Recension – Star Wars Jedi: Fallen Order

Inaktiv
Skrivet av RegularOriginal:

Det finns en skillnad mellan din "smak" i något och produktens faktiska kvalitet. En bra kritiker borde kunna separera de två.
Bara för att jag inte gillar lever betyder det inte att levern inte kan tillagas till perfektion.
På liknande sätt kanske jag inte "gillar" en film eller ett spel, men det borde inte hindra mig från att erkänna att den var välgjord. Omvänt kan jag erkänna att en film är dåligt tillverkad, men tror ändå att handlingen har meriter. Personer som föreslår att ”bra skrivande är subjektivt” hänvisar vanligtvis till smak, inte kvalitet.
Medger de att det finns en standard för kvalitetsskrivning, undergräver de deras argument. De finns seminarier för hur man skriver bra handlingar, dialoger etc. Om det är subjektiv behöver du inte bli bättre på det. Faktum är att "bli bättre" blir helt relativt.

Jag märker att det här är helt onödigt att diskutera med er dock, men om ni tror på det ni själva säger kommer ni fortsätta få trådar med hundratals svar där folk är sura eller inte förstår hur ni tänker riktigt. Jag gillar FZ, vill inte att ni ska tro annorlunda men ibland så förstår ni verkligen inte.

När ni också skriver att det inte går att vara objektiv i en recension, då menar ni alltså att varenda en som gav spelet högt betyg inte är trötta på linjär level-design till exempel? Eller såg de förbi det och såg att det var välgjort, även om de är trötta på det på en personlig nivå?

Det finns inte jättemånga recensioner ute än (iaf inte som har lagts upp på metacritic). Här är en negativ recension som har liknande kritik som FZ:
https://arstechnica.com/gaming/2019/11/jedi-fallen-order-game...

Det är möjligt att majoriteten har fel och att detta är ett ganska mediokert spel.

Skrivet av RegularOriginal:

Jag förstår vad du menar men jag kan inte alls hålla med dig.

Sen om en story och dialog t.e.x är bra? Det är inte subjektivt. Många kan däremot kanske tycka om ett spel eller film med dålig story.
Eller som att jag skulle säga att Shawshank Redemption/Nyckeln Till Frihet har en dålig story? Jag kan ju tycka det på en personlig nivå men vi alla vet ju at jag har fel då? Rent objektivt fel även om jag skulle ogilla den. Det är exakt det där jag menar. Jag kan veta att något är bra rent objektivt men ogilla det av personliga skäl. Det är det DÄR man ska utelämna i en recension. Det är inte svårt att förstå att något man själv inte tycker om kanske uppskattas av majoriteten och helt ärligt kan man inte det ska man kanske inte recensera saker.

Håller inte med, då blir recensioner någon slags gissning om vad man tror majoriteten ska tycka om. Man kan ju lika gärna ha fel i vad man tror majoriteten tycker om eller vad man tror "objektivt" klassas som "bra". Det är mycket bättre att recensioner är helt subjektiva och sedan bildar konsumenten en uppfattning om spelet genom att läsa olika recensioner och läsa igenom recensenternas resonemang.

Finns nog ingen som tycker Shawshank Redemption är dålig.
Men om jag tycker något är ett mästerverk ska jag då inte ge det 5/5 även om jag vet att en majoritet inte kommer uppskatta det lika mycket?
Jag tycker 2001 är en av de bästa filmerna någonsin, men jag vet att många tycker den är extremt långtråkig, om jag skulle skriva en recension bör jag då ge den 3/5?

Medlem

Undrar hur många år det tar innan det ser ut som karaktären i spelet verkligen är den del av miljön den rör sig i och inte en inplacerad modell med en serie animationer med stela övergångar mellan dessa. 🤔

Medlem

Blir ett köp till Steam. Spelet fick en 8a på GameReactor och på Steam Store ligger spelet på 92% (väldigt positiva) av över 700 user reviews.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Inaktiv
Skrivet av CARTMAN:

Blir ett köp till Steam. Spelet fick en 8a på GameReactor och på Steam Store ligger spelet på 92% (väldigt positiva) av över 700 user reviews.

Dock har de flesta Steamrecensioner skrivna av folk som spelat mindre än 5 timmar och när man spenderat 60 dollar på ett spel är det större chans att man ger en tumme upp än en tumme ner. Just saying..

