CRT-skärmar - fortfarande bäst

Inaktiv
CRT-skärmar - fortfarande bäst

Tittade på denna video som var ganska intressant:

I den konstaterar de att CRT-skärmar fortfarande är överlägset bäst när det kommer till gaming.
Quake och CS-spelare höll kvar i sina tjockskärmar längre än andra men de flesta av dem gick också vidare i takt med att deras skärmar gick sönder, så det finns inte jättemånga personer som fortfarande har en.
Minns själv när folk gick över till LCD och allt såg förjävligt ut med den dåliga responstiden och hur suddigt allt blev i rörelse. Och till och med när jag köpte en 144hz-skärm 2013 så var det inte riktigt lika mjukt och fint som jag minns att Call of Duty 1 och Half Life 2 var på min CRT, och det fanns fortfarande motion blur.
Nu med videon fick jag det bekräftat, att något (kanske stort?) har gått förlorat i övergången till plattskärmar.
Kanske finns det utrymme på marknaden för en modern gaming CRT? Jag skulle gärna ha en iaf.

Vad tycker ni? Någon som fortfarande sitter på en?

Medlem

Jag har inte en nu, men jag håller helt klart med. CRT otroligt trevligt att spela på, jag behöver ingen guide till att veta det. Jag minns också att kände tappet när jag bytte, något som aldrig kommit tillbaka.

Felet är att dom tar upp mycket plats, hade en stor diamondtron, skiten vägde typ mer än jag själv.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Sitter på 5 stycken, varav 4 stycken är framme och används med jämna mellanrum. Spelar alltid alla nyretro typ Dusk, Amid Evil, Wrath osv på en Hyundai 18.4" som jag fick gratis av en kille på Tradera

Och jag håller med! Jag fick nästan en chock över hur snyggt Half-Life 1 var när jag första gången(på många år) körde det på en CRT-skärm efter att varit utan dem i kanske 10-15 år. Sedan var jag som besatt och bjöd på allt jag kunde hitta så att inte någon av mina skärmar går sönder och jag står där utan en. Man kan aldrig ha för många CRT


signatur

Windows 11 - Windows 10 - Windows 7 - Windows XP - Windows 2000 - Windows 98SE - Windows 3.11 - Windows 3.1 - Ubuntu - Dos 6.22 - Roland MT-32 - Soundblaster 16 - FreeDOS - Amiga 1200 kickstart 3.2.2 - Amiga 600HD kickstart 2.0.4 - Amiga 500 kickstart 3.1 - Apollo Vampire 4+ StandAlone - Switch Oled - Wii - N64 - Snes - Nes - Master System - Megadrive - Playstation 1 - Playstation 3 - Playstation 5 - Xbox 360 - Xbox One S - Xbox Series X - Steam Deck 256 - Commodore A1084S - 5 st CRT - 5 st LCD - 4 st Tac-2 - Oculust Quest

Medlem

Skulle gärna ha en modern CRT skärm. Enda nackdelen är ju att datorborden har krympt sedan dess. =/

Medlem

Har en Commodore 1081 CRT-skärm och en Philips CRT TV från 1992. Inte de största skärmarna, men 1081:an är väldigt skarp och ett billigare alternativ till en PVM/BVM Trinitron. Har använt med flera spelkonsoler via SCART, samt till Amiga- och Acorn-datorer.


signatur

Gamla kära datorer som skräpar runt i huset: Gateway 2000 P5-90, Dell Optiplex GXPro, Compaq Deskpro 386, Compaq Deskpro EP 6400, Dell Dimension XPS B1000r, Fujitsu Siemens Scaleo 600 (Athlon XP 3000+) etc.

Medlem

Har en gammal Iiyama Vision Master fortfarande och har den när jag spelar äldre spel och emulerar gamla konsoler.

Backloggens befriare

Ja, jag ångrar att jag gjorde mig av med min 22", men det var inte försvarbart att ha den blyklumpen kvar. Det var en modell gjord för bildredigering som jag köpt billigt av en kompis.. Saknar den verkligen ibland. Den var fantastisk, inte minst att se gammal film på,från VHS och dåliga DVD-utgåvor.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

crt det var tider det.
köpte också tft skärm på den tiden min dåvararnde crt pajja.
märkte direkt att man var tvungen att ha högsta upplösning för att det skulle se bra ut.
på den tiden fick grafikkorten kämpa mer när upplösningen skruvades upp


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Hade inte haft något emot en lite tjockare och tyngre monitor idag om jag fick tillbaks fördelarna man hade med en CRT.

Jag, som flyttat drygt 5 gånger under de senaste 3 åren, är ändå rätt glad för utvecklingen bort från CRT.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Medlem

Tjutandet från bildröret och de sjuka ögon man fick av CRT skärmar gör nog att jag inte har något som helst intresse av att använda en CRT skärm igen, oavsett hur bra bildkvalitet de har.

Medlem

LCD/LED alla dagar i veckan nu för tiden, åtminstone ifall det är en bra skärm.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Ja, jag ångrar att jag gjorde mig av med min 22", men det var inte försvarbart att ha den blyklumpen kvar. Det var en modell gjord för bildredigering som jag köpt billigt av en kompis.. Saknar den verkligen ibland. Den var fantastisk, inte minst att se gammal film på,från VHS och dåliga DVD-utgåvor.

