Intervju med Lars Wingefors från 2014

Kontot avslutas
Intervju med Lars Wingefors från 2014

Jag ska bara börja att tillägga att denna intervjun är 5 år gammal idag och det finns flera saker som har ändrats.
GAME här i norden har lagt ner och Nordic Games har bytt namn till Nordic THQ.

Trevlig läsning!

Nordic Games då och idag

Jag hade under de tidiga tonåren ett intresse för en spelbutik som sysslade med postorder som även hade en del butiker runt omkring i Sverige. Butikens namn var Nordic Games.
Utan att riktigt förstå vad som hade hänt så gick mitt intresse senare över till GAME eftersom det var det nya namnet på den butiken. Ja, mitt intresse för dem höll sig kvar och jag följde deras resa här i Karlstad från att de flyttade från Drottninggatan 18 till mitt emot McDonalds och Filmstaden varav de senare flyttade in i det nybyggda Mitt i City. Tills för några år sedan när namnet Nordic Games dyker upp för mig igen i och med att de köper upp GAME i Sverige och Norge.
Nu väcks mitt intresse för Nordic Games på nytt medan intresset av GAME svalnar. Vart har Nordic Games varit under alla dessa år? Men frågorna blir fler när de en tid senare även köper upp delar av det stora amerikanska spelföretaget THQ som gick i konkurs 2013. Därför kändes det viktigt för mig att få svar på mina frågor, så när jag ändå fick en uppgift i skolan att göra ett reportage så tog jag chansen att kontakta Nordic Games grundare Lars Wingefors för en intervju.

Jag möter Lars på hans kontor en små kall onsdag eftermiddag i slutet av november. Han bjuder mig på en kopp kaffe och vi går in och sätter hos på hans kontor. Jag märker av hans intresse för serietidningar då han har en tavla på väggen föreställande framsidan av nr 1 av Kalle Anka & C:O från 1948.
Jag sätter mig ner bekvämt i soffan och börjar fråga Lars hur allt började en gång i tiden?
– ”Det började med att jag samlade Fantomen tidningar och började inse att det var fler än jag som gjorde det, så jag kom ut och köpte gamla Fantomen tidningar så då började mitt första postorderbolag. Detta var i högstadiet och vi tryckte en svartvit katalog och jag blev kompanjon med en som hade butiken Serietornet här i Karlstad så vi hade det lilla bolaget gemensamt. Sen efter tre år när jag var 16 så ringde en annonssäljare som drev ett förlag som just skulle börja ge ut tv-spels tidningar och då köpte jag en annons där och istället för att annonsera serie tidningarna så annonserade jag tv-spel. Det blev en jätte stor framgång. Jag använde det lager som fanns hos min kompanjon här i Karlstad på Serietornet och det räckte bara med en annons, så började vi köpa och sälja de spelen som fanns i de här annonserna som kom varje månad och det var väl så vi startade Nordic Games och postorderfirman. Första namnet på firman i Super Power nr 3 1993 var TV-Spelshuset. Vi bytte senare under hösten namn till Nordic Games.”

Men vad fick dig att starta Nordic Games?
– ”Tv spel märkte jag var en mycket större marknad än någonting annat som jag hade prövat som serie tidningar och lite andra saker som man sålde via skol klasser, men tv-spel var en marknad i tillväxt och det fanns ett jätte stort intresse att köpa detta via postorder. På den tiden fanns det egentligen inga etablerade kedjor som sålde spel på samma sätt som GAME och Gamestop gör idag.”

Vad hände egentligen i början av 2000-talet när butiken här i Karlstad bytte namn till GAME?
– ”Det var så att från början hade vi en lagerbutik här i Karlstad som vi hade i Gallerian som låg vid biblioteket, sen efter några år så förvärvade jag en annan butik i Linköping som drevs av en kille som heter Pelle Lundborg, han är fortfarande delägare och jobbar hos mig. Han flyttade till Karlstad och baserat på hans butik så startade vi ett butikskoncept som vi kallade för Nordic Games och då öppnade vi upp sju butiker under 90-talet, bland annat här i Karlstad, så då hade vi en egen konceptbutik som man kan jämföra med GAME idag. Det var ett ganska framgångsrikt butikskoncept, som dock krävde mycket kapital. Jag och min dåvarande kompanjon ifrån serietidningstiden, Göran Sjöquist, sålde bolaget första gången i mars 2000 till ett engelskt bolag vid namn Gameplay.com Plc. Det engelska bolaget hade sitt fokus på att sälja spel via internet och via mobiltelefon men ingen fokus på vår butikskedja. Det börsnoterade Gameplay fick slut på pengar när IT bubblan brast 2000 och i maj 2001 så köpte jag tillbaka verksamheten, så tog jag in riskkapitalister från Stockholm. Sommaren- 2001- så sålde vi alla våra konsumentbusiness vi hade. (butiker, postorder, internethandel) Några butiker köpte GAME och några köpte Gamestop, den här i Karlstad köptes då av GAME.”

