Vad gillar ni för öl? 🍺

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Oppigårds Norn har seglat upp som favorit på sistone. Besk och fruktig - den kanske bästa därifrån jag smakat. Annars är Lagunitas Maximus fantastisk, trots att jag brukar föredra inte fullt så alkoholstark öl.

Bra smak där, två personliga favoriter Oppigård generellt är bra, Amarillo och Indian Tribute är goda och prisvärda.

Medlem
Medlem

Som vanligt är det fortfarande Samuel Adams Boston Ale och New castle Brown Ale som går åt mest.
Blir det lager har jag nu bytt ut sen i somras Mariestads mot höga kusten och staropramen, gott med variation då jag blivit less Mariestads.
När jag badar bastu på vardagar brukar jag dricka 1 staropramen alkoholfri, av anledningen är den enda alkoholfria som smakar öl, tar gärna emot tips på sorter i det alkoholfria segmentet


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Redaktör
Skrivet av Mauk:

Bra smak där, två personliga favoriter Oppigård generellt är bra, Amarillo och Indian Tribute är goda och prisvärda.

Ja, jag gillar Oppigårds skarpt (dock inte Amarillo). Känns lite extra kul att de håller till strax utanför mina gamla hemtrakter (Hedemora) också.


signatur
Medlem

Har årets två bästa julöl hemma i kylen: Brekeriets Lusse Lelle och Stigbergets Juleljus. Ska hämta följande delikatesser på Systemet i dag: Dugges
Mad Crush Fluid, O/O Näktar DIPA och Tilquin Oude Myrtille Sauvage à l'Ancienne. Vilken fest!

Medlem

Det blir faktiskt mest Mariestads, Eriksberg och då o då en Norrlands. För att inte vara absolut tråkigaste människan i tråden så ska jag kasta in ytterligare en.

"Bischofshof regensburger premium" är i särklass den godaste öl jag druckit. Det var en massa år sen jag beställde den på en havsnära restaurang, och jag har aldrig kommit mig för att beställa den via Systembolaget sen dess.

Jag behåller en anteckning med namnet, men vågar inte riktigt testa igen för jag tänker mig att det aldrig kommer kunna vara så bra som jag minns det. Mest troligt var det en sån där grej som blev fantastisk av omständigheterna: en lång dag i solen med mycket promenerande, vacker miljö, gott sällskap osv.

Men där o då var vi alla i sällskapet överrens: den här ölen var fantastisk. På den nivå att vi nu, många år senare, när vi träffas så tar någon upp det. Att de förlagt sin egna anteckning av namnet, för att sedan girigt skriva ner det igen.

Dock har ingen av oss testat den igen, och kanske är det bäst så.

Medlem

De senaste månaderna har Stigbergets GBG New & Improved varit en favorit från systembolaget. Ute prövar jag oftast nya öl och gillar mest suröl, stout, ipa och pale ale men blir ibland positivt överraskad av andra stilar också.

Medlem

Ska jag iväg på fest och dricka mycket öl, så är nya favoriten Pistonhead Haze Lager som är fruktansvärt god. Brukar säga att man får smaken av en ipa till priset av en lager. Perfekt helt enkelt.

Vill jag bara ta ett par öl och riktigt njuta så är det riktigt fruktig och "juicig" IPA. APEX är grymma på just det, sedan är Amundsen Apocalyptic Thunder Juice och Brewdog Elivs Juice samt Bredog Clockwork Tangerine helt fantastiskt goda!

Medlem

Arboga 10,2 det ska smaka mycket sprit då vodka explorer är min favoritdryck.

Femkommatvåan varje dag. 🍺

Medlem

Gillade mycket trappist förut, La Trappe Tripel var en riktig favorit. Nuförtiden håller jag mig till lite lättare grejer, fastnade för Asahi när jag var i Tokyo förra året och har ofta den hemma. Annars tycker jag faktiskt Mariestad Export är oförskämt bra för sin enkelhet.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem
Skrivet av Tröjan:

Har årets två bästa julöl hemma i kylen: Brekeriets Lusse Lelle och Stigbergets Juleljus. Ska hämta följande delikatesser på Systemet i dag: Dugges
Mad Crush Fluid, O/O Näktar DIPA och Tilquin Oude Myrtille Sauvage à l'Ancienne. Vilken fest!

Den där Juleljus är grymt god. Testar en Jule Maelk här, sötsliskig stout på 15%(!). Rätt god men inte direkt vardags dricka. Kommer skita sockerbitar imorn...

Sen är jag en sucker för ljus lager, det kommer jag aldrig komma ifrån. Variation är trevligt dock!


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Medlem

Idag har det blivit Sweetwater Hop Hash Easy IPA och Apex NE IPA Mosaic & Simocoe.
Sweetwatern är har en trevlig humle smak trots att den inte är så stark (4.2%).

Apex var fruktig och god men den kostar tyvärr lite väl. Enligt källor så beror det på humlen, En perfekt öl om man vill lyxa till det lite. Ingen bruksöl direkt.

