Äta och spela

Medlem
Äta och spela

Bland det bästa som finns är en heldag/helkväll tillägnat spelande. Antingen online med polare eller ensam med tända ljus och filt.

Hunger är något man måste stimulera, även om det är lätt att försaka när man är djupt inne i ett spelrus.

Hur gör ni? Har ni några rätter ni lagar i förhand som sedan värms på vid behov? Eller tar ni en regelrätt paus och lagar mat när hungern faller sig på?

Mat24? Onlinepizza? Takeaway från ert lokala hak?

Har ni en speciell rätt som avnjuts traditionsenligt vid releaser av hett efterlängtade spel?

Hur gör ni?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

För mig har det varit väldigt slappt sista tiden, kör på antingen måltidsersättning eller svänger ihop en krämig äggröra med falukorv eller bacon och saltgurka. Lite ketchup och senap. Fokus är på att det ska gå snabbt, tråkigt nog.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Releasehästryttare

Vill du ha ett tips på grymt bra mat som går snabbt. Använd ugnenför att laga en hel kyckling eller annan storköttbit (personligen föredrar jag kyckling).

Förutom kyckligen så lägger du in stora morötter och gul lök (skär bara av huvudet och botten på bägge och lämna skalen, (tvätta morötterna) löken kokas inne i sitt skal så det blir super enkelt och gott, sen beror det på om du föredrar potatis eller ris till, om du vill ha potatis så tvätta dem bara och lägg in dem med kycklingen.

släng över lite oliv/raps olja, salta och peppra som du vill och in med det hela i ugnen i 1.5h på 225 grader.

Första gången tar det kanske lite längre tid, men när du gjort det några gången så tar det hela kortare än 10 minuter att fixa och då har du mat för flera dagar som bara är att värma i micron!

Sen vill man inte städa ugnen så mycket så kan jag även rekommendera att man investerar i en lergryta!

Medlem

Inte samma sak. Det är skillnad på maten man lagar efter aktuellt behov.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Devan:

Vill du ha ett tips på grymt bra mat som går snabbt. Använd ugnenför att laga en hel kyckling eller annan storköttbit (personligen föredrar jag kyckling).

Förutom kyckligen så lägger du in stora morötter och gul lök (skär bara av huvudet och botten på bägge och lämna skalen, (tvätta morötterna) löken kokas inne i sitt skal så det blir super enkelt och gott, sen beror det på om du föredrar potatis eller ris till, om du vill ha potatis så tvätta dem bara och lägg in dem med kycklingen.

släng över lite oliv/raps olja, salta och peppra som du vill och in med det hela i ugnen i 1.5h på 225 grader.

Första gången tar det kanske lite längre tid, men när du gjort det några gången så tar det hela kortare än 10 minuter att fixa och då har du mat för flera dagar som bara är att värma i micron!

Sen vill man inte städa ugnen så mycket så kan jag även rekommendera att man investerar i en lergryta!

https://cdn.cdon.com/media-dynamic/images/product/toy/vidmatb...

Grymt! Bra tips


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Jag själv tycker att det är viktigt att maten man äter inte flottar ner fingrar. Därav äter jag snacks med tång när jag spelar.

Pizza skärs ner i mindre bitar och äts med gaffel.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Devan:

Vill du ha ett tips på grymt bra mat som går snabbt. Använd ugnenför att laga en hel kyckling eller annan storköttbit (personligen föredrar jag kyckling).

Förutom kyckligen så lägger du in stora morötter och gul lök (skär bara av huvudet och botten på bägge och lämna skalen, (tvätta morötterna) löken kokas inne i sitt skal så det blir super enkelt och gott, sen beror det på om du föredrar potatis eller ris till, om du vill ha potatis så tvätta dem bara och lägg in dem med kycklingen.

släng över lite oliv/raps olja, salta och peppra som du vill och in med det hela i ugnen i 1.5h på 225 grader.

Första gången tar det kanske lite längre tid, men när du gjort det några gången så tar det hela kortare än 10 minuter att fixa och då har du mat för flera dagar som bara är att värma i micron!

Sen vill man inte städa ugnen så mycket så kan jag även rekommendera att man investerar i en lergryta!

https://cdn.cdon.com/media-dynamic/images/product/toy/vidmatb...

