Recension – Star Wars Jedi: Fallen Order

Medlem

3 av 5 är inte bra enligt mig.
Det är godkände.
Vill jag lägga tid och pengar på 3/godkänd?? NEJ

1-2 är håll er borta. 3 är ok, du kan testa men lägg inte tid eller pengar på det.

3.5 och över är det man bör sträva efter.

Därför bör fz lägga till 3.5 i sitt betygsystem.

Skrivet av Solidtamam:

What? Om 5/5 är 9-10 av 10, och 4a är 7-8 av 10. 1är 1-2 av 10 och 2av5 är 3-4 av 10.
Undra då va 3av5 kan va? Hmmmm. Logik?
Kanske 5-6av 10? Om i te så få höra din logik tack, (utan personliga påhopp om möjligt tack)

5 är max 10 är max då kan du inte göra det till en 9:a om man nu ska göra 3/5 till 60.. och eftersom 4/5 är 80 kan man lika gott spamma en 3:a till 79 åxå… men eftersom 3/5 är 60% som folk gör så måste ju 5/5vara 100%, alltså inte ett enda fel.. Jag fick högsta betyg i idrott i skolan det vill säga 100, men jag hade fel på prov och jag missade lektioner, det e ju inte 100 då och då hade jag inte kunnat få högsta betyget, Nej tyvärr så funkar inte betyg att automatiskt göra om det till en 100 skala rakt av baserat på hur många betyg där är, man måste ha fler parametrar,
för efter som du själv säger att 5/5 är mellan 9 och 10. vad är det som säger att Fz:s 3 inte är nånstans mellan 65-86%? och sen 4:a mellan 87-95% och en 5:a mellan 96-100? att bara göra om det till en % skala utan att veta spammet på betygen är fel..
och sen tror folk ju att 60 är ett dåligt spel, men en 3:a på Fz:a säger klart att det är ett bra spel..
och sen är betygen en subjektiv grej, går ej att göra om i matte.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Kotz:

3 av 5 är inte bra enligt mig.
Det är godkände.
Vill jag lägga tid och pengar på 3/godkänd?? NEJ

1-2 är håll er borta. 3 är ok, du kan testa men lägg inte tid eller pengar på det.

3.5 och över är det man bör sträva efter.

Därför bör fz lägga till 3.5 i sitt betygsystem.

Vi hade halvor, insåg att det var dåligt, och arbetade bort det. Istället definierade vi hur skalan 1-5 bör fungera, och hur vi använder den. Läs mer här: https://www.fz.se/info/spelbetyg


signatur
Medlem
Skrivet av Kotz:

3 av 5 är inte bra enligt mig.
Det är godkände.
Vill jag lägga tid och pengar på 3/godkänd?? NEJ

1-2 är håll er borta. 3 är ok, du kan testa men lägg inte tid eller pengar på det.

3.5 och över är det man bör sträva efter.

Därför bör fz lägga till 3.5 i sitt betygsystem.

Ska FZ lägga till 3.5 för att du tycker att 3 är okej, fastän FZ menar att 3 är bra?

Eller ska du och alla andra som klagar över FZs betygsättning lugna ner sig och inse att på FZ är 3 = BRA


signatur

ASRock B550M-ITX/ac | Ryzen 5 5600X | Noctua NH-L12S | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Skribent
Skrivet av Solidtamam:

Att kalla death stranding mästerligt proves my point. Jag respekterar eran åsikt men jag håller absolut inte med. Tvärtom!

Och det är absolut helt okej. Det skulle vara en jäkligt tråkig bransch om alla tyckte lika.

Poängen vi vill driva hem är bara att Fallen Order och alla andra spel som fått betyget 3 inte är spel vi anser vara dåliga. Fallen Order är ett bra spel som helt klart är värt att lira om man känner att det lockar en. Vissa aspekter av det gör dock att jag inte tycker att det är "jättebra" eller "mästerligt", men det innebär inte på något sätt att det är dåligt.

