Vad hände med Demo´s?

Medlem
Vad hände med Demo´s?

Ja visst finns det demo´s än idag men det är nästan sällsynt nu för tiden istället vill dom du köper spelet för att få tillgång till closed beta eller mmo spel vill du köper founders pack för att få chasen att pröva spelet.

Men jag mins 90-talet man köpte en spel tidning och fick en skiva full med demos. Command and conquer, Warcraft 2, Duke nukem 3d, Heroes of might and magic 2 var demos jag spelade sönder innan jag köpte hela spelet och det var kul man fick pröva det och kunde sedan vara säker på man ville ha det.

Mins en spelbutik här uppe hade så man fick pröva Nintendo och sega spelen innan man betala dom I kassan.

Men idag är demos nästan sällsynt och företagen snarare vill du köper grisen i säcken. Visst folk säger du kan få refound men som jag själv erfarit så är det jävligt sketchy mins jag försökte refounda ett steam spel jag hade spelat 5 minuter över 2 timmar och blev nekad refound för jag hadde spelat 2 timmar och 5 minuter ..... jävla bullshit

Jag menar med dagens internet och tech så borde fan det vara lättare att göra demos och ge ut dom.

Skribent

Jag vill minnas att utgivarna kom till slutsatsen att demos faktiskt minskar försäljningen av spelet, så det kan nog vara en bidragande faktor.

Men jäklar vad kul man hade med demoskivorna. De var i princip hårdvaluta på skolgården. Age of Empires-demot var speciellt eftertraktat.

Medlem

@Jonny Myrén: Demos mina försäljning ? wow jag måste vara konstig som vill pröva spel innan jag köper spel utom demo köper jag helst inte alls.

Medlem

Fanns nån riktigt bra artikel om detta för några år sen.

Här har du nått likande
https://skoar.digit.in/pc/no-game-demos-anymore/

Helt enkelt, demos verkar inte sälja spel. Den förra artikeln som jag inte minns hade till och med exempel på där spel sålde sämre med demos än utan.

Risken är att man skrämmer bort fler köpte än man tillför.

Medlem

Inte det minsta sketchy faktiskt. Gränsen är två timmar och det ska inte spela nån roll vem man ligger med eller vilken snyfthistoria man drar. 2h är 2h och inte 2h och 5m.

Annars tycker jag rent allmänt att det är bättre att testköpa spel eller fulspela dem för att bilda sig en uppfattning. Bra spel köper jag gärna sen fysiskt trams med skivor nästan helt eliminerats.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Denna diskussion har vi haft ett par gånger håller med dig, saknar demos. Det var en charm över att få en tidning med en skiva demos. Visst man kan refunda spel idag men är inte samma sak känner jag. Vill hellre bara kunna ladda ner ett demo och testa spelet först innan jag köper. Funkar fortfarande utmärkt. Final Fantasy XV hade demo. Spelade det, gillade det och köpte det spel som inte har demos drar jag ner på andra sätt fast det gillas inte att man nämner det här.

Releasehästryttare

Många indie spel som har demos, lirade senast demot på Neon Abyss och det har bara gjort mig mer sugen på hela spelet.

Rekommenderar att ni testar det! Kontroll är ett måste!

https://store.steampowered.com/app/788100/Neon_Abyss/

Medlem

@Devan: Jo indie spel har det det är dom fan bra på men stora företag tycker du bara ska pre-ordra skiten 1 år i förväg. Sedan om dom säljer dig ett trasigt eller dåligt spel värkar ju skit samma.

Medlem

Jag gillade demoskivorna. Och 90-talet. Minns svenska Playstation-magasinet. En ny skiva proppad med demos varje månad fick man. Det första GTA var med på en av dem. Då fick man spela i Liberty City och göra hur mycket som helst i 15 minuter innan demot var slut. Sedan startade man om demot igen för ytterligare 15 min. Och så höll man på och turades om med polarna.


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem

Demos har i viss mån ersatts med "Gratis helg" eller liknande där du får spela spelet gratis en kortare period. Det leder till nyhetsrubriker när ett spel blir "Gratis". Dvs demos kan ersättas med gratis marknadsföring vilket utgivarna givetvis gärna utnyttjar.

Skrivet av Duke_Gamer:

Visst folk säger du kan få refound men som jag själv erfarit så är det jävligt sketchy mins jag försökte refounda ett steam spel jag hade spelat 5 minuter över 2 timmar och blev nekad refound för jag hadde spelat 2 timmar och 5 minuter ..... jävla bullshit

Haha, ja, riktigt "sketchy" när 120 minuter är en hård gräns?
Som att felparkera och skylla på att man bara ska stå i ett par minuter. Eller springa in på ICA 5 min innan stängning och säga att man bara ska handla mjölk. Nä, då förtjänar man trafikbot eller avvisning. Eller ett spelköp i ditt fall.

