Epic Games köper Quixel – skaparna bakom techdemot Rebirth

Medlem
Skrivet av eld:

Nu är jag lite partisk, men Blender är sjukt framtidssäkert jämfört med alla de andra alternativen.

Du är inte bara "lite partisk". Blender är ett fint program, helt klart, men att det på något sätt skulle vara mer "framtidssäkert" är bara löjligt och helt felaktigt.

Medlem
Skrivet av adde111:

Skulle precis köpa NDO painter av Quixel några dagar innan och så hände detta nu är NDO cancelled Men Quixel säger att de ska göra ett standalone program med NDO + painter etc så får iaf ett annat alternativ utanför 3dcoat & substance painter

BLi inte ledsen för det, de håller på och tar fram som sagt en brush möjlighet i Mixer. Just nu är det dock över för NDO, och om du inte köper en gammal Photoshop så blir det svårt att använda den suiten.

Alchemist som Substance är ett grymt verktyg och SP som jag verkligen gillar.
Ah, du använder 3Dcoat, coolt. Gillar du det? Det finns även ett gratis beta verktyg som jobbar ganska så nära som SP, men i väldigt tidigt stadium.


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem
Skrivet av IMSG:

Du är inte bara "lite partisk". Blender är ett fint program, helt klart, men att det på något sätt skulle vara mer "framtidssäkert" är bara löjligt och helt felaktigt.

jag tror han menar att det är gratis, och att många stora företag som Epic etc...har investerat med donationer till de. Utveckligen går fort fram för Blender just nu, men det kan inte mäta sig med Houdini till exempel, och det kommer ta några år innan det blir så, om ens nånsin. JAg änvänder Blender, för concept art och hard surface modellering, men funderar på att switcha snart till Houdini.


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem
Skrivet av Zominator:

Självklart! Jag tycker det är kul att Epic har köpt Quixel, ger en mer möjligheter att experimentera och lära sig. Det jag mer syftade på var personer som använder/köper assets från Unity/Unreal asset store för att sedan slänga ihop lite assets som möjligtvis inte passar ihop och sedan sälja på Steam för att skrapa ihop en peng på något som inte fungerar eller har en solid design bakom sig. Sen är det ju inget som är "olagligt" att göra heller, så länge utgivaren tillåter att hens assets får användas i kommersiella syften.

Vet du hur det fungerar för Quixel till andra spelmotorer nu? Får det enbart användas till Unreal, eller är det tillåtet att använda deras bibliotek i Unity eller andra spelmotorer?

Quixel har precis slagit ner sina prenumerationspriser till hälften nästan, och Unity har inte samma tillgång till de assets som finns där. Ifall du vill använda de så kostar det att prenumerera, vilket i sig inte är så dyrt. De har höjt poängen man får per månad osv.

Unreal är den enda motorn det är helt gratis för...............vet ej vilken slags licens det gäller, för till exempel om du importerar de till Unreal och sen exporterar till ditt privata bibliotek. Men, det är en annan grej.

Vi är lyckliga som har Unreal som sin motor, men om du ej vill använda det, finns det andra alternativ.


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem
Skrivet av Superfly74:

BLi inte ledsen för det, de håller på och tar fram som sagt en brush möjlighet i Mixer. Just nu är det dock över för NDO, och om du inte köper en gammal Photoshop så blir det svårt att använda den suiten.

Alchemist som Substance är ett grymt verktyg och SP som jag verkligen gillar.
Ah, du använder 3Dcoat, coolt. Gillar du det? Det finns även ett gratis beta verktyg som jobbar ganska så nära som SP, men i väldigt tidigt stadium.

Jao använder mest 3dcoat, och gillar det väldigt mycket! Själv håller jag på med cosmetics (skins till vapen och liknande) Några kompisar rekommenderade NDO och tyckte det såg riktigt användbart ut eftersom att hålla på med djup i 3dcoat inte direkt är det bästa.

