Epic Games köper Quixel – skaparna bakom techdemot Rebirth

Robot
Epic Games köper Quixel – skaparna bakom techdemot Rebirth

Fotorealistiska texturer och virtuella objekt för alla som använder UE4.

#Epic-Games, #Quixel, #nyhetstips


Medlem

Som konstnär är jag otroligt glad över detta. Vi får tillgång till ett enormt ekosystem av tillgångar i Unreal helt utan kostnad. Det är en otrolig känsla, och jag tycker mer och mer om Epic.

Många konstnärer världen över blev väldigt förvånade och väldigt glada över detta.


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Skribent
Skrivet av Superfly74:

Som konstnär är jag otroligt glad över detta. Vi får tillgång till ett enormt ekosystem av tillgångar i Unreal helt utan kostnad. Det är en otrolig känsla, och jag tycker mer och mer om Epic.

Många konstnärer världen över blev väldigt förvånade och väldigt glada över detta.

Kul att höra. Vilken typ av konst skapar du?

Medlem

Alltid tänkt tanken att det är rätt dumt att varje företag ska rita, konstruera och sätta värden på bilar, vapen etc.
Hade ju varit mycket enklare om jag vill ha en Volvo V70 i mitt spel, då hämtar jag en modell med dess köregenskaper, interiör, exteriör osv. Så slipper någon att lägga ned en massa tid för att skapa den igen o igen.

Medlem

Deras videos var dock några riktigt sömnpiller.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Alltid tänkt tanken att det är rätt dumt att varje företag ska rita, konstruera och sätta värden på bilar, vapen etc.
Hade ju varit mycket enklare om jag vill ha en Volvo V70 i mitt spel, då hämtar jag en modell med dess köregenskaper, interiör, exteriör osv. Så slipper någon att lägga ned en massa tid för att skapa den igen o igen.

Problemet blir att du får en väldigt spretig art-style eller gameplay om man hämtar hem andras assets oftast. Du blir ganska begränsad i vad just du vill ha i ditt spel eller produkt och att det ska vara sammanhängande. Däremot fungerar det jättebra att använda i syfte av att lära sig eller andra.

Medlem

@Håkan: Kommer inte spel att kännas som de är gjorda på löpande band om alla spel använder samma modeller på saker?

Medlem
Skrivet av Jozo:

@Håkan: Kommer inte spel att kännas som de är gjorda på löpande band om alla spel använder samma modeller på saker?

Exakt. Detta brukar kallas asset-flipping och det ser man oftast på Steam om man kollar noga på de billiga titlarna som inte har någon personlig touch. Inte alla billiga titlar såklart, men många.

ELF
Medlem
Skrivet av Jozo:

@Håkan: Kommer inte spel att kännas som de är gjorda på löpande band om alla spel använder samma modeller på saker?

Finns en chans, men måste inte bli så. Finns massvis av spel, filmer och serier som använder sig av samma gamla ljudbibliotek. Men inget som stör även om man upptäcker att flera ljud är densamma.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av Zominator:

Exakt. Detta brukar kallas asset-flipping och det ser man oftast på Steam om man kollar noga på de billiga titlarna som inte har någon personlig touch. Inte alla billiga titlar såklart, men många.

Det är upp till konstnären att använda assets, som nu är i tusentals antal på Quixel Megascans bibliotek och hur man integrear de i spelvärlden. Repetition är en speldödare så länge det inte är en del av spelet. Varje konstnär arbetar annorlunda och det är upp till dig att ta ansvar för att leverera det absolut bästa till er, spelarna. Epic gjorde rätt, för att som de säger, det är bättre att ge än ta. I och med detta kommer ännu fler använda Unreal motorn, vilket gör de ännu starkare. De har bidragit med fler saker till konstvärlden.


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Kul att höra. Vilken typ av konst skapar du?

För tillfället siktar jag på cinematic concept artist i och med min kärlek till film. Givetvis kommer det bli spel också förhoppningsvis, men om jag ska förklara så är det allt från iden till ett visuellt färdigt verk, som produktionen sen tar vidare och gör klart för animering, simulering, etc. Så jag kan nog kanske uttrycka det som underhållningsbranchen, dock så gör jag annat som skulptering, traditionella målningar, osv.

Hoppas det svarar på din fråga.


