Recension – Star Wars Jedi: Fallen Order

Medlem
Skrivet av NuZ:

Då har du missar massor av bra spel

Men inga av dom linjära...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Blir nog att köpa detta på rea.
Jag får nöja mig med Jedi Knight II på switchen tillsvidare.

Skribent
Skrivet av Mirage:

@Jonny Myrén: Fråga: Den där urbota hemska hälsomätaren ovanför fienders huvud, som även klipper genom deras kropp när de rör sig, går den att stänga av?

Tack annars för en bra recension!

Problemet jag ser med SW spel är att de sällan lägger till något som används i deras filmer, eller ens refereras till deras filmer. Det är som två skilda universum, deras spel och deras filmer. Där filmerna oftast (enl mig) är hemska, medans spelen ofta är bra.

Jag hittade dessvärre inget sådant alternativ. Personligen var det inget jag direkt tänkte på när jag lirade. Då var det mer störande att ljussabeln bara tycks påverka omgivningen när man svingar den, inte när den t.ex. stöter i en väg när man håller i den.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Men inga av dom linjära...

Typ alla spel är ju linjära dock. Även tråkiga open world lir.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Hipshot:

Men inga av dom linjära...

Va? Jag får inte ihop din mening med det inlägget jag svara på


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Skrivet av Jonny Myrén:

Det framgår i deras FAQ. Recensionerna utan betyg (stjärnor räknas med i snittbetyget), som Eurogamer, Ars Technica och Polygon, har mer eller mindre samma inställning – ett bra spel som med stark start som dessvärre lider av en del brister och blir sämre mot slutet. Men det är egentligen helt irrelevant. Jag står för min recension och tycker andra annorlunda så är det helt okej och helt normalt.

Man får helt enkelt läsa det som står i recensionerna och försöka bilda sig en egen uppfattning. Betyget spelar egentligen inte särskilt stor roll. Gillar man "hinderbane-"liknande banor så kommer man t.ex. givetvis inte se det som ett minus.

Ta recensioner för vad de är: subjektiva åsikter. Alla kan inte tycka lika och en åsikt är inte mer rätt bara för att fler håller med om den.

Håller helt med dig i det du säger. Var genuint nyfiken så tack för uppdateringen! Tycker du ska stå för din recension. Alla tycker ju olika om olika saker

Rekommenderar dock fortf folk att testa om de har möjlighet trots 3/5 här vilket vissa anser lågt. Just eftersom de har störstadel höga betyg.

Skrivet av redruM:

Att man har glömt sina krafter känns som en lika lat ingång som "det var bara en dröm"-utgång.

Varje gång jag läser det, tänker jag på Dallas, hur de fick tillbaka Bobby efter att ha varit borta en säsong. Crazy!


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Hmm spelet får höga betyg hos de flesta andra betygsättarna

"Much like what Arkham Asylum did for Batman games, Star Wars Jedi: Fallen Order sets the new standard for Star Wars titles. Not only is it a great Star Wars game, it is also the best game of the year."
-Gamers Heroes

Medlem

"och de energivapen som introducerades i den senaste trilogin."
Inte något nytt direkt.

Skrivet av redruM:

Att man har glömt sina krafter känns som en lika lat ingång som "det var bara en dröm"-utgång.

Från vad jag har spelat så har man inte direkt "glömt" sina krafter. Utan har typ en slags force PTSD, efter att ha upplevt Order 66.
Och det är väl inte speciellt konstigt att man låser upp olika krafter.
Får Kratos börja med allt i det senaste God of war spelet?

Skrivet av loerk:

Typ alla spel är ju linjära dock. Även tråkiga open world lir.

Jag är av den gamla skolan, det ska stavas: "lineär", men betydelsen är självfallet densamma.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Gen
Medlem
Skrivet av breahl:

Vilken tur att man inte förbokade detta. Hatar verkligen linjära spel och detta verkar urtråkigt.

Hatar du Doom också? Bara för att ordet "linjär" finns i spel måste inte automatiskt betyda att de är dåliga. Många gamla klassiker är väldigt linjära men trots detta briljanta. Allt handlar väl om hur spelet är skapat?

