Äta och spela

FM-guru
F.d. Sisyr

Det blir en paus och matlagning. Har jag bråttom tillbaka till spelandet så brukar jag göra carbonara eller liknande. Busenkelt och tar inte mer än 10 minuter att göra.

Se till att ha någon snabbkokad pasta (typ capellini) hemma. I övrigt behövs bacon, två ägg, långlagrad ost (helst parmesan eller pecorino) och peppar. That's it.

Skiva baconet i tärningsstorlek. Olja i pannan, i med bacon och låt fräsa. Medan det fräser kokar du upp saltat vatten i en kastrull och tillsätter pastan. Rör om om då och då.

Knäck äggen i en skål, dock bara gulan av det ena ägget (blir krämigare). Riv ned parmesan och ha i någon nypa svartpeppar, vispa.

När pastan börjar bli klar så slår man av värmen på baconet och flyttar pannan till en kall platta. Vänd sedan ned pastan i stekpannan och blanda ordentligt med fettet. Därefter häller du äggmixen över pastan och blandar ordentligt. Sedan är det bara att hälla upp på tallrik. Riva lite mer ost över om man känner för det.

Klassisk carbonara - simpelt och gött. Sedan kan man ju variera ingredienser etc bäst man vill, det här är bara basreceptet på carbonara. Eller ja, vill man vara riktigt italiensk kan man ersätta bacon med pancetta eller guanciale också, men det är kanske inte stapelvaror i hemmaköket...

Medlem

Bröd och vatten.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Tar lite hungern som den kommer är ingen person som planerar saker.
Så man får kort och gott gå och hämta käk på något lokalt hak.
Finns tyvärr inte hemleverans annars hade jag använd det för mycket.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Äter inte när jag spelar, är upptagen med att spela, så när det är dags att äta tar jag en paus.

Brukar ofta laga olika grytor som man sedan snabbt kan värma upp. Så när det väl är dags att äta middag så är det inte något som tar speciellt lång tid, det är att koka riset som tar längst tid.

Undviker även att beställa hem mat, aldrig beställt hem en pizza i mitt liv.

ALDRIG KÖPT EN PIZZA? wtf sjukaste jag har hört nästan

Medlem
Skrivet av eessah:

ALDRIG KÖPT EN PIZZA? wtf sjukaste jag har hört nästan

Misstänker att han menade att beställa pizza via onlinetjänster.
Har svårt att tänka mig att han aldrig någonsin köpt pizza om han inte är någon sorts hardcore fitnessfreak dvs... 😉

Medlem

Falukorv äten som en banan fungerar alltid. Skinnet på korven är dock lite krångligare än skalet på en banan, men det krävs väldigt lite engagemang och man blir mätt.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

ELF
Medlem

Mat gör jag oftast när hungern börjar göra sig påmind, ibland lite halvt planerat i förväg. Så det blir ju en paus eller lite konditions spring fram och tillbaka mellan datorn och spisen. Händer ju även att det blir hämtmat.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Som 20-åring var det inte ovanligt att jag kunde glömma bort lunch när jag satt med wow.

Nu tio år senare har jag lite för mycket självdisciplin att fuska med maten. Vill/ (kan) jag spela en hel dag och inte planerat med matlådor brukar det bli snabbmarinerad kyckling i ugnen med ris. Är gift med en Korean så självklart finns det en riskokare som kostar lika mycket som en RTX 2070 i vårat kök.

Medlem
Skrivet av eessah:

ALDRIG KÖPT EN PIZZA? wtf sjukaste jag har hört nästan

Aldrig beställt hem står det ju. Jag har aldrig gjort det heller, mfl.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Brukar lana med mina småsyskon. Brukar göra lite smulpaj typ blåbär och hallon. Sjukt lätt att göra uppskattat.

Medlem

Min livsituiation tillåter inga heldagar och väldigt sällan helkvällar så äter stort sett aldrig när man spelar.
Gjorde inte förr heller då man var ensamboende.
Slutade ofta med att man vrålhungrig på kvällen för att man spelat hela dagen rota fram nått snabbt i kylen/frysen som åkte i micron


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Hemma används köksbordet mest för att lasta av saker innan de ska in i skafferi/kylskåp eller dylikt, äter annars alltid vid skrivbordet =D

Medlem

Jag bor två våningar ovanför den lokala pizzerian, så om jag är riktigt involverad i något storydrivet spel beställer jag därifrån.

Annars har jag inga problem med att pausa spelandet för att laga mat. Med återkommande både rygg- och magbesvär finns liksom inget annat val. Därtill tycker jag att det är fantastiskt kul att laga mat. Som Overcooked men IRL.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av HallonTreo:

Ser framför mig hur @Freakon sitter med drop och inbyggd toalett i gamingstolen. Får lite south park-vibbar och det episka WoW-avsnittet. Ser det ut så när du spelar @Freakon ?

Haha, inte riktigt. Men grisigt kan det bli

Igår blev det pepparbiff med potatis, broccoli och gräddsås med Dijon. Som avslutades med några nävar fruktkola och pucko. God of war förtjänar det. ❤️


signatur

Ännu en dag i paradiset.

12
Skriv svar