Medlem

Igår blev det en Amundsen Dessert In A Can Neapolitan Ice-Cream. Gott!

Medlem

Fattar fan inte hur man lägger in bilder i forumet längre.


signatur

Burn in the light.

Medlem

Dricker personligen inte längre av diverse anledningar men när det begav sig så slog det aldrig fel med en vanlig pissgul lager men ibland när man vill lyxa till det tar man nån special-ipa från favoritbryggerierna. En bra kasse från systemet med 10 öl innehåller 70/30 lager/andra sorter (ipa/saison/weissbier).

Omväxling förnöjer men säkra kort funkar alltid

Medlem
Skrivet av redruM:

Fattar fan inte hur man lägger in bilder i forumet längre.

Som man gör på typ alla forum (img inom [hakar] följt av bildadress och [/slutimg])

Medlem
Skrivet av omgponies:

Idag har det blivit Sweetwater Hop Hash Easy IPA och Apex NE IPA Mosaic & Simocoe.
Sweetwatern är har en trevlig humle smak trots att den inte är så stark (4.2%).

Apex var fruktig och god men den kostar tyvärr lite väl. Enligt källor så beror det på humlen, En perfekt öl om man vill lyxa till det lite. Ingen bruksöl direkt.

Apex är verkligen ett grymt bra bryggeri. Synd att deras öl inte så ofta släpps på Systemet. Att handla deras öl via Glasbanken gräver stora hål i portmonnän.

Medlem

Chang. Billig och överraskande. Ibland är dom starka, ibland är dom svaga.

Medlem

Desperados. Röd. Den med guarana.


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem

Tjeckisk lager, ale, pale ale, india pale ale brukar det bli. Testar gärna lite olika sorter varje månad, inte nödvändigtvis inom de ölsorterna.

Medlem

Bruks-öl är Falcon Export 5.2%

Annars blir det lite blandat och vad som känns roligast att testa eller återprova.

Allt billigt tjafs som Björnebrygd, Sort Guld och sån skit är en ren förolämpning att bjuda andra på så det dricker jag inte själv. Finns också nån klass noll norskt "wörteröl" eller vad tusan det hette. Minns att det var vidrigt.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Min allround favorit just nu är nog Kazstelan på glasflaska. Polsk ljusöl, enkel och god i smaken, passar till allt. Härlig törstsläckare.

Inaktiv

Höga Kusten.
Norrlands.
Mariestad.

Om det är jävligt varmt kan det vara gott med en iskall Corona eller Miller.

Ogillar IPA från konstiga små bryggeri med "cool" etikett.

Medlem
Skrivet av Turbodog:

Höga Kusten.
Norrlands.
Mariestad.

Om det är jävligt varmt kan det vara gott med en iskall Corona eller Miller.

Ogillar IPA från konstiga små bryggeri med "cool" etikett.

Själv brukar jag bedöma om jag gillar eller ogillar en öl på ölens smak, men vi är ju alla olika.

Inaktiv
Skrivet av RiddarKatig:

Själv brukar jag bedöma om jag gillar eller ogillar en öl på ölens smak, men vi är ju alla olika.

IPA är för beskt för min smak.

Medlem

Jag gillar dessa tre


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Inaktiv

@Sillage: Inga dåliga produktbilder. Ölsuget ökade med minst 70% i min hjärna

Är det någon som kan tipsa om goda alkoholfria/lättöl som finns på systembolaget? De få jag testat från ICAs utbud har varit rätt varierande i smak. Vissa smakar de som om de mest är vatten och en från Carlsberg hade en söt konstig eftersmak som jag inte alls gillade.

Medlem

Oftast suger jag på en IPA. Brewdog har flera fina öl, Punk IPA är en favorit. Clockwork Tangerine en annan. Radio the Mothership är en fin Imperial IPA. Gillar även en mysig stout, typ Omnipollo Aon (tidigare Noa) eller Stigbergets Trouble Sleep.

Bland svenska bryggerier så sticker Poppels ut för mig. Deras öl är oftast extremt bra. Senaste jag provade var en lite mera ovanlig kreation, Glögg Sour. Bland dom bättre syrliga ölen enligt mig.

Andra intressanta varianter jag provat senast är Rodenbach Caractère Rouge, Wizard Gramoballoophone och Omnipollo Elsa. Varit väldigt mycket syrligt på sista tiden, men det är väl enligt nuvarande trend.


signatur

49% bastard, 51% son of a bitch.

Medlem
Skrivet av anon_119148:

@Sillage: Inga dåliga produktbilder. Ölsuget ökade med minst 70% i min hjärna

Är det någon som kan tipsa om goda alkoholfria/lättöl som finns på systembolaget? De få jag testat från ICAs utbud har varit rätt varierande i smak. Vissa smakar de som om de mest är vatten och en från Carlsberg hade en söt konstig eftersmak som jag inte alls gillade.

Mikkeller's Drink'in the sun är god och smakrik alkoholfri öl. Finns på systemet.

Skriv svar