Bästa filmen ni någonsin sett?

Medlem

Väldigt enkelt:

Terminator 2.

Ett sant mästerverk på alla fronter. Musiken, ljudet, effekterna, karaktärerna och dess skådespelare, atmosfären, tempot, storyn, osv. Helt galet bra.

Bubblare:

The Dark Knight
The man from Earth
Starship Troopers
Hangover
Forrest Gump
Den Gröna Milen


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

När det gäller filmer jag kan se om och om igen så är dom flesta komedier från 70-talet eller tidigt 80-tal, med Monty Python, Mel Brooks, Peter Sellers osv. Blir i stort sett alltid någon av dessa filmer när jag bestämt mig för att se en film men ändå har lite svårt för att bestämma mig vilken. Såg tex både Kapten Gulskägg och Ombytta roller igen tidigare denna månad för femtielfte gången.

Men om jag ska välja en absolut favorit så är det nog Det våras för Frankenstein.

Skrivet av Akronym:

"Babylon 5: In the beginning" är fortfarande den första film jag kommer att tänka på.

Heh, jag köpte den på DVD för ett antal år sedan, men har av någon anledning fortfarande inte sett den. Den enda B5-film jag har, borde verkligen ta och se den någon gång då jag gillar serien (som jag också har på DVD).

Avstängd

Alien är i princip perfektion. AlienS förstörde konceptet något och det blev tråkig action (iaf med nutida mått, när den var ny var det en bra actionfilm).

Bladerunner har jag nog sett nästan lika många ggr som Alien, älskar även uppföljaren.

The Thing är en annan favorit. Men Alien och Bladerunner är favoriterna.

Medlem

Kan inte välja en favorit men topp 3 kan vara Dark City, Shawshank Redemption och Donnie Darko.

Medlem

Det är nog L'aldilà för min del.

Medlem
Skrivet av Bussovic:

Trots att jag ytterst sällan ser den på nytt så är Braveheart min favoritfilm.
Den har allt jag vill ha i en film.
Action, kärlek och en story som jag finner intressant.

Annars är Scarface en annan favorit.

Du vet att Mel Gibson fått i princip all fakta fel i filmen väl? Från datum, personer, kostymer och historisk skildring - vilket gör den till en urusel historisk film.


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem

Bästa filmen är Nycklen till frihet. Film jag kan se hur många gånger som helst är Joe Dirt 1. Tröttnar aldrig på den ha ha ha.

Skribent

The Fellowship of the Ring kommer på delad förstaplats med Alien.

jbx
Medlem

Är svag för David Lynch. Men kan inte förmå mig att välja en film...


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Skribent

John Carpenters, The Thing. Men är ju en sucker för practical effects.


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Heh, jag köpte den på DVD för ett antal år sedan, men har av någon anledning fortfarande inte sett den. Den enda B5-film jag har, borde verkligen ta och se den någon gång då jag gillar serien (som jag också har på DVD).

Där ser man. Ska väl bara medge att det säkert var tio-femton år sedan, eller så, som jag såg den. Vet inte om den har åldrats väl.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Antingen T2 eller The Fellowship of the Ring... Tolkien vinner nog med hårsmåns marginal dock.

Moderator | Testpilot

Terminator 2. Fortfarande en av de bästa uppföljarna någonsin. Kräver ju iofs att man sett första för att uppskatta denna, men ah, se båda!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Hmm svår fråga.

Den onde den gode och den fule är definitivt med på listan.
Även:
Fight club
Star wars 4-6
"La Haine"
De förlorade barnens stad
S.t.a.l.k.e.r.

Medlem

För mig är svaret Jurassic Park!
Men övervägde även Gettysburg, Fellowship of Ring och A Bridge Too Far.


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem

Office Space!

Rent tekniskt T2. Det formatet fungerar klockrent. Cameron idisslar det åter och åter med framgång.

Inaktiv

Tycker Terminator 1 är det riktiga mästerverket.
Den har perfekt känsla och struktur.
Min favoritfilm är antingen den eller typ Oldboy.
En film av samma regissör som nästan är lika bra eller kanske bättre är Sympathy for Mr. Vengeance, men har bara sett den en gång så vet inte om den håller att se många gånger.

Skrivet av Roten:

Du vet att Mel Gibson fått i princip all fakta fel i filmen väl? Från datum, personer, kostymer och historisk skildring - vilket gör den till en urusel historisk film.

Vilket är väldigt synd för det är fortfarande min favoritfilm i genren "slåss med svärd men inte fantasy".
Älskar Mel Gibsons primala energi och krigarkänsla.

Medlem

@Roten:

Yeah, läste om det några år efter att jag såg den för första gången.
Filmen i sig är dock magisk i mina ögon trots detta.


signatur

Halo kompis!

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Tycker Terminator 1 är det riktiga mästerverket.
Den har perfekt känsla och struktur.
Min favoritfilm är antingen den eller typ Oldboy.
En film av samma regissör som nästan är lika bra eller kanske bättre är Sympathy for Mr. Vengeance, men har bara sett den en gång så vet inte om den håller att se många gånger.

Vilket är väldigt synd för det är fortfarande min favoritfilm i genren "slåss med svärd men inte fantasy".
Älskar Mel Gibsons primala energi och krigarkänsla.

Haha, men filmen platsar ju ganska bra i genren "slåss med svärd och fantasy fast utan magi"!


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem

Aliens. Vet inte hur många gånger jag sett den, men den håller fortfarande.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Gladiator eller Jurassic Park är det jämnt skägg emellan. Musik, sceneri, tempo och skådespelarna, allt funkar så klockrent.

Men Russell Crowe slår nog Sam Neill alla dar i veckan.

Förresten, jag har tänkt på detta ett tag. Finns det en bättre filmperiod än den mellan 1999 - 2001?
Så många sjukt bra filmer som släppts denna period.

Medlem

bästa film hmm the peanist eller Kikis Delivery Service älskar båda oerhört mycket

Medlem

Das Boot!

Ett mästerverk som alla som inte sett borde se.

Inte den från 2018 alltså.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem
Skrivet av Ariath:

Das Boot!

Ett mästerverk som alla som inte sett borde se.

Inte den från 2018 alltså.

sorry

Medlem

@waeress: Be inte om ursäkt. Så lättkränkt är jag inte

Den låten var rätt inne då det begav sig, dock inget i min smak


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Backloggens befriare

Ben Hur a la 1959


signatur

Ad hoc addendum

KoP
Medlem

Planes, trains and automobiles.

Medlem

Jurassic park och inglorious basterds är högt i top för mig

Medlem

Oj oj, vicken svår fråga du....
Det är riktigt svårt att välja en som är ens topp favorit.

Men, om jag nu måste välja en, bara en, så tror jag att jag väljer miniserien Shogun från 1980 (sverige premiär 84).
Ja nu är detta inte en film i sig men jag jag har sett den så många gånger nu att alla intryck är blandade i en stor underbar gryta
Första gången jag såg den var 1984, då den visades på tv, jag var 10 år då och det var Shogun som startade min kärlek till Japan.

En stark andra plats så blir det nog den Koreanska mäster rullen Oldboy från 2003.


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem
Skriv svar