Google Stadia first impression

Medlem
Google Stadia first impression

Fick mitt Stadia igår och har inte hunnit hård testa det ännu, men av den lilla tid jag haft med det så lever det upp till vad det har lovat och lite till. Har inte märkt av någon som helst delay mellan mina knapptryckningar och vad som händer på skärmen. Testat både Destiny 2 utan något som helst problem, och idag slog jag till på Rage 2 också då jag faktiskt väntat med att spela detta till just Stadia. Flyter på fint i 60fps och nu måste jag gå och köpa en ny tv känner jag så jag kan dra nytta av 4k streaming.

Overall så är detta precis vad jag hoppades att Stadia skulle bli. Jag kommer supporta det till 100%. Enda jag just nu har att klaga på är priserna i deras store som är något helt sjukt. Sen kanske det inte är för alla, men jag ser stora potential i plattformen. För oss som casual gejmar för det mesta ser jag ingen anledning till att uppgradera hårdvaran var och varannan dag, medans de som tror sig vara lite mera elite kommer fortsätta störa sig på tjänsten och klanka ner på den. Men lyssna inte på vad alla andra säger innan ni har testat själva och visst det kanske inte är till för competitive games som CS, Quake Champions m.m men jag tror helt klart att det finns en marknad för detta med folk som sitter på en gammal laptop eller vill kunna spela på sin platta.

Jag är iaf mäkta imponerad! Nu väntar jag med spänning på att få spela single player och baldurs gate 3 vilket jag tror denna tjänst är perfekt för.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

Har samma upplevelse faktiskt! Har kört både på jobbet över Ethernet och hemma över Wifi, men till största del har mitt spelande varit av den sistnämnda varianten. Kör via Chrome på HTPC:n med Xbox Elite Wireless Series 2 ansluten trådlöst till datorn, fungerar faktiskt bättre än Chromecast Ultra och Stadia-kontrollen. Spelade in några videoklipp om det hela, kan lika gärna dela med mig om det här!

Latenstest Ethernet vs Wifi på PC/Chrome:

Red Dead Redemption 2 på PC/Chrome över Wifi:

Destiny 2 på PC/Chrome över Wifi:


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Imponerande hur de kan få sådan låg delay.

Medlem

Testade stadia en snabbis igår med lite Destiny 2 på min MacBook (som kör en ultra wide skärm som är för utveckling och inte spelande) över wifi och det gav ingen vidare bild men ska köra via kabel sen. Läste också idag att det inte är riktig 4k utan uppskalning (du behöver kanske inte köpa ny tv för de), ska testa på min 4k skärm som är för spel imorgon när jag får min chromecast och kontroll. Men jag tycker det är riktigt skönt att bara välja spel och sen är det igång, typ samma magi som med PS now.


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem

Jag är riktigt imponerad och nöjd än så länge. Har väntat på detta sen i somras samtidigt som jag även varit väldigt skeptisk till att det skulle fungera så pass smidigt som det faktiskt gör!

Edit: Sitter med fiber från Telia, 500/500.

Medlem

Det intressanta vore om ni skrev vad ni har för lina.


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem

Jag tycker Stadia fungerar bra. 100/100 från Bahnhof. Köper Assassin's Creed Odyssey efter helgen 😍

Medlem

Jag sitter på 250/250 men kan få 10.000 / 10.000 lina om jag vill. men det behövs verkligen inte... 100/100 och du kan köra utan problem!

Medlem

streamar stadia nu på mixer om någon är intresserad av att följa. mixer.com/snubbla_robbskinizer

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@cybo: Jag har 500/50 från Com Hem, kör över 5 GHz Wifi.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Det var väldigt skönt att få sån skön response av folk som har testat det och inte bara folk som är anti. Jag har kört destiny 2 nu i 3 timmar i coop och ingen av oss märker av att vi spelar via en stream. Alla kör via en laptop med mus. Det flyter så sjukt bra för att vara en streaming tjänst så jag vet inte vad mera man ska säga. Bästa som hänt sedan skivat bröd?!

Medlem

märkt dock att det är svårt att streama då man inte vet vilken källa man skall välja. Och så fort man alt-tabbar så buggar allt

Medlem

Posta era namn så kan vi ju lägga till varandra och spela lite nån dag

Själv använder jag Groggula.

Medlem
Skrivet av GreveGroggula:

Posta era namn så kan vi ju lägga till varandra och spela lite nån dag

Själv använder jag Groggula.

Gick in för att skriva samma sak! Heter DKvarn även på stadia.


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem

Fick precis min kod. Paketet med handkontrollen är fortfarande på väg så testade lite Destiny 2 på laptopen med en Xb One kontroll. Funkade hur bra som helst. Kände inget lagg alls. Fan sjukt att detta verkligen funkar så bra! Nu är jag en väldigt casual gamer men känslan var precis som när jag spelar COD eller liknande på Xboxen. Har snabb uppkoppling via Bahnhof, bor i Stockholm och laptopen var uppkopplad via Wifi. Har en riktigt bra router (Asus RC86U).

Verkar som dom flesta som haft dåliga upplevelser är amerikaner som sitter med pissiga uppkopplingar och/eller någon värdelös router som dom fick med sitt internetabb. för 5-6 år sedan. Jag tror de flesta svenskar inte behöver oroa sig för att Stadia kommer funka dåligt. Speciellt inte folk här och på Sweclockers som ofta har vettiga uppkopplingar och routers.

Medlem

Går det att spela med mus och tangentbord ?


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem
Skrivet av Snabeltorsk:

Går det att spela med mus och tangentbord ?