I min mening så ligger det mest ett nostalgiskt skimmer över demo-spelen. De flesta företag ser väl ingen som helst vinst i att lägga dyra timmar på att sätta ihop en kort demonstration för spelarna längre, därför får vi färre demo-spel. Bättre att spelarna får göra en retur på spelet inom ett par timmar och hoppas på att någon är tillräckligt dålig för att missa tillfället. Ka-ching!
Prenumerationstjänster kommer också att slå in ännu en spik i kistan på demo-eran.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Haha, ja, riktigt "sketchy" när 120 minuter är en hård gräns?
Som att felparkera och skylla på att man bara ska stå i ett par minuter. Eller springa in på ICA 5 min innan stängning och säga att man bara ska handla mjölk. Nä, då förtjänar man trafikbot eller avvisning. Eller ett spelköp i ditt fall.

I min mening så ligger det mest ett nostalgiskt skimmer över demo-spelen. De flesta företag ser väl ingen som helst vinst i att lägga dyra timmar på att sätta ihop en kort demonstration för spelarna längre, därför får vi färre demo-spel. Bättre att spelarna får göra en retur på spelet inom ett par timmar och hoppas på att någon är tillräckligt dålig för att missa tillfället. Ka-ching!
Prenumerationstjänster kommer också att slå in ännu en spik i kistan på demo-eran.

5minuter är inte hela världen och den som tycker det må ha ett sjukt jävla tråkigt liv om man håller på räkna varenda liten minut.

klart som fan det inte är något vinst i att göra demo bättre och störe vinst och be folk pre-ordra spelen eller bara köpa det och hoppas dom spelar länge nog för att ej kunna få refund på så sätt kan man släppa massa trasiga spel. Som typ assassins creed unity eller fallout 76 och mer.

Bättre att lura folk på deras pengar. Jag menar ju dagens gamers värkar ju bara ha en halv hjärna där av kommer företagen udan med allt. Hadde gamers haft hjärna så hadde EA gått under för länge sedan.

@Duke_Gamer: Behöver inte ens lura folk. Bara att ha det tydligt att två timmar gäller och då kommer gamers ändå tro att någon sorts specialundantag gäller just för dem och missar tiden. Inget lurendrejeri alls, bara gamers som inte vet hur en klocka fungerar. Ibland kostar det att göra misstag, så det blir en lärande läxa!

Idag har du långt fler alternativ för att få en uppfattning om hur spelen är. Du har spaltmeter med recensioner, du har otaliga minuter med genomspelningar på sidor som Youtube och du har den här lilla luckan om återbetalning inom 2 timmar.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Avstängd

Är inte en viktig bidragande faktor i just hur mycket mer det krävs att producera spel idag jämfört med innan?

Tänk bara det som krävs för att skapa ett uppdrag i exempelvis senaste CoD som sedan skulle släppas som demo jämfört med att släppa en karta i Heroes of Might and Magic 3 (vilket jag minns att jag spelade, tror man hade 3-4 veckor in-game tid att spela per gång) eller en bana i Duke Nukem 3D?

Kanske därför många indie-spel kan släppa demos för det blir ett sätt för dem att se hur folk reagerar och senare då slutföra projektet om de får tillräckligt många tummar upp? Så är iaf hur jag resonerar om sena 90-talets demon och allt.

Medlem

Jag tror demos kan komma tillbaka nu när game streaming börjar göra intåg. "Ser du en intressant trailer på youtube? Klicka här och spela 20 minuter av spelet gratis!"

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

@Duke_Gamer: Behöver inte ens lura folk. Bara att ha det tydligt att två timmar gäller och då kommer gamers ändå tro att någon sorts specialundantag gäller just för dem och missar tiden. Inget lurendrejeri alls, bara gamers som inte vet hur en klocka fungerar. Ibland kostar det att göra misstag, så det blir en lärande läxa!

Idag har du långt fler alternativ för att få en uppfattning om hur spelen är. Du har spaltmeter med recensioner, du har otaliga minuter med genomspelningar på sidor som Youtube och du har den här lilla luckan om återbetalning inom 2 timmar.

