Google Stadia släpps idag och de första recensionerna både prisar och sågar tjänsten

Robot
Google Stadia släpps idag och de första recensionerna både prisar och sågar tjänsten

Långa latenser och dålig bildkvalité när tekniken fallerar - science fiction när det funkar.

#google-stadia, #spelstreaming


Medlem

Kommer nog bli bra, om sisådär 10år.

Medlem

Ganska väntat att grafiken är betydligt sämre på Stadia än på Xbox One. Men det är inte alla som är ute efter den bästa grafiken utan många nöjer sig med något som fungerar hyfsat och som är enkelt att använda utan att behöva dyr hårdvara.

Kollar man på jämförelserna så var det en rätt stor skillnad. Även när de kör 4K så verkar det vara renderat i 1080p och uppskalat. Och man ser tydliga komprimeringsartefakter från Stadia.

Finns säkert en marknad för detta men inte något för den som vill ha riktigt bra grafik och flyt i spel.

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Ganska väntat att grafiken är betydligt sämre på Stadia än på Xbox One. Men det är inte alla som är ute efter den bästa grafiken utan många nöjer sig med något som fungerar hyfsat och som är enkelt att använda utan att behöva dyr hårdvara.

Kollar man på jämförelserna så var det en rätt stor skillnad. Även när de kör 4K så verkar det vara renderat i 1080p och uppskalat. Och man ser tydliga komprimeringsartefakter från Stadia.

Finns säkert en marknad för detta men inte något för den som vill ha riktigt bra grafik och flyt i spel.

Det är tråkigt att man kokar ner grafik till något så intetsägande som 4k-grafik och 1080p-grafik. Man borde ha lärt sig något från megapixel-racet i digitalkameravärlden. 1080p på Youtube ser ju t.ex skit ut, en DVD-film kan många gånger se bättre ut.

Sen ser säkert Stadia tillräckligt bra ut, och jag måste medge att det känns rätt lockande att kunna flytta hela sitt spelbibliotek mellan dator, laptop, TV osv snarare än att ha flera separata bibliotek, men bara för att det heter 4k/60fps innebär det inte att det är en konkurrent till en PC/konsol för den som vill ha det yttersta.

Kan man matcha en PS4:a i grafik så är det klart imponerande med tanke på vad man lyckats klämma ur den konsolen, men å andra sidan är det inte så imponerande i slutändan om riktmärket är en 6 år gammal konsol när PS5 är på intåg.

Medlem

Om latenensen är lång nu, hur blir det när flera miljoner ska spela samtidigt? Sen skulle jag veta hur den fungerar i multiplayer spel typ c.o.d eller Battlefield.

Medlem

Latensen gör mig lite orolig. Min gamla TV hade input lag på drygt 70 ms, vilket gjorde spel som Rocket League väldigt svårspelade jämfört mot när jag spelade framför datorn. Om nu Stadia som standard skulle lägga till 50ms på redan existerande input lag så kan det bli problematiskt...

Medlem

Fattar inte var man köper bara abonnemanget. Är inte intresserad av varken Ultra eller kontrollen.

edit: Ah, det går inte.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

Gällande latencyn så är detta format inget för competitive gaming.
Streaming kommer aldrig nå samma låga nivå som lokal överföring av data, vilket säger sig självt.
Finns dock säkert en marknad för detta för dem som inte prioriterar multiplayer utan endast kör singleplayer.

Medlem

En latens upp mot 139ms borde ju ge en "upplevd latens". Vet inte hur PS now är i jämförelse men vissa spel jag har testat har inte gått att spela alls som t.ex. Doom och testade även det gamla star wars unleased 2 som typ funkade men latensen var ett irritationsmoment.

Medlem
Skrivet av SuperTank:

Fattar inte var man köper bara abonnemanget. Är inte intresserad av varken Ultra eller kontrollen.

edit: Ah, det går inte.

Än så länge*

Medlem

Utifrån vad jag har sett på Twitter så verkar Stadia vara en katastrof. Kanske duger till turordningsbaserade spel, men att lira Destiny 2 med den typ av latens som folk delat med sig av på Twitter ser outhärdligt ut.

eld
Medlem
Skrivet av Lasrod:

Ganska väntat att grafiken är betydligt sämre på Stadia än på Xbox One. Men det är inte alla som är ute efter den bästa grafiken utan många nöjer sig med något som fungerar hyfsat och som är enkelt att använda utan att behöva dyr hårdvara.

Kollar man på jämförelserna så var det en rätt stor skillnad. Även när de kör 4K så verkar det vara renderat i 1080p och uppskalat. Och man ser tydliga komprimeringsartefakter från Stadia.

Finns säkert en marknad för detta men inte något för den som vill ha riktigt bra grafik och flyt i spel.

