Path of Exile 2 är avtäckt!

Medlem

Tycker det är lite kul att Blizzard utannonserade Diablo 4 OCH Overwatch 2 nyss. Sen kommer GGG med PoE2. Som (i grunden) är en Diablklon. Och nu får en tvåa... Som är en uppföljare på samma sätt som Owerwatch 2 är till sin föregångare.

Medlem

Vill älska PoE men kan inte. Hoppas dock på att Diablo 4 följer samma content modell som PoE.

Medlem
Skrivet av Evilof:

Tycker det är lite kul att Blizzard utannonserade Diablo 4 OCH Overwatch 2 nyss. Sen kommer GGG med PoE2. Som (i grunden) är en Diablklon. Och nu får en tvåa... Som är en uppföljare på samma sätt som Owerwatch 2 är till sin föregångare.

Jag hade skitroligt i PoE men tappa gnistan över allt meckande med skillgems. Något som de ser ut att ha fixat i PoE 2. Spännande!

Rätt ball att de kommer med mobile också. Frågan är om folk kommer dissa PoE-mobile lika mycket som de gjorde med Diablo Immortal!?
Hetsen mot Diablo Immortal har ju förvisso en historia som rättfärdigar _en del_ av hatet (dock inte allt) så det är kanske därför man inte hört så mycket gnäll (ingen alls faktiskt) om PoE Mobile.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av HallonTreo:

Jag hade skitroligt i PoE men tappa gnistan över allt meckande med skillgems. Något som de ser ut att ha fixat i PoE 2. Spännande!

Rätt ball att de kommer med mobile också. Frågan är om folk kommer dissa PoE-mobile lika mycket som de gjorde med Diablo Immortal!?
Hetsen mot Diablo Immortal har ju förvisso en historia som rättfärdigar _en del_ av hatet (dock inte allt) så det är kanske därför man inte hört så mycket gnäll (ingen alls faktiskt) om PoE Mobile.

Hade Diablo Immortal blivit avtäckt samtidigt som Diablo IV hade nog historien sett väldigt annorlunda ut, precis som du är inne på.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

PoE känns om något som ett spel som tar förbaskat mycket tid att spela innan det "klickar" för många. GGG verkar ju jobba på att reducera den tiden och det måste väl ändå vara bra?

Medlem

Märklig diskussion här inne. Människor påstår att poe är mycket bättre än d3 p.g.a det "djupa" karaktärsbyggandet. I samma andetag hävdar ni att diablo 2 är bra? Diablo 2 har nästan inget djup men är trots det roligt och ses som det bästa spelet i genren.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Märklig diskussion här inne. Människor påstår att poe är mycket bättre än d3 p.g.a det "djupa" karaktärsbyggandet. I samma andetag hävdar ni att diablo 2 är bra? Diablo 2 har nästan inget djup men är trots det roligt och ses som det bästa spelet i genren.

Jävligt märkligt fenomen det där och tyvärr alldeles för vanligt förekommande (Vet att jag själv fallit i den fällan förr).
När det finns 2-3 titlar inom samma genre så väljer folk ett läger och ställer sig på det spelets sida och vägrar överge att det spelet är det absolut bästa och att det andra är det absolut sämsta.

Förekommer skitofta i andra spel också... Fortnite VS PUBG och wow classic VS wow retail för att nämna två exempel bara.
Som om det är olagligt att tycka om mer än ett spel i en specifik genre

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Märklig diskussion här inne. Människor påstår att poe är mycket bättre än d3 p.g.a det "djupa" karaktärsbyggandet. I samma andetag hävdar ni att diablo 2 är bra? Diablo 2 har nästan inget djup men är trots det roligt och ses som det bästa spelet i genren.

Diablo 2 var djupt för sin tid. Det är det man måste komma ihåg. Det var en gigantisk förbättring jämnfört första Diablo. Helt plötsligt fick man talent träd.
Mycket bättre itemization, ett större spel, bättre multiplayer, trading, crafting. Nästan allt var en förbättring av första spelet. Det satte grunden för vad ett modernt ARPG måste ha.
Path of exile har gått mycket mer på djupet och utvecklat saker vidare. D3 hade en del styrkor men sakna mycket av dom styrkorna D2 hade.
Bara att du kan respecca när som helst gör att om du väl gjort en barbar så har du aldrig en anledning att göra en ny.