Medlem

Precis som jag förväntade mig ^^


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

eld
Medlem
Skrivet av anon_306295:

Dock har de flesta Steamrecensioner skrivna av folk som spelat mindre än 5 timmar och när man spenderat 60 dollar på ett spel är det större chans att man ger en tumme upp än en tumme ner. Just saying..

Eller att det helt enkelt är bra, kanske inte 10/10, kanske inte världens bästa spel men ändå roligt.

Till och med recensionen här på fz ger det ett tummen upp:

Citat:

Vad som i slutänden räddar spelet och gör det till något jag faktiskt kan rekommendera är striderna. De, och det faktum att det finns en del intressant lore (som nu dessutom är en officiell del av tidslinjen), gör på det stora hela spelet någorlunda njutbart och värt att spela.

Skrivet av anon_306295:

Det finns inte jättemånga recensioner ute än (iaf inte som har lagts upp på metacritic). Här är en negativ recension som har liknande kritik som FZ:
https://arstechnica.com/gaming/2019/11/jedi-fallen-order-game...

Det är möjligt att majoriteten har fel och att detta är ett ganska mediokert spel.

Håller inte med, då blir recensioner någon slags gissning om vad man tror majoriteten ska tycka om. Man kan ju lika gärna ha fel i vad man tror majoriteten tycker om eller vad man tror "objektivt" klassas som "bra". Det är mycket bättre att recensioner är helt subjektiva och sedan bildar konsumenten en uppfattning om spelet genom att läsa olika recensioner och läsa igenom recensenternas resonemang.

Finns nog ingen som tycker Shawshank Redemption är dålig,
Men om jag tycker något är ett mästerverk ska jag då inte ge det 5/5 även om jag vet att en majoritet inte kommer uppskatta det lika mycket?
Jag tycker 2001 är en av de bästa filmerna någonsin, men jag vet att många tycker den är extremt långtråkig, om jag skulle skriva en recension bör jag då ge den 3/5?

"En recension är en redogörelse för till exempel intrycken från en kulturprodukt, en vara eller en tjänst, och dess kvalitet i jämförelse med andra produkter i samma klass."
Kvalitet är nyckelord där. Hur baserar du kvalitet på endast subjektiva anmärkningar som du sa vore bättre? Kvalitet i sig är objektivt.

En recension är till för att hjälpa folk med ett val, så att säga att en recension är bättre subjektiv och att folk ska först köpa produkten sen skaffa sig sin egna uppfattning är ju helt galet? Folk läser ju recensioner för att veta om de vill ha något eller om de ska välja något annat istället i de flesta fallen?

Vill inte gå vidare i den här diskussionen med dig, tyvärr. Du får tycka som du gör och det är helt OK!
Det är inte du som recenserar spelen så min kritik ang. det här är inte riktad emot dig.
Jag tycker det är annorlunda när man gör det professionellt och ska hjälpa folk med ett val som kostar pengar.

Sen pratade du inte alls om det viktiga i mitt tidigare inlägg, du bara glodde förbi det. Antingen förstod du inte riktigt vad jag menade eller så ville du helt enkelt inte och jag är inte intresserad av att diskutera med folk som väljer vad de ska svara på och inte, istället för att gå på allt Vilket man borde.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Jonny Myrén:

Hade det inte varit bättre att fråga vad jag tycker om spelen ifråga istället för att anta? Dark Souls 3 skulle jag troligen ha satt en 5:a på, senaste Uncharted en 4:a och The Last of Us en 5:a.

Jag tyckte helt enkelt att det här spelet hade för många brister för att bli mer än bra. Svårare än så är det inte. Jag älskar genrerna ifråga och älskar även Star Wars. Jag var supertaggad inför att recensera det och jag ville att det skulle bli supergrymt. De första timmarna var väldigt lovande, men ju mer jag spelade desto tydligare blev bristerna.

Jo självklart och det ber jag om ursäkt för Verkade så av texten bara.
Ungefär 8h in i spelet förstår jag fortfarande inte vad du menar. Tycker spelet är till 90% uncharted/tomb raider med bättre story (i mitt tycke som sci fy nörd) med souls spelens combat. Det enda negativa jag kan säga om spelet är att texturen buggar ibland. Ponchon man har från början av spelet på sina ställen fladrar hej villt när man står helt stilla. Sen som du sa om level designen. Lite väl ologiska saker imellanåt. Men i överlag, super fina miljöer och bra scenografi. Skådespelarna gör ett hästjobb i spelet. Såhär bra har inte EA levererat på många många år och Respawn är det som håller uppe korthuset nu.

