Half-Life 2 fyller 15 men det är svårt att glädjas

Skägg.
10 Chambers
Half-Life 2 fyller 15 men det är svårt att glädjas

Jag känner nästan ingenting för Half-Life 2 längre. Det har gått 15 sedan det släpptes och det var fantastiskt. Den mest självklara femma och någonsin delat ut. Men idag, utan ett ordentligt avslut, är jag inte ens bitter längre. Kanske förändras det om Valve någonsin får arslet ur.


signatur
Medlem

Jag känner samma sak och på samma sätt som när man själv blev vuxen och insåg att alla vuxna inte har svaret på allt och hittar på saker eftersom, så har jag sakta men säkert insett att det aldrig kommer att bli ett slut på sagan. Skulle det komma en uppföljare så kommer den aldrig någonsin att infinna sig som en värdig uppföljare.

Valve har också växt upp i spelvärlden och verkar endast bry sig om pengar. De vet att en uppföljare skulle innebära döden för dem eftersom de inte kan följa upp på ett vettigt sätt.

Vila i frid Half-Life.

Medlem

Har känslan av att denna kommentar inte kommer att uppskattas av alla, men som ett fan(skap) av HL-serien ville jag bara få det ur systemet.

Jag var mer entusiastisk gällande HL2 när det var nytt. I efterhand uppskattar jag första Half-Life bättre som ett actionspel med problemlösande än uppföljaren, speciellt för sin tid.

Finns flera storydetaljer från ettan som rent av ignoreras i HL2 och alla utdragna konversationer där man står som en stum idiot och glor på när alla andra snackar blir irriterande efter upprepade genomspelningar, speciellt när man inte har någon anledning att bry sig om 90% av karaktärerna. Tyckte man att prologen i HL1 var för lång så går HL2 ett steg längre och pepprar på med utdraget småprat genom hela spelets gång.

Det var heller inte det första spelet som använde fysiksimulering på ett roligt sätt. Psi-Ops och Second Sight gjorde ett bättre jobb med den biten under samma år utan att skryta om saken. Allt HL2 gör med sin fysik är på ungefär samma nivå som Trespasser från 1998; man kan kasta saker på fiender, ta ett objekt och trycka det mot ett annat objekt för att aktivera en dörr (batteri i HL2, nyckelkort i Trespasser), eller utlösa en "fälla" (bråte som ligger på ett minst sagt lämpligt ställe) som har lagts på plats i förväg för spelarens skull.

Jag skulle kunna nämna andra brister (AI som står och låter sig bli skjutna, lång sträckor där man bara sitter och kör båt/bil, utdraget kapitel med antlions i repetitiva fängelsekomplex, ointressanta vapen jämfört med HL1) men jag har nog hamrat in min poäng redan. Det fanns potential att göra mer men Valve orkade inte och därför känns HL2 inte lika speciellt längre när man vet att andra utvecklare vågade gå så mycket längre utan att ha ett enormt hypetåg på sin sida.


signatur

Gamla kära datorer som skräpar runt i huset: Gateway 2000 P5-90, Dell Optiplex GXPro, Compaq Deskpro 386, Compaq Deskpro EP 6400, Dell Dimension XPS B1000r, Fujitsu Siemens Scaleo 600 (Athlon XP 3000+) etc.

Medlem

Jag måste ta tag i saken och spela igenom serien igen för första gången på säkert 10 år, men ja, det ger en bitter eftersmak när man inte kan avsluta storyn...

Medlem

Spelade igenom Black Mesa och sedan HL2 plus episoderna. HL2 har åldrats väldigt dåligt och inte bara grafiken utan hela spelmekaniken med bilen och allt var ju rätt segt egenlitgen Black mesa däremot, håller än!

Medlem

Så synd att de inte ger serien ett värdigt avslut. Man var ju så taggad efter ep 2 som slutade med värdens cliffhanger.

15 år sedan tvåan idag alltsa. Minns hur man satt och väntade efter att ha kräkts på den obligatoriska Steam som man var tvungen att skaffa. Nedladdningen gick dock ganska smärtfritt, hade 10/10 i väggen i studentlägenheten. Ruggigt snabbt tyckte jag då.

