Grannarnas första intryck av Google Stadia

Robot
Grannarnas första intryck av Google Stadia

Andreas Eklöv rider häst. Bland annat.

#google-stadia


Medlem

Hur mycket kan tidpunkten man spelar på ha en inverkan på upplevelsen (även på ethernet)? Kan det likt el-nätet bli köer? E4:an vid rusningtrafik.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Hur mycket kan tidpunkten man spelar på ha en inverkan på upplevelsen (även på ethernet)? Kan det likt el-nätet bli köer? E4:an vid rusningtrafik.

Minns under Burning Crusade-tiden i World of Warcraft. Jag och en kompis körde 2v2 i Arena, men kunde bara spela efter midnatt då hans internet var så dåligt. Gissar att det hade något att göra med att uppkopplingen var något mer stabil när den inte delades med lika många andra? 🤔


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Testat o lira lite destiny 2 nu, med betoning på lite (får krupp av fps med handkontroll, inte spelat så sen Perfect Dark på 64an) Bildkvalitet och FPS är lysande. Lite inputlag men definitivt spelbart på alla sätt. Ska testa med mus imorgon, kan vara att jag är lite förlåtande av inputlaggen för att jag är ovan vid handkontroll

Medlem
Skrivet av Maysay:

Hur mycket kan tidpunkten man spelar på ha en inverkan på upplevelsen (även på ethernet)? Kan det likt el-nätet bli köer? E4:an vid rusningtrafik.

Servrarna närmast dig kanske är fulla, så du får en längre bort = mer delay och sämre fart och kvalitet.

Medlem

För mig är det samma sak som SweClockers tar upp att det flyter bättre på PC än via chromecasten. På den har jag lite mera delay i knapptryckningarna. Men jag tror fortfarande att vissa spel kommer göra sig upperligt på denna tjänst, de som inte är så input krävande. Singelplayer RPGs bland annat där jag ser fram emot Baldurs Gate 3 vilket är ett givet köp på stadia om tjänsten överlever tills dess, vilket jag hoppas!

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Servrarna närmast dig kanske är fulla, så du får en längre bort = mer delay och sämre fart och kvalitet.

Ja, det känns ju som ett problem.

Medlem

Spännande med Stadia. Det vore underbart om ni kanske gjorde någon form av guide/lathund hur man optimerar sitt nätverkr för Stadia? Hoppas stadia kommer över barnsjukdomarna inom kort.

Vore även kul att se framtida tester mellan Stadio vs hur konsoler står sig ev andra liknande tjänster som Stadia.

Medlem

Om jag köper stadia på google store. Hur lång tid tar det innan jag får min aktiveringskod? Eller måste jag vänta tills paketet kommer på posten?

Medlem

Medans jag läste lite så hittade jag denna artikel med detta:
"With Destiny 2, it’s even more obvious that the game isn’t running at the highest settings. On a Chromecast Ultra, a “4K” stream looked closer to 1080p, and my colleague Tom Warren and I swore that the 1080p streams we were getting in the Chrome web browser looked more like 720p.

Initially, Google told us that it was using the highest-resolution, highest-fidelity build of Destiny 2 available. But Bungie later confirmed that our eyes weren’t deceiving us. “When streaming at 4K, we render at a native 1080p and then upsample and apply a variety of techniques to increase the overall quality of effect,” a Bungie rep said, adding that D2 runs at the PC equivalent of medium settings. That explains why the Xbox One X build, which runs at a native 4K and with higher-res assets, looks so much better than Stadia."

OCh tydligen så körs RDR2 1440p uppskalat.

Lite tråkigt att höra att den feta hårdvara och tjänst de skrutit med inte levererar som utlovat.

Medlem
Skrivet av Winzi:

Lite tråkigt att höra att den feta hårdvara och tjänst de skrutit med inte levererar som utlovat.

Inte förvånad, vad skulle google egentligen sitta på för fet hårdvara som inte redan finns? Tror ärligt talat inte google har "råd" att lägga ut pengar på über hårdvara, inte just nu i alla fall. Nu vet jag iofs inte hur det funkar men jag gissar på att varje session kräver ett eget grafikkort, vi kan låtsats att Stadia har 5000 spelare online och varje spelsession använder ett grafikkort för 3000kr, det blir 15 000 000 kr bara för grafikkorten.

Som sagt, jag har ingen aning men hur skulle det annars fungera?

Medlem
Skrivet av shelter:

Inte förvånad, vad skulle google egentligen sitta på för fet hårdvara som inte redan finns? Tror ärligt talat inte google har "råd" att lägga ut pengar på über hårdvara, inte just nu i alla fall. Nu vet jag iofs inte hur det funkar men jag gissar på att varje session kräver ett eget grafikkort, vi kan låtsats att Stadia har 5000 spelare online och varje spelsession använder ett grafikkort för 3000kr, det blir 15 000 000 kr bara för grafikkorten.

Som sagt, jag har ingen aning men hur skulle det annars fungera?

Låter det rimligt om man ser det från ett företags perspektiv? Det skulle innebära att genomsnittsanvändaren förväntas betala 100:- SEK i ca 2,5 år innan de börjar gå med vinst.
Och då inkluderar jag inte kostnaderna för tillverkning av handkontroll och Chromecast, samt utveckling av mjukvaran, servrar, underhåll, marknadsföring, avtal med utgivare/utvecklare, eller logistiken som tillkommer i och med lanseringen.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Maysay: tidpunkten i sig spelar inte in, men vid vissa tidpunkter kanske nätverken är extra mycket belastade. Om du exempelvis kör över Wifi kan ett gäng grannar belasta nätverken framåt kvällen när de kommit hem från jobbet. Om du är flera i hushållet som delar på en uppkoppling kommer det bli mer latens när flera gör saker samtidigt, exempelvis att en strömmar Netflix medan en annan laddar ner app-uppdateringar och en tredje försöker spela på Stadia.

