5 VM|4 Windows VM|Windows 7 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS3|PS4 |PS5 |Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X

Medlem
Skrivet av redruM:

Alltid roligt när ignoranta människor tycker att den yngsta ölstilen av alla, lager, är definitionen av öl.

Så om man inte håller med dig och din åsikt så är man ignorant.

Låter som ett ignorant uttalande

Medlem

Sen Ni som kallar mig för ignorant, att jag klagar på folk som gillar IPA som smakar mango etc. vart i min text står det att jag tycker att "ni" har fel? Jag skriver att JAG inte gillar IPA (modern) direkt kommer huggen från Öl-Hipsters, det är Ni som är introverta och går i försvarsställning

"Nej, öl ska smaka öl, inte raggsocka/fläderblom kanel/hajfena eller whatever." är bara en personlig reflektion, typ: Jeans ska vara blå, inte gröna!


signatur

i7-7800X|Asus Prime X-299|32Gb DDR4|2060FE
Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|Gigabyte 1660 OC
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense 2.5 VM|4 Windows VM|Windows 7 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS3|PS4 |PS5 |Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X

Medlem
Skrivet av HallonTreo:

Så om man inte håller med dig och din åsikt så är man ignorant.

Låter som ett ignorant uttalande

Vad är det att hålla med om? Fakta är fakta. När man säger att ipa eller annat inte smakar öl så finns det noll logik i påståendet därför
1. Öl är öl, oavsett stil

2. De flesta verkar ha uppfattningen att lager är ursprungsölen och allt annat kom efter när det är tvärtom. Att inte vara informerad är ignorant.


signatur

Burn in the light.

Medlem
Skrivet av adfactory:

Sen Ni som kallar mig för ignorant, att jag klagar på folk som gillar IPA som smakar mango etc. vart i min text står det att jag tycker att "ni" har fel? Jag skriver att JAG inte gillar IPA (modern) direkt kommer huggen från Öl-Hipsters, det är Ni som är introverta och går i försvarsställning

"Nej, öl ska smaka öl, inte raggsocka/fläderblom kanel/hajfena eller whatever." är bara en personlig reflektion, typ: Jeans ska vara blå, inte gröna!

Men det är ju du som börjar i försvarsställning, säger att om man gillar öl med mango så är det bara för att vara en svår hipster som tvingar i sig öl som man själv inte gillar för kunna se ner på lagerdrickare som dig.

" ...men den IPA som ÖL-hipsters nu sitter och låtsas tycka om..."

Det låter som ett påhopp tycker jag.

Medlem
Skrivet av RiddarKatig:

Men det är ju du som börjar i försvarsställning, säger att om man gillar öl med mango så är det bara för att vara en svår hipster som tvingar i sig öl som man själv inte gillar för kunna se ner på lagerdrickare som dig.

" ...men den IPA som ÖL-hipsters nu sitter och låtsas tycka om..."

Det låter som ett påhopp tycker jag.

ja nu ja, måste ju försvara mig, vi som föredrar Lager är tydligen helt borta...


signatur

i7-7800X|Asus Prime X-299|32Gb DDR4|2060FE
Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|Gigabyte 1660 OC
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense 2.5 VM|4 Windows VM|Windows 7 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS3|PS4 |PS5 |Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X

Medlem

Verkligen inte. Man gillar väl det som man tycker smakar gott. Det är enda anledning

Medlem

Min hembryggda öl är bäst!

Annars är det nog en hel del Belgiska ölar som dricks just nu. Går i vågor vilken typ som köps hem. Och ibland kan det bara va gott med en "ful"öl man köpt på Ica.

Medlem
Skrivet av adfactory:

ja nu ja, måste ju försvara mig, vi som föredrar Lager är tydligen helt borta...

Varför känner du dig hotad av oss IPA-drickare?

Medlem
Skrivet av Loxus:

Varför känner du dig hotad av oss IPA-drickare?

