R.I.P. Brad McQuaid

Medlem
R.I.P. Brad McQuaid

Nåddes i dag av nyheten att min största hjälte inom speldesign har gått bort den 18:e november, bara 51 år gammal.

Brad McQuaid var nyckelpersonen bakom vad som är för mig, en 39 år gammal gamer, det bästa spelet jag någonsin spelat. D.v.s. EverQuest. Och jag har spelat många spel sedan tiderna med Vectrex, G7000 och Vic 20 på tidiga 80-talet. Inget spel har någonsin kommit i närheten av det jag upplevde under åren jag spelade EverQuest 1999-2004. Alla de känslor man hade för det spelet är svåra att beskriva. Sedan dess har jag och många av mina vänner försökt att hitta något som ska ge den där känslan tillbaka, men det finns inget som kan mäta sig.

Brad McQuaid hade en filosofi om spel som jag delar med honom. Istället för dagens knapptryckningsspammande och macroanvändade MMO-spel så förespråkade han ett lite lugnare tempo med längre strider och mer taktiskt tänkande bakom varje beslut. Detta i kombination med ett större socialt samspel i en spelvärld där allt bjuder på hårt motstånd och man verkligen behöver jobba hårt och tillsammans för att nå och förtjäna sina belöningar i form av drops och quest rewards. För att inte nämna hur speciella och episka alla quests och items kändes. Som att det fanns en historia bakom allt. Alltså så långt ifrån WoW man kan komma, egentligen.

Han jobbade just nu med en spirituell uppföljare till EverQuest kallad Pantheon - Rise of the Fallen. Det är ett crowdfundat MMO som vill ta med sig allt det som gjorde EverQuest så speciellt, men i en modern tappning. Det är spelet som legat högst upp på min önskelista i ett par år nu. Lansering gissningsvis någon gång 2021.

Spelets utveckling kommer att gå vidare, och även om dess stora ledare och spelgeni inte längre är med oss, så lever hans anda vidare i vad som kommit att bli hans sista projekt. Vila i frid, Brad. Du kommer att vara saknad.

Medlem

Fint av dig att hälsa av honom, jag har aldig spelat det spelet, eller WoW för den delen, men jag förstår hur du menar, jag har också några såna spel, som ä rspeciella för evigt, dom är lika verkliga och känslobaserade som man kan ha mot andra människor, en film, spel, musik, danser m.m, kan ge en mer känslor och mening i livet än sånt dom flesta tror är viktigt, som pengar, status, kläder dess olika märken, bilar, prylar, fan om folk bara insåg att det är inte vad du kan få och vad du kan visa upp, som ger dig status, utan vem du är, och hur du behandlar andra. Och det är väl vad kyrkan har försökt slå in i våra dödsångest fyllda samveten, men då gör man det för att man är rädd och tror man blir straffad, men varför verkar dom flesta människor njuta mer av att vara elaka och dumma, än känslan av att göra andra glada och lyckliga?


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem

Usch kommer sakna hans forum inlägg och hans röst från streamarna
Må Pantheon lyckas och få leva i många år framöver!

vila i frid Brad.. 💚

Medlem

Spelade aldrig Everquest, men spelade dock Vanguard. Buggigt och inte så snyggt, men en jävla mysig stämning, där saker man gjorde betydde något, där allt var ett äventyr. Synd att han aldrig fick se Pantheon bli färdigt.

gnu
Medlem

Fyfan vad tråkigt. Jag som sett fram emot pantheon så mycket.

Medlem

Spelade Everquest i 5 år. Det var precis som trådskaparen skriver ett spel med en helt annan filosofi än WoW och dess kloner som kom där efter. Det var resan som var det viktiga, inte målet. Brad tog sin inspiration från MUDs och pen and paper rollspel. Det gick inte så bra för honom när han lanserat Vanguard via sitt företag Sigil games i mitten på 2000 talet så han hade en period av depression och visst drogmissbruk. Så det kommer säkerligen spekuleras en hel del nu efter hans död vilket är oerhört onödigt.

Mycket tråkiga nyheter. RIP Brad

Medlem

Mycket tråkiga nyheter! Jag spelade också EQ under dessa år, Mithaniel Marr server. Fantastiskt spel på många sätt. Brad McQuaid var en sann visionär ("the Vision", no pun intended). Jag sprang på honom (som sin skepnad Aradune) under ett Best of the Best-event - en riktigt sympatisk kille.

