Hands-on – Google Stadia är svart magi

Robot
Hands-on – Google Stadia är svart magi

I Shadow of the Tomb Raiders djungler stöter vi på äkta voodoo.

#google-stadia, #spelstreaming


Medlem

Det är dyrt hursomhelst. 1400 SEK plus månadskostnad, plus spelkostnader.

Nyfiken dock vad en riktig upplevelse kan åstadkomma med en större distans än Googles huvudkontor.
Och även vad en 1080p spelupplevelse drar i timmen, hur många bytes försvinner i ett pausat lägge. Kanske inget som påverkar den svenska marknaden men garanterat många andra (speciellt med en mobil anslutning)

Medlem

Kommer floppa hårt

Lite roligt att existerande användare av Chromecast Ultra kommer inte kunna använda Stadia vid release, bara de Ultras som man får via Pre-order har firmware uppdateringen som krävs.
Men i gamla google fashion, "Senare" kommer det släppas till existerande.

Vill du spela on the go på din telefon?
Hoppas du har en Pixel telefon, för bara Pixel 3 och Pixel 3a har support för det vid launch.
Och sen kommer det till flera telefoner under nästa år har dom sagt

*Kan garantera att onLive grundarna skrattar*


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Avstängd

Ja, asså, fungerar det så fungerar det ju. Samtidigt är jag skeptisk angående fördröjningen, och framförallt bildkvalitén pga. komprimering, i en vanlig spelmiljö trots att många säkerligen sitter på 100Mbit ner (inklusive jag).

Födseln av streamade spel som Google Stadia (och xCloud senare) lider fortfarande av uppenbara trade-offs: potentiellt lag och potentiellt sämre bildkvalité. Dagen då bildkvalitén knappt går att skilja på, då blir det spännande på riktigt, imho.

Medlem

Kul med positiva intryck, detta blir säkert kanon i framtiden. Just nu är det inte alla intressant dock, detta då jag är skeptisk till prestandan under verkliga förhållanden samt prisbilden som är helt åt skogen enligt mig.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Geeks Gaming

Ha! Tji fick jag (lite)!
Nu återstår bara att se hur det funkar när alla ska använda det samtidigt och man inte sitter ovanpå servrarna

Förbehåller mig fortfarande rätten att vara skeptisk men det hade varit kul om det fungerar

Medlem

Frågan är ju hur prestandan är ute i stugorna, Blir det verkligen samma som att sitta i Googles kontor med direktlina till servern ?

Medlem

"Google själva rekommenderar som minst 10 mbit, vilket säkrar dig en upplösning på 720 mbit."

Nu snackar vi svart magi!

Medlem

Dem som inte har pre-ordrar kan det också subscribes å spela imorgon eller ?


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Medlem

"Efter Tomb Raider väntar Destiny 2, ett betydligt rappare spel som dessutom körs i förstaperson. Jag fick spela igenom prologen, något jag nyss gjort på pc-versionen, och fastän grafiken inte når samma flärd som en välbestyckad pc är upplevelsen på samma nivå som konsolversionerna. "

Kan ni klargöra det där lite? Hela grejen var väl 4K/60 fps? Men det är alltså "settings" dom dratt ner på? Inget allt-maxat-på-ultra?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av whoo:

"Efter Tomb Raider väntar Destiny 2, ett betydligt rappare spel som dessutom körs i förstaperson. Jag fick spela igenom prologen, något jag nyss gjort på pc-versionen, och fastän grafiken inte når samma flärd som en välbestyckad pc är upplevelsen på samma nivå som konsolversionerna. "

Kan ni klargöra det där lite? Hela grejen var väl 4K/60 fps? Men det är alltså "settings" dom dratt ner på? Inget allt-maxat-på-ultra?

Om du har lina och en 4K-tv kommer du ju kunna få max upplösning och fps men det skalar ju också nedåt. Precis som all annan streaming kommer tjänsten skalas ner automatiskt om det stöter på en flaskhals.

Skrivet av Schluug:

"Google själva rekommenderar som minst 10 mbit, vilket säkrar dig en upplösning på 720 mbit."

Nu snackar vi svart magi!

Haha, fixat.


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Blessus:

Dem som inte har pre-ordrar kan det också subscribes å spela imorgon eller ?

Nej, det är nästan så de kör en begränsad lansering med bara ett fåtal plattformar och förbokningar.


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Droopydawg:

Frågan är ju hur prestandan är ute i stugorna, Blir det verkligen samma som att sitta i Googles kontor med direktlina till servern ?

Det blir ju verkligen upp till bevis när den skarpa lanseringen sker. Vi ska försöka släppa en recension så snart som möjligt.


signatur
Medlem

Fasen svårt att vara konsument idag.
Har haltat med inköp av PS4 Pro...och nu det här....och hur hänger det här med Next gen....Kommer Stadia steppa upp succesivt?

Sitter på 1000Mbit, det här är lockande, helt klart.

Vill gärna se lite jämförelse i snar framtid mot PS och Xbox

Medlem

signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Medlem

Nja är högst tveksamt. Dyrt och input lag.