Medlem
Skrivet av Map-pen:

Flyter på bra i 4K med RTX2080 och i7:an vad nu den hette med 4,7 ghz. Ser riktigt snyggt ut också. Har noll prestanda problem och laddningstider är helt frånvarande.

Själv anser jag att Star Wars känslan är där. Vet inte om man ska tolka "Rogur One" anmärkningen där som negativ eller positiv, Rogue One är en bra film.

Bandesignen gör mig nostlagisk, inget större fel på det. Hade riktigt kul med spelet innan jag var tvungen att stänga av, måste ju sova lite så man orkar jobba idag. Blir mer spelande senare.

Negativt, rogue one är en väldigt dålig film. Ologiska karaktärer, tråkig ha dlig och olevande karaktärer. Cool, snygg ja absolut lite som matrix 2 eller 3.

Medlem

Det mest fascinerande är att folk som inte varit med och skapat ett spel blir så upprörda över vad recensenter sätter för betyg. Det är väl den egna upplevelsen som är viktig?

Medlem
Missförstår
Skrivet av Jonny Myrén:

Och det är absolut helt okej. Det skulle vara en jäkligt tråkig bransch om alla tyckte lika.

Poängen vi vill driva hem är bara att Fallen Order och alla andra spel som fått betyget 3 inte är spel vi anser vara dåliga. Fallen Order är ett bra spel som helt klart är värt att lira om man känner att det lockar en. Vissa aspekter av det gör dock att jag inte tycker att det är "jättebra" eller "mästerligt", men det innebär inte på något sätt att det är dåligt.

Ni (och vissa på fz) värkar missförstå mig, jag säger inte 3av5 är dåligt. Jag säger det är dåligt att exempel ge borderlands 3 3av5 men death stranding 5AV5, mästerligt! mitt problem är ni ger (ALLTID) dålig spel betydligt högre betyg än bra spel. Där skon klämmer och inte eran dåliga och konstiga betygsskala.

Och nån sa en 4 är mellan 87%-95%. Förstår ni då hur förvirrande eran betyskala är när så många tolkar det på så olika sett?

Redaktör
Skrivet av Solidtamam:

Ni (och vissa på fz) värkar missförstå mig, jag säger inte 3av5 är dåligt. Jag säger det är dåligt att exempel ge borderlands 3 3av5 men death stranding 5AV5, mästerligt! mitt problem är ni ger (ALLTID) dålig spel betydligt högre betyg än bra spel. Där skon klämmer och inte eran dåliga och konstiga betygsskala.

Och nån sa en 4 är mellan 87%-95%. Förstår ni då hur förvirrande eran betyskala är när så många tolkar det på så olika sett?

Om du tycker att vi alltid har fel så är svaret på "varför?" rätt givet - du har en annan spelsmak än FZ:s recensenter. För varken du eller "vi" har ju rätt, det handlar om åsiker. Du gillar Borderlands 3 mer än FZ:s recensent, och FZ:s recensent gillar Death Stranding mer än du. Så enkelt är det faktiskt.


signatur

Hmm, undrar vad som är mer underhållande, att spela själva spelet eller läsa den här kommentarstråden

Kanske bäst att bara gå över till ett betygsystem; JA och NEJ med ett par punkter som motiverar till varför spelet är bra eller varför det inte är det.

Redaktör
Skrivet av hoppalängdhopp:

Hmm, undrar vad som är mer underhållande, att spela själva spelet eller läsa den här kommentarstråden

Kanske bäst att bara gå över till ett betygsystem; JA och NEJ med ett par punkter som motiverar till varför spelet är bra eller varför det inte är det.

Nej. Betyg är skitbra för att snabbt sammanfatta en recensents åsikter. Och vill man veta varför är det bara att läsa texten.

Det funkar i all annan underhållning - film, musik, teater, litteratur... - så det finns ingen anledning att det inte skulle funka för spel. Problemet uppstår när man utgår från att det finns ett rätt betyg, vilket det aldrig gör eftersom en recension är tyckande, inte mätning eller matte.