Detta är ett bra tips! Relativt enkelt och sköter sig själv i ugnen. Gott blir det också!

Kör dock med en stor gjutjärnsgryta, då kan man innan också bryna köttet i smör ett par minuter på hög värme, och få det där goa stekytan. Har även i lite kokande vatten därefter så steken/kycklingen håller sig saftig i ugnen.

Har inte prövat lergryta, vad är fördelen med den?

Medlem
Skrivet av Freakon:

Inte samma sak. Det är skillnad på maten man lagar efter aktuellt behov.

Lagt till ett "recept" på ärtsoppa i den tråden som borde vara snabb och enkel nog. Typ du hinner knappt fixa ostmackan innan maten är klar snabb ;).

Releasehästryttare
Skrivet av Sapiens:

Har inte prövat lergryta, vad är fördelen med den?

Skulle bara gissa att priset är lägre, annars tror jag inte det är några direkta fördelar med lergryta framför gjutjärn.

Medlem
Skrivet av Devan:

Skulle bara gissa att priset är lägre, annars tror jag inte det är några direkta fördelar med lergryta framför gjutjärn.

Läste på wiki...
Före användning av lergrytan skall den läggas i blöt i omkring 15 minuter. Lergrytan suger då upp vatten som den senare kommer att avge under tillagningen. Lergrytan bör fylld med önskade ingredienser placeras i kall ugn. Tillagningen kan närmast jämföras med ångkokning, och bevarar på samma sätt vitaminer och näringsämnen.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Lagt till ett "recept" på ärtsoppa i den tråden som borde vara snabb och enkel nog. Typ du hinner knappt fixa ostmackan innan maten är klar snabb ;).

Hehe, snällt. Tack

Min tanke var dock inte att få fram generella snabba recept på mat. Den var mer inriktad mot att veta rutiner och tänk folk har kring mat och speltid. Och vilken mat man premierar för att undvika flott på fingrar etc. Nördig mat, kanske man kan säga?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Läste på wiki...
Före användning av lergrytan skall den läggas i blöt i omkring 15 minuter. Lergrytan suger då upp vatten som den senare kommer att avge under tillagningen. Lergrytan bör fylld med önskade ingredienser placeras i kall ugn. Tillagningen kan närmast jämföras med ångkokning, och bevarar på samma sätt vitaminer och näringsämnen.

Oj, då vill jag påstå att det är en väsentlig skillnad gentemot gjutjärn där målet snarare är hetta?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Bland det bästa som finns är en heldag/helkväll tillägnat spelande. Antingen online med polare eller ensam med tända ljus och filt.

Hunger är något man måste stimulera, även om det är lätt att försaka när man är djupt inne i ett spelrus.

Hur gör ni? Har ni några rätter ni lagar i förhand som sedan värms på vid behov? Eller tar ni en regelrätt paus och lagar mat när hungern faller sig på?

Mat24? Onlinepizza? Takeaway från ert lokala hak?

Har ni en speciell rätt som avnjuts traditionsenligt vid releaser av hett efterlängtade spel?

Hur gör ni?

Äter aldrig mat medan jag spelar. Blir att äta middag före/efter eller under en dedikerad paus där jag och polarna som spelar ihop tar en längre paus för att käka och uträtta behov osv.
Snacks räknas såklart inte då man självfallet alltid har några sekunder att mumsa i sig lite chips/nötter och liknande.

Medlem
Medlem

Ser framför mig hur @Freakon sitter med drop och inbyggd toalett i gamingstolen. Får lite south park-vibbar och det episka WoW-avsnittet. Ser det ut så när du spelar @Freakon ?

Skribent

Jag brukar se till att spela på kvällarna efter att middag och allt annat är avklarat. Då kan man ta sig en öl och sedan sitta och käka hemrostade nötter (med sked, så att fingrarna inte blir flottiga) eller andra tilltugg.

Frukt funkar också bra, och så får man inte dåligt samvete för att man inte trycker i sig en massa skit när man spelar.

Medlem

Äter inte när jag spelar, är upptagen med att spela, så när det är dags att äta tar jag en paus.