Medlem

Här är en lista med reviews och liknande: https://www.reddit.com/r/Stadia/comments/dy3xef/stadia_review...

För att summera alla jag läst:

Funkar bättre än man tror, input lag är väldigt bra, de som nämnde något negativt vilket inte alla gjorde är att bilden blir lite sämre om uppkopplingen svajar men går snabbt tillbaka till bra igen.

Jag är en believer efter min upplevelse med Playstation Now som funkade perfekt i God of war 4 för mig. Detta ska vara ännu bättre. Nice.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av sarlucic:

Här är en lista med reviews och liknande: https://www.reddit.com/r/Stadia/comments/dy3xef/stadia_review...

För att summera alla jag läst:

Funkar bättre än man tror, input lag är väldigt bra, de som nämnde något negativt vilket inte alla gjorde är att bilden blir lite sämre om uppkopplingen svajar men går snabbt tillbaka till bra igen.

Jag är en believer efter min upplevelse med Playstation Now som funkade perfekt i God of war 4 för mig. Detta ska vara ännu bättre. Nice.

Tror att direktkopplingen mellan gamepad och datacenter gör mycket.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Om du har lina och en 4K-tv kommer du ju kunna få max upplösning och fps men det skalar ju också nedåt. Precis som all annan streaming kommer tjänsten skalas ner automatiskt om det stöter på en flaskhals.

Haha, fixat.

Men visst är det ändå så du inte kan ställa in inställningar för grafiken eller så? Eller är det bara köra på? Tänker på NVIDIAS variant som funkar bra men inputlag är ett faktum. Du kan ställa in inställningar men servrarna ligger nog ett eller mer steg nedåt jämfört med googles variant.

Vore roligt att få svar på det där

Medlem
detta är framtiden

oavsett vad man vill så är detta framtiden. gaming pc är snart lika överflödigt som CD skivor

Medlem
Skrivet av Quiz:

oavsett vad man vill så är detta framtiden. gaming pc är snart lika överflödigt som CD skivor

"Snart" tror jag knappast. Och skivor säljs fortfarande en del, iaf när det gäller musik


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem
Skrivet av Mabec:

Det är dyrt hursomhelst. 1400 SEK plus månadskostnad, plus spelkostnader.

Nyfiken dock vad en riktig upplevelse kan åstadkomma med en större distans än Googles huvudkontor.
Och även vad en 1080p spelupplevelse drar i timmen, hur många bytes försvinner i ett pausat lägge. Kanske inget som påverkar den svenska marknaden men garanterat många andra (speciellt med en mobil anslutning)

Nyheter är alltid dyrt, övertygad om att priserna kommer sjunka så fort det kommer mer konkurrens.

Hur som helst är man ju glad att man skaffade fiber för några år sedan, jag kan inte vänta på slippa behöva köpa hårdvara! Med det sagt så väntar jag nog ändå innan jag går all in på att streama spel, det kommer garanterat finnas barnsjukdomar.

Medlem

Oh yum, det här kommer bli guuuuud.
*Men derp han använder inte Stadia dosan, ofc så kommer han ha input lag!*

here is my Google Stadia review in one GIF
https://twitter.com/GenePark/status/1196488999524802562

**Edit**
Med dosan och Google Pixel
https://twitter.com/GenePark/status/1196489420351901696

That is some nice input lag yo


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Betala dyrt för att få en kass spelupplevelse samt agera beta-testare åt Google samtidigt som man vet att dom kommer begrava tjänsten om 2 år. Skulle inte ens ta i Slaggia för allt smör i Småland.

eld
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Tror att direktkopplingen mellan gamepad och datacenter gör mycket.

Det gör antagligen inte så mycket alls för latency, men fördelen är att man kan hoppa mellan devices utan att behöva koppla om kontrollen, vilket är smidigt.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av eld:

Det gör antagligen inte så mycket alls för latency, men fördelen är att man kan hoppa mellan devices utan att behöva koppla om kontrollen, vilket är smidigt.

När de slänger in stöd för andra kontroller ska det bli intressant att testa.


signatur
eld
Medlem

Ouch

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

När de slänger in stöd för andra kontroller ska det bli intressant att testa.

Wait, det har inte stöd för andra kontrollers vid launch?
Skrattretande


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Vi har varit här förut med Onlive... och inga av de grundläggande problemen har lösts. Det är fortfarande en videoström vi snackar om, med allt vad det innebär. Sämre färger, sämre bilduppdatering, artefakter när video komprimeringen fallerar, suddig bild i bästa fall, etc. etc. Och så klart en fruktansvärt obehaglig spelkänsla när kontrollerna laggar till.

Tror aldrig streaming kommer bli mer än komplement till lokalt spelade. Sen att göra som Google gör - lansera det som en helt ny, avgränsad, plattform... kan omöjligtvis fungera i min mening. Vem tusan vill börja om från scratch på en Google tjänst? Bättre att spola pengarna direkt.

Medlem

Nej tack,vi är inte där än. Detta kommer dö ut lika fort som det kom.

123
Skriv svar