Färskt gameplay från Star Citizen-konventet CitizenCon

Robot
Färskt gameplay från Star Citizen-konventet CitizenCon

Infiltration, snöstormar och flygbussar visades upp under konventets sjunde upplaga.

#Cloud-imperium-games, #Star-citizen


Medlem

"Coming Februrary 2950" ... haha

Medlem

Jag måste säga att det börjar likna något nu. Är imponerad över deras V4 terränggenerering och ekonomisimuleringen. Sen kan jag tycka att de kanske lägger lite väl mycket tid på saker som kanske inte är så viktiga som att skapa ett helt nytt skriftspråk. Sådant kan man fejka helt ok utan att det påverkar spelarna mycket (bortsett för de som är riktigt nördiga och vill lära sig språket).

Geeks Gaming

Kan mycket väl tänka mig att köpa spelet i framtiden.
Dock känner jag att dom måste fixa en del saker som verkligen har varit en turnoff när man testat spelet.
Optimizering. Vilket lär komma.
Flygkontrollerna. Må hända de är en vanesak. Men har vant mig så extremt mycket vid Elits kontroller där jag kan styra allt med en xbox dosa. Och det känns så himla naturligt att göra de.
Och sist deras FTL eller vad dom nu än kallar de. Tar bara så fruktansvärt lång tid. Ja Elits tar också tid när du väl är inne i ett sol system och man ska långt. Men då snackar vi långt.

Medlem

Fre Fly vecka
https://robertsspaceindustries.com/comm-link//17351-Anniversa....
Söndag 24/11 15.00 så börjar en ny Free Fly vecka där man kommer kunna besöka en mässa i spelet på planeten Arccorp. Varje dag 15.00 så kommer mässan byta vilken tillverkare som finns på mässgolvet och man kommer kunna hyra alla skepp gratis för att sedan testa dem varje dag. Detta fortsätter t.o.m. 1 December. Mellan 2-5 december så kommer man få testa de fyra fan favorit skeppen i spelet. De kommer tydligen ha nya texturer bara.

För att testa free fly veckan så behöver man bara skapa ett konto på spelets hemsida. Man behöver inte köpa ett skeppspaket eller något för att spela. Sen är det bara ladda ner launchern och ladda ner och installera spelet som är 52 GB stort. (MÅSTE installeras på en SSD, och minst 16GB ram är rekommenderat.)

https://robertsspaceindustries.com/enlist (Länk för att skapa konto)
Använder du min referral code ( STAR-92KM-Q67T ) när du skapar kontot får du 5000 extra credits på kontot och köper du ett startpaket för minst 40$ så jag en referral point.

Rea
Under Free Fly veckan kommer CIG också fira årsdag sedan spelet startade sin utveckling och under hela veckan kommer det vara rea på spelpaket och skepp på hemsidan.

Övrig information
Idag Fredag eller Lördag så kan det komma en 3.7.2. patch som gör att alla börjar på Arccorp istället för Port Olisar för att underlätta för att nya spelare att hitta till mässan. Det ryktas också starkt om att Port Olisar kommer bytas ut i spelet då det är en gammal modell med gamla resurser och spelet har fått nya stationer och resurser.

https://robertsspaceindustries.com/comm-link//17351-Anniversa....

Andra bra länkar som kan vara bra är roadmap sidan för spelets utveckling.
https://robertsspaceindustries.com/roadmap/board/1-Star-Citiz....

Tutorial för spelet i 3.7. från Boredgamer.
https://youtu.be/eJSCu79khRM


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem

Jag bifogar en spellista från youtube som jag gjorde med alla paneler från CitizenCon streamen.
Panelerna som är från den andra scenen kommer dyka upp på Star Citizen youtube snart.

https://www.youtube.com/playlist?list=PLWkmdzaDobruiqdQmWFL9h...


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem

När kommer recension? Känns som nån gång är det bara att säga: skiten finns ju ute, men release Lär det aldrig bli. 3/5, bra spel med potential!

Medlem

@aholman: Squadron 42 som är singleplayer delen har ett planerat beta stadie hösten 2020. Release kan bli 2020 eller tidigt 2021.
Men det är bara första episoden av tre. Första episoden innehåller 28 kapitel.
https://robertsspaceindustries.com/roadmap/board/2-Squadron-4...

Star Citizen MMO spelet har inget planerad release datum, men min åsikt är att massor med resurser, solsystem och en del skepp kommer läggas till i SC efter Sq42 släpps. Jag tror fokus kommer flyttas över då till att få en 1.0. live version av Star Citzen att "släppa" och bygga vidare på samtidigt som de fortsätter med nästa episod i singleplayer spelet.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem

Precis innan demot som Chris robert visade upp så visade Chris Robert upp en roadmap där han visade att mitten av nästa år kommer star citizen att gå in "presistence" vilket enligt honom själv skulle betyda att om man lämnar en kaffemugg på en planet så kommer den inte försvinna av sej själv osv.

