Recension – Star Wars Jedi: Fallen Order

Avstängd

Haha grym video.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Vet inte om ni har en ekonomisk möjlighet men en ide är ju att sätta två recensenter på varje större släpp. Sedan kan ni ju ha en efterföljande video där de två får diskutera spelet och hur de kom fram till sitt betyg.

Medlem
Skrivet av breahl:

Haha grym video.

Haha tänkte skriva att en objektiv recension är FAKTA, men det verkar som FZ redan gjort en video om detta

OT:
När det kommer till recensioner så finns det ju ingenting som slår att kolla på när någon annan spelar det, det har nog aldrig varit enklare att göra bra spelköp annat var det före Internet, då hade man inte så mycket val än att basera många av köpen på just andras åsikter om spelet. För att få en bättre bild läste iaf jag så många recensioner jag kunde komma över (detta var även före tiden då demos fanns, demos gjorde att man nu kunde testa spelet och det ledde till att man ofta, iaf för mig, lyckades göra bra val av spel som man sedan köpte).

När det kommer till recensioner så finns det en viktig faktor som jag tror många missar, då recensioner i allra högsta grad är subjektva (som sagt är man ute efter objektivitet är man ute efter fakta, något som inte kan ändras oavsett vad man tycker om produkten, filmen var 67 min (fakta), filmen var för lång (åsikt)) och det är att man har samma smak som den som recenserar. Om man redan vet från början att personen inte gillar RPG spel så är det snarare mer intressant att läsa en sådan recension om man inte heller gillar RPG spel än att läsa den om man gör det.

Som ett stort Star Wars fans och baserat på vad jag sett och läst om spelet så ser det inte ut som ett spel som kommer i närheten av äldre spel. Att det är det bästa SW spelet många år säger egentligen inte så mycket eftersom SW länge varit mediokert. När jag jämför ett spel som detta med tidigare SW spel så blir det Dark Forces spelen och i synnerhet Jedi Outcast/Academy. 3/5 verkar vara ett rättvist betyg för det här spelet.

Medlem

Recensionen var ju top notch i mina ögon. Han förklarade väl varför han tyckte som han gjorde och gav även bra kopplingar till tidigare spel och influencer som gör att han gillar/inte gillade det.

Medlem

Hitills bara fz som har gett ett dåligt betyg. Alla dom andra ställerna man har läst har gillat spelet som f@$🤣🤣. Blir ett klart köp.

Skrivet av TheJudge:

Hitills bara fz som har gett ett dåligt betyg. Alla dom andra ställerna man har läst har gillat spelet som f@$🤣🤣. Blir ett klart köp.

Så du tycker att när dom säger att det är ett bra spel är ett dåligt betyg?


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

@Sillage: Att folk fortfarande köper EA spel synd. Börja rösta med plånboken folk och sluta köpa EA tills dom levererar bra spel igen.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Marackez:

Vet inte om ni har en ekonomisk möjlighet men en ide är ju att sätta två recensenter på varje större släpp. Sedan kan ni ju ha en efterföljande video där de två får diskutera spelet och hur de kom fram till sitt betyg.

Vi har testat det förr, med andra åsikter etc. Det blir sällan bra. Vi ser hellre att det förs en sund diskussion kring spelet, med perspektiv från läsare och så vidare.


signatur
Medlem
Skrivet av lasselason:

I min värld så är 8.8 lite bättre än 8.7. Den nyansen tycker jag är viktig och kan vara nödvändig. Men du vet, each to their own. Jag förstår och respekterar vad du menar.🙂

Vi får vara överens om att inte vara överens. 🙂

Medlem

Alltid detta tjat om betygsiffran.
Betygskalan kunde lika gärna vara: Undvik som pesten, tveksamt köp, klart värt ett köp, får absolut inte missa och ett absolut måste ha.
Och självklart baseras det på typ av spel och om man är intresserad av den typen av spel.