Dreadsen är lite läskiga


signatur

Burn in the light.

Medlem
Skrivet av Loxus:

Varför känner du dig hotad av oss IPA-drickare?

Inte det minsta, men om man säger något illa om IPA (modern) så blir man direkt attackerad, typ som att säga att cyklister är trafikfaror och oftast skiter i alla trafikregler.

Skriver "Modern" IPA eftersom det som gillas nu för tiden är just Modern IPA, rätt far off från den IPA som engelsmännen bryggde på 16-1700 talet (IPA är också ett rätt nytt ord för ölet)


signatur

i7-7800X|Asus Prime X-299|32Gb DDR4|2060FE
Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|Gigabyte 1660 OC
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense 2.5 VM|4 Windows VM|Windows 7 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS3|PS4 |PS5 |Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X

Medlem

Jag gillar inte öl

Medlem
Skrivet av adfactory:

Inte det minsta, men om man säger något illa om IPA (modern) så blir man direkt attackerad, typ som att säga att cyklister är trafikfaror och oftast skiter i alla trafikregler.

Skriver "Modern" IPA eftersom det som gillas nu för tiden är just Modern IPA, rätt far off från den IPA som engelsmännen bryggde på 16-1700 talet (IPA är också ett rätt nytt ord för ölet)

Nej man blir inte attackerad om man inte gillar ipa. Men skriver man att andra är hipsters som dricker ipa fast de egentligen inte gillar det så får man också bemöta viss kritik. Samma sak när man försöker passera felaktigheter som fakta. Ordet ipa har använts sedan minst mitten av 1800-talet mig veterligen så modernt är det knappast. Naturligtvis är inte ölen identiskt idag, vi brygger på det som finns tillgängligt precis som mam bryggde på det man hade till hands förr. Dessutom var det inte en njutningsdryck på samma sätt utan dracks mycket i brist på rent vatten. Även om jag inte levde på 1700-talet så vågar jag nog ändå sticka ut hakan och säga att ölen idag är godare.


signatur

Burn in the light.

Medlem

Efter min senaste resa till Japan, då jag var uppe på Hokkaido, blev jag nog mer förtjust i Sapporos olika ölsorter så det är nog mitt favoritmakrobryggeri i Japan just nu. Yebisu tror jag att jag aldrig druckit.
Har även druckit ett gott inhemskt veteöl i Japan, Ginga Kogen (銀河高原) Komugi no Beer.

Annars dricker jag mest suröl, IPA, porter och stout.
Det leder mig in på att Omnipollo Karpologi är nog den bästa folkölen jag druckit, något för alla som tycker om suröl. Råkade hitta den på en lokal Ica.

Medlem
Skrivet av adfactory:

Jag gillar fulöl, typ bryggmästarens, vanliga Falcon export, sort guld etc.
Har väldigt svårt för många IPOr, jag tycker 90% inte smakar gott alls, det är så sjukt hypat också, man nästan måste gilla badkarsbryggda Ipor från nåt ekologiskt microbryggeri i Högdalen.
Nej, öl ska smaka öl, inte raggsocka/fläderblom kanel/hajfena eller whatever.

Jag tycker inte heller om india pale ale.tycker alla är för sura.
Däremot vanlig Ale om det heter så? Och mörk öl Är helt ok smakar mer "karaktär".
Varför all sån här india pale Ale blivit så populärt är väll att det är det lättaste att göra "misslyckas" man med smak är det bara trycka i sura frukter/bär/blad typ.
Sen har man marknadsfört det hårt och vipps så säljer det.
Sen finns det ju öl som inte ens är speciellt surt och smakar enbart frukt, där förstår jag verkligen inte ens meningen att kalla det för öl.

Det har alltid funnits drycker som smakar "IPA", minns att det kunde heta vinter-öl eller Winter Ale mm men ansågs väll ha så "speciell smak" att högst ett fåtal drack det.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skriv svar