Det jag menar med lura gamers är att dom lurar folk och försöker sälja dom trasiga eller half färdiga spel.

visst man har recensioner men det litar jag inte på alls. Med tanke på man vet många av dom där som håller på får pengar för att säga bra saker. Jag har aldrig litat på någon annan än mina vänner och mig själv när det gäller spel och filmer.

Bara för en youtuber tycker spelet är bra så betyder det inte att jag gör det. Alla pratar hur bra Overwatch och PUBG är jag pröva dom båda under freeweekend och finner dom oändligt tråkig o dålig.

Samma med steam läst många recensioner av folk som tycker spelet är dåligt medans jag finner spelet bra.

Jag kan ta subnautica bolow zero som expmple på varför man ej ska lita på recensioner av andra.

Mängder av folk gav spelet dåliga recensioner för spelet ej var klart eller inte var samma som första spelet. Men inte så konstigt då spelet är ej klart för det är fan i mig early acess och klart som fan det inte är som första spelet det är en jävla sequal.

Så nä recensioner från ändra litar jag inte på speciellt på steam där ger ju folk dåliga recensioner bara för dom är såna jävla gnäll käringar eller inte fattar vad fan early acess betyder.

Där av vill jag ha Demos för där kan man bilda egen uppfattning och ja om ett spel säljer dåligt tack vare demos så är visar det ju bara att spelet var dåligt och Dåliga spel ska ju inte sälja så. Men ta bort demos så säljer dom bättre för ingen kan se om det är dåligt fören´s dom köpt det.

@Duke_Gamer, finns absolut ingenting som säger att upplevelsen i ett demo är densamma som i det kompletta spelet? Demot blir förstås extra putsat med noga utvalda bitar ur det kompletta spelet. Det är ren PR från en tid när de var begränsade till nischade tidningar. Funkar dessvärre inte särskilt väl idag och det vet utvecklare.

Kanske kan det som @baxtex skriver bli en grej i streamad gaming. Snabbt att locka spelare och sedan få ett 20 min smakprov (vilket är mellan 0-20 min långt, absolut inte 25 min). Vilket kanske är ett intro och tutorial, så vem vet vad du får ut av det.

Bryr mig faktiskt väldigt lite vad folk skriver om just early access-spel för jag vet ju själv på förhand att spelet inte är klart och ingen "recension" kan vara något annat än en hands-on. Early access är bara förtäckt förhandsköp och det ska man ju undvika. Pengar ska slantas upp efter att man fått den färdiga produkten, inte innan dess.

Jag tror inte att jag själv gjort ett enda snedköp av spel alls. Trots bristen på demo-utgåvor. Jag tror inte att jag är unik i det här? Aldrig behövt nyttja återbetalning heller. Men så köper jag heller inte nya spel utan har tålamod att vänta tills de börjar reas ut, vilket är ganska kort efter släpp ändå.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Jag tycker demos som är början på spel och sen om man köper spelet får man fortsätta från demot.
Senast spelade jag nån sån Dragonball rpg demo på switchen.
Efter att ha spelat kom jag fram till att inte köpa spelet men hade jag gjort det hade varit kul att bara fortsätta ist för att "börja om"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

@Duke_Gamer, finns absolut ingenting som säger att upplevelsen i ett demo är densamma som i det kompletta spelet? Demot blir förstås extra putsat med noga utvalda bitar ur det kompletta spelet. Det är ren PR från en tid när de var begränsade till nischade tidningar. Funkar dessvärre inte särskilt väl idag och det vet utvecklare.

Kanske kan det som @baxtex skriver bli en grej i streamad gaming. Snabbt att locka spelare och sedan få ett 20 min smakprov (vilket är mellan 0-20 min långt, absolut inte 25 min). Vilket kanske är ett intro och tutorial, så vem vet vad du får ut av det.

Bryr mig faktiskt väldigt lite vad folk skriver om just early access-spel för jag vet ju själv på förhand att spelet inte är klart och ingen "recension" kan vara något annat än en hands-on. Early access är bara förtäckt förhandsköp och det ska man ju undvika. Pengar ska slantas upp efter att man fått den färdiga produkten, inte innan dess.

Jag tror inte att jag själv gjort ett enda snedköp av spel alls. Trots bristen på demo-utgåvor. Jag tror inte att jag är unik i det här? Aldrig behövt nyttja återbetalning heller. Men så köper jag heller inte nya spel utan har tålamod att vänta tills de börjar reas ut, vilket är ganska kort efter släpp ändå.