Spelade igenom spelet rätt fort. Minns att jag var lite "meh" över fysikpusslen redan då, som var lite gimmick-varning på. De segare bitarna med bil/båt var inget vidare heller. Men i övrigt ett grymt spel. Man hade ju längtat i 6 år sedan ettan, något som kändes som en orimligt lång tid. 6 år idag är ju typ normal utvecklingstid på många spel.

Medlem

Jag har gått vidare

"HL3 confirmed" får bli en överraskning


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv

Ettan är helt klart roligare. Speciellt när man strider mot soldaterna.

Hela grejen med att aldrig lämna huvudkaraktärens ögon fungerade bättre i ettan då man endast befann sig i det gigantiska komplexet Black Mesa och hela grejen var att komma därifrån levande.

I tvåan är allt mer utdraget och man är på olika ställen av någon anledning man inte riktigt vet om, det händer ofta att man tänker "vad är det jag gör egentligen?" när man åker runt på vattenmoppe eller med bilen. Fick plåga mig igenom spelet, även för femton år sedan.

Medlem

Mest självklara femman? Högst tveksamt, även för dig Calle, du borde ha spelat något där femman satt bättre?

Det där med att man skulle resa till europa med wonkiga kullerstensgator och allt blev en konstig post-app grej med en liten motståndsrörelse ala terminator som rör sig i bakgrunden, tack men nej tack.

HL1 är ett, enligt mig, mycket bättre spel, kändes lite som att världen man spelade i fanns, de där labben, den lite konstiga x-filesaktiga konspirationssaken, soldater som tagna från The Rock etc etc. Det var också grafikst ganska upplyftande med lite trevligare färger och sådant, om man direkt jämförde med Unreal och Quake 2 t ex.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Spelade precis igenom alla Half Life från första till Episode 2, och jag tycker det håller ganska okej gameplaymässigt. Black Mesa är fortfarande det bästa, men HL2s gameplay funkade för mig iaf. Gillade att HL2s värld kändes så stor och annorlunda. Kanske är det nostalgi då jag tyckte det var det bästa spelet ever när det släpptes.

Dock, att det tar slut utan ett redigt slut gör indeed att det kändes surt när Episode 2s eftertexter rullade. Vet inte ens om vi borde få ett HL3. Kanske är det dags att släppa serien, det skulle aldrig leva upp till förhoppningarna.


signatur

Videomupp

Tyckte om spelet och var imponerad av grafiken till en början då man precis startat spelet och kört ett tag. Efter att jag spelat igenom det var man dock lite kluven och var nästan lite besviken. Tyckte HL1 var betydligt bättre. Sen hjälpte det ju inte att man var tvungen att använda bloatware som Steam som man inte var så positiv till då.

Medlem

Half Life är en död serie vid det här laget, om Valve gör ett nytt fps så hoppas jag på något nytt.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Håller inte med gnället här. Ettan var magiskt, men tvåan var en jävligt värdig uppföljare.

Fysikmotorn kändes revolutionerande. Ragdolls-fysiken gjorde att motståndarna kändes levande. Miljön var kanske inte lika mystiskt härliga som ettan, men delar som Ravenholm etc väger upp ganska mycket.

Hade de fortsatt på exakt samma spår som ettan med labb och underjordiska tunnlar hade vissa varit missnöjda med det också.

Medlem

Det är inte svårt att glädjas tvärtom, nu är det dags att fira. Hl1 och 2 är fantastiska spel utan dom så hade vi inte haft dom spel som vi har nu. Hl2 bjuder på så mycket lore och världen är fantastisk! Det som äe synd dock är episoderna som är riktigt bra men föll på att man var för giriga och ville göra uppföljare istället för en till episode. Jag ville gå ombord på borealis och se vad för hemligheter den höll på. Men HL 2 är och kommer föralltid vara min kompis.

Medlem

Det är lustigt, jag tänkte skriva i denna tråden att "felet med HL2 är att vi aldrig kan gå tillbaka nu, man är fast i den här världen med dessa karaktärerna" och nu när dom avtäckte det nya VRspelet så känns det där mer än lite rätt. Sjukt trist med Alyx, han Vancegubben, ravenholm etc.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

1
Skriv svar