Recension – Star Wars Jedi: Fallen Order

Robot
Recension – Star Wars Jedi: Fallen Order
Medlem

Att man har glömt sina krafter känns som en lika lat ingång som "det var bara en dröm"-utgång.


signatur

Burn in the light.

KoP
Medlem

Förhoppningsvis så är det bara pc versionen som är opolerad (inte helt ovanligt) medans dom lagt lite mera krut på konsol diton.

Medlem

Att det kan skilja så mycket från er hands-on till recension.

Testpilot

Så varningstecknen stämde.

Så det var en framstressad release bara för att släppa den innan jul.
Synd! De hade kunnat tjäna så mycket mer på att putsat klart och släppt nåt mer polerat.

Får se om man rycker åt sig spelet för att ha nåt att göra under julledigheten.

Skribent
Skrivet av Harakiri:

Så varningstecknen stämde.

Så det var en framstressad release bara för att släppa den innan jul.
Synd! De hade kunnat tjäna så mycket mer på att putsat klart och släppt nåt mer polerat.

Får se om man rycker åt sig spelet för att ha nåt att göra under julledigheten.

Ja det är rätt tråkigt, speciellt med tanke på att de första timmarna är så lovande och välputsade.

På det stora hela är det dock ett "bra" spel, ska påpekas, så det blir nog ett bra tidsfördriv under julen

Medlem

Verkar vara ganska höga betyg just nu av dom recensioner som finns ute, FZ är ett av dom lägre vad jag ser just nu.

Hmm, blir förmodligen till att lira detta när man har tid, ser tillräckligt intressant ut.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av KoP:

Förhoppningsvis så är det bara pc versionen som är opolerad (inte helt ovanligt) medans dom lagt lite mera krut på konsol diton.

Tänkte du på clipping och att man på vissa ställen svävar?
Ja kanske det, annars kändes det i recensionen som ett typiskt medelmåttigt konsolspel av detta

Trodde helt klart en 2 medans man läste. Skippar nog detta spel.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent
Skrivet av Fezk:

Verkar vara ganska höga betyg just nu av dom recensioner som finns ute, FZ är ett av dom lägre vad jag ser just nu.

Hmm, blir förmodligen till att lira detta när man har tid, ser tillräckligt intressant ut.

Ja det har blivit en del höga siffror. Värt att notera är dock att merparten av de mer kritiska recensionerna, som Eurogamers, inte sätter några sifferbetyg och därmed inte räknas med i till exempel opencritics snittbetyg.

Medlem

Fortsätter med Battlefront ett tag till.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Bandesignen var det första jag noterade när man fick se de första Gameplay-videorna. Tyckte direkt att det kändes som väldigt onaturliga miljöer och snarare mer som en hinderbana utlagd just för spelaren, även när det går emot logik. Påminner mig mest om 3D-Prince of Persia-spelen.

Skribent
Skrivet av Dudinkalv:

Bandesignen var det första jag noterade när man fick se de första Gameplay-videorna. Tyckte direkt att det kändes som väldigt onaturliga miljöer och snarare mer som en hinderbana utlagd just för spelaren, även när det går emot logik. Påminner mig mest om 3D-Prince of Persia-spelen.

Huvudet på spiken. Jag tycker dylik bandesign kan funka även i moderna spel i stil med Ratchet and Clank och nya Mario-spel, men i ett Star Wars-spel som ändå ska kännas lite mer "verklighetsförankrat" känns det extremt märkligt. Jag vill ju leva mig in i världen, inte springa hinderbanor (bra formulering av dig).

NuZ
Testpilot

Kommer bli mycket trevligt detta


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Tittade lite på Youtube nu. Wookies ser ut som de utgjort underlaget i ett engelskt badrum. Hur kändes ljussabelhanteringen?


signatur

Burn in the light.

Medlem

Bandesignen var också det jag reagerade på från första visningen av spelet. Hinderbana var ett utmärkt uttryck på vad det ser ut att vara. väldig enkel hinderbana dessutom.

Medlem

Flyter på bra i 4K med RTX2080 och i7:an vad nu den hette med 4,7 ghz. Ser riktigt snyggt ut också. Har noll prestanda problem och laddningstider är helt frånvarande.