Någons Absolut måste ha, kan ju vara en annans undvik som pesten, om den ena älskar strategispel, och en annan hatar det.

Lägg inte så mycket vikt på siffran (en trea är fortfarande ett bra betyg), läs vad personen tycker är positivt och vad som är negativt, du kanske älskar något som någon annan hatar, då är ju deras negativa upplevelse en positiv upplevelse för dig, då är betygssiffran som sattes av den personen redan oväsentligt för dig, läs andra även recensioner kolla en video eller två och bilda dig en egen uppfattning.

Jag har bara kört ett par timmar än så länge, jag tycker det är ok men inte mer, men gillar inte darksouls mekaniken när man dör, så mitt betyg blir ju förmodligen betydligt lägre än någon som älskar den typen av spel om vi skulle sätta ett betyg på det.

Medlem
Skrivet av breahl:

Haha grym video.

Perfekt, och slutade ju i helt rätt betyg för BF3 också!

Medlem

Som vanligt leverar EA inte ett skit. Pengasugande företag.

@GhostfaceMain: Levererar de inte ett bra spel?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det som menades var nog hur man bestämmer att spelet ska ha just siffran 8,8, och inte 8,7 eller något annat. Det finns ju väldigt många steg att välja mellan.

Ja precis, och det är just det jag föredrar. Motivationen till betyget blir tydligare tycker jag. Det är såklart fråga om smak här, detta är vad jag känner. När jag och min bror gör våra listor över bästa spel genom tiderna blir dessa decimaler viktiga då det kan skilja en decimal pga olika skäl, nitpicky men så vill jag ha det. Jag tycker ni har väldigt kompetenta recensenter och kastar absolut ingen skugga över dem eller ert betygsystem.

Medlem
Skrivet av Popski:

Vi får vara överens om att inte vara överens. 🙂

Ja det får bli så😊 Ha en fin kväll.

Medlem

TL;DR
*Jag tycker att det är bra!*
*Det förjänar högre betyg!*
*Recensionen är för subjektiv!*
*Spelet är rent skit*
*%#¤#¤ EA*
*Bra recension!*

Please never change ^^

Sen ska man aldrig ta en recension som den ultimata sanningen.
Det är en person som förmedlar sin upplevelse med spelet, inte allas.
Ni ska ta in vad han har skrivit och försöka komma fram till en slutsats själv.
Helst att kolla / läsa andra recensioner också.

Men nu vet vi ju redan att alla läser enbart recensioner för att verifiera sina egna fastställda känslor.
Därför spelar det egentligen ingen roll vad Jonny här har skrivit.
Ni vet redan att ni kommer köpa det eller inte liksom.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

kolla på DF analys av spelet/Easy Allies recension , det verkar som ni har fel recensenter (som älska pepsi fast spelet är cola) per spel på siste, samma sak med the outer worlds.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Sugen på att köpa, men 749kr på Xbox store...?!

Skribent

Synd om spelet inte lever upp till det som på förhand verkade så bra. Tråkigt att höra att det tappar mot slutet. Jag var verkligen imponerad av det jag fick testa på tidigare, kanske är EA/Disney oflexibla och släpper istället för att försena och putsa eftersom julen/Rise of Skywalker står för dörren?

Tycker det är en välskriven recension, eftersom jag förstår precis vad du gillar och inte gillar med spelet. Utifrån det kan jag också bedöma att kritiken som framförs (bandesign) inte väger lika tungt för mig personligen som de starka delar spelet har (combat). Jag hade tänkt köpa idag, men det faktum att det verkade opolerat dämpade entusiasmen lite. Kanske får jag feeling och slår till imorgon ändå. Eller på löning.

Tycker f.ö. betygsskalan borde vara:

7/10 = uselt, spela aldrig,
"Bra spel" = hyfsat spel, köp ev på rea,
86/100 = Mästerverk
5/5 = Riktigt bra, ett av årets bästa, dock några småskavanker och buggar.