Tomb raider med soulsbourne combat. Kan de bli bättre? 4/5 men som sagt. En personlig åsikt är en personlig åsikt. Inget illa menat. Misstolkade din text tydligen


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Inaktiv
Skrivet av eld:

Eller att det helt enkelt är bra, kanske inte 10/10, kanske inte världens bästa spel men ändå roligt.

Till och med recensionen här på fz ger det ett tummen upp:

Visst kan spelet vara bra men om man kollar igenom recensionerna är nästan alla skrivna av folk som bara spelat i ett par timmar om ens det.
Och om man köpt ett spel för 60 dollar på releasedagen kommer man med största sannolikhet ge tummen upp.

Redaktör
Skrivet av RegularOriginal:

"En recension är en redogörelse för till exempel intrycken från en kulturprodukt, en vara eller en tjänst, och dess kvalitet i jämförelse med andra produkter i samma klass."
Kvalitet är nyckelord där. Hur baserar du kvalitet på endast subjektiva anmärkningar som du sa vore bättre? Kvalitet i sig är objektivt.

En recension är till för att hjälpa folk med ett val, så att säga att en recension är bättre subjektiv och att folk ska först köpa produkten sen skaffa sig sin egna uppfattning är ju helt galet? Folk läser ju recensioner för att veta om de vill ha något eller om de ska välja något annat istället i de flesta fallen?

Vill inte gå vidare i den här diskussionen med dig, tyvärr. Du får tycka som du gör och det är helt OK!
Det är inte du som recenserar spelen så min kritik ang. det här är inte riktad emot dig.
Jag tycker det är annorlunda när man gör det professionellt och ska hjälpa folk med ett val som kostar pengar.

Sen pratade du inte alls om det viktiga i mitt tidigare inlägg, du bara glodde förbi det. Antingen förstod du inte riktigt vad jag menade eller så ville du helt enkelt inte och jag är inte intresserad av att diskutera med folk som väljer vad de ska svara på och inte, istället för att gå på allt Vilket man borde.

Hur får man fram kvalitén på en kulturell produkt utan att vara subjektiv?


signatur

@Tomas Helenius:
Svara på mitt tidigare inlägg istället. Så svarar jag på det du undrar nu efter
Ser illa ut när du hoppar förbi ett sen hoppar på nästa direkt som inte ens var ett svar till dig men det andra var.

Medlem

Betygsättningens uttjatade rundgång = Never ending story!

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det har du kanske rätt i. Siffran ger ju intrycket av nåt mätbart, vilket det verkligen inte är. Men samtidigt förstår jag inte varför spel inte kan ha betyg när det funkat bra i samtliga andra underhållningsformer i alla år? Betyg är oöverträffade på att snabbt berätta vad recensenten tycker, sen läser man om man vill veta varför. Jag gillar betyg skarpt, när de används och läses på rätt sätt.

Alla skalor har för- och nackdelar. 1-10 ger fler nyanser, vilket är största bristen med 1-5-skalan - den är lite trubbig. Nackdelen med 1-10 är att en spär på betygsinflationen: 7 brukar betyda godkänt, inte 5 som är den faktiska mitten. Därmed har den tre steg för rejält bra, ett för godkänt och sex nyanser av dåligt, där många av siffrorna nästan aldrig använts för annat än att lustmörda skitspel. I praktiken används alltså bara cirka fem steg 1-6, 7, 8, 9 och 10).

Vi körde ju med halvbetyg en period, men slutade med det eftersom det mest innebar att vi satte massa halvbetyg. Med fem steg tvingas man tänka igenom och motivera sitt val ordentligt. Varje betygssteg blir då mer värt.

Håller fullständigt med dig! 1-5 räcker mer än väl. Jag minns gamla speltidningar från förr som man varje månad köpte, t ex CVG (Computer and videogames) som hade 0-100% i betygssystem, ett spel kunde få 78%, ett annat 85% samt ett tredje 97%. Spel som fick 45 eller 52% var "dåliga" men på olika sätt tydligen. Även "Svenska hemdator nytt C64/128" hade liknande betygssystem. Snacka om utmaning för recensenten att sätta "rätt" betyg

Medlem
Skrivet av RegularOriginal:

Kvalitet i sig är objektivt.

Nej, det behöver det inte vara. Det kan bara bli objektivt om det man ska mäta är väl definierat och mätbart. Kvaliteten på industrisprit kan t.ex. fås genom att mäta koncentration på etanol samt föroreningar.

