"Google Stadia en monumental flopp"

Robot
"Google Stadia en monumental flopp"

Streamingtjänsten underpresterar, uppger Jason Schreier.

#google, #stadia


Medlem

(I heard from one person involved that preorders were below expectations.) En otrolig källa det där, men ärligt talat så förstår jag inte alls vem som skulle förbeställa när google gått ut och sagt att förbeställning inte garanterar en enhet.

Inaktiv

Den där snubben är väl en pajas för övrigt? Men det var inte jättesvårt att räkna ut att det skulle bli tungt för Stradia, inte minst att man måste köpa spel för att streama dom. Tror det inte går ihop så bra i folks huvuden.

Medlem

Jag är lite sugen på "konsolen" faktiskt. Men lite rädd är man att det bara "läggs ner" eller att utbudet inte blir det man tänkt sig. Jag tror att de hade tjänat på exklusiva titlar. Inget man kanske köper såhär direkt. Blir att avvakta för att se vad det leder till.

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Den där snubben är väl en pajas för övrigt? Men det var inte jättesvårt att räkna ut att det skulle bli tungt för Stradia, inte minst att man måste köpa spel för att streama dom. Tror det inte går ihop så bra i folks huvuden.

Han verkar vara något av det ja, när det kommer till vissa av hans perspektiv och åsikter.

Men hans läckor/källor gällande spelrelaterade saker brukar slå in/stämma i dom flesta fallen dock.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Releasehästryttare

Konstigt att ni inte fått nån än, hört att flera Youtubers fått redan tidigare i veckan.

Inaktiv

Inte så konstigt om förhandsbokningarna är låga, alla som skulle varit villiga att förhandsboka detta är väl också så pass spelintresserade att de förmodligen redan äger en konsol eller PC att spela på.

Redaktör

Många har nog väntat på omdömen innan köpbeslut.


signatur
Medlem

Kan hålla med om att affärsmodellen inte är spot-on.

Medlem

Har noll intresse av Stadia. Att köpa ett spel för fullpris och sedan vara beroende på att dom håller servrarna uppe 24/7 är inte speciellt lockande, för att inte tala alla problem som streaming annars dras med som latency osv.

Om jag av någon anledning var intresserad av streaming så verkar PS Now vara ett mycket bättre val än Stadia.

Medlem

Ganska stort hopp från "Jag hörde från någon att förbokningarna var under förväntan" till "Det ser redan ut att bli en monumental flopp!". Hoppas personligen att det blir en flopp men man får nog vänta lite längre än någon dag för att göra den bedömningen.

nån som hittat vad spelen kommer kosta ? har letat men inte lyckats hitta några uppgifter det måste ju finnas folk som har fått sina förboknings ex

Medlem

Är väl bra om tjänsten finns. Men själv har jag mest hört om att grafiken är undermålig och inte alls håller den standard som det vurmats för tidigare. Så..


signatur

- pixelfantast

Inaktiv
Skrivet av Fezk:

Han verkar vara något av det ja, när det kommer till vissa av hans perspektiv och åsikter.

Men hans läckor/källor gällande spelrelaterade saker brukar slå in/stämma i dom flesta fallen dock.

Fair enough.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Kazutoyo:

Har noll intresse av Stadia. Att köpa ett spel för fullpris och sedan vara beroende på att dom håller servrarna uppe 24/7 är inte speciellt lockande, för att inte tala alla problem som streaming annars dras med som latency osv.

Om jag av någon anledning var intresserad av streaming så verkar PS Now vara ett mycket bättre val än Stadia.

Kanske i spel men stadia har lägre latens än ps now


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

För mig som inte längre spelar på PC (tidbrist etc) utan mest spelar på konsol, så hade jag hoppats på fler PC-spel till Stadia. Och till dom konsolspel som släpps till skulle jag gärna se mer detaljrikedom. Men än så länge är det en konsol med spel som jag redan köpt, som ser lika bra ut som till den konsolen jag har nu.

Jag stänger inte dörren för Stadia, men jag sitter inte direkt och knappar in mitt betalkortsnummer för ett köp as we speak heller

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Många har nog väntat på omdömen innan köpbeslut.

Ja det är nog väldigt många som gör det.
Hoppas inte Stadia får lida för mycket av en långsam start, det vore orättvist men tanke på att det är så pass banbrytande teknik.

Många bra spel har hamnat i liknande fälla tror jag: dålig start, intresset svalnar. Men spel är spel och marknaden är ju iofs överfylld av dem. Stadia borde kunna överleva en trög start sen återstår att se om produkten fungerar bra när de 95% (min egen gissning) som suttit och väntat vill vara med och leka.