Visst PoE kan ibland komplicera saker för mycket, men faktumet är att det har en sånt bra system för karaktärsbyggande + mycket content vilket gör att jag vill gå tillbaka till spelet om och om igen.
Om jag vill göra en Summoner tex så har jag sjukt många olika val. Massor med olika minion skills. Vill jag ha en passiv summoner med så många minions som möjligt? Massa auras? Blood offerings? Fokusera på golems? Melee summoner hybrid? Styrke baserad summoner? Cast on channeling/Cast on Crit Summoner?
Och sen finns det på de en massa items som ytterligare ger dig olika sätt att göra din summoner annorlunda.
Tittar man på D3 då, så känns det väldigt fattig i jämnförelse. Särskilt när Metat bara uppmuntrar en att gå efter ett särskilt set.

Så ja jag tycker definitivt djup behövs för att jag ska bli hooked i spelet. Men antar att det är olika viktigt för folk.

Medlem

@Sillgam: Det kan vara nostalgi-glasögon också. Diablo 2 uppfann genren och grunden i många av systemen som används idag i alla Arpgs så det är svårt att inte säga bra saker om den.

Personligen tycker jag Diablo 2 hade mycket mer djup i karaktärsbyggandet än Diablo 3. Det största misslyckandet med Diablo 3 är items. Items har inget djup alls och det är grunden i hela spelet/genren, man spelar för att hitta nya coola och intressanta föremål men i Diablo 3 finns det inga intressanta föremål. Du kan spela spelet ett par timmar och hitta alla legendaries du behöver för din build, din "best in slot", efter det går spelet enbart ut på att hitta samma föremål igen med bättre "rolls" vilket är helt meningslöst enligt mig.

Ett annat problem med items i Diablo 3 är att det inte finns några val kring vilka legendaries du ska använda, om du spelar med skill X så måste du köra med ett visst set för det ger dig överlägset mest skada, sedan använda alla legendaries som har "10000% increased damage with skill X" vilket gör att det bara finns 1 val. Diablo 3 har inte heller några magic eller rare items utom möjligtvis första timmen eller 2 av en ny ladder-reset, efter det har du bara legendaries på dig. Itemization i Diablo 2 hade mycket mer djup än det, du kunde faktiskt använda magic och rare items och de hade ett syfte och legendaries, de var mer unika och gjorde något eller gav något som gjorde föremålet speciellt (inte bara mer main-stat eller 10000% mer skada), detta saknas helt i Diablo 3.

Många säger att PoE är den rättmätige uppföljaren till Diablo 2 och det tror jag mycket är på grund av hur mycket djup det finns i de föremål som du kan hitta i spelet, de har verkligen tagit ett steg till från Diablo 2, Alla saker du hittar i PoE har potential att vara riktigt bra och du kan hela tiden fortsätta spela och hitta nya föremål som du faktiskt kan använda eller som har ett värde genom trading (något som inte ens finns längre i Diablo 3, förmodligen för att det inte finns något intressant att byta med andra spelare, föremål har inget värde).

TLDR: Diablo 3 är en ARPG och en av de viktigaste aspekterna i en ARPG är att hitta häftiga, intressanta och unika föremål, något som helt saknas i Diablo 3.

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

TITAN QUEST FTW!!!

Exakt vad jag känner varje gång jag ser nåt från en annan ARPG, vare sig det är Diablo, Path of Exile eller Grim Dawn. Titan Quest är så oerhört mycket mer behagligt att se på och spela. Man mår så bra.