Kvaliteten på undehållningsprodukter som film, musik och spel går dock inte alls att mäta med något som helst objektivt instrument. Hur hade du tänkt dig att ett dylikt mätdon eller matematsk formel skulle se ut?

Hade kvaliteten på tv-spel varit objektivt mätbara hade ett spels recensioner fått i princip exakt samma betyg på alla spelsidor. Jag tvivlar på att du hittar något exempel på ett spel som fått sådana betyg.

Skrivet av Popski:

Nej, det behöver det inte vara. Det kan bara bli objektivt om det man ska mäta är väl definierat och mätbart. Kvaliteten på industrisprit kan t.ex. fås genom att mäta koncentration på etanol samt föroreningar.

Kvaliteten på undehållningsprodukter som film, musik och spel går dock inte alls att mäta med något som helst objektivt instrument.

Man behöver inte ett instrument för att mäta kvalitet på allt. Om min brorsdotter spelar piano för mig och precis har börjat, sen spelar jag upp Beethoven för mig själv, då är det inte särskilt svårt att veta vem som höll högst standard och i det var högre kvalité av musik.

Som sagt, om du tror att ett instrument krävs för att man på någotvis ska kunna jämföra kvalitet av olika saker, kulturella som materiella så har jag inget intresse av att fortsätta denna diskussionen, faktiskt.

Medlem
Skrivet av RegularOriginal:

Man behöver inte ett instrument för att mäta kvalitet på allt. Om min brorsdotter spelar piano för mig och precis har börjat, sen spelar jag upp Beethoven för mig själv, då är det inte särskilt svårt att veta vem som höll högst standard och i det var högre kvalité av musik.

Som sagt, om du tror att ett instrument krävs för att man på någotvis ska kunna jämföra kvalitet av olika saker, kulturella som materiella så har jag inget intresse av att fortsätta denna diskussionen, faktiskt.

Om det inte ska vara ett instrument så måste det i alla fall vara någon slags matematisk formel.

I fallet med piano så går det faktiskt att mäta t.ex. antalet fel spelade noter... om nu båda pianister spelar samma stycke.

Det går förvisso att få ett något så när objektiv kvalitetsskillnad om man jämför en talanglös nybörjare och ett proffs. Lik förbannat kommer det finnas tondöva stackare som inte hör särskilt mycket skillnad. Börjar man sen jämföra proffs med andra proffs blir det däremot omöjligt att prata om objektiva kvalitetsskillnader (om man nu inte jämför fel på noter i någon slags tävling).

Jämfört med spel så kan man då sträcka sig till att saker som ospelbara hemmaknåpade spel är Scheiße medan GTA är bra. Exakt hur bra i ett siffersystem kan man dock omöjligt mäta objektivt. Även här finns det garanterat hjon som anser att hemmaspelet är kul och en hel del människor anser att GTA suger.

Skrivet av anon_306295:

Fast ett stycke pianomusik kan spelas rätt eller fel, då är det ganska enkelt att säga vem som spelade bäst.
En bättre jämförelse hade väl varit att jämföra Beethovens Moonlight Sonata med Mozarts Lacrimosa och försökt objektivt säga vilken av dem som är bäst.

Om de är lika bra då? Båda är 5/5, om vi ska använda FZ termer. Menar du då att de är objektivt ogiltiga då?

Medlem

Eftersom du framhärdar att man objektivt kan kvalitetsbedöma spel så skulle jag vilja veta hur en sådan mätning går till (med eller utan instrument).

Du måste för det första definiera kvalitet. Sedan måste du komma på ett sätt att objektivt mäta dina parametrar. Jag begriper inte alls hur detta skulle kunna gå till.

Moderator | Testpilot

signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skrivet av Popski:

Eftersom du framhärdar att man objektivt kan kvalitetsbedöma spel så skulle jag vilja veta hur en sådan mätning går till (med eller utan instrument).

Du måste för det första definiera kvalitet. Sedan måste du komma på ett sätt att objektivt mäta dina parametrar. Jag begriper inte alls hur detta skulle kunna gå till.

Om det inte gick att kvalitetsbedömma spel, tror du på riktigt att företag hade lagt ner miljoner extra på att tillverka dem? Om det inte går att mäta kvalité varför är det då så viktigt för Game Devsen att få spelen "JUST RIGHT!" eller "it's out when it's ready!" även om de ser redo ut? Det handlar ju om kvalitet och de är människorna som gör spelen som kanske gör den bedömningen mer än någon annan.

