Factorio släpps äntligen i fullständig version

Robot
Factorio släpps äntligen i fullständig version

Nästa år får vi till slut spela 1.0-versionen av fabrikssimulatorn.

#Factorio, #Wube-software


Medlem

Köpte spelet för ett par dagar sedan och måste säga att det är extremt kul. Helt klart värt pengarna. Jag rekommenderar det starkt och det är tillräckligt bra som det är nu, inga buggar (vad jag sett) och extremt mycket att göra i spelet.

Medlem

Extremt beroendeframkallande, man blir aldrig riktigt klar med sin bas.

Releasehästryttare

Spelet får konkurrens nu på tisdag!

Medlem

Ett vanebildande spel, dock väldigt kul om man är ett par stycken som spelar.


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Medlem
Skrivet av Devan:

Spelet får konkurrens nu på tisdag!

https://youtu.be/DyCB-LsYeZ8

Finns ju Satisfactory också, som definitivt verkar inspirerat av Factorio, men styrs i förstaperson.

Medlem

Dessa spel ser roliga ut men Känns som om dom är en mer avancerad form av "clicker spel" om ni förstår vad jag menar.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Megadelux

Spelat sedan 2014 och varit i Prag hos Wube Software och hälsat på 2 gånger.. Ett av mina top3 favoritspel någonsin. Nu behöver vi bara spidertron.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Dessa spel ser roliga ut men Känns som om dom är en mer avancerad form av "clicker spel" om ni förstår vad jag menar.

Jag förstår vad du menar, lite därför jag aldrig testat dom. Nu kommer någon säga att det är Sim City, Transport Tycoon eller Theme Park, men det är typ inte samma sak ändå.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Gillade hur spelet förändrades när man nådde drönar teknologin, kunna förbestämt bygga stora fabriker och alla drönar minions sköter det åt en. Men satan vilket timehole spelet är, timmarna går snabbt.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Dessa spel ser roliga ut men Känns som om dom är en mer avancerad form av "clicker spel" om ni förstår vad jag menar.

Skrivet av Hipshot:

Jag förstår vad du menar, lite därför jag aldrig testat dom. Nu kommer någon säga att det är Sim City, Transport Tycoon eller Theme Park, men det är typ inte samma sak ändå.

Det är inte ens lite i närheten. Factorio kräver 100% fokus nästan hela tiden, man sitter och planerar, räknar, bygger och reviderar timme ut och timme in.
Ofta när man spelar så är man så utzonad att det är svårt att föra ett samtal på discord. Detta även efter 600 timmar.

Riktigt roligt, utmanande och never ending.

Clickerspel = afk, noll brain usage.

Medlem
Skrivet av Allexz:

Det är inte ens lite i närheten. Factorio kräver 100% fokus nästan hela tiden, man sitter och planerar, räknar, bygger och reviderar timme ut och timme in.
Ofta när man spelar så är man så utzonad att det är svårt att föra ett samtal på discord. Detta även efter 600 timmar.

Riktigt roligt, utmanande och never ending.

Clickerspel = afk, noll brain usage.

Det var ju vad jag menade med en avancerad variant av klicker.
Tillverka tillräckligt många A för att kunna tillverka B sen tillverka tillräckligt många B för att massproducera A för att kunna tillverka många B snabbare för att sen kunna tillverka C.
Så känns det som


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det var ju vad jag menade med en avancerad variant av klicker.
Tillverka tillräckligt många A för att kunna tillverka B sen tillverka tillräckligt många B för att massproducera A för att kunna tillverka många B snabbare för att sen kunna tillverka C.
Så känns det som

Men DEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZÅÄÖ då?

Medlem
Skrivet av kayl:

Men DEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZÅÄÖ då?

Inte fören du kan massproducera C osv


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

eld
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det var ju vad jag menade med en avancerad variant av klicker.
Tillverka tillräckligt många A för att kunna tillverka B sen tillverka tillräckligt många B för att massproducera A för att kunna tillverka många B snabbare för att sen kunna tillverka C.
Så känns det som

Jo alltså såhär är det:

Clickerspel är progression i sin renaste form, det finns oftast inte så mycket gameplay förutom att få mer för att få mer och allt eskalerar, och nästan alla spel har progression i någon form, så då kan man likna alla spel med en "clicker", vilket inte riktigt fungerar.

Diablo? progression.
Sim City? progression.
Stardew Valley? progression.

Skrivet av Hipshot:

Jag förstår vad du menar, lite därför jag aldrig testat dom. Nu kommer någon säga att det är Sim City, Transport Tycoon eller Theme Park, men det är typ inte samma sak ändå.

Jag får ge dig en personlig demo nå gång,
Jag liknar det själv vid Anno's pipeline, transport tycoons transportering av gods och logik från ett zachtronics spel:

Man har en pipeline som i anno-spelen, du producerar gods från en fabrik, skickar vidare det till en annan, kombinerar oftast flera saker för att skapa en mer advancerad produkt, och detta fortsätter väldigt långt in. Du vill balansera din output så den är i takt med din input.

vad som krävs för att bygga en bygg-robot tex:

Man transporterar gods som i transport tycoon, mestadels genom transportband och tåg: du har signalsystem, sortering, stationer, buffertar osv. Långt in i spelet så kommer du ha flera olika fabrikskomplex där du skeppar saker mellan med hjälp av tåg, det är identiskt med transport tycoon.