Vad var som hände med Nordic Games efter att butiken bytte namn fram tills Nordic Games köpte upp GAME?
– ”Nordic Games, ja butiken hette väl till och med Nordic Games, den såldes till GAME, men redan året innan i mars 2000 så bytte företaget namn från Nordic Games till Gameplay som var det engelska företagets namn. Gameplay.com, det var ganska hot då att ha sådana namn. Namnet Nordic Games somnade ju in, logotypen användes inte fram till och med 2008 när jag blev lite nostalgiskt, jag är ju ganska nostalgisk av mig, samlar ganska många saker och så. Då fick vi för oss att utveckla egna spel och då återanvände vi namnet Nordic Games och då startade vi ett bolag som heter Nordic Games Publishing AB. Det var ju egentligen början på den nya Nordic Games resan kan man säga.”

Det måste ju vara ett stort steg att ta från att först vara postorderfirma samt butik tills att börja utveckla spel. Vart kom idén till det från?
– ”Jag är väl kanske möjligheternas man och opportunist. Jag har alltid handlat med fysiska spel men det är ju så att vår bransch har de senaste åren förändrats oerhört. 2009 var året då det såldes mest fysiska spel i världen sen dess har marknaden drastiskt förändrats och i dag säljs det kanske, inte ens hälften så många spel som det gjorde för 5 år sedan i fysisk box. Hela dataspels marknaden har ju blivit helt digital, man köper via Steam och konsolspel köps mer och mer via Xbox live och Playstation Network, och det här har ju drabbat mina verksamheter. Jag drev ju väldigt framgångsrikt Game Outlet Europe där vi har sålt fysiska spel på ICA och stormarknader och tjänat ganska mycket pengar på det men sista åren har den verksamheten verkligen gått ner oerhört. 2011 så gick ett Österrikiskt bolag av en händelse i konkurs som var börsnoterat som hette JoWood. Jag inledde en kontakt med de, och jag brukar vara intresserad om någon går i konkurs, som handlare så brukar man oftast kunna köpa billigt lager och så. Det slutade med att jag köpte hela det bolaget kan man säga, jag köpte uppalla deras tillgångar, alltså hela deras katalog av spel. De hade då varumärken som Gothic, Spellforce, Painkiller, så vi startade en verksamhet som vi då döpte till Nordic Games GmbH i Wien i Österrike. Så vi tog över tio anställda och sen körde vi igång den verksamheten. Det har ju gått bra men det största vi har gjort är ju när THQ förra året gick i konkurs i USA, där vi egentligen kompletterade det bolaget i Wien med att köpa ännu större varumärken som Darksiders och Titan Quest och en mängd andra varumärken och spel, så nu har vi en mycket större digital verksamhet än vi har en fysisk verksamhet. Vi har en betydande utveckling av nya versioner till många av dessa varumärken genom olika studios runt om i världen.”

Är det något som du vill tillägga?
– ”Det beror på vilken vinkel man ser det. Jag tycker hela det här med att starta Nordic Games postorder med de här långa listorna med annonser och priser var väldigt lärorikt. Jag startade ju när jag var 16 med tv-spel och jag kunde ingenting om affärer egentligen innan eller om tv spel och det har egentligen satt hela min bakgrund. Även om det idag kan kännas väldigt förlegat att ge ut en postorder katalog och annonsera, på så sätt så har det ändå gett mig det jag har idag.”

Jag tackade så mycket för att få ha gjort intervjun och Lars visade upp en gammal Gameplay katalog från 2000 och en Nordic Games annons i en gammal Super Play tidning från 1999. Jag berättade att jag själv hade den katalogen en gång i tiden men att den måste ha försvunnit under den senaste flytten och att den annonsen jag har kvar med Nordic Games är från en Svenska Playstation Magasinet som jag brukade köpa på den tiden.

När jag sedan gick vidare och satte mig på bussen så kände jag mig glad, glad över att fått svar på det som jag har funderat över men även glad över att ha fått träffa Nordic Games grundare. Han som en gång i tiden väckte mitt intresse för Nordic Games postorder, en plats att beställa gamla klassiska spel från innan internet hade hunnit komma in i min vardag.

Skrivet av: Emuell Moon
28-11-2014


signatur

ゼルダの城

Medlem

Oj oj oj, mycket bra läsning, tack igen! Och tack, Lars!

1
Skriv svar