Det är inte väntat, google sålde stadia som en konsol kraftfullare än dagens konsoler. De gav till och med specifika siffror.

Låt mig länka till artikeln på fz när stadia announcades:

https://www.fz.se/nyhet/279354-google-ger-sig-in-i-spelbransc...

Citat:

Google utlovar 4K, 60 FPS och HDR från start

Citat:

Under presentationen fick vi också veta att Google ingått samarbete med AMD som utvecklat en ny GPU med 10,6 teraflops grafikkräm (hej SweClockers!) för att sköta beräkningarna på serversidan. Motsvarande siffror för Playstation 4 Pro och Xbox One X är 4,2 och 6,0 teraflops respektive.

Det är ju lite underligt att detta monster endast klarar av 1080p på medium settings i destiny 2.

Medlem
Skrivet av Rafner:

Utifrån vad jag har sett på Twitter så verkar Stadia vara en katastrof. Kanske duger till turordningsbaserade spel, men att lira Destiny 2 med den typ av latens som folk delat med sig av på Twitter ser outhärdligt ut.

Tror som Sweclockers sa i videon, att många kommer få väldigt varierande resultat. Finns även många som säger att det funkar riktigt bra, även om det inte är perfekt.

Finns mycket annat som påverkar förutom avstånd till server så som ISP (internetleverantör), kommunikationsoperatör, fiberomvandlare, längd på ethernetkabel, eventuella switchar och hemmarouter (även om du kör ethernet).

Medlem

Extremt väntat detta.

Likt till konsoler så måste utvecklarna förmodligen göra implementationer så det fungerar med tekniken bakom stadia.
Lägg då därtill att du i princip spelar en videoström som KOMMER vara komprimerad så kommer du alltid få sämre bildkvalité.
Än en likvärdig lokal rendering.

Komprimeringen blir svår att undkomma också. Eftersom att utan komprimeringen så skulle det för det första kosta väldigt mycket mer bandbredd att streama spelet och för det andra lägga till ännu mer input lag pga det blir jobbigare för datorerna att encoda och decodea strömmen.

Här ser man skillnaden som blir pga komprimering av videoströmmen, notera skillnaden i skarphet..

Inte ens google kan rå sig på fysiklagarna som dom just nu kämpar emot. Att skicka input och video flera mil igenom en drös av massa elektroniska enheter som i sig själva är begränsade i hur snabbt dom kan processa datat kommer aldrig (åtminstone tills nån börjar göra kvantöverföring möjlig) kunna bli bättre eller snabbare än när du gör detta lokalt. Det säger sig självt.

Än värre blir det om man betänker att internet är allt annat än stabilt. Package loss och dyl händer lite nu och då oberoende om du sitter på 100 Mbit eller 1000 Mbit. Samt att det kan bli överbelastning på noder här och där. Det är absolut inte en optimal miljö om du vill ha en perfekt stabil ström av input/output helatiden.

Och även fast vi kan dela upp processandet nu i flera kärnor så är det tyvärr inte riktigt samma som om vi hade haft en CPU på säg 15Ghz eller mer. Att dela upp ett tasks i flera processer orsakar en helt egen nivå av overhead istället.

Det är en av anledningarna till att ni som kör SLI med 2 grafikkort inte märker av en 100% boost jämfört med att bara ha 1 grafikkort

För en mer genomgående förklaring (på engelska) klicka här: Reddit länk

Stadia får sånt varierande mottagande nu just för att det är så många variablar involverade.
Varav några är:
- Hur känslig för input lag dom är
- Hur känslig för en mer "suddig" bild eller "komprimerings artifakter" dom är (pga video komprimering)
- Hur känslig för "stuttering" orsakat av package loss är dom?
- Hur stabil uppkoppling har du
- Hur nära google's edge center bor du? (det här kommer göra enorm skillnad för hur mkt input lag du känner av)
- Hur bra router har du?
- Kör du på wi-fi?
- m.m

Hade varit smartare av google om dom varit lite mer ödmjuk i vad detta kommer innebära. Men nu är det som det är.

Tror detta knappast kommer vara den revolution folk verkar tro just pga detta. Däremot så kanske det kan fungera som ett alternativ. Kansket skulle spelstreaming till och med kunna boosta vissa spel katogorier e.g RTS om dom pushar cloudet lite (1000-tals units, med simulerade partikeleffekter och projektiler, m.m per "game" skulle kunna vara möjligt här exempelvis).

Men utan ett teknikgenombrott av den sjukare sorten så är jag ytterst tveksam att det här är nån revolution. För även om tekniken ger vissa fördelar så kommer den också alltid ge massa nakdelar pga begränsningar som finns i våran elektronik (som för närvarande i sin tur är begränsade av verklighetens fysik).