Jag förmodar dock att Titan Quest anses vara mycket lättare och ytligare än de andra nämnda spelen, en lättviktare som inte tillfredställer hardcore. :/


signatur

Memento Mori

Medlem

@Tarmböld och @Buckmagoo

Ni fokuserar för mycket på Diablo 3. Poängen är att Diablo 2 är fruktansvärt simpelt och det finns väldigt lite djup där (speciellt idag när alla vet allt om spelet), men trots det spelar många det än idag och ser det fortfarande som det bästa ARPG:et. Huruvida spelen är djupa eller ej är därför uppenbarligen inte det som avgör hur roliga eller tillfredsställande de är att spela utan det är helheten som räknas. Antingen gillar man spelen eller inte.

Och sen är det uppenbart att nostalgi gör folk blinda. Jag spelar Diablo 2 regelbundet och det har många brister (även jämfört med Diablo 3) men trots det är det ett bättre spel än både poe och diablo 3 eftersom spelkänslan är så bra. Det är tillfredsställande att döda monster i det på ett sätt som inte de andra spelen är.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Exakt vad jag känner varje gång jag ser nåt från en annan ARPG, vare sig det är Diablo, Path of Exile eller Grim Dawn. Titan Quest är så oerhört mycket mer behagligt att se på och spela. Man mår så bra.

Jag förmodar dock att Titan Quest anses vara mycket lättare och ytligare än de andra nämnda spelen, en lättviktare som inte tillfredställer hardcore. :/

Njae det skulle jag inte säga. Nu var det sjukt länge sen jag körde det. Men det var aldrig nedummat på samma sätt som Diablo 3 var.
Tyckte det var innovativt hur man kunde kombinera olika klassers talent träd och göra något eget.

Finns ju många okej ARPGs där ute. Torchlight är också ett exempel. Gilla även Sacred 1 och 2.
Dock skulle jag inte säga att dom och även Titan Quest har samma omspelbarhet som PoE.
Främst för att tex PoE ständigt kommer med nya Leagues och content.

Medlem

Gillar bossen med kyrkklockan, Crowbell. Riktigt bra bossdesign.

Medlem
Skrivet av aeqvist:

Jadu, det är väldigt svårt att förklara för någon som inte upplever samma sak. Animationer, tyngd, känslan när man dödar mobs. Det känns inte roligt helt enkelt.

Tror också att endgame är bättre i Poe, ser så ut.

Tycker allt det där finns i PoE beroende på vilken skill man använder.
Inte som att Diablo 3 blir roligt för att gubbar flyger lite utanför kartan, spelet suger ju i grund och botten.
De verkar ju ha gjort builds lite mer varierade i D4, men tror att PoE fortsatt kommer att vara superior game.

Medlem
Skrivet av Tarmböld:

Njae det skulle jag inte säga. Nu var det sjukt länge sen jag körde det. Men det var aldrig nedummat på samma sätt som Diablo 3 var.
Tyckte det var innovativt hur man kunde kombinera olika klassers talent träd och göra något eget.

Finns ju många okej ARPGs där ute. Torchlight är också ett exempel. Gilla även Sacred 1 och 2.
Dock skulle jag inte säga att dom och även Titan Quest har samma omspelbarhet som PoE.
Främst för att tex PoE ständigt kommer med nya Leagues och content.

Omspelbarhet ja, det verkar vara något av ett nyckelord. Nåt som jag personligen aldrig fattat förtjusningen med. För mig försvinner inlevelsen och meningen med att spela i princip omedelbart av att återvända till en gammal karta med starkare fiender.

Kan du förklara hur de gör PoE omspelbart och varför det ska ha så suveränt endgame?


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av loerk:

Ser exakt ut som ettan? Har ni som säger det här ens spelat PoE? Ta en sväng till optikern annars.
Och vad är det för problem med deras interface?
Snacka om nitpicking haha.
Gissar på att du hyllar D4 med tanke på att det ser helt gräsligt ut.

D4 for the Win

Medlem
Skrivet av HallonTreo:

Varför alltid sätta spel emot varandra? Kan man inte gilla båda spelen?
Fjantigt att hålla på sådär tycker jag iaf.

Jag kommer spela både D4 och PoE2 om det visar sig vara bra spel.
Jag har inga problem med att tycka om båda. Jag är vuxen!