Om allt var subjektivt hade ju inte resurserna spelat någon som helst roll, för någon hade ju älskat något? Eller hur? Hade ju varit rena rama lotteriet för dem om kvalitet spelade noll roll.
Det är klart man kan märka av kvalité i spel. Att säga annat förstår jag mig inte på? Det vore ju som att säga att alla spel är lika bra bara att man "föredrar" vissa? Vad har vi då betygskalor för? Om allt är relativt?

Kan någon vara snäll och skriva en rent objektiv ressession så jag får se hur en sån ska vara? Eller i alla fall förklara hur en objektiv ressession ska se ut? Vore intressant och se det


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av RegularOriginal:

Om det inte gick att kvalitetsbedömma spel, tror du på riktigt att företag hade lagt ner miljoner extra på att tillverka dem? Om det inte går att mäta kvalité varför är det då så viktigt för Game Devsen att få spelen "JUST RIGHT!" eller "it's out when it's ready!" även om de ser redo ut? Det handlar ju om kvalitet och de är människorna som gör spelen som kanske gör den bedömningen mer än någon annan.

Om allt var subjektivt hade ju inte resurserna spelat någon som helst roll, för någon hade ju älskat något? Eller hur? Hade ju varit rena rama lotteriet för dem om kvalitet spelade noll roll.
Det är klart man kan märka av kvalité i spel. Att säga annat förstår jag mig inte på? Det vore ju som att säga att alla spel är lika bra bara att man "föredrar" vissa? Vad har vi då betygskalor för? Om allt är relativt?

Klart det går att bedöma kvalitet på spel. Men inte objektivt och inte särskilt noggrant rent matematiskt.

Eftersom du fortsätter att hävda att vi andra har fel ber jag dig återigen att definiera kvalitet i ett spel samt visa på vilken mätmetod du ska använda för att mäta dina framtagna parametrar.

Spelutvecklare behöver inte bry sig om någon påhittad objektiv kvalitet. Det de behöver göra är att ta fram en produkt som tilltalar tillräckligt många för att de ska kunna tjäna så mycket pengar som möjligt på produkten. Det finns spel (och andra underhållningsprodukter) jag anser vara skit kvalitetsmässigt (rent subjektivt), men lik förbannat genererar de större inkomster än saker jag anser har kvalitet.

Medlem
Skrivet av PsyCor:

Har du hunnit spela spelet ännu? Om inte så tycker jag du ska ta och hålla tillbaka ditt "mediokert" tills du faktiskt kan uttala dig med fakta

Det har jag faktiskt hunnit med. Skulle dock inte tro att alla som hyllar det för att det är star wars har hunnit med detta dock.

Medlem
Skrivet av Popski:

Med decimaler får du snarare en 100-gradig skala. Har väldigt svårt att förstå hur man kan komma fram till ett så exakt värde på en underhållningprodukt.

Felet många sidor gör (verkar dock ha varit vanligare förr) var att de satte något slags medelbetyg med decimaler utifrån delbetyg utan decimaler. Det kunde t.ex. se ut så här:
Grafik 9/10
Spelbarhet 8/10
Story 7/10
Ljud 10/10

Betyg 8,2

Detta är helt galet i och med att man dels ger alla delar exakt samma värde för spelet i stort och dels för att man, rent matematiskt, inte får ange ett sammanslaget värde med fler värdesiffror än i ingående värdena.

Du får inte snarare en 100 gradig skala utan det är det du får, därför föredrar jag såklart även 1-100 likväl som 1-10 med decimaler. Jag menar inte att det ska delas upp som du exemplifierade, jag tycker att man helt enkelt ska ha en större vidd i sin bedömning, istället för 8/10 så kan man ge 8.7/10 om det känns rätt och man vill ha lite nyans. Detta är vad jag tycker.😊

Medlem
Skrivet av lasselason:

Du får inte snarare en 100 gradig skala utan det är det du får, därför föredrar jag såklart även 1-100 likväl som 1-10 med decimaler. Jag menar inte att det ska delas upp som du exemplifierade, jag tycker att man helt enkelt ska ha en större vidd i sin bedömning, istället för 8/10 så kan man ge 8.7/10 om det känns rätt och man vill ha lite nyans. Detta är vad jag tycker.😊

Nej, de där exemplen jag tog upp är styggelser matematiskt. 😉

I och med att det inte går att mäta hur bra ett spel är på samma exakta sätt som ett längdhopp, så ser jag ingen mening med att införa 100 olika steg i ett betyg. Hur kommer man t.ex. fram till att ett spel får 8,8 istället för 8,7 i betyg? Det finns ju knappast någon parameter i en nöjesprodukt som går att mäta med sådan precision.