Fallen Order-recensionen hade varit exakt likadan utan betyget, Jonny hade kritiserat och hyllat precis samma grejer. Så det enda ett "Ja" eller "Nej" istället för en trea hade gjort, hade varit att ge oss ett helvete i fråga om vilket av dem vi skulle välja.


signatur
Skrivet av Solidtamam:

Ni (och vissa på fz) värkar missförstå mig, jag säger inte 3av5 är dåligt. Jag säger det är dåligt att exempel ge borderlands 3 3av5 men death stranding 5AV5, mästerligt! mitt problem är ni ger (ALLTID) dålig spel betydligt högre betyg än bra spel. Där skon klämmer och inte eran dåliga och konstiga betygsskala.

Och nån sa en 4 är mellan 87%-95%. Förstår ni då hur förvirrande eran betyskala är när så många tolkar det på så olika sett?

nä nä jag sa inte att det är 87-95% jag sa vad är det som säger att det lika kan vara inom det spammet för vi vet ju inte det, och därför jag menar att man inte ska gå och göra om betygen till en 100% skala och säga att 3/5 är 60.. gå inte och vrid och vänd på andra meningar så. att folk tolkar betygen på olika sätt är för att dom inte läst vad fz betyg betyder, det e ju deras fel.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Skribent
Skrivet av Solidtamam:

Ni (och alla på fz) värkar missförstå mig, jag säger inte 3av5 är dåligt. Jag säger det är dåligt att exempel ge borderlands 3 3av5 men death stranding 5AV5, mästerligt! mitt problem är ni ger (ALLTID) dålig spel betydligt högre betyg än bra spel. Där skon klämmer och inte eran dåliga och konstiga betygsskala.

Och nån sa en 4 är mellan 87%-95%. Förstår ni då hur förvirrande eran betyskala är när så många tolkar det på så olika sett?

Men vad är ett dåligt spel? Vem bestämmer det? Huruvida någonting är dåligt eller bra är till 100% upp till individen som utvärderar det.

Att du tycker att Borderlands 3 är bättre än Death Stranding är inte objektiv sanning, utan din personliga åsikt. Hade du recenserat spelen ifråga så hade du givetvis gjort det efter vad du själv tycker, eller hur? Inte hade du kolla upp andra recensioner innan för att kolla upp vad man "ska" tycka och sen korrigerat dina åsikter efter det?

Det faktum att du, enligt egen utsago, aldrig håller med våra recensioner är inte ett problem – det är resultatet av att alla tycker olika. Det enda problemet jag ser är din oförmåga att tolerera att andra tycker annorlunda.

Det är helt okej att du tycker att Borderlands 3 är årets spel, och du har absolut inte fel som tycker det. Men det är heller inte fel att vår recensent inte håller med. Det handlar inte om rätt och fel, och du behöver inte ta illa vid dig varje gång du inte håller med om en recension. Det går alldeles utmärkt att uttrycka att man inte håller med utan att försöka övertyga sig själv och andra om att personen ifråga har fel.

Att ett fåtal personer tolkar vår skala felaktigt är något vi försöker åtgärda kontinuerligt genom att länka till vad betygsskalan faktiskt betyder. Lägger man bara några sekunder på att läsa den så förstår man ju precis vad betyget betyder.

Medlem
Exakt!
Skrivet av Tomas Helenius:

Om du tycker att vi alltid har fel så är svaret på "varför?" rätt givet - du har en annan spelsmak än FZ:s recensenter. För varken du eller "vi" har ju rätt, det handlar om åsiker. Du gillar Borderlands 3 mer än FZ:s recensent, och FZ:s recensent gillar Death Stranding mer än du. Så enkelt är det faktiskt.