Läste något om att det nya skillgemsystemet skulle komma innan PoE 2!?
Någon som vet när? Isåfall blir det nog att köra PoE igen då det var största anledningen till att jag sluta spela PoE.

en rad i mitt svar handlade om D3, och var mer en pik mot din person, och ställde inte spelen mot varandra.
Svara istället på frågorna jag ställde, Eller just fan, du kanske inte har några riktiga svar?

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Exakt vad jag känner varje gång jag ser nåt från en annan ARPG, vare sig det är Diablo, Path of Exile eller Grim Dawn. Titan Quest är så oerhört mycket mer behagligt att se på och spela. Man mår så bra.

Jag förmodar dock att Titan Quest anses vara mycket lättare och ytligare än de andra nämnda spelen, en lättviktare som inte tillfredställer hardcore. :/

Gillar både D3 och PoE men jag tror jag har lagt flest timmar på TQ och alla olika mytologiska teman är fantastiska

Ja men jag ser inte det som något dålig. Det blir lättare att bara hoppa in och spela några timmar då, om man inte aktivt behöver planera sin grind för att få den där sista ädelstenen eller det där benskyddet med exakt rätt stats. Utan tvekan ett va mina favoriter.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Omspelbarhet ja, det verkar vara något av ett nyckelord. Nåt som jag personligen aldrig fattat förtjusningen med. För mig försvinner inlevelsen och meningen med att spela i princip omedelbart av att återvända till en gammal karta med starkare fiender.

Kan du förklara hur de gör PoE omspelbart och varför det ska ha så suveränt endgame?

För att det är nya bossar, nya kartor. En hel del nytt efter att man har klarat alla svårighetsgrader i PoE campaign. Att klara campaign i PoE är som att låsa upp spelet typ.

Medlem

Tycker de gör det mycket bra här. I ett sådant här spel, om man kan bevisa att man faktiskt gör något man kan kalla en tvåa... är det inte bara bra att göra det så här så att alla MTX kan flyttas över, så att säga? Jag tyckte för övrigt att OW2 också hade en bra ide där, men problemet i det fallet är ju att de förmodligen tar fullpris för OW2.

Tycker förresten att Chris Wilson sade det bra i ett av segmenten, då han menade att de kör på sin grej som bevisligen verkar fungera rätt bra, och hoppas på att någon annan kan komma och konkurrera och inspirera för att föra genren framåt. Jag hoppas att D4 är det spelet, det gör jag verkligen, men vi vet ju nära noll om det spelet eftersom allt som visades på Blizzcon verkade vara ett konvent-demo, förutom att det verkar se riktigt coolt ut i sin grafikstil.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Omspelbarhet ja, det verkar vara något av ett nyckelord. Nåt som jag personligen aldrig fattat förtjusningen med. För mig försvinner inlevelsen och meningen med att spela i princip omedelbart av att återvända till en gammal karta med starkare fiender.

Kan du förklara hur de gör PoE omspelbart och varför det ska ha så suveränt endgame?

Först av allt är att du kan bygga så pass många olika karaktärer. Spelat sen 2013 on och off och har ändå sjukt mycket kvar att experimentera med.

PoEs endgame tweakas hela tiden. Vilket gör att det aldrig blir exakt samma.

Det finns atm 159 maps i atlasen i olika tiers. Dessa modifieras i svårighetsgrad, drops etc..
Utöver det finns det random encounters i maps. Kan vara Incursion quests, Abyss hålor, breach, Strongboxes mm..
Utöver det kan även maps var Shaper eller Eldar Influnced. Vilket innebär andra fiender, andra krafitiga items för crafting. Etc..
I nya expansionen så kommer shaper/Eldar grejen ersättas med något nytt som jag har rätt lite koll på.

Utöver det så finns det Delv som är en evighets dungeon som man kan gräva sig ner i om man har en resurser.
Där kan man få särskilda belöningar, boss encounters etc..

Det finns även uberbossar att döda.

Det finns en labyrint att farma som förändras varje dag.

Det finns Inncursion vilket är ett tempel man bygger själv med belöningar.