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem
Skrivet av Håkan:

Deras videos var dock några riktigt sömnpiller.

hahaha


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem

Skulle precis köpa NDO painter av Quixel några dagar innan och så hände detta nu är NDO cancelled Men Quixel säger att de ska göra ett standalone program med NDO + painter etc så får iaf ett annat alternativ utanför 3dcoat & substance painter

Medlem
Skrivet av Superfly74:

Det är upp till konstnären att använda assets, som nu är i tusentals antal på Quixel Megascans bibliotek och hur man integrear de i spelvärlden. Repetition är en speldödare så länge det inte är en del av spelet. Varje konstnär arbetar annorlunda och det är upp till dig att ta ansvar för att leverera det absolut bästa till er, spelarna. Epic gjorde rätt, för att som de säger, det är bättre att ge än ta. I och med detta kommer ännu fler använda Unreal motorn, vilket gör de ännu starkare. De har bidragit med fler saker till konstvärlden.

Självklart! Jag tycker det är kul att Epic har köpt Quixel, ger en mer möjligheter att experimentera och lära sig. Det jag mer syftade på var personer som använder/köper assets från Unity/Unreal asset store för att sedan slänga ihop lite assets som möjligtvis inte passar ihop och sedan sälja på Steam för att skrapa ihop en peng på något som inte fungerar eller har en solid design bakom sig. Sen är det ju inget som är "olagligt" att göra heller, så länge utgivaren tillåter att hens assets får användas i kommersiella syften.

Vet du hur det fungerar för Quixel till andra spelmotorer nu? Får det enbart användas till Unreal, eller är det tillåtet att använda deras bibliotek i Unity eller andra spelmotorer?

Medlem
Skrivet av Zominator:

Vet du hur det fungerar för Quixel till andra spelmotorer nu? Får det enbart användas till Unreal, eller är det tillåtet att använda deras bibliotek i Unity eller andra spelmotorer?

Fullt tillåtet att använda i andra men då måste du ha en subscription. De har även höjt antalet poäng att köpa assets för men till samma pris som tidigare så det är mycket bra som kommit ur detta.

Medlem
Skrivet av IMSG:

Fullt tillåtet att använda i andra men då måste du ha en subscription. De har även höjt antalet poäng att köpa assets för men till samma pris som tidigare så det är mycket bra som kommit ur detta.

Okej tack!

Medlem

Häftigt värre! Måste göra ännu ett halvhjärtat besök i UE 👌🙂


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Dom gör väldigt imponerade grejor.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Gött! Så nu kan man anända Blender eller Houdini för att skapa objekt, Quixel för att texturera och Unreal för att försöka skapa ett spel. Och allt gratis! I alla fall tills man börjar tjäna pengar på sina alster.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Zominator:

Självklart! Jag tycker det är kul att Epic har köpt Quixel, ger en mer möjligheter att experimentera och lära sig. Det jag mer syftade på var personer som använder/köper assets från Unity/Unreal asset store för att sedan slänga ihop lite assets som möjligtvis inte passar ihop och sedan sälja på Steam för att skrapa ihop en peng på något som inte fungerar eller har en solid design bakom sig. Sen är det ju inget som är "olagligt" att göra heller, så länge utgivaren tillåter att hens assets får användas i kommersiella syften.

Vet du hur det fungerar för Quixel till andra spelmotorer nu? Får det enbart användas till Unreal, eller är det tillåtet att använda deras bibliotek i Unity eller andra spelmotorer?

Man får väl som konsument vara smart nog och inte köpa skiten, finns recensioner av en anledning, steam reviews fungerar väldigt bra i det här avseendet.


signatur

P.L.U.R

Medlem

Det Quixel gör är ett lyft för hela spelbranchen och att det nu blir mer lättillgängligt för utvecklare kan bara vara bra.

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Gött! Så nu kan man anända Blender eller Houdini för att skapa objekt, Quixel för att texturera och Unreal för att försöka skapa ett spel. Och allt gratis! I alla fall tills man börjar tjäna pengar på sina alster.

Houdini är inte gratis, inte heller Quixel SUITE om du använder det i Houdini, Blender eller andra DCC utöver UE4. Har inte riktigt kollat vad som händer med Mixer om det förblir gratis likt det varit under betan men Megascans och Bridge kostar pengar.

Medlem

Kommer alla spel nu att bli lika unika som anime filmer/serier är stilmässigt?

Medlem
Skrivet av SorbP:

Man får väl som konsument vara smart nog och inte köpa skiten, finns recensioner av en anledning, steam reviews fungerar väldigt bra i det här avseendet.

Såklart ska man alltid göra en egen bedömning om vad man vill lägga sina pengar på. Men det förhindrar inte att dessa typer av spel kommer ut på Steam då det oftast är enskilda eller flera personer som lägger upp. Så länge inte Steam modererar och har kvalitetskontroll på vad som släpps i butiken.