Ja, absolut. Det är väl t.o.m. att föredra i spel som Destiny 2. Jag är dock lat och gillar att luta mig tillbaka i skön soffa

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Snabeltorsk: absolut, mus och tangentbord, valfria handkontroller trådat och trådlöst, samt Stadia-kontrollen om man kör via Chromecast Ultra (man ska kunna koppla in Stadia-kontrollen till datorn "snart").


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

Mitt användarnamn är Loevet på Stadia precis som här på FZ, adda på!


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

vänta lite nu det är en måndas sub men du behöver köpa spelen endå oxå? och isåfall vad är priset?

Medlem

Hej, jag läste någonstans att om man köper stadiapaketet så får man en inbjudningskod att skicka till någon som gäller i 7 dagar, jag undrar om någon har en oanvänd sådan, vet inte vad jag kan erbjuda i utbyte med skulle väldigt gärna prova innan jag lägger denna gigantiska summa. Tror inte det kommer funka bra i mitt hem, men vem vet jag kanske bli förvånad. PM:a mig i såna fall så kan vi kanske köra någon byteshandel av något slag eller liknande. Tack på förhand

Mvh Voorhees

Medlem
Skrivet av FuzioN:

vänta lite nu det är en måndas sub men du behöver köpa spelen endå oxå? och isåfall vad är priset?

Ja premium fungerar som PSN, man betalar en summa varje månad och ”får” då två spel typ. Sen priserna på spelen är vanliga priser typ, Assassins creed odysses 349,50 kr (rea), rdr2 639 kr, wolfenstein youngblood 379 kr.


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem
Skrivet av Voorhees:

Hej, jag läste någonstans att om man köper stadiapaketet så får man en inbjudningskod att skicka till någon som gäller i 7 dagar, jag undrar om någon har en oanvänd sådan, vet inte vad jag kan erbjuda i utbyte med skulle väldigt gärna prova innan jag lägger denna gigantiska summa. Tror inte det kommer funka bra i mitt hem, men vem vet jag kanske bli förvånad. PM:a mig i såna fall så kan vi kanske köra någon byteshandel av något slag eller liknande. Tack på förhand

Mvh Voorhees

Den funktionen är inte implementerad än så det finns tyvärr inga koder att bjussa på i nuläget.

Medlem

Kul att ni fått er. Min fastna hos DHL och dom tyckte inte om adressen och har skickat tillbaka den till Google...

Tydligen så funkar inte ÅÄÖ så bra när Google och DHL ska komma överrens om en adress.

Kört lite på datorn, destiny 2 med mus o tangentbord och håller med, latensen är helt ok. Känner ingen direkt fördröjning, bilden var lite grynig på min 1440p skärm dock. Ska bli kul att testa via chromecast på tvn om jag nånsin får den dock.

Ook
Bibliotekarie (UU)

Stadia fungerar väldigt bra hittills med testspelen Destiny 2 och Samurai showdown. Inget direkt att anmärka på så det blir ett väldigt bra komplement till konsolspelandet på PS. Edit: saknar viss funktionalitet där man med lätthet skulle kunna se vilken uppkoppling/kvalitet/svarstid/framerate man har i Stadia.

Kommer inte köpa en vanlig stationär dator framöver. Ser fram emot när Elder Scrolls släpps på Stadia. Får erkänna att man är casual och trivs med det. Kör inte moba spel eller andra spel som kan kräva väldigt låg latens. Blir intressant att köra lite mer soulsliknande spel, rpg och strategispel på Stadia.

Kör med inkopplad nätverkskabel. Har haft dålig upplevelse med wifi när Playstation som titt som tätt har tappat kontakten.

Comhem 100/10
Äldre 4k tv från år 2016 så det är snart dags att uppdatera
Kör med Chromecast ultra och Stadia handkontroll som följde med startpaktet vid förbeställning
Sonos ljudsystem

Medlem
Skrivet av mreka123:

Fick precis min kod. Paketet med handkontrollen är fortfarande på väg så testade lite Destiny 2 på laptopen med en Xb One kontroll. Funkade hur bra som helst. Kände inget lagg alls. Fan sjukt att detta verkligen funkar så bra! Nu är jag en väldigt casual gamer men känslan var precis som när jag spelar COD eller liknande på Xboxen. Har snabb uppkoppling via Bahnhof, bor i Stockholm och laptopen var uppkopplad via Wifi. Har en riktigt bra router (Asus RC86U).

Verkar som dom flesta som haft dåliga upplevelser är amerikaner som sitter med pissiga uppkopplingar och/eller någon värdelös router som dom fick med sitt internetabb. för 5-6 år sedan. Jag tror de flesta svenskar inte behöver oroa sig för att Stadia kommer funka dåligt. Speciellt inte folk här och på Sweclockers som ofta har vettiga uppkopplingar och routers.

Jag tror dock att just detta kan vara ett väldigt stort problem för Stadia. Sverige har väldigt bra och stabilt bredband jämfört med många andra i världen, och Sverige är väldigt litet. Om nu Stadia växer och inte är så litet så hoppas jag att det inte kommer få prestanda konsekvenser från googles sida. För är det många miljoner som ska köra så kan mycket hända.

Medlem

intressant.
själv kommer man avvakta och se hur det utvecklar sig när användarna blir fler och tjänsten fått mogna.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Lite annorlunda bild här än rubriken på kotaku skrev

Medlem

Vad kostar spelen? Ser inga priser på Stadias sida.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Hej! Är det någon som har testat ComHem via fibercoax? Jag har 250mbit men undrar om latensen.

Hoppas hoppas!

123
Skriv svar