Exakt! Tack! Smak sak. Jag säger vad jag tycker bara precis som ni säger vad ni tycker, behöver inte bråka! Säger bara att att gå tvärtemot vad ni rekommenderar funkar för mig, thats it.
Jag tycker borderlands 3 ska ha minnst en 4a och deat stranding högst en 2a och hoppas ni respekterar min åsikt precis som jag respekterar eran!

Men sen har vi kommit framtill att ni kanske borde byta betygsskala. Tycker jag i alla fall. För ni verkar hålla med om att det är inte kanske den tydligaste.

Trevlig helg!

Medlem
Skrivet av Solidtamam:

Att kalla death stranding mästerligt proves my point. Jag respekterar eran åsikt men jag håller absolut inte med. Tvärtom!

Och jag håller inte med dig, what now?

Kanske dags att inse att smaken är som baken?

Gen
Medlem
Skrivet av breahl:

Doom tyckte jag var urtråkigt när det kom med, så ja.

Jaha, aja

Skrivet av Tomas Helenius:

Nej. Betyg är skitbra för att snabbt sammanfatta en recensents åsikter. Och vill man veta varför är det bara att läsa texten.

Det funkar i all annan underhållning - film, musik, teater, litteratur... - så det finns ingen anledning att det inte skulle funka för spel. Problemet uppstår när man utgår från att det finns ett rätt betyg, vilket det aldrig gör eftersom en recension är tyckande, inte mätning eller matte.

Sant. Själv har jag inget emot betyg då jag vet att det är just den recensentens personliga åsikt och det är också andledningen till att man läser fler än en recension för att lättare kunna bilda en egen uppfattning.

Var mest tänkt för att slippa just en sån skitstorm som alltid bildas då en viss person inte ser sitt favoritspel få toppbetyg. Vid närmare eftertanke dock bör det inte slopas nej, alltid lika underhållande att lästa kommentarsfältet då

Medlem
Skrivet av Kotz:

3 av 5 är inte bra enligt mig.
Det är godkände.
Vill jag lägga tid och pengar på 3/godkänd?? NEJ

1-2 är håll er borta. 3 är ok, du kan testa men lägg inte tid eller pengar på det.

3.5 och över är det man bör sträva efter.

Därför bör fz lägga till 3.5 i sitt betygsystem.

Det är bara slöseri med betygssteg att låta dåliga steg vara lika många som bra. Det är inte intressant att veta lika mycket detalj om dåliga spel som om bra spel, och skalan bör därmed visa detta. Dessutom är sifferbetyg bara en grov vägledning och bör därmed inte vara för finkornig. Vill man ha de riktiga detaljerna så får man läsa recensionen och betyget är mer en vägledning till huruvida texten kommer vara av intresse.

FZ gjorde också helt rätt att ta bort halvstegen. Det ser bara klumpigt ut och det är då bättre att använda en skala där man får det önskade antalet betyg med heltal. Dock blir skalorna snabbt för stora för att tillföra något mer än vad sifferbetyg borde vara, vilket är varför man får betygsinflation och bara små delar av skalorna används till vad som faktiskt är intressant. Det ger intrycket av att sidan inte tänkt igenom saken mer än att de kanske tycker det ser coolt ut.

I slutändan spelar det ingen roll om man definierar sin egen skala annorlunda än FZ eftersom de skriver både siffran och ett definitionsord. Man kan helt enkelt inte missa att recensenten i detta fall ansåg att spelet var bra.

Redaktör
Skrivet av Solidtamam:

Exakt! Tack! Smak sak. Jag säger vad jag tycker bara precis som ni säger vad ni tycker, behöver inte bråka! Säger bara att att gå tvärtemot vad ni rekommenderar funkar för mig, thats it.
Jag tycker borderlands 3 ska ha minnst en 4a och deat stranding högst en 2a och hoppas ni respekterar min åsikt precis som jag respekterar eran!

Men sen har vi kommit framtill att ni kanske borde byta betygsskala. Tycker jag i alla fall. För ni verkar hålla med om att det är inte kanske den tydligaste.

Trevlig helg!