Jag har fått gjort en del refunds men sedan jag sa till mig själv åt helvete med mainstream spel och stora trippel a titlar så ar jag varigt nöjd aa spel och indie spel är klart det som är bäst medans förtag som EA,ubisoft,Bethesda kan fortsötta köra sig själv så långt ner i skiten dom alldrig kan ta sig där i från för att sedan gå I konkurs och försvinna utan att någon märker det.

Skrivet av Duke_Gamer:

Jag har fått gjort en del refunds men sedan jag sa till mig själv åt helvete med mainstream spel och stora trippel a titlar så ar jag varigt nöjd aa spel och indie spel är klart det som är bäst medans förtag som EA,ubisoft,Bethesda kan fortsötta köra sig själv så långt ner i skiten dom alldrig kan ta sig där i från för att sedan gå I konkurs och försvinna utan att någon märker det.

Fast nu vänder du dig delvis mot fel aktörer. EA och Ubisoft kör ju trots allt fortfarande med demo-versioner av sina storspel.
Det har du väl inte missat?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Skribent
Skrivet av Molotov:

Jag tycker demos som är början på spel och sen om man köper spelet får man fortsätta från demot.
Senast spelade jag nån sån Dragonball rpg demo på switchen.
Efter att ha spelat kom jag fram till att inte köpa spelet men hade jag gjort det hade varit kul att bara fortsätta ist för att "börja om"

Dragon Quest till Switch är ett bra exempel där. Demot är dessutom rätt långt, tror jag fick ut närmare 10 h. Sen köpte jag och kunde fortsätta på samma ställe. Riktigt trevligt.


signatur

"Writer and Fighter"

Skrivet av Johlor:

Dragon Quest till Switch är ett bra exempel där. Demot är dessutom rätt långt, tror jag fick ut närmare 10 h. Sen köpte jag och kunde fortsätta på samma ställe. Riktigt trevligt.

Nintendo kör hårt på demo-versioner. Kanske är det en framgång för att locka till köp inifrån deras egen e-butik?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Skribent
Skrivet av hannes.theorell:

Nintendo kör hårt på demo-versioner. Kanske är det en framgång för att locka till köp inifrån deras egen e-butik?

Kanske? Eller bara det där att barn är oberäkneliga. Liksom jag som förälder kan ju "tro" jag vet att ett spel passar, sen köper för 599 kr och det bara blir liggande. Nu får ju mina barn i alla fall chansen att prova lite innan.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johlor:

Dragon Quest till Switch är ett bra exempel där. Demot är dessutom rätt långt, tror jag fick ut närmare 10 h. Sen köpte jag och kunde fortsätta på samma ställe. Riktigt trevligt.

Det var Dragon Quest jag menade
Dragonball...


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent
Skrivet av Molotov:

Det var Dragon Quest jag menade
Dragonball...

Hahaha, Dragon Quest, Dragon Age, Dragon ballz….XD


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Finns när man fick demo´s på disketter till Amigan när man köpte tidningen. Vilka tider!

Medlem

Jag saknar också demos - gud så härliga de var! Jag minns att de hade PC Gamer på skolbiblioteket, med medföljande skiva. Så sådana lånade man hem i massor och fyllde datorn med. Helt fantastiskt!

Kan dock tro att alla demos gjorde att jag köpte mindre (för min veckopeng på 20 kr 🙄). Fanns ju ett praktiskt taget oändligt utbud av "gratis" spelande.

Bästa demot av alla var nog Death Rally - jösses så kul det var! Dessutom var demot svårare än fullversionen, vilket gjorde det ännu roligare!


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Vi slängde alltid in en shareware på quake på alla skolans datorer i datasalarna, sen var det olagligt LAN =D fy fan va kul det var

Medlem

Totalt onödigt gnäll. Köp spelet, spela mindre än två timmar, refunda om du inte gillade det. Det är ju LJUSÅR bättre än hur det var förr.

Att någon sedan missar tidsgränsen... då får man ju skylla sig själv. Ställ klockan...

Skribent
Skrivet av Nomman:

Bästa demot av alla var nog Death Rally - jösses så kul det var! Dessutom var demot svårare än fullversionen, vilket gjorde det ännu roligare!

Alltså, vi körde Death Rally, demot som satan. Var så taggad när jag plockade upp fulla versionen, men det blev som aldrig riktigt samma grej med den? Vet inte varför?

Lite så med Doom också. Körde Shareware-versionen deathmatch på skolans datorer...E1M1, skaffade hela versionen och även om kampanjen var rolig så blev aldrig DM roligare än just Shareware-versionen på bana E1M1.


signatur

"Writer and Fighter"

12
Skriv svar