Medlem

Oavsett hur bra Stadia är på streaming så är jag inte intresserad av ett enda spel som de har. Vad mig anbelangar så säljer de luft.

Medlem
Skrivet av Devan:

Konstigt att ni inte fått nån än, hört att flera Youtubers fått redan tidigare i veckan.

Jo, men dom får ju betalt för å säga bra saker om den...

Medlem

Om det är så dåligt som på videon nedan så är de inte så konstigt heller.

https://img-9gag-fun.9cache.com/photo/aDgDE8x_460svvp9.webm

har väl funnits sajter som försökt streama spel ganska länge nu ..10+ år? Provade nån gång och störde mig på artefakter och input lag.. Kanske om dom haft riktigt fet hårdvara och kunnat ha alla inställningar på max i 4k/60fps i alla spel.. Då hade det varit värt att testa för 199 i månaden, med tillgång till dom mest populära aaa-spelen för tillfället(utan att köpa dom såklart)..

NuZ
Testpilot

Ni bör posta eran Stadia YT film här också?! Den var mycket intressant och fick mig att troligen skaffa gratiskontot när det släpps o köpa nå spel och dosan. Kanske även premium versionen.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Pa-pa-pastorn:

Ja det är nog väldigt många som gör det.
Hoppas inte Stadia får lida för mycket av en långsam start, det vore orättvist men tanke på att det är så pass banbrytande teknik.

Många bra spel har hamnat i liknande fälla tror jag: dålig start, intresset svalnar. Men spel är spel och marknaden är ju iofs överfylld av dem. Stadia borde kunna överleva en trög start sen återstår att se om produkten fungerar bra när de 95% (min egen gissning) som suttit och väntat vill vara med och leka.

Banbrytande? Knappast, både Xbox med XCloud och PS4 med Playstation Now är redan liknande tjänster, där slipper du även betala för att köpa spelen utan går bara på månadskostnad. Sverige kommer säkert klara sig bra i det stora hela med stadia, men stora delar av världen kommer aldrig kunna streama spel så pass stabilt som Stadia kräver.

Stadia är ingenting speciellt och de lider av exakt samma problem som de tidigare tjänster som har floppat redan har gjort. Enda skillnaden är att de har Googles pengar bakom sig.

Medlem

Jag förstår fortfarande inte riktigt hur detta funkar. Måste man köpa en chromecast och controller för att spela på PC? eller kan jag betala 10 dollar och testa en månad?

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Om det är så dåligt som på videon nedan så är de inte så konstigt heller.
https://img-9gag-fun.9cache.com/photo/aDgDE8x_460svvp9.webm

https://www.youtube.com/watch?v=o6pf988yFSc

Medlem
Skrivet av snubben:

Jag förstår fortfarande inte riktigt hur detta funkar. Måste man köpa en chromecast och controller för att spela på PC? eller kan jag betala 10 dollar och testa en månad?

Framöver kommer du kunna köra på PC utan att betala mer än månadsavgiften (+ köpa spel om du vill ha annat än det/de som ingår i avgiften). Men i dagsläget tror jag bara att de som beställt paket med kontroll+Chromecast får tillgång till tjänsten.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Jag vet inte riktigt vem som är den tänkta målgruppen för Stadia? Känns inte som att Google har tänkt igenom den delen speciellt mycket heller.

För att få ut det mesta av Stadia så behöver du en 4K skärm/tv (fungerar ju visserligen på mindre men som sagt, för att få ut det mesta), en snabb och stabil internetuppkoppling utan data caps, introduktionspaketet med kontroller och liknande, en prenumerationstjänst med månatlig kostnad och ännu till köpa spel för samma pris som konsolspel.

En konsol är inte speciellt mycket dyrare, varför skulle man inte köpa det istället och slippa prenumerationstjänst? Stadia ger ju inte någon bättre spelupplevelse än en konsol, snarare tvärtom men tanke på fördröjningar. Eller varför inte en billig speldator? Iofs större initialkostnad men man slipper månadskostnad och spelen är billigare.

Jag fattar inte vem Stadia är tänkt för?
Folk som sitter i bussen och spelar på mobilen? Knappast en stor kundkrets som vill släpa med sig en stor kontroller och sitta och kisa på en minimal skärm, lycka till med att få en tillräckligt bra internetanslutning i såna situationer också.

Medlem

Mängden förvånade människor: 0.

Påminner mig lite om när Ouya släpptes som ingen människa ville ha eller behövde och den total floppade. Stadia har hanterats så otroligt dåligt att det är nästan svårt att lansera sämre.

Väntat att det skulle bli en flopp.

123
Skriv svar