Medlem

Äh, det var ett morgonskämt. Linjära spel är en annan diskussion.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skribent
Skrivet av RegularOriginal:

Håller helt med dig i det du säger. Var genuint nyfiken så tack för uppdateringen! Tycker du ska stå för din recension. Alla tycker ju olika om olika saker

Rekommenderar dock fortf folk att testa om de har möjlighet trots 3/5 här vilket vissa anser lågt. Just eftersom de har störstadel höga betyg.

Det håller jag absolut med om. Det är som sagt ett stabilt och "bra" spel som fyller i en hel del officiell Star Wars-historia. Jag hade dock velat få lite mer Star Wars-feeling och det hade absolut behövt mer putsning i den andra halvan.

Medlem
Skrivet av ZerotheCat:

Hmm spelet får höga betyg hos de flesta andra betygsättarna

Man kan liksom inte lita på sådant, verkar som att "alla" spel som släpps av stora förläggare får ok betyg. Skev sak det där. Bättre att titta på lite gameplay på youtube.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

hmm FZ gör en "The Outer worlds" igen?


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Varken negativ eller positiv, bara en liknelse angående tonen i spelet, som precis som Rogue One inte riktigt känns som klassiska Star Wars.

Rogue One var riktigt grym och tillförde mycket till Star Wars-universumet, vilket jag inte kände att Fallen Order gjorde. Det finns som sagt en hel del intressant lore att hitta, men den huvudsakliga storyn var rätt menlös.

Tack för förklarningen.

Viss saknar man texten i början lite.

Medlem
Skrivet av redruM:

Att man har glömt sina krafter känns som en lika lat ingång som "det var bara en dröm"-utgång.

Ja, både Kotor 1 & 2 kändes ju väldigt "lata". 😆😆😆

Medlem
Skrivet av ZerotheCat:

Hmm spelet får höga betyg hos de flesta andra betygsättarna

"Much like what Arkham Asylum did for Batman games, Star Wars Jedi: Fallen Order sets the new standard for Star Wars titles. Not only is it a great Star Wars game, it is also the best game of the year."
-Gamers Heroes

Vem fan är gamers heroes?😆😆😆

Medlem

Laddar hem från Steam nu. Får se om man hinner med runt 5-6 timmar spelande idag, hoppas det är så trevligt Betyget på FZ var bland de lägsta jag såg, medan andra var mycket mer positiva. Men detta är Star Wars, klart att jag ska ha det. Nio år efter The Force Unleashed 2 så får man ett tungt singelplayer-spel i Star Wars-miljö.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Vem fan är gamers heroes?😆😆😆

En site som recenserar spel.. Trodde det var självklart. Nästa gång kan du ju testa google.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Huvudet på spiken. Jag tycker dylik bandesign kan funka även i moderna spel i stil med Ratchet and Clank och nya Mario-spel, men i ett Star Wars-spel som ändå ska kännas lite mer "verklighetsförankrat" känns det extremt märkligt. Jag vill ju leva mig in i världen, inte springa hinderbanor (bra formulering av dig).

Får jag fråga vad du ger Uncharted eller Tomb Raider spelen för betyg?

Har tittat på några livespel videos av detta och det ser onekligen, för mig, ut som att det skulle vara ett Uncharted/Tomb Raider i Star Wars kostym. Prince of Persia liknelsen funkar bra den med.

Bandesignen i den typen av spel är, igen för mig, en del av den typ av spel. Det är menat att det ska finnas "linjer" att springa där man nyttjar miljön för att klättra, hoppa osv.

Spelade nyligen igenom Shadow of the Tomb Raider och där är det också uppbyggt på samma sätt som de flesta äventyrsspelen, att man har linjära bandesigner där vissa punkter och saker känns "utplacerade" för dig som spelare. Men det är väl en av de sakerna som man som spelare antingen får acceptera i syftet att spelet ska "fungera" när miljön är en del av spelet på ett annat sätt än att bara synas när du springer runt i tex ett FPS eller som man tyvärr stör sig på och ser som något negativt.