Fint!
Nej, jag tycker inte vår betygsskala är otydlig - den är glasklar. Det jag sa var att man inte kan översätta betyg till andra skalor, för det blir fel.

Trevlig helg du med!


signatur
Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Men vad är ett dåligt spel? Vem bestämmer det? Huruvida någonting är dåligt eller bra är till 100% upp till individen som utvärderar det.

Att du tycker att Borderlands 3 är bättre än Death Stranding är inte objektiv sanning, utan din personliga åsikt. Hade du recenserat spelen ifråga så hade du givetvis gjort det efter vad du själv tycker, eller hur? Inte hade du kolla upp andra recensioner innan för att kolla upp vad man "ska" tycka och sen korrigerat dina åsikter efter det?

Det faktum att du, enligt egen utsago, aldrig håller med våra recensioner är inte ett problem – det är resultatet av att alla tycker olika. Det enda problemet jag ser är din oförmåga att tolerera att andra tycker annorlunda.

Det är helt okej att du tycker att Borderlands 3 är årets spel, och du har absolut inte fel som tycker det. Men det är heller inte fel att vår recensent inte håller med. Det handlar inte om rätt och fel, och du behöver inte ta illa vid dig varje gång du inte håller med om en recension. Det går alldeles utmärkt att uttrycka att man inte håller med utan att försöka övertyga sig själv och andra om att personen ifråga har fel.

Att ett fåtal personer tolkar vår skala felaktigt är något vi försöker åtgärda kontinuerligt genom att länka till vad betygsskalan faktiskt betyder. Lägger man bara några sekunder på att läsa den så förstår man ju precis vad betyget betyder.

Jag tar inte alls illa upp men ni verkar göra det när jag kommenterar min Åsikt? Säger bara att att gå tvärtemot vad ni rekommenderar funkar för mig, thats it.
Jag tycker borderlands 3 ska ha minnst en 4a och deat stranding högst en 2a och hoppas ni respekterar min åsikt precis som jag respekterar eran!

Trevlig helg!

Skribent
Skrivet av Solidtamam:

Jag tar inte alls illa upp men ni verkar göra det när jag kommenterar min Åsikt? Säger bara att att gå tvärtemot vad ni rekommenderar funkar för mig, thats it.
Jag tycker borderlands 3 ska ha minnst en 4a och deat stranding högst en 2a och hoppas ni respekterar min åsikt precis som jag respekterar eran!

Trevlig helg!

Det är jättebra att du inte tar illa upp, men det får gärna reflekteras i hur du framför dina meningsskiljaktigheter. Det blir bara tråkig stämning när någon direkt ska börja raljera om att "fel betyg sats!", "alla på FZ har dålig smak!" etc.

Det går som sagt alldeles utmärkt att ha en annan åsikt utan att man för den delen måste förminska andra personers åsikter.

Folk tycker olika, och det är helt okej. Jag ser fram emot mer kritik i framtida recensioner, men förhoppningsvis med lite bättre ton

Medlem

Tackar för en bra och informativ recension! Var iallafall lite nyfiken på det här spelet innan men inser nu att det knappast kommer bli ett köp för min del...har så extremt lite speltid att jag inte kan offra den på saker jag antagligen kommer anse vara mediokra ändå. Hade antagligen inte köpt det iallafall, men nu är jag mer säker på det

Medlem
Skrivet av Solidtamam:

Men då är ju eran skala fullständig ologiskt och missvisande. Ni kan ju tydligen inte änns klargöra vad alla siffro repsenterar ordentligt.

FZ:s skala är tvärtom fullt logisk och i denna tråda har man, flera gånger t.o.m., dessutom länkat till FZ:s förklaringar om vad siffrorna betyder.

Det är tvärtom alla amerikanska/brittiska spelsidor som har helt ologiska betygssystem. Spel som får mindre än 70 % av max i betyg anses ofta vara dåliga. Hela skalan används inte för betygssättning, utan riktigt usla spel får ca 40 % av max i betyg.