Är det bara jag som tolkar det som att inget kommer wipas därifrån och att spelet "på riktigt" startas då? Ifall det är sant så är det väl den största överraskningen av alla eftersom det troligen kommer göra att de flesta som köpt spelet kommer börja lira då eftersom man får behålla alla crediter och skepp man tjänar ingame?


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Precis innan demot som Chris robert visade upp så visade Chris Robert upp en roadmap där han visade att mitten av nästa år kommer star citizen att gå in "presistence" vilket enligt honom själv skulle betyda att om man lämnar en kaffemugg på en planet så kommer den inte försvinna av sej själv osv.

Är det bara jag som tolkar det som att inget kommer wipas därifrån och att spelet "på riktigt" startas då? Ifall det är sant så är det väl den största överraskningen av alla eftersom det troligen kommer göra att de flesta som köpt spelet kommer börja lira då eftersom man får behålla alla crediter och skepp man tjänar ingame?

Saker du hittat eller köp, skepp och aUEC kommer sparas mellan uppdateringar, men det kommer fortfarande utföras wipes. Dock kommer dessa wipes inte vara lika jobbiga nu när de väsentliga sakerna av ens framsteg kommer föras över.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Saker du hittat eller köp, skepp och aUEC kommer sparas mellan uppdateringar, men det kommer fortfarande utföras wipes. Dock kommer dessa wipes inte vara lika jobbiga nu när de väsentliga sakerna av ens framsteg kommer föras över.

Är du säker på det, för detta med alpha crediter ska inte wipas efter 3.8 som kommer snart, men se på videon från 34.30 för jag får andra vibbar.

https://youtu.be/fCDOM2UULhE


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Skribent
Skrivet av vbgbasse:

Är du säker på det, för detta med alpha crediter ska inte wipas efter 3.8 som kommer snart, men se på videon från 34.30 för jag får andra vibbar.

https://youtu.be/fCDOM2UULhE

Det har mer att göra med vad som kommer vara möjligt med denna nya nivå av "varaktighet" (persistance) än att man inte planerar att göra några fler wipes. I nuläget försvinner saker efter ett tag om man inte är i närheten av dem, såsom en kaffemugg som lämnas i en skog, men i mitten av nästa år kommer allt sådant att sparas och vara en del av världen bra mycket längre.

En viss mån av wipes lär vi dock få dras med en tid framöver, även om det precis som Bojkott säger blir mindre betydelsefullt eftersom mycket av det vi anskaffat kommer sparas mellan wipes.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Det har mer att göra med vad som kommer vara möjligt med denna nya nivå av "varaktighet" (persistance) än att man inte planerar att göra några fler wipes. I nuläget försvinner saker efter ett tag om man inte är i närheten av dem, såsom en kaffemugg som lämnas i en skog, men i mitten av nästa år kommer allt sådant att sparas och vara en del av världen bra mycket längre.

En viss mån av wipes lär vi dock få dras med en tid framöver, även om det precis som Bojkott säger blir mindre betydelsefullt eftersom mycket av det vi anskaffat kommer sparas mellan wipes.

Allright. Fasen också. Jag hoppade av glädje igår kväll när jag "övertolkade" detta 😣


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

ohhhh nu är det nära...


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

Vilken citcon! Varit sjukt taggad i månader och försökte hålla nere mina förväntningar but they done did it. SSOCS till 3.8, planet v4, Jump points och Tony "THE GOD" Z ekonomi-simulering

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Jag måste säga att det börjar likna något nu. Är imponerad över deras V4 terränggenerering och ekonomisimuleringen. Sen kan jag tycka att de kanske lägger lite väl mycket tid på saker som kanske inte är så viktiga som att skapa ett helt nytt skriftspråk. Sådant kan man fejka helt ok utan att det påverkar spelarna mycket (bortsett för de som är riktigt nördiga och vill lära sig språket).

De som sitter och nördar språk osv är inte folk som har några som helst kunskaper i programmering, art design eller game design. Så de tar inte resurser från andra utvecklingsdelar. Tjejen du såg på panelen är CIGs interna arkivarie. Har en Major i biblioteksvetenskap samt digital arkivering. Hon jobbar med CIGs Galactopedia som vi ser första utkastet av på hemsidan nu men som också kommer finnas tillgängligt in game via spectrum. Hon jobbar med att skapa interna arkiv för developers. Hon sitter i lore teamet och hjälper CIGs writers att hålla ordning på all story content de skapar samt att hon är med och skapar lore, i detta fall språket.