Logiken från zachtronics kommer in i form av olika system av sortering som du skapar, går att programmera en hel del med signaler, ett enkelt exempel är en bandbalanserare som används för att jämna ut trycket av saker på flera band med samma typ av item:

Medlem
Skrivet av Molotov:

Dessa spel ser roliga ut men Känns som om dom är en mer avancerad form av "clicker spel" om ni förstår vad jag menar.

I clickerspel är hela poängen att man samlar så mycket resurser/poäng som möjligt. Tiden i clickerspel är också central eftersom tiden ger mer resurser. Inget av detta är relevant i infinifactory. Resurserna har inget eget värde. Det finns inget värde att ha datorn på när du inte är där. Infinifactory är 0% clickerspel i min mening. Skulle vara förvånad om någon som hade provat spelet skulle tycka det hade några egentliga likheter med ett clickerspel.

Sen behöver man inte gilla det bara för att det inte är ett clickerspel

Medlem
Skrivet av Molotov:

Dessa spel ser roliga ut men Känns som om dom är en mer avancerad form av "clicker spel" om ni förstår vad jag menar.

Clicker spel är att förnedra detta mästerverk långt långt under förtjänad nivå.

Det är ett spel för folk som gillar att planera, att automatisera och samtidigt utveckla nya teknologier, allt detta samtidigt som du måste hålla koll på dina industriutsläpp. Annars kommer aliens och tar dig. Dock kan du ju utveckla rätt så extrema vapen att försvara dig med. Det finns inga likheter med ett clicker spel, då du alltid nåste vara på din vakt, utvidga och försvara.

Medlem

Ett av de bästa spel jag spelat. Jag började med Satisfactory, väldigt roligt det med, men Factorio är outstanding.

Det enda som är "dåligt" med spelet är när man klarat av att launcha sin första rocket i vanilla och man känner.. "Jaha.. är det över nu".
Men som tur är så finns det så många bra mods som gör att man kan hålla på att spela det här hur länge som helst.

The Factory Must Grow!

eld
Medlem
Skrivet av Baines:

Ett av de bästa spel jag spelat. Jag började med Satisfactory, väldigt roligt det med, men Factorio är outstanding.

Det enda som är "dåligt" med spelet är när man klarat av att launcha sin första rocket i vanilla och man känner.. "Jaha.. är det över nu".
Men som tur är så finns det så många bra mods som gör att man kan hålla på att spela det här hur länge som helst.

The Factory Must Grow!

du vet väl att raketer i factorio ska räknas som raketer per minut!

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det var ju vad jag menade med en avancerad variant av klicker.
Tillverka tillräckligt många A för att kunna tillverka B sen tillverka tillräckligt många B för att massproducera A för att kunna tillverka många B snabbare för att sen kunna tillverka C.
Så känns det som

Det här är ett tankesätt som jag sett förut men inte riktigt förstår. Läste nyligen en negativ kommentar om A Plague Tale: Innocence som sa om det inte vore för råttgimmicken så skulle det varit en walking simulator. Självklart blir ett spel något annat om man tar bort den viktigaste mekaniken, om det inte vore för hoppgimmicken skulle Super Mario vara en walking simulator och om det inte vore för skjutagimmicken skulle Call of Duty vara en walking simulator.

I ett spel är inte det viktiga vad man praktiskt åstadkommer som t.ex. ta sig från punkt A till B utan vad man gör för att åstadkomma det, det är ju det som är spelet.

Medlem
Skrivet av Mcgreag:

Det här är ett tankesätt som jag sett förut men inte riktigt förstår. Läste nyligen en negativ kommentar om A Plague Tale: Innocence som sa om det inte vore för råttgimmicken så skulle det varit en walking simulator. Självklart blir ett spel något annat om man tar bort den viktigaste mekaniken, om det inte vore för hoppgimmicken skulle Super Mario vara en walking simulator och om det inte vore för skjutagimmicken skulle Call of Duty vara en walking simulator.

I ett spel är inte det viktiga vad man praktiskt åstadkommer som t.ex. ta sig från punkt A till B utan vad man gör för att åstadkomma det, det är ju det som är spelet.

Jag täntke mer att det känns som att spelen inte har nått mål, ingen story osv.
Allt verkar bara att producera, bygga större för att producera går det vidare och vidare.

Som jag skrev i början, spelen ser roliga ut men rädd att det blir enformigt och man tröttnar.
Factorio ser väldigt "brunt" och retro ut så estetiskt känns det som man skulle tröttna än fortare om det inte känns som man går frammåt mot nåt vettigt


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

@eld: Yeah, SPM om jag minns rätt, ett tag sen jag spelade nu, blev väldigt sugen på att köra igen.

1
Skriv svar