Men de skickade ut detta mailet till ägare av NDO, suite etc https://i.imgur.com/Qb2Ch20.png så jag hoppas det kommer nästa år.

Medlem

@adde111: mmm, vänta några veckor så kommer en ännu bättre variant av Quixel NDO, som kommer att slå Suiten med hästlängder. Javisst, 3Dcoat är ett coolt program. kul att du gillar det. Kör Zbrush själv, men har testat 3dcoat för skulptering, och det är upp till var och en, antar jag hur man är funtad.

De kommer släppa Mixer med de nya egenskaperna innan året är slut är det sagt.


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem
Skrivet av Superfly74:

jag tror han menar att det är gratis, och att många stora företag som Epic etc...har investerat med donationer till de. Utveckligen går fort fram för Blender just nu, men det kan inte mäta sig med Houdini till exempel, och det kommer ta några år innan det blir så, om ens nånsin. JAg änvänder Blender, för concept art och hard surface modellering, men funderar på att switcha snart till Houdini.

Att Blender kommer vara relevant även i framtiden råder det inga tvivel om men att det skulle vara mer framtidssäkrat än program som Houdini eller Maya (som han beskrev det) är föga troligt.

Har under det senaste året övergått till Houdini för nästan allt jag gör. Iom H18 som kommer inom kort så blir även modellering och hard surface en maktfaktor även där. Tycker absolut att du ska göra bytet, du kommer inte ångra dig. 😊

Skrivet av ELF:

Finns en chans, men måste inte bli så. Finns massvis av spel, filmer och serier som använder sig av samma gamla ljudbibliotek. Men inget som stör även om man upptäcker att flera ljud är densamma.

Har du aldrig stört dig på när man använder "the willhelm scream" Jag hatar varje gång det händer pga att den står ut och har använts i enorma mängder filmer/ spel/ serier.

ELF
Medlem
Skrivet av eddie the eagle:

Har du aldrig stört dig på när man använder "the willhelm scream" Jag hatar varje gång det händer pga att den står ut och har använts i enorma mängder filmer/ spel/ serier.

Jo, men det är den enda effekten jag stör mig på.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av sarlucic:

Först och främst, inte mer än det redan gör, Quixel har funnits länge nu ändå ser tex Battlefront, Battlefield och Djungelboken olika ut.

Battlefront och Battlefield använder inte Megascans i nån större utsträckning så det är inte så konstigt att det är så. (Battlefront släpptes året innan Megascans)

Större studios scannar sina egna assets för att ha full kontroll över sina alster samtidigt som man unviker att spelen blir alltför lika andra spel.

eld
Medlem
Skrivet av Kvasibarn:

Battlefront och Battlefield använder inte Megascans i nån större utsträckning så det är inte så konstigt att det är så. (Battlefront släpptes året innan Megascans)

Större studios scannar sina egna assets för att ha full kontroll över sina alster samtidigt som man unviker att spelen blir alltför lika andra spel.

Det roliga är när alla studios åker till island och råkar scanna in exakt samma sten i slutändan ändå.

Medlem

Spel tappar lite när inte någon stackars grafiker åtminstone fick bygga och texturera själv.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

eld
Medlem
Skrivet av IMSG:

Du är inte bara "lite partisk". Blender är ett fint program, helt klart, men att det på något sätt skulle vara mer "framtidssäkert" är bara löjligt och helt felaktigt.

Det är via sin licens omöjligt för någon att sälja rättigheterna till någon annan, och den är även så smittsam så att om någon vill ändra på blender och sälja det (vilket de får) så måste de dela med sig av de som de gjort till alla andra.

Nästan alla stora program byter händer, blir uppköpta, får mindre features eller blir nerlåsta till nån ny slags betalnigsmetod medans Blender bara fortsatt att växa, och då bortser jag från att storföretag nu har slängt massa pengar på det.