Redaktör
Skrivet av RegularOriginal:

@Tomas Helenius:
Svara på mitt tidigare inlägg istället. Så svarar jag på det du undrar nu efter
Ser illa ut när du hoppar förbi ett sen hoppar på nästa direkt som inte ens var ett svar till dig men det andra var.

Jag tyckte jag gjorde det, men fick inget svar tillbaka. Du hävdade att story mm inte bedöms subjektivt, jag svarade med att redogöra vad objektivt innebär (neutralt, sakligt, opartiskt) och bad dig förklara hur du bedömer en story utifrån de parametrarna. Hur gör man det?

Du gick sen över på kvalitet som något som också baseras på något fast, absolut, och inte på bedömningar. Det är samma sak där: vad är "kvalitet" och hur avgörs vad som är kvalitativt? Det gäller såväl Fallen Order som filmer och leverrätter.

Spel är kultur, och kulturella bedömningar är just bedömningar - inte mätningar. Man kan inte mäta hur kul ett spel är. Recensioner är både objektiva (spellängd, antal uppdrag, spelformer, plattformar, pris...) och subjektiva (är 600 kr dyrt? Är fyra timmar för kort? Är storyn bra?) saker. Men så fort du värderar de objektiva sakerna - "600 kr för fyra speltimmar är för dyrt och för lite!" - blir de subjektiva, för det är åsikter. Om många håller 2001 som en högkvalitativ film så handlar det om konsensus inte om kvalitet, objektivitet eller fakta.

Så nu är det din tur att svara - hur avgör man objektivt (neutralt, sakligt, opartiskt) hur bra en story är? Och vilka metoder som inte innefattar tyckande bestämmer om en film, en maträtt eller ett spel håller hög kvalitet?


signatur
Medlem
Skrivet av Popski:

Nej, de där exemplen jag tog upp är styggelser matematiskt. 😉

I och med att det inte går att mäta hur bra ett spel är på samma exakta sätt som ett längdhopp, så ser jag ingen mening med att införa 100 olika steg i ett betyg. Hur kommer man t.ex. fram till att ett spel får 8,8 istället för 8,7 i betyg? Det finns ju knappast någon parameter i en nöjesprodukt som går att mäta med sådan precision.

I min värld så är 8.8 lite bättre än 8.7. Den nyansen tycker jag är viktig och kan vara nödvändig. Men du vet, each to their own. Jag förstår och respekterar vad du menar.🙂

Redaktör
Skrivet av Snake Plissken:

Kan någon vara snäll och skriva en rent objektiv ressession så jag får se hur en sån ska vara? Eller i alla fall förklara hur en objektiv ressession ska se ut? Vore intressant och se det

"Star Wars Jedi: Fallen Order släpptes den 15 november 2019 till PS4, Xbox One och pc/Origin. Det är ett spel utvecklat av Respawn, med EA som utgivare. Det baseras på Star Wars-världen och utspelas mellan Episod 3 och 4. Det är gjort för en spelare åt gången. Speltiden rapporteras vara 15-30 timmar lång. Cal gör huvudrollen. Det äger rum i sex världar.

FZ kan inte sätta betyg eftersom betyget är en värdering, och såna finns inte i objektiva recensioner."


signatur
Skrivet av Tomas Helenius:

"Star Wars Jedi: Fallen Order släpptes den 15 november 2019 till PS4, Xbox One och pc/Origin. Det är ett spel utvecklat av Respawn, med EA som utgivare. Det baseras på Star Wars-världen och utspelas mellan Episod 3 och 4. Det är gjort för en spelare åt gången. Speltiden rapporteras vara 15-30 timmar lång. Cal gör huvudrollen. Det äger rum i sex världar.

FZ kan inte sätta betyg eftersom betyget är en värdering, och såna finns inte i objektiva recensioner."

Haha tackar, så med andra ord så kan man lika gott läsa vad det står i butikernas texter 👍 så ni behövs ju då egentligen inte..


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Redaktör
Skrivet av lasselason:

I min värld så är 8.8 lite bättre än 8.7. Den nyansen tycker jag är viktig och kan vara nödvändig. Men du vet, each to their own. Jag förstår och respekterar vad du menar.🙂

Det som menades var nog hur man bestämmer att spelet ska ha just siffran 8,8, och inte 8,7 eller något annat. Det finns ju väldigt många steg att välja mellan.


signatur
Skriv svar