Medlem

Det syntes iofs tydligt i spelets trailers att även detta skulle bli ett episkt bottennapp.


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem
Skrivet av PsyCor:

Din första mening där, recensioner är inte menade att de ska vara opartiska. En recension av ett spel eller en film är ju recensentens personliga åsikt om det.

Anledningen till att jag ställer de frågor och gör de liknelser jag gör är för att se om recensentens åsikter generellt kring äventyrsspel är någorlunda liknande mina egna för att med det då kunna göra en bedömning om recensionen passar mig eller inte

Nästan så att du misstolkar mig med flit.
Anledningen till formuleringen är ju att han tycker om det i andra spel medans det känns helt fel i detta?
Självklart nyanseras en recension av den som recenserar och alla har olika åsikter.

Känns bara som att han var extremt nitisk på onödiga punkter.
Men ska bilda min egen uppfattning ikväll, har bara hunnit med 45 minuter. Men det var 45 magiska minuter fyllda av star wars anda.

Medlem
Skrivet av Kotz:

3 av 5 är inte bra enligt mig.
Det är godkände.
Vill jag lägga tid och pengar på 3/godkänd?? NEJ

1-2 är håll er borta. 3 är ok, du kan testa men lägg inte tid eller pengar på det.

3.5 och över är det man bör sträva efter.

Därför bör fz lägga till 3.5 i sitt betygsystem.

Då är det ju din betygsskala som det är fel på.
Vägrar du spela spel som får 5/10 också? hahaha

Medlem

ja det här betyget var lite oväntat.. känns som spelet fallet ju platt

Medlem

Kanske dags att köra en "Eurogamer" och skippa betygsskalan helt och enbart avsluta recensioner med "Dåligt", "Bra", "Mästerligt" osv

För övrigt verkar FZ (enligt deras skala) ligga relativt i fas med övriga recensenters betyg runt ca 80. Ovanligt nog är det i stort sett bara en recensent som gett spelet full pott (brukar alltid vara ett par sådana i vanliga fall), Verkar alltså som de flesta, inklusive FZ, tycker att det är ett "Bra" spel, men inte mästerligt.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Skribent
Skrivet av loerk:

Nästan så att du misstolkar mig med flit.
Anledningen till formuleringen är ju att han tycker om det i andra spel medans det känns helt fel i detta?
Självklart nyanseras en recension av den som recenserar och alla har olika åsikter.

Känns bara som att han var extremt nitisk på onödiga punkter.
Men ska bilda min egen uppfattning ikväll, har bara hunnit med 45 minuter. Men det var 45 magiska minuter fyllda av star wars anda.

Fast det där är riktigt, riktigt oärligt att skriva, och jag uppskattar inte att folk lägger ord i munnen på mig.

Jämförelserna med Uncharted och Tomb Raider var det du och ingen annan som tog upp, och du har fram tills att jag skrev mitt svar inte haft den blekaste aning om vad jag tyckte om dessa spel eller vad jag eventuellt gillade i dem.

Jag påpekar återigen att problemet inte ligger i att det finns sektioner i denna typ av spel där det finns en "hinderbane"-linje att följa med wall-jumps och liknande moment. Det kan vara roligt i Fallen Order och det kan vara roligt i Uncharted. Skillnaden mellan de två är hur detta har implementerats och hur väl sektionen ifråga bakats in i världen, och det är en aspekt i Fallen Order som jag inte anser funka särskilt bra i många lägen. Världen känns ofta helt onaturlig och hindren helt utan logik, och det är det jag anmärker på i recensionen, inte själva gameplayet dessa spelmoment tillför.

Redaktör
Skrivet av matt76:

Kanske dags att köra en "Eurogamer" och skippa betygsskalan helt och enbart avsluta recensioner med "Dåligt", "Bra", "Mästerligt" osv

Det är ju i praktiken exakt samma sak som en betygsskala med få steg. Dåligt = 1, Bra = 3, Mästerligt = 5.


signatur
Skriv svar