Medlem

Det ser bra ut! Blir att subba på Origin en månad!

Medlem

Starkt att ni återigen pallar stå emot trycket och sätta det betyg ni tycker spelet förtjänar.

Smått absurd tråd detta. 🤔


signatur

Memento Mori

Redaktör
Skrivet av Slimebeast:

Starkt att ni återigen pallar stå emot trycket och sätta det betyg ni tycker spelet förtjänar.

Smått absurd tråd detta. 🤔

Tack för beröm. Men det var ju embargo på detta, alla publicerade recension samtidigt så vi visste inte vad andra tyckte innan det. Men det är ju viktigt att göra: skriva som man tycker och att folk förstår varför, även om de inte håller med.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Tack för beröm. Men det var ju embargo på detta, alla publicerade recension samtidigt så vi visste inte vad andra tyckte innan det. Men det är ju viktigt att göra: skriva som man tycker och att folk förstår varför, även om de inte håller med.

Visst är det så, men kanske ett mönster som man kan se av dom senaste recessionerna här på fz? (som jag skrev innan)


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Helvete vad folk stirrar sig blinda på betygen. Bias dit och partisk dit. Fz gav "bara" en 3 av 5 medan IGN gav en 14/10. So what? Olika recensenter och olika sajter. Förövrigt ganska läskigt att flera här verkar hålla IGN's recensioner som någon sorts golden standard... Bör man inte titta runt på lite olika recensioner, titta på lite gameplay och sedan bilda sig en egen uppfattning kring spelet i fråga? Bra skriven recension för övrigt.

Medlem

Har spelat i 3timmar. så far so good! gillar det verkligen! 4 av 5 får det av mig!

Redaktör
Skrivet av WarpGuN:

Visst är det så, men kanske ett mönster som man kan se av dom senaste recessionerna här på fz? (som jag skrev innan)

Att vi har "fel recensent", menar du? Första svaret är nej, för det förutsätter att det finns ett "rätt betyg" som recensenten ska försöka pricka.

Nä, jag fattar vad du menar, men nej, det skulle jag inte säga. Det hänger snarare på betygen och hur vi sätter dem. 3 är ju bra, och jag tror många är med på det, men samtidigt är 3 inte tillräckligt bra för att betala 600-700 kr för ett spel. Det sänker 3:ans värde, den ses som sämre än vad den faktiskt är. Sen är ju en 4:a faktiskt ett högt betyg, de ska inte ges utan goda skäl.


signatur
Medlem
Skrivet av Harakiri:

Så varningstecknen stämde.

Så det var en framstressad release bara för att släppa den innan jul.
Synd! De hade kunnat tjäna så mycket mer på att putsat klart och släppt nåt mer polerat.

Får se om man rycker åt sig spelet för att ha nåt att göra under julledigheten.

Man borde tycka att "dumsnålheten" snart kostat EA tillräckliga mängder pengar för att de skall skärpa till sig...

...men vissa har tydligen grava inlärningsproblem.


signatur

P.L.U.R

Medlem

Första spelet som jag köpt utan rea på väldigt länge. Kunde inte hålla mig....
Två timmar in bara än så länge, men roligt. Känns ju lite som uncharted in space

Medlem

Bortom dom smått fantastiska grafiska scener och story snuttar man får är det ett väldigt tunt spel tycker jag. Jag vill ha ett Witcher 3/RDR2 spel i Star Wars-kläder annars kan det kvitta. Håller mer åt FZ's håll, men mer en 2/5 ifrån mig. Folk måste vara lättroade om detta går hem, tycker inte spelet har något djup alls.

Inaktiv
Skrivet av breahl:

Vilken tur att man inte förbokade detta. Hatar verkligen linjära spel och detta verkar urtråkigt.

Vet inte vad tur hade med saken att göra, om du inte menar tur att du föddes med tillräckligt högt IQ att inte förhandsboka spel (iaf med så många varningsklockor som detta spel hade innan release)

Skriv svar