Utöver det så har varje liga en ny league mechanic. I denna(Metamorph) kan man tex skaffa essence från bossar och bygga ihop en boss som är en mix av dom.

Så i jämnförelse med D3 så är endgamet som natt och dag i skillnad.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Gillar bossen med kyrkklockan, Crowbell. Riktigt bra bossdesign.

Dag 2 exilecon:

* Crowbell: bra boss design! Kommer bli dryg efter ett par månader, fuck phaes!!
* Runt 20 nya vänner från hela världen
* PoE Mobile är mer eller mindre klart och kan släppas imorgon, kan behöva contentpatchar
* PoE mobile dev satt med block och penna när man kom med feedback
* Movememt skills är seamless
* Trash & bossar gör ont! Ingen braindead play!
* Msx schaefer & david brevik!! Är starstruck som fan! På frågan vilken som är bästa d2 patchen var svaret 1.09 tack vare ith & buggade items.

Poe2: 8/10, de visade ingen act bossfight i demot

Medlem
Skrivet av ionass:

Dag 2 exilecon:

* Crowbell: bra boss design! Kommer bli dryg efter ett par månader, fuck phaes!!

Oavsett hur de än gör finns det alltid vissa som är missnöjda. Speciellt de som har många kompetetiva klasser i ett multiplayerspel. Jag är inget POE fan, men håller koll på POE2 för att se om det kan få mig hooked. Det är gratis, så kostar inget att testa sen.

Angående Crowbell var den snyggt gjort med klockan som föll ner och attackerna med ljudeffekterna från den. Sen kanske de kan tweaka längden ifall det blir för lång dötid när han kutar runt.

Medlem
Skrivet av loerk:

Tycker allt det där finns i PoE beroende på vilken skill man använder.
Inte som att Diablo 3 blir roligt för att gubbar flyger lite utanför kartan, spelet suger ju i grund och botten.
De verkar ju ha gjort builds lite mer varierade i D4, men tror att PoE fortsatt kommer att vara superior game.

Förstår att du tycker det, annars hade vi inte haft den här diskussionen Som sagt, vi tycker olika.

Man hoppas att båda spelen blir roliga, inte så att man vill att ett spel ska "vinna" det blir ju bara färre val. Bra om dom blir lite olika också, hoppas inte att D4 blir som D3 eller POE. Vore riktigt tråkigt, det ska ha sin egna identitet.

Medlem

PoE 2 kallas t.o.m av GGG för 4.0 så visst är det egentligen bara en stor expansion. Att man sätter dit en 2:a är uppenbarligen för att sära den nya kampanjen mot den gamla.

Medlem
Skrivet av Zerox_no1:

PoE 2 kallas t.o.m av GGG för 4.0 så visst är det egentligen bara en stor expansion. Att man sätter dit en 2:a är uppenbarligen för att sära den nya kampanjen mot den gamla.

Jo på sätt och vis. Nya kampenjen verkar ju ha en helt annan polish så dom vill väl förmedla att PoE 4.0 är en fräschare uppföljare.
7 akter är hur som helst sjukt generöst. Dom flesta spelen släpps med inte i närheten av så många akter.
Diablo 3 hade fyra akter vid release och där var dessutom sista akten grymt kort.Samt att det inte hade ett endgame.

Så ser inte något konstigt att dom väljer att kalla det PoE 2 med så pass många änringar.

Dödgrävaren

Med tanke på att det är 19 nya sub-klasser, 7 nya akter och ett helt omgjort skill och inventory-system så känns det som att man mycket väl kan kalla det PoE 2, det ser ju dessutom lite bättre ut med belysningen och animationerna nu när alla modeller har gjorts om från grunden. Världens bästa ARPG i min mening, och dessutom gratis så finns knappt något att gnälla på. Visst är vissa ligor bättre och sämre än andra, och ibland är performance lite väl knackig trots att man har en rätt bra burk, men det kan jag leva med. Bra mycket mer intressant gearing och karaktärsbyggande än Diablo 3, och med tanke på vad Blizzard gjort på sistone så hyser jag inga större förhoppningar om att Diablo 4 skulle vara så mycket mer tilltalande. Men det är ju bra att ha olika spel för olika folk också.