Den skäggiga karln är en karl som är inhyrd som konsult. Han jobbar vanligtvis med att ta fram skriftspråk till filmer, böcker osv och har en utbildning inom språkvetenskap. Har du sett eller hört ett språk i en film så är det mest troligt han som haft fingrarna i det.

Själva webutvecklingen sköts av Turbulent som är en kanadensisk firma som ansvarat för CIGs websidor samt Spectrum sedan starten. (Spectrum är deras Discord liknande system som kommer fungera som en länk mellen spelare både utanför och i spelet). Turbulent jobbar även på den starmap som kommer finnas tillgängligt både externt och i spelet. Är en tidig version av den ute nu.

Så de som sitter och jobbar på tex språk har inte det som sin huvudsakliga sysselsättning utan är mångsysslare eller i ett fall är en inhyrd expert. Finns ingen tidsförlust att hitta här

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Är du säker på det, för detta med alpha crediter ska inte wipas efter 3.8 som kommer snart, men se på videon från 34.30 för jag får andra vibbar.

https://youtu.be/fCDOM2UULhE

Syftar mer på Platform Persistence som kommer i 3.8. Full Universe Persistence ligger längre bort. Förmodligen 4.0.

Medlem

Jag blev såld när de visade MicroTech och wormhole till annan solsystem. Ser mycket lovande ut!

Medlem

Lite småskrattar man för sig själv hur många är så insatta i ett spel som inte släppts.
Känns som ett spel som ev ens barnbarn kommer spela.
Än småroligt är det om hela spelet skulle läggas ner/floppa


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Server Side OCS v1 släpps i 3.8.

Platform persistence kommer i 3.8, och det kommer spara alpha UEC, och alla saker som man har köpt i affärerna. Alla skepp som man har köpt i spelet kommer sparas då med. Man ska få tillbaka sakerna efter dom släpper en stor patch. Dock kommer allt resetas om dom måste stora förändringar i databasen.

Planet tech V4 ska va implementerat i 3.8, det tog två månader för dom att göra om alla planeter och månar i spelet till planet tech V4, så många gamla ställen som man har varit på innan kommer inte se likadant ut längre.

Social group gameplay är planerat att släppas i 3.8, men dom fick inte det att funka riktigt på streamen. FO-IP ska fungera i spelet, så man kan använda kameran för att göra olika ansikts utryck med sin egna karaktär. Det funkar nu, men man ser bara det på sig själv.

More Robust Missions kommer va med i 3.8 och frammåt, dom kommer lägga till mer AI på uppdragen, ett uppdrag går ut på att rädda gisslan från en 890 jump som har blivit övertaget av pirater. Ska även komma fler liknande uppdrag som dom har sagt någonting om än.

I 4.0 och frammåt ska det komma multipart missions, samma typ av uppdrag som dom visade på streamen.

Mitten av nästa år släpper dom full persistance. Allt kommer sparas punkt slut. Gå lägga en kaffe mug på en planet vid ett ställe sen om man kommer tillbaka så kommer den ligga kvar. Om det kommer en annan spelare senare så kommer den spelaren se objektet som ligger där, som kan plocka upp den, ta med den eller flytta på den.
Dock har dom ett system så man inte kan lägga tusen sköldpaddor på ett ställe och låta det ligga där. Systemet kommer se att det inte är något viktigt som ligger där, så sakerna kommer försvinna. Men dom kan bara säga att någon har varit där och städat upp stället.

Detta är ett system som dom ska använda mycket av senare då man kan bygga baser på olika ställen. Tex om du har ett bord i din bas så kan du lägga vapen och sånt på bordet och det kommer ligga kvar där.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

@Molotov: Jo, vissa tycker det. Men dom som vill att spelet ska faila får väl vänta lika länge som dom som har backat spelet för att säga "huhu i told you so".

Om dom får in mellan 30-40 miljoner varje år så lär det ta ett tag.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

"Mitten av nästa år släpper dom full persistance. Allt kommer sparas punkt slut. Gå lägga en kaffe mug på en planet vid ett ställe sen om man kommer tillbaka så kommer den ligga kvar. Om det kommer en annan spelare senare så kommer den spelaren se objektet som ligger där, som kan plocka upp den, ta med den eller flytta på den.
Dock har dom ett system så man inte kan lägga tusen sköldpaddor på ett ställe och låta det ligga där. Systemet kommer se att det inte är något viktigt som ligger där, så sakerna kommer försvinna. Men dom kan bara säga att någon har varit där och städat upp stället."