Medlem

Jag som spelutvecklare kan kanske svara på lite av era farhågor om att allt kommer se likadant ut. Först och främst, inte mer än det redan gör, Quixel har funnits länge nu ändå ser tex Battlefront, Battlefield och Djungelboken olika ut. Det är självklart otroligt trevligt att ha en oändligt stor mängd texturer och objekt att jobba med, men det finns ett program som heter Quixel Mixer, där man kan kombinera olika scanade texturer för att skapa nya, vilket gör att det kan varieras i 852952952 olika upplagor.

Dessutom använder inte alla utvecklare quixel, speciellt inte om man kör mer stylized stil. Mer än så, här är en hemlig hemlighet, väldigt få spelutvecklare skapar sina egna texturer från grunden, det har blivit mer vanliga i och med Substance Designer och andra nodbaserade verktyg, men så gott som samtliga grafiker jag någonsin jobbat med eller känner, från hela världen använder samma bas-bibliotek med texturer som vi sedan gör om i Photoshop eller Substance Painter.

Vad det däremot kan leda till är indiespel med betydligt högre nivå, lägre utvecklingskostnader för vissa företag och en trevligare industri.

Medlem
Skrivet av Zominator:

Såklart ska man alltid göra en egen bedömning om vad man vill lägga sina pengar på. Men det förhindrar inte att dessa typer av spel kommer ut på Steam då det oftast är enskilda eller flera personer som lägger upp. Så länge inte Steam modererar och har kvalitetskontroll på vad som släpps i butiken.

Men det kommer väl fungera likadant som mode. Utvecklarna kommer att använda det som är populärt för stunden. Vilket det är enklare att tjäna pengar på.

Medlem
Skrivet av IMSG:

Houdini är inte gratis, inte heller Quixel SUITE om du använder det i Houdini, Blender eller andra DCC utöver UE4. Har inte riktigt kollat vad som händer med Mixer om det förblir gratis likt det varit under betan men Megascans och Bridge kostar pengar.

Enligt hemsidan är Houdini Apprentice gratis. Har inte provat än men förutsatte att det är gratis eftersom det står så.

Tänkte mer på att skapa assets i antingen Houdini eller Blender och sedan exportera objekten till UE. Kan egentligen Maya bäst men eftersom jag inte längre har tillgång till Maya genom utbildning och inte är så sugen på att betala 3000 kr per år för något som jag förmodligen inte kommer använda jättemycket tänkte jag att Blender eller Houdini kunde vara bra alternativ att komma igång lite igen.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Enligt hemsidan är Houdini Apprentice gratis. Har inte provat än men förutsatte att det är gratis eftersom det står så.

Tänkte mer på att skapa assets i antingen Houdini eller Blender och sedan exportera objekten till UE. Kan egentligen Maya bäst men eftersom jag inte längre har tillgång till Maya genom utbildning och inte är så sugen på att betala 3000 kr per år för något som jag förmodligen inte kommer använda jättemycket tänkte jag att Blender eller Houdini kunde vara bra alternativ att komma igång lite igen.

Houdini Apprentice använder sitt eget filformat för assets och har liknande begränsningar som genomsyrar hela gratisversionen. Du blir med andra ord låst på flertalet sätt med Apprentice. Houdini Indie kostar också omkring 3000 kr per år så jag tror Blender passar dig perfekt då arbetssättet dessutom liknar Maya väldigt mycket mer än Houdini.

Däremot kan jag säga att Quixel Bridge och Houdini fungerar otroligt bra ihop så det är väl värt varenda krona.

Medlem

@Oakenborn: Houdini är väldigt väldigt krångligt att komma igång i, speciellt om man är van med Maya. Blender 2.8 är väldigt bra, vill du ha steget upp eller åt sidan eller vad man ska säga så finns Modo indie som är väldigt bra med ganska mogna begränsningar, sen så beta testar dem Maya indie just nu, som kostar ok åtminstone, dock ej tillgängligt i Sverige än.

eld
Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Enligt hemsidan är Houdini Apprentice gratis. Har inte provat än men förutsatte att det är gratis eftersom det står så.

Tänkte mer på att skapa assets i antingen Houdini eller Blender och sedan exportera objekten till UE. Kan egentligen Maya bäst men eftersom jag inte längre har tillgång till Maya genom utbildning och inte är så sugen på att betala 3000 kr per år för något som jag förmodligen inte kommer använda jättemycket tänkte jag att Blender eller Houdini kunde vara bra alternativ att komma igång lite igen.

Nu är jag lite partisk, men Blender är sjukt framtidssäkert jämfört med alla de andra alternativen.

12
Skriv svar