Brukar ofta laga olika grytor som man sedan snabbt kan värma upp. Så när det väl är dags att äta middag så är det inte något som tar speciellt lång tid, det är att koka riset som tar längst tid.

Undviker även att beställa hem mat, aldrig beställt hem en pizza i mitt liv.

Skribent
Skrivet av Freakon:

Oj, då vill jag påstå att det är en väsentlig skillnad gentemot gjutjärn där målet snarare är hetta?

Jo det är skilland på gjutjärn och lergryta. Det man kan lika med lergryta är en slow cooker. Där dumpar du bara ned ingredienserna och sen låter den gå över natten. Smaken blir väldigt liknandr den i lergryta.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Jag tar en paus från spelandet både vid tillagning och förtäring. Undantag kan förekomma. Finner det trevligt med en paus lite nu och då. Även om man har ätit framför datorn en hel del genom åren så är det något jag försöker undvika.

Vad som äts är helt baserat på vad jag känner för och har i hemmet. Stekt ris med kyckling och grönsaker är min go-to rätt när jag inte riktigt har orken eller lusten att tillaga något mer ordentligt. Riskokare som fixar riset, frysta ärtor, majs och paprika. Hacka lite lök, skiva lite morötter. Fryst sallads/minut kyckling. Bortsett från riset (som inte behöver någon uppsikt) så tar allt typ 10min att fixa.

Medlem
Skrivet av Devan:

Vill du ha ett tips på grymt bra mat som går snabbt. Använd ugnenför att laga en hel kyckling eller annan storköttbit (personligen föredrar jag kyckling).

Förutom kyckligen så lägger du in stora morötter och gul lök (skär bara av huvudet och botten på bägge och lämna skalen, (tvätta morötterna) löken kokas inne i sitt skal så det blir super enkelt och gott, sen beror det på om du föredrar potatis eller ris till, om du vill ha potatis så tvätta dem bara och lägg in dem med kycklingen.

släng över lite oliv/raps olja, salta och peppra som du vill och in med det hela i ugnen i 1.5h på 225 grader.

Första gången tar det kanske lite längre tid, men när du gjort det några gången så tar det hela kortare än 10 minuter att fixa och då har du mat för flera dagar som bara är att värma i micron!

Sen vill man inte städa ugnen så mycket så kan jag även rekommendera att man investerar i en lergryta!

https://cdn.cdon.com/media-dynamic/images/product/toy/vidmatb...

Det här får jag pröva imorgon efter jobbet. Tack för tipset!

KoP
Medlem

Äter aldrig medans jag spelar. Håller dom aktiviteterna skilda åt. Brukat dock sippa lite på en Loka eller Ramlösa.

Medlem

Dropp.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av KoP:

Äter aldrig medans jag spelar. Håller dom aktiviteterna skilda åt. Brukat dock sippa lite på en Loka eller Ramlösa.

Hade jag gjort så hade jag varit död för 30 år sedan


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Soppa + sugrör = bekvämt och inget kladd


signatur

Gamla kära datorer som skräpar runt i huset: Gateway 2000 P5-90, Dell Optiplex GXPro, Compaq Deskpro 386, Compaq Deskpro EP 6400, Dell Dimension XPS B1000r, Fujitsu Siemens Scaleo 600 (Athlon XP 3000+) etc.

Medlem

Brukar göra något storkok tex en köttfärsås eller dylikt...

Sen går man och mikrar på vid behov.

Som någon nämnde ovan är saker som sköter sig själv i ugn fet Nice, senaste grejen jag har börjat göra är att använda min varnluftsfritös för att helstekt en kyckling.

Man kastar in några delade citroner och tar en hel knippe vitlök som man delar på mitten.

Pensla kycklingen med lite olja med valfria kryddor i så blir den krispig på utsidan men saftig och när på insida.

Servera med valfri kolhydrat och sallad.


signatur

P.L.U.R

Skribent

Dricker endast under spelssesioner. Paus för mat så kan man passa på att se något serieavsnitt eller intressant YouTube-klipp.

KoP
Medlem
Skrivet av Ankh:

Hade jag gjort så hade jag varit död för 30 år sedan

:'D :'D :'D

Medlem

youtube vid middag, mellan spelandet och googlandet


signatur

//monster

12
Skriv svar