Detta är Half-Life: Alyx - Se premiärtrailern!

Ser helt okej ut för att vara ett vr-spel. Fortsätter dock att vänta på ett riktigt Half Life-spel.

Medlem

Har aldrig gillat Half-life, men som vr titel så såg detta imponerande ut. Hade ju ändå tänkt köpa dom nya index kontrollerna så då får man ju detta på köpet. Trevligt.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Avstängd

Spekulationer säger att detta kan vara ett prequel till Half-Life 2 då de pratar om att "just get that weapon" (=Gravity Gun). Notera att Alyx endast verkar ha en "prototyp" i form av vantar av vapnet, och vem vet vart hon fick det? (efter infiltrering eller hemmagjorda?)

Jaja, kul med mer Half-Life innan man dör! 2020 verkar bjuda på mycket gott nu med Cyberpunk, HLVR och allt.

Det enda jag tycker känns tråkigt med VR är ju att man inte kan röra sig själv i fysisk form utan skall teleportera sig medan digital styrning via handkontroll kan kännas obekvämt för psyket som åksjuka.

Nästa steg för VR är att ta fram en mindre variant av den där markprylen som användes för att ge en uppslukande upplevelse av BF3 (ja, de kan skippa grejen med att huka, om inte det är för tekniskt krångligt, samma sak med känselsensorerna) Torde väl vara ett slags löpband fast åt alla håll?:

Medlem

Ett nytt spel i Half-Life universumet - som man har väntat! Vet inte hur man ska reagera, det känns nästan lite främmande på något sätt.

Kul att dom gör det i VR och förhoppnigsvis bidrar detta till samma tekniska framsteg som det var mellan HL1 och HL2. Snygg grafik tror jag inte räcker längre, man vill ju vara på plats! Jag hoppas att VALVE ännu en gång visar att dom ligger i framkant vad det gäller inlevelse. Smart också att göra det som en spin-off. Jag får känslan av att det testas nya marker. Detta är början till framtidens standard på ett eller annat sätt.

Däremot känns det lite surt att just detta ligger utom räckhåll då man själv inte äger ett VR och det ligger utanför budget. VR är i dagsläget inte inriktat för gemene man men någonstans måste man ju börja om tekniken ska gå framåt.

Medlem

Spelet som kommer få folk att skaffa VR!

Medlem

Vilket är bästa VR kitet nu? finns ju flera Oculus och Vive's

Medlem
Skrivet av Heggiiman:

@Halvars90: Jodu, ingen billig investering! Men ack vilken häftig upplevelse det är, går inte att jämföra med plattskärm spel!

Nej, och det är ju tråkigt att inte alla har råd att uppleva det, för det är precis som du säger en häftig upplevelse. Sitter själv med en Rift S, och problemet är ju att det nu är lite svårare att få den där wow-känslan av "platta 3D spel" som jag en gång så lätt fick, vilket är lite sötsurt

Medlem
Skrivet av Haddock:

Vilket är bästa VR kitet nu? finns ju flera Oculus och Vive's

Valve's egna kit; Valve Index. Vive produceras numera enbart av HTC själva och håller inte riktigt samma klass.

Medlem
Skrivet av Ahris:

Valve's egna kit; Valve Index. Vive produceras numera enbart av HTC själva och håller inte riktigt samma klass.

Hur står sig Oculus då?

Medlem
Skrivet av AplAy:

Det enda jag tycker känns tråkigt med VR är ju att man inte kan röra sig själv i fysisk form utan skall teleportera sig medan digital styrning via handkontroll kan kännas obekvämt för psyket som åksjuka.

Finns flera olika sätt att förflytta sig i VR, de bästa är "free locomotion" (motsvarande WASD), kräver dock utvecklade "VR-legs", och allra bäst room scale, där du går runt i verkligheten och spelet 1:1, kräver dock minst ca. 2.5 m x 2.5 m utrymme.
Alternativa sätt att förflytta sig på med maskiner/anordningar (liknande de i ditt videoklipp) finns också men är dyra, inte så bra och väldigt skrymmande. Jag har utvecklat mina VR-ben, men har ändå backat Cybershoes på Kickstarter. Ska bli kul att testa. Jag tyckte de såg tråkiga ut till en början, men har fått bra recesioner.