Låter som min 21" IBM P275, helt fantastisk bildkvalitet och byggkvalitet - fixade upplösningar upp till 2048x1536@75 Hz.
Sen drog den över 130W och vägde över 30kg... visst saknar jag den å ena sidan - å andra inte.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Med tanke på hur jobbigt det var att släppa tjock-skärmen mellan olika LAN så kan jag lugnt säga att utvecklingen gått åt rätt håll.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Jag kör med projektor upp till 150". Sjukt underskattat för priset av 10k.

Medlem

Har en Sony PVM, oslagbart den bästa!


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem

Jag är väldigt nyfiken på att testa moderna spel på en CRT iaf. Tror att dom är något på spåren.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

tjock skärm har jag inte sett på många många år, men vill inte ha en heller, dom låter och ger huvudvärk


signatur

//monster

Medlem

Skulle nog aldrig kunna gå tillbaka till CRT även om de är snyggare att spela på.
Dels av hur osmidiga de är, iom att de tar sån enorm plats.
Och dels av att jag har någon slags synskada så att jag upplever att skärmen flimrar när jag tittar på gamla tjock-tv-apparater och CRT-datorskärmar. Vilket jag inte upplever med nya platta monitorer.

Skulle vara kul att testa en tjockskärm igen, bara för att se hur stor skillnaden är.
Men då ska det va billigare än 5 cheeseburgare. 😁

Medlem

Länge sen jag hade, men reflekterade inte ytan väldigt mycket? Jobbigt med ljuskällor runtom.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Hade en Sony Trinitron själv (sån de har i videon). Och nej, skulle aldrig gå tillbaka till den. Helt värdelös jämfört med dagens skärmar, allt annat är bara nostalgisnack

Medlem

CRT är skönare ja, men dom är så otroligt klumpiga och fula, Sen fick jag även känningar i ansiktet om jag satt framför en CRT för länge.
Själv har jag fastnat för IPS 144hz monitorer, spelen BLIR faktiskt snyggare med dessa. För mig fattas bara ett grafikkort som stödjer Freesync nu så är jag "hemma".

EDIT: Jag har faktiskt en 19" CRT som står (med platt bildskärmsyta), men den är inte använd på mååååååånga år.

Medlem

Minns hur ja störde mig på vertikal färgskiftning när ja köpte första lcdn (hade CRT till 2009-10 nåt) gör det forfarande. :C Bra ersättare är dock på g snart.

Om inte så länge, slutet av 2021 kommer med lite tur QNED.
Det är kvantpunkter bakbelysta av microLED... INGEN långsam LCD, ingen inbränning.

Ännu bättre:
Samsung har lyckats stabilisera kvantprickar nu och kan ink jet spraya dem.. dvs
ELQD (qdLED) är inte så långt borta... INGEN BAKBELYSNING (pixlarna lyser själva) och INGEN inbränning.

Sen:
Om vi ser några år till om man nu bryr sig kommer väl (rgb) micro LED till slut oxo. (bara marginellt bättre bild).


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

CRT ger mycket bättre bild, men är så jävla klumpiga och tunga. Min 19" som jag hade innan jag gick över till LCD vägde lugnt 20kg. Det var inte skoj att släpa iväg den på LAN.

Medlem

Hade jag bott lite större skulle jag lätt haft fler CRT-skärmar. Just nu har jag bara en liten 14-tummare PVM som åker fram vid viss retro-gaming. Jag hade dock gärna haft en riktigt fet värsting till PCn för moderna spel, och en större CRT-TV för retro.

jbx
Medlem

De dyker upp på loppis/second hand då och då, kliar alltid i fingrarna tills jag ska bära den till kassan och ångrar mig..


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av B-itta:

Jag kör med projektor upp till 150". Sjukt underskattat för priset av 10k.

För några år sedan körde jag också projektor med över 3m bred bild. Sjukt skönt att sitta i skinnfåtöljen med fotpall, handkontroll och 7.1 surround. Är inte längre möjligt för mig och saknar verkligen den tiden.

Jag verkligen avundas dig just nu.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

För några år sedan körde jag också projektor med över 3m bred bild. Sjukt skönt att sitta i skinnfåtöljen med fotpall, handkontroll och 7.1 surround. Är inte längre möjligt för mig och saknar verkligen den tiden.

Jag verkligen avundas dig just nu.

Eller hur? Obeskrivlig känsla!
Kör 7.1 atmos, har ju turen att ha ett rum jag gjort om till mini-bio men har även spelat med projektor rakt mot en vit vägg med hörlurar till. Det fungerar bra det med!

Behöver egentligen inte vara mer fancy än så. Slipper man tv/tvbord och allt. Sen är det så mörkt i vintertid så de är ju inga problem där heller...

Medlem

Crt i alla ära, men en riktig diabildsprojektor gör susen för spelupplevelsen. Njut av spelet, en frame i taget.

123
Skriv svar