För min del så uppskattar jag denna typ av äventyrsspel och ser fram emot att testa detta när det sjunker i pris

Medlem

För mycket arkad och plattformsspel för min smak. Hade detta spel inte haft en star wars stämpel så hade det varit bortglömt imorgon. Mediokert.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

För mycket arkad och plattformsspel för min smak. Hade detta spel inte haft en star wars stämpel så hade det varit bortglömt imorgon. Mediokert.

Har du hunnit spela spelet ännu? Om inte så tycker jag du ska ta och hålla tillbaka ditt "mediokert" tills du faktiskt kan uttala dig med fakta

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Jag är av den gamla skolan, det ska stavas: "lineär", men betydelsen är självfallet densamma.

Skönt att du delar med dig av dina OCD problem.
Första steget är att prata om sina problem.

Finns i chatten.
Puss :*

Redaktör
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Jag är av den gamla skolan, det ska stavas: "lineär", men betydelsen är självfallet densamma.

Du menar "Jagh er afvh then gamhla Akademiehn"


signatur
Medlem

Inte förvånad att spelet är mediokert.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Skribent
Skrivet av PsyCor:

Får jag fråga vad du ger Uncharted eller Tomb Raider spelen för betyg?

Har tittat på några livespel videos av detta och det ser onekligen, för mig, ut som att det skulle vara ett Uncharted/Tomb Raider i Star Wars kostym. Prince of Persia liknelsen funkar bra den med.

Bandesignen i den typen av spel är, igen för mig, en del av den typ av spel. Det är menat att det ska finnas "linjer" att springa där man nyttjar miljön för att klättra, hoppa osv.

Spelade nyligen igenom Shadow of the Tomb Raider och där är det också uppbyggt på samma sätt som de flesta äventyrsspelen, att man har linjära bandesigner där vissa punkter och saker känns "utplacerade" för dig som spelare. Men det är väl en av de sakerna som man som spelare antingen får acceptera i syftet att spelet ska "fungera" när miljön är en del av spelet på ett annat sätt än att bara synas när du springer runt i tex ett FPS eller som man tyvärr stör sig på och ser som något negativt.

För min del så uppskattar jag denna typ av äventyrsspel och ser fram emot att testa detta när det sjunker i pris

Det funkar absolut bättre i till exempel Uncharted eftersom de olika hindren känns bättre förankrade i världen och faktiskt är där av en anledning.

Detta inkluderar givetvis inte regelrätta pussel, som det även finns några av i Fallen Order – dessa delar har ju sin förklaring i att de är just pussel som karaktären ska överlista för att kunna ta sig vidare, så att ha en roterande sågklinga på en lite märklig plats kan förklaras med att den ska vara just en del av pusslet.

Det jag stör mig på i Fallen Order är att stora delar av världen känns just som arrangerade pussel, trots att de ska föreställa naturliga delar av världen.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Det funkar absolut bättre i till exempel Uncharted eftersom de olika hindren känns bättre förankrade i världen och faktiskt är där av en anledning.

Detta inkluderar givetvis inte regelrätta pussel, som det även finns några av i Fallen Order – dessa delar har ju sin förklaring i att de är just pussel som karaktären ska överlista för att kunna ta sig vidare, så att ha en roterande sågklinga på en lite märklig plats kan förklaras med att den ska vara just en del av pusslet.

Det jag stör mig på i Fallen Order är att stora delar av världen känns just som arrangerade pussel, trots att de ska föreställa naturliga delar av världen.

Luktar bias på långa vägar.
Allt i tomb raider känns ju placerat just för att ge spelaren en väg att gå. En linje att följa.
Och från det jag har sett av Uncharted är det precis samma sak.

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Jag är av den gamla skolan, det ska stavas: "lineär", men betydelsen är självfallet densamma.

Lineär är ju den moderna 1800-talsstavningen (vilket iofs även linjär är från 1889) så det stavas liniär om jag får be!

Medlem

Tittade på ign's youtube recension och dom bara prisade spelet. Kändes som ett självklart spel men nu blir jag tvungen att utforska mer innan jag bestämmer mig.

Skriv svar