Därav så förblir lokalt spelande den upplevelse som kommer vara mer premium tyvärr.

Medlem

Så man betalar för "4k" fast egentligen bara för 1080 som skulle vara gratis....... varför ska man betala då för förutom att gratis versionen inte är släppt än? Inte bra lansering direkt men men vad kunde man förvänta sig.

Medlem
Skrivet av Excerion:

Extremt väntat detta.

Likt till konsoler så måste utvecklarna förmodligen göra implementationer så det fungerar med tekniken bakom stadia.
Lägg då därtill att du i princip spelar en videoström som KOMMER vara komprimerad så kommer du alltid få sämre bildkvalité.
Än en likvärdig lokal rendering.

Komprimeringen blir svår att undkomma också. Eftersom att utan komprimeringen så skulle det för det första kosta väldigt mycket mer bandbredd att streama spelet och för det andra lägga till ännu mer input lag pga det blir jobbigare för datorerna att encoda och decodea strömmen.

Här ser man skillnaden som blir pga komprimering av videoströmmen, notera skillnaden i skarphet..
https://i.imgur.com/cU5h3RL.png

Inte ens google kan rå sig på fysiklagarna som dom just nu kämpar emot. Att skicka input och video flera mil igenom en drös av massa elektroniska enheter som i sig själva är begränsade i hur snabbt dom kan processa datat kommer aldrig (åtminstone tills nån börjar göra kvantöverföring möjlig) kunna bli bättre eller snabbare än när du gör detta lokalt. Det säger sig självt.

Än värre blir det om man betänker att internet är allt annat än stabilt. Package loss och dyl händer lite nu och då oberoende om du sitter på 100 Mbit eller 1000 Mbit. Samt att det kan bli överbelastning på noder här och där. Det är absolut inte en optimal miljö om du vill ha en perfekt stabil ström av input/output helatiden.

Och även fast vi kan dela upp processandet nu i flera kärnor så är det tyvärr inte riktigt samma som om vi hade haft en CPU på säg 15Ghz eller mer. Att dela upp ett tasks i flera processer orsakar en helt egen nivå av overhead istället.

Det är en av anledningarna till att ni som kör SLI inte märker av en 100% boost mot för att ha 1 GPU.

Stadia får sånt varierande mottagande nu just för att det är så många variablar involverade.
Varav några är:
- Hur känslig för input lag dom är
- Hur känslig för en mer "suddig" bild pga komprimering dom är
- Hur känslig för "stuttering" orsakat av package loss är dom?
- Hur stabil uppkoppling har du
- Hur nära google's edge center bor du? (det här kommer göra enorm skillnad för hur mkt input lag du känner av)
- Hur bra router har du?
- Kör du på wi-fi?
- m.m

Hade varit smartare av google om dom varit lite mer ödmjuk i vad detta kommer innebära. Men nu är det som det är.

Ja, att bildkvalitén inte är perfekt var väntat men det är något man kommer kunna förbättra med tiden. Men hur häftigt är det inte att kunna ta med spelandet var man än befinner sig? Kommer såklart fortsätta spela på min stationära dator i huvudsak, men när man åker till sommarstugan eller till släktingarna i Norge så är det perfekt

Skulle säga att Stadia snarare är ett hot mot bärbara konsoler som Nintendo Switch och bärbara speldatorer snarare än lokalt spelande överlag. Förstår inte varför Stadia har blivit så känsligt.

eld
Medlem
Skrivet av Excerion:

Här ser man skillnaden som blir pga komprimering av videoströmmen, notera skillnaden i skarphet..

För att spelet inte är 4k på stadia.

Bilden du pratar om har inte med streaming-problem att göra.

Medlem
Skrivet av eld:

För att spelet inte är 4k på stadia.

Bilden du pratar om har inte med streaming-problem att göra.

Kan hända upplösningen diffar i det där screenshottet (men jag har läst att problemen med upplösning var destiny 2 och nåt annat spel inte RDR2 däremot verkar RDR2 inte leverera 60 fps). Men suddet är inte enbart pga upplösningsskillnaden isof det garanterar jag. Det är video komprimering också inblandat där.

För som sagt du kan inte få 4k 30/60fps till 35Mbit utan en rätt rejäl data loss. En blu-ray som levererar en film på 24fps i 1080p är runt 54Mbit har jag för mig (och då är även blu-ray filmer komprimerade). Tänk dig då 4k@60 fps okomprimerat.. då börjar vi snacka krav på hastigheter över 200 Mbit vilket knappast är realistiskt. För att inte tala om den extra mängd input lag som det skulle generera pga encoding/decoding av den sortens stream blir så pass mycket mer krävande.