Det finns metoder för att minska den här sortens trafikstockningar. En metod är att använda en router som kan skapa flera olika trådlösa nätverk över separata radiokanaler, dual-band eller triple-band, där Stadia skulle kunna köras över ett eget nätverk medan övriga sysslor skulle kunna gå över övriga nätverk. Det finns många knep att ta till för att optimera nätverkssituationen, vi får se om vi kan få till någon form av en lathund i framtiden.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

@Loevet och @robbis: Konstigt att ni upplever mer latens via Chromecast + Stadiakontrollen än via PC. Det låter skumt. Borde, om något, var tvärtom. Har ni sett till att slå på Game Mode på era TV apparater? En TV utan spelläge brukar ligga på 55-80ms extra latens, vilket gör stor skillnad. En riktigt modern TV med spelläget aktiverat ligger ofta runt 15ms.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@mreka123: oh ja, game mode är aktiverat för båda HDMI-portarna som används för PC:n och Chromecasten. Den sistnämnda har dock en tendens att överhetta när den körs över Wifi, vilket kan vara en förklaring till att den upplevts som såsigare. När jag körde med Chromecasten över Ethernet på jobbet upplevde jag inte samma såsighet.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av mreka123:

@Loevet och @robbis: Konstigt att ni upplever mer latens via Chromecast + Stadiakontrollen än via PC. Det låter skumt. Borde, om något, var tvärtom. Har ni sett till att slå på Game Mode på era TV apparater? En TV utan spelläge brukar ligga på 55-80ms extra latens, vilket gör stor skillnad. En riktigt modern TV med spelläget aktiverat ligger ofta runt 15ms.

Jag har game mode påslaget på min tv. Verkar mera vara Rage 2 som har högre delay än tex destiny imao... har delay där på datorn också. Väldigt konstigt. Suttit o kört Destiny 2 nu en hel dag och jag märker inte ens av latancyn. Men i rage gör jag det.

Medlem
Skrivet av dummle112:

Om jag köper stadia på google store. Hur lång tid tar det innan jag får min aktiveringskod? Eller måste jag vänta tills paketet kommer på posten?

Ingen som kan svara på det. Jag förbokade min stadia samma dag som dom annonserade den. Fick den 2 dagar efter releasen. dvs i torsdags... Fick mitt paket från DHL på fredagen!

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@robbis @dummle112 samma sak här, förbokade samma kväll som Stadia presenterades och fick aktiveringskoden dagen efter lanseringen.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av xverminator:

Spännande med Stadia. Det vore underbart om ni kanske gjorde någon form av guide/lathund hur man optimerar sitt nätverkr för Stadia? Hoppas stadia kommer över barnsjukdomarna inom kort.

Vore även kul att se framtida tester mellan Stadio vs hur konsoler står sig ev andra liknande tjänster som Stadia.

Just nu finns det ju ingen tjänst förrutom PSNOW, vilket erbjuder mera spel men är inte alls lika stabil som stadia enligt mig. Verkar som det är väldigt olika hur folk upplever stadia på olika nätverk så svårt att göra en guide. Ett tips som jag har just nu är att koppla in stadia DIREKT in i routern. Vi kör en 64 ports switch hemma för att dela ut till alla enheter och smarta hemmet och det var inte så bra. Kunde inte köra wifi och lan samtidigt på chromecasten den vägen. Så får jag bytte så funkade det och nu kan jag casta igen. Innan funkade bara stadia. Man kan inte casta film/musik via nätverket utan bara på enheter som är uppkopplade på samma wifi dvs telefon/chromecast.

2 dagars testande och jag märker inte att jag spelar på en stream. Destiny 2 är klockrent. Rage 2 har jag lite delay i kontrollen, men jag tror inte det är stadia utan hur dom programmerat Rage. Testat lite att skifta mellan enheter och det funkar klockrent också... kan sitta på tvn och sen gå ut och sätta mig vid datorn och fortsätta där jag var. Tar ungefär 3 sekunder.

https://www.youtube.com/watch?v=UPlUD2D_mIQ

Medlem

Haha är det killgissnings-SM i grenen teknik här inne?


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Loevet:

@Maysay: tidpunkten i sig spelar inte in, men vid vissa tidpunkter kanske nätverken är extra mycket belastade. Om du exempelvis kör över Wifi kan ett gäng grannar belasta nätverken framåt kvällen när de kommit hem från jobbet. Om du är flera i hushållet som delar på en uppkoppling kommer det bli mer latens när flera gör saker samtidigt, exempelvis att en strömmar Netflix medan en annan laddar ner app-uppdateringar och en tredje försöker spela på Stadia.

Det finns metoder för att minska den här sortens trafikstockningar. En metod är att använda en router som kan skapa flera olika trådlösa nätverk över separata radiokanaler, dual-band eller triple-band, där Stadia skulle kunna köras över ett eget nätverk medan övriga sysslor skulle kunna gå över övriga nätverk. Det finns många knep att ta till för att optimera nätverkssituationen, vi får se om vi kan få till någon form av en lathund i framtiden.

Ok. Tack för det svaret.

Medlem

Tror jag frågade tidigare, men glömde bort - finns det profiles på Stadia, som på PS4/XBox?
Om ej, då tror jag jag avvaktar XBOX servicen - den låter mera lovande i dagsläge?

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Rh3nium: du loggar in med ditt Google-konto, så just nu är det begränsat till det Google-konto du aktiverat koden på.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
1
Skriv svar