Medlem

Woop woop. Så peppar. Och gratis för oss valve index användare. Fast jag hade lätt kunnat ge 600kr för det här. The hype is real 😁😁😁

Medlem

VR är som att bli barn på nytt, då plattspelande inte ger dom där rysningarna man hade som barn. Men nu kände jag Half-Life känslan från när jag liten. Och det kommer vara helt sjukt att gå omkring i city 17 och träffa karaktärerna. Love it! Kommer också bli intressant att se vad mod:are kommer att göra med Source 2

Medlem

They hunger i source2 vr ::)

Medlem

Fyfasen...oförskämt bra!

Medlem
Skrivet av JRico:

Tveksamt, det står ju i länken som Fezk postade att det räcker om man bara har handkontrollerna. (Knuckles)

och på kontrollerna står det "Kräver Vive, Vive Pro, eller Valve Index Headset, basstationer, och en dator."

Skrivet av Theade:

Source-motorn?

Source 2

Medlem

Suck...VR.


signatur

PC = Olympics, Consoles = Special Olympics
PC Master race

Medlem

De kunde inte gjort ett VR-spel utan skräck? FFS

Medlem
Skrivet av Hulle:

De kunde inte gjort ett VR-spel utan skräck? FFS

Har du spelat Half-Life?

Medlem

Där ser man, en riktig anledning att ta köpa ett headset


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av poppeye:

Varför gör dom aldrig armar i vr? Ser ju helt skevt ut.

Tycker inte heller om det. Jag har sett ett VR spel som gjorde detta bra visuellt, men tydligen har det med känslan att göra då det inte finns några trackers punkter på dina armar, så spelaren kommer alltid känna att armarna inte stämmer överens med sina egna armar.

KoP
Medlem

Skulle tippa på att det blir en ganska kort spelupplevelse i H-L universumet och inget spel som sträcker sig över 10 timmar (ens). Värt att betala flera tusen för detta? Absolut inte.

Medlem
Skrivet av Luciphear:

Hur mycket utrymme är typ minimum för att det ska vara behagligt med VR? Undrar om man måste ha mycket plats att röra sig på... Har det ganska trångt.

Ca 2,5 m x 2,5 m. har för mig att det är minimum för "play room"

Medlem

Gjorde mig en upgrade från htc vive till index. Så om någon är sugen på att köpa en vive med kontrollerar för en billigare peng, minus bas stationer så äre bara att hojta.

Medlem
Skrivet av KoP:

Skulle tippa på att det blir en ganska kort spelupplevelse i H-L universumet och inget spel som sträcker sig över 10 timmar (ens). Värt att betala flera tusen för detta? Absolut inte.

Dom säger att det ska vara ungefär lika långt som half life 2, dvs 15-20 timmar.

Medlem
Skrivet av KoP:

Skulle tippa på att det blir en ganska kort spelupplevelse i H-L universumet och inget spel som sträcker sig över 10 timmar (ens). Värt att betala flera tusen för detta? Absolut inte.

Inte för ett spel men för VR.
och härligt att det äntligen kommer ett sånt här spel för oss som har VR.
Saknas inte bra spel till PCVR men majoriteten/nästan allt är skapat från indieutvecklare och går genom Early access


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv

Hur går man i spelet?
Brukar alltid tappa balansen när man rör sig i såna här spel.

Var för övrigt inte imponerad när jag köpte mitt Vive, så sålde det till en polare. Tyckte det var suddigt hur jag än ställde in och pillade. Men index kanske är bättre.

KoP
Medlem
Skrivet av Molotov:

Inte för ett spel men för VR.
och härligt att det äntligen kommer ett sånt här spel för oss som har VR.
Saknas inte bra spel till PCVR men majoriteten/nästan allt är skapat från indieutvecklare och går genom Early access

Fast det smartaste borde väl vara att göra spelet kompatibelt även för plattskärm? Dom har ju inget att förlora på det, dessutom lär ju spelet sälja 99% bättre.

Medlem
Skrivet av KoP:

Fast det smartaste borde väl vara att göra spelet kompatibelt även för plattskärm? Dom har ju inget att förlora på det, dessutom lär ju spelet sälja 99% bättre.

Jag vet inte vad du har för VR erfarenheter men det finns ingen likhet mellan som skulle göra dom kompatibel mellan varandra, nått hade säkert fått lida pga det och så fall mest troligt VR upplevelsen.
Bättre att satsa på en plattform fullt ut.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

eld
Medlem
Skrivet av KoP:

Fast det smartaste borde väl vara att göra spelet kompatibelt även för plattskärm? Dom har ju inget att förlora på det, dessutom lär ju spelet sälja 99% bättre.

Skriv svar