Det är just denna biten jag har hängt upp mej på och jag vet att jag tjatar här men låt mej rita upp ett scenario här:

Låt oss säga att dom fortfarande kan wipa våra virtuella plånböcker efter att dom infört denna delen. Då tror jag det kommer ta lång tid innan folk börjar horda boxar med gems å grejer på planeter istället så värdet inte försvinner vid varje individ-wipe. Detta anser jag inte verka stämma överens. Varför ha presistence world men inte individ-presistence? Som sagt, det finns ju en workaround detta genom att horda grejerna på nån planet istället och jag har ju en gång i tiden lirat dayz-modden så drt blir väl liknande spel-stil och gömma det så bra som möjligt 😁


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Det kändes som Luke i Empire Strikes Back i snön. Om de kan förbättra questen. Det är upplagt för en seriöst styrd storskalig story, som man kan leva sig in i och som påverkar allt runtomkring. Dagens questande är så basic, att det är nästan pinsamt att få det. Jag ser mer fram emot Cyberpunk där de börjat tänka igenom det.


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem

Min hype för det här spelet har dött för länge sedan men hoppas man blir positivt överraskad när det väl släpps.

eld
Medlem
Skrivet av vbgbasse:

"Mitten av nästa år släpper dom full persistance. Allt kommer sparas punkt slut. Gå lägga en kaffe mug på en planet vid ett ställe sen om man kommer tillbaka så kommer den ligga kvar. Om det kommer en annan spelare senare så kommer den spelaren se objektet som ligger där, som kan plocka upp den, ta med den eller flytta på den.
Dock har dom ett system så man inte kan lägga tusen sköldpaddor på ett ställe och låta det ligga där. Systemet kommer se att det inte är något viktigt som ligger där, så sakerna kommer försvinna. Men dom kan bara säga att någon har varit där och städat upp stället."

Det är just denna biten jag har hängt upp mej på och jag vet att jag tjatar här men låt mej rita upp ett scenario här:

Låt oss säga att dom fortfarande kan wipa våra virtuella plånböcker efter att dom infört denna delen. Då tror jag det kommer ta lång tid innan folk börjar horda boxar med gems å grejer på planeter istället så värdet inte försvinner vid varje individ-wipe. Detta anser jag inte verka stämma överens. Varför ha presistence world men inte individ-presistence? Som sagt, det finns ju en workaround detta genom att horda grejerna på nån planet istället och jag har ju en gång i tiden lirat dayz-modden så drt blir väl liknande spel-stil och gömma det så bra som möjligt 😁

Tror det handlar om persistance med decay, så att ett krashat rymdskepp antagligen kommer ligga kvar ett bra tag tills någon hittar det eller att det decay'ar, medans en liten kaffemugg ute i det vilda inte klarar sig lika länge.

Men också att folks mark som de betalar upkeep för eller liknande har mycket längre livstid så att saker stannar kvar väldigt mycket längre, likt Rust eller Ark.

Gissningvis så kommer det finnas en viss budget i ett hem eller liknande så du inte kan gå fullt ut skyrim och sprida ostar överallt.

Jag är dock helt säker på att decay-rate kommer vara fullt öppet, så att man vet hur länge saker kommer vara kvar.

Medlem
Skrivet av eld:

Tror det handlar om persistance med decay, så att ett krashat rymdskepp antagligen kommer ligga kvar ett bra tag tills någon hittar det eller att det decay'ar, medans en liten kaffemugg ute i det vilda inte klarar sig lika länge.

Men också att folks mark som de betalar upkeep för eller liknande har mycket längre livstid så att saker stannar kvar väldigt mycket längre, likt Rust eller Ark.

Gissningvis så kommer det finnas en viss budget i ett hem eller liknande så du inte kan gå fullt ut skyrim och sprida ostar överallt.

Jag är dock helt säker på att decay-rate kommer vara fullt öppet, så att man vet hur länge saker kommer vara kvar.

Det måste väl vara nåt sånt, men som vanligt är mycket som kommer från Chris roberts tolkningsbart på olika sätt så vi får se nästa sommar vad han igentligen menade 😁


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Det måste väl vara nåt sånt, men som vanligt är mycket som kommer från Chris roberts tolkningsbart på olika sätt så vi får se nästa sommar vad han igentligen menade 😁

BoredGamer lade ut en video om just detta redan i januari. Den ger en ganska bra överblick vad full persistence i Star Citizen kommer betyda.

Medlem

Man har alltså ett stort konvent men pratar ingenting om SQ42? Det spel som snart ska ut i beta och som med all sannolikhet avgör SC:s vidare öde.

Medlem

@IMSG: Brukar alltid va december streamen dom visar squadron 42.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av rmpyro:

@IMSG: Brukar alltid va december streamen dom visar squadron 42.

Allright! Vilket datum ungefär brukar den gå av stapeln?

Eftersom spelet ska i beta Q3 nästa år borde det betyda release omkring nästa jul. Lär ha en hel del att visa upp med andra ord så den vill man inte missa.

12
Skriv svar