Medlem
Skrivet av ionass:

Dag 2 exilecon:

Tack!

Medlem
Skrivet av tjorb:

Falska djupet?

Vilka siffror pratar du om för det finns väl ingen statistik för hur många spelare diablo 3 har varje månad? Hittar inget om hur många unika spelare PoE har haft heller.

Ibland är inte 1000 val alltid bättre, och gällande spelarna så kan man iallafall gå in på steam och se antalet Poe spelare.
Inga siffror är exakta nej men det går tom att lägga på 10 %-15 % för att få ungefära siffror.
Diablo 3 är ju svårare, där är det i princip omöjligt att veta hur många som spelar ännu idag men man får aldrig underskatta ett spel. Visst kan man försöka kolla ladders men det är inte en sån bra måttstock av flera skäl. Bara Kina kan ha 1 miljon spelare (jag säger inte att det är så men ett exempel). Utgår man från antal sålda spel Augusti 2015 - 30 miljoner så har jag iallafall väldigt svårt och tro att inte 1,5-2 miljoner världen över hänger kvar oavsett vad resten tycker och tänker om spelet.
Som sagt jag tror den siffran skulle varit mycket högre om de hade släppt den tänkta andra expansionen där det ryktades om druidens återkomst.
Självklart får Blizzard skylla sig själva, de tappade kinaporslinet i golvet och måste nu leta efter nytt på blocket. Jag tror absolut
Diablo 4 kan bli en oerhörd succé men det beror på flera faktorer där TID är den största (självklart ska spelet också hålla kvalité) men tänk om de väntar 5 år? Det går ju inte i dagens gaming-tider.

Man får inte glömma att det spelet som fångar casuals (de som inte har tid tex att lägga ner på spel som förut eller som inte gillar för komplexa spel) kommer ju alltid vinna ur strider med antal spelare. Det är den folkmassan Blizzard alltid jagar, kolla bara battlegrounds som ett exempel.

Medlem
Skrivet av adrii:

Ibland är inte 1000 val alltid bättre, och gällande spelarna så kan man iallafall gå in på steam och se antalet Poe spelare.
Inga siffror är exakta nej men det går tom att lägga på 10 %-15 % för att få ungefära siffror.
Diablo 3 är ju svårare, där är det i princip omöjligt att veta hur många som spelar ännu idag men man får aldrig underskatta ett spel. Visst kan man försöka kolla ladders men det är inte en sån bra måttstock av flera skäl. Bara Kina kan ha 1 miljon spelare (jag säger inte att det är så men ett exempel). Utgår man från antal sålda spel Augusti 2015 - 30 miljoner så har jag iallafall väldigt svårt och tro att inte 1,5-2 miljoner världen över hänger kvar oavsett vad resten tycker och tänker om spelet.
Som sagt jag tror den siffran skulle varit mycket högre om de hade släppt den tänkta andra expansionen där det ryktades om druidens återkomst.
Självklart får Blizzard skylla sig själva, de tappade kinaporslinet i golvet och måste nu leta efter nytt på blocket. Jag tror absolut
Diablo 4 kan bli en oerhörd succé men det beror på flera faktorer där TID är den största (självklart ska spelet också hålla kvalité) men tänk om de väntar 5 år? Det går ju inte i dagens gaming-tider.

Man får inte glömma att det spelet som fångar casuals (de som inte har tid tex att lägga ner på spel som förut eller som inte gillar för komplexa spel) kommer ju alltid vinna ur strider med antal spelare. Det är den folkmassan Blizzard alltid jagar, kolla bara battlegrounds som ett exempel.

Du har skrivit tidigare i tråden som att du sitter på fakta gällande spelar antal när det enda du har är totalt sålda exemplar för D3 och steamcharts för PoE. Det går inte att jämföra.
Jag tror garanterat att D3 har haft många fler spelare än PoE men mer än så går inte att säga.
Dina spekulationer är tagna ur luften och det är det som fått mig att kommentera.

Skriv svar