Medlem
Skrivet av Excerion:

Kan hända upplösningen diffar i det där screenshottet (men jag har läst att problemen med upplösning var destiny 2 och nåt annat spel inte RDR2 däremot verkar RDR2 inte leverera 60 fps). Men suddet är inte enbart pga upplösningsskillnaden isof det garanterar jag. Det är video komprimering också inblandat där.

För som sagt du kan inte få 4k 30/60fps till 35Mbit utan en rätt rejäl data loss. En blu-ray som levererar en film på 24fps i 1080p är runt 54Mbit har jag för mig (och då är även blu-ray filmer komprimerade). Tänk dig då 4k@60 fps okomprimerat.. då börjar vi snacka krav på hastigheter över 200 Mbit vilket knappast är realistiskt. För att inte tala om den extra mängd input lag som det skulle generera pga encoding/decoding av den sortens stream blir så pass mycket mer krävande.

RDR2 på stadia renderas bara i 1440p och har en framerate på 30 fps enligt digital foundry. Så det håller inte heller vad dom lovat.


signatur

Grim Fandango, bättre uppfinning än hjulet!

Medlem

Tack, men nej tack.
Känns som en repris av Onlive.

Medlem

Kanske jag som inte letat tillräcklig noga. Men vad kostar spelen till Stadia?
Detta är något som fått mig att misstänka flopp länge. Verkar vara ytterst svårt att hitta vad spelen kostar att "köpa", iaf innan release.
Vågar/vågade Google inte utförligt förklara vad olika spel kostar?
"Samma pris som fullpris spel". Webhallen/Mediamarkt pris 549-599:-/spel eller psn/live (Gamestop också förvisso) pris 649-749:-?

Vad kostar rdr2 t.ex.?


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem
Skrivet av s3ng:

Tack, men nej tack.
Känns som en repris av Onlive.

Letade precis efter ett liknande inlägg, provade Onlive när det var på gång så känns bara som ett upprepat misstag.

Medlem
Skrivet av Tassel:

Kanske jag som inte letat tillräcklig noga. Men vad kostar spelen till Stadia?
Detta är något som fått mig att misstänka flopp länge. Verkar vara ytterst svårt att hitta vad spelen kostar att "köpa", iaf innan release.
Vågar/vågade Google inte utförligt förklara vad olika spel kostar?
"Samma pris som fullpris spel". Webhallen/Mediamarkt pris 549-599:-/spel eller psn/live (Gamestop också förvisso) pris 649-749:-?

Vad kostar rdr2 t.ex.?

Ja, märkligt att de gömmer det för det är "normala" butikspriser hittade jag på Reddit tillslut.

Medlem
Skrivet av Kago1316:

Ja, märkligt att de gömmer det för det är "normala" butikspriser hittade jag på Reddit tillslut.

Som jag trodde. Vissa spel har fantasipriser, och dom är inte ens nya.
Samt att man inte ens får chansen att ladda ner dom.
Vänta bara tills Google tycker att den eller den titeln inte längre ska streamas.
Tack för cashen och sod off!


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

130ms för att spela måste ju kännas som när man satt med ett modem förr i tiden och spelade Quake
Tillbaka dit vill man verkligen inte


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Tassel:

Som jag trodde. Vissa spel har fantasipriser, och dom är inte ens nya.
Samt att man inte ens får chansen att ladda ner dom.
Vänta bara tills Google tycker att den eller den titeln inte längre ska streamas.
Tack för cashen och sod off!

Ja, frågan om rättigheter och licenser kan innebära ett problem när de har den här modellen med att köpa spel, istället för prenumerationsmodell som ger tillgång till ett bibliotek som Netflix eller GamePass

Medlem

Kommer Xbox med en liknande ”grej” men man använder sin egen xbox som server?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Känns ju lagom oseriöst när folk hyllar en produkt utan att gå in på djupet. Vill se teknisk info.

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Kommer Xbox med en liknande ”grej” men man använder sin egen xbox som server?

Ja och nej. Deras Xcloud innebär som jag förstått det två delar:

1. Att strömma spel (t. ex. Game Pass) från en av Microsofts servrar till din telefon, PC eller surfplatta.
2. Att strömma det du har på din Xbox till din telefon, PC eller surfplatta. Idag går det att strömma Xbox till PC, men bara i ditt lokala nätverk hemma.

Medlem
Skrivet av Kago1316:

Ja och nej. Deras Xcloud innebär som jag förstått det två delar:

1. Att strömma spel (t. ex. Game Pass) från en av Microsofts servrar till din telefon, PC eller surfplatta.
2. Att strömma det du har på din Xbox till din telefon, PC eller surfplatta. Idag går det att strömma Xbox till PC, men bara i ditt lokala nätverk hemma.

Ok. Så då kan jag inte lämna xboxen hemma på sommaren och spela på tvn på landet?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

12
Skriv svar