Det roliga är just att vi pratar om detta i en tråd om ett företag som just blev uppköpt av ett annat, saker ändras.

eld
Medlem
Skrivet av Superfly74:

jag tror han menar att det är gratis, och att många stora företag som Epic etc...har investerat med donationer till de. Utveckligen går fort fram för Blender just nu, men det kan inte mäta sig med Houdini till exempel, och det kommer ta några år innan det blir så, om ens nånsin. JAg änvänder Blender, för concept art och hard surface modellering, men funderar på att switcha snart till Houdini.

Inte att det är gratis utan att det är opensource och kan aldrig bli closedsource igen, det finns ingen styrelse och inget berg av pengar som någonsin kan ändra detta.

Just nu ligger dessa program på en nivå att det mest handlar om hur bra man är som grafiker, inte vilka features man saknar i programmen, produktionsredo var det för länge sen. Satt och gjorde triple-a assets i blender för över 10 år sen.

Du kommer att lära dig det programmet som arbetsplatsen kräver att du använder, men blender kan du alltid sideloada och göra mycket av ditt arbete i oavsett.

Medlem
Skrivet av eld:

Inte att det är gratis utan att det är opensource och kan aldrig bli closedsource igen, det finns ingen styrelse och inget berg av pengar som någonsin kan ändra detta.

Just nu ligger dessa program på en nivå att det mest handlar om hur bra man är som grafiker, inte vilka features man saknar i programmen, produktionsredo var det för länge sen. Satt och gjorde triple-a assets i blender för över 10 år sen.

Du kommer att lära dig det programmet som arbetsplatsen kräver att du använder, men blender kan du alltid sideloada och göra mycket av ditt arbete i oavsett.

Jag gillar BLender som f.... Verkligen ett toppen program, och en del konstnärer som verkligen vet, säger det är den bästa modelleren. Kan vara så, men som sagt det är upp till konstnären, och hans färdighet, så länge de inte använder A.I för att bygga upp världen. Coolt, tio år sen? Wow, det måste ha varit häftigt. Grattis!!!!

Jag är bara student, men kommer antagligen att använda Houdini, i och med att det är mitt val som concept artist. Det spelar inte nån roll vilket verktyg, i och med att det är en fristående nisch i branchen. Skulle vara coolt att se det du har gjort!!!:)


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem
Skrivet av eld:

Det är via sin licens omöjligt för någon att sälja rättigheterna till någon annan, och den är även så smittsam så att om någon vill ändra på blender och sälja det (vilket de får) så måste de dela med sig av de som de gjort till alla andra.

Nästan alla stora program byter händer, blir uppköpta, får mindre features eller blir nerlåsta till nån ny slags betalnigsmetod medans Blender bara fortsatt att växa, och då bortser jag från att storföretag nu har slängt massa pengar på det.

Det roliga är just att vi pratar om detta i en tråd om ett företag som just blev uppköpt av ett annat, saker ändras.

Blender har en riktigt grym framtid inför sig......bara att vänta och se.


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem
Skrivet av IMSG:

Houdini Apprentice använder sitt eget filformat för assets och har liknande begränsningar som genomsyrar hela gratisversionen. Du blir med andra ord låst på flertalet sätt med Apprentice. Houdini Indie kostar också omkring 3000 kr per år så jag tror Blender passar dig perfekt då arbetssättet dessutom liknar Maya väldigt mycket mer än Houdini.

Däremot kan jag säga att Quixel Bridge och Houdini fungerar otroligt bra ihop så det är väl värt varenda krona.

Ok. Det låter ju inte så lovande. Har bara provat Blender lite än, håller på att plugga så jag har inte orkat lägga manken till och lära mig det. Men när jag kollar på guider på YT verkar det väldigt smidigt.

Tack för bra svar. Om man är dåligt insatt som jag, är det inte lätt att veta vilka program man ska välja


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

@sarlucic: Det lutar mer och mer åt Blender. Finns otroligt mycket guider på YT också vilket är bra för en nybörjare som mig


signatur

PSN: MrOakenborn

12
Skriv svar