Medlem

Fy fan sånt suger och bara 51 år det var inte så gammalt var det cancer eller ?

Aldrig spelat Everquest mins dock jag såg det i spelbutik och drömde om det men jag hadde aldrig internet hemma förrns jag var runt 20år och bodde själv. Men jag har spelat everquest 2.

Medlem

Jag spelar faktiskt fortfarande EverQuest på Project 1999 och jag spelade 'riktiga' EQ mellan 1999 och 2004.
Brad McQuaid var anfadern till alla moderna MMO och EverQuest hyllas öppet av tex. Blizzard som den direkta orsaken till att de utvecklade WoW (De var så beroende av EQ att Diablo 2 försenades).

Förhoppningsvis kommer han att få den credit han förtjänar i spelhistorien.

Medlem
Skrivet av Duke_Gamer:

Fy fan sånt suger och bara 51 år det var inte så gammalt var det cancer eller ?

Aldrig spelat Everquest mins dock jag såg det i spelbutik och drömde om det men jag hadde aldrig internet hemma förrns jag var runt 20år och bodde själv. Men jag har spelat everquest 2.

Det vet jag inte, tror ingen gått ut med vad han dog av? Men av det jag hörde så har han tydligen kämpat mot ett opiatberoende(tror han pratat om det själv) en längre tid. Om han nu dog av en slags överdos eller att hjärtat hade tagit stryk av tung användning vet jag ej(om det är relaterat alls).


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Innan fler spekulationer tar vid; det enda som angivits om hans död är att han dog i sitt hem under kvällen/natten. Inga orsaker angivna.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Det vet jag inte, tror ingen gått ut med vad han dog av? Men av det jag hörde så har han tydligen kämpat mot ett opiatberoende(tror han pratat om det själv) en längre tid. Om han nu dog av en slags överdos eller att hjärtat hade tagit stryk av tung användning vet jag ej(om det är relaterat alls).

OxyContin. Källan till den amerikanska opioid epidemin/krisen. Men det var under hans tid på Sigil, där det var så illa att det inverkade på hans arbete, som det var uppe under lupp. Precis som många andra så fick han det utskrivet först och sedan gick det utför. Jag vet inte hur det gått med det åren efter det.

För de som inte vet vad OxyContin och opioid krisen är så finns det bakgrund här: https://www.iflscience.com/health-and-medicine/oxycontin-how-...

Det är ett ganska uppmärksammat federal rättegång på G för att kräva ansvar för denna kris som kräver mängder av liv. Men Purdue pharma som orsakat den har lyckats klara sig undan genom att ägaren, som nu är miljardär pga OxyContin, gått med på en förlikning där han sätter bolaget i konkurs.

Källa: https://www.nbcnews.com/news/us-news/purdue-pharma-maker-pain...

Brad gjorde ett eget uttalande om detta under Phanteon kampanjen som jag är för slö för att leta fram just nu eftersom han fick en massa skit av folk för att han försvunnit från jobbet under en lång period när han chefade över Sigil.

Medlem

@Fezk: ush ja som sagt hemskt när det händer. jag tog det rätt hårt när Leonard nimoy gick bort men han var gammal men det tog på mig.

Medlem

Tragiskt. Jag spelade bara tvåan lite så jag vet inte om hans tankar fanns kvar där? Hursomhelst är det ledsamt att någon som hade en så trevlig vision och syn på det hela gick vidare.

Medlem

@YmerXE: EQ2 var ganska väsentligt annorlunda motför ettan. Brad McQuaid var aldrig inblandad i EQ2 vad jag vet.

Läste också att en av Everquests grafiker och animatörer, Matt McDonald, som även arbetade på Vanguard tillsammans med Brad McQuaid, gick bort samma dag. Helt otroligt och tråkigt.

Medlem

Ok, ledsen att höra det. Hade aldrig chans att spela everquest. Men baserat på vad du har berättat så hade han hjärtat där, som en spel utvecklare ska ha och förhoppningsvis får ha.

Medlem

Fin tråd.

Jag önskar personen i fråga all frid i efterlivet. ❤️


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Samma här Freakon, därför jag föredrar termen gick vidare själv.

1
Skriv svar