Själv anser jag att Star Wars känslan är där. Vet inte om man ska tolka "Rogur One" anmärkningen där som negativ eller positiv, Rogue One är en bra film.

Bandesignen gör mig nostlagisk, inget större fel på det. Hade riktigt kul med spelet innan jag var tvungen att stänga av, måste ju sova lite så man orkar jobba idag. Blir mer spelande senare.

Skribent
Skrivet av redruM:

Tittade lite på Youtube nu. Wookies ser ut som de utgjort underlaget i ett engelskt badrum. Hur kändes ljussabelhanteringen?

Den kändes okej. Det är ett svårt vapen att ha att göra med i spelsammanhang. Visst vill man att den ska hugga merparten av alla fiender mitt itu med ett hugg, men det hade blivit svårt att balansera.

På det stora hela funkar det, även om det känns frustrerande att man ska behöva hugga en råttjävel tre gånger för att den ska dö.

Skribent
Skrivet av Map-pen:

Flyter på bra i 4K med RTX2080 och i7:an vad nu den hette med 4,7 ghz. Ser riktigt snyggt ut också. Har noll prestanda problem och laddningstider är helt frånvarande.

Själv anser jag att Star Wars känslan är där. Vet inte om man ska tolka "Rogur One" anmärkningen där som negativ eller positiv, Rogue One är en bra film.

Bandesignen gör mig nostlagisk, inget större fel på det. Hade riktigt kul med spelet innan jag var tvungen att stänga av, måste ju sova lite så man orkar jobba idag. Blir mer spelande senare.

Varken negativ eller positiv, bara en liknelse angående tonen i spelet, som precis som Rogue One inte riktigt känns som klassiska Star Wars.

Rogue One var riktigt grym och tillförde mycket till Star Wars-universumet, vilket jag inte kände att Fallen Order gjorde. Det finns som sagt en hel del intressant lore att hitta, men den huvudsakliga storyn var rätt menlös.

Testpilot

Två saker jag såg på en video som irriterar är hälsomätare på fiender och att ljussabeln klipper igenom väggar. Småsaker, men borde vara enkelt att åtgärda.

Annars var farhågorna som jag hade till spelet rätt ute tyvärr.

Medlem

Tur att man gav 150kr för detta via premier
Dark-Forces 1-2 samt 3-4 förblir bland de bästa star wars spelen. Tycker de kan räcka över licensen åt någon annan nu.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Map-pen:

Flyter på bra i 4K med RTX2080 och i7:an vad nu den hette med 4,7 ghz. Ser riktigt snyggt ut också. Har noll prestanda problem och laddningstider är helt frånvarande.

Själv anser jag att Star Wars känslan är där. Vet inte om man ska tolka "Rogur One" anmärkningen där som negativ eller positiv, Rogue One är en bra film.

Bandesignen gör mig nostlagisk, inget större fel på det. Hade riktigt kul med spelet innan jag var tvungen att stänga av, måste ju sova lite så man orkar jobba idag. Blir mer spelande senare.

Håller helt med, det är ett riktigt bra spel än så länge. Har visserligen bara kört 5 timmar än så länge.

Skrivet av Jonny Myrén:

Ja det har blivit en del höga siffror. Värt att notera är dock att merparten av de mer kritiska recensionerna, som Eurogamers, inte sätter några sifferbetyg och därmed inte räknas med i till exempel opencritics snittbetyg.

Står det på OC någonstans att ställen som inte använder siffror på något sätt inte faktoriseras i snittbetyget? Eller är det något vi gissar oss fram till? Hade gärna velat veta detta.
Hur som helst så är det ju som du säger åt andra hållet med då isåfall så din poäng blir ju moot ändå. Reviews som är positiva utan siffror räknas ju inte in heller då. Vilket de finns fler av än de kritiska så om något borde ju snittbetyget va till och med högre egentligen.

Medlem

Ja, det var kanske inte helt oföväntat - men det kommer inte att hindra mig från att prova själv.
Dock har jag först lite Death Stranding att lira - gillar detta mycket, trots att jag var skeptiskt efter de blandade recensionerna.

Avstängd

Vilken tur att man inte förbokade detta. Hatar verkligen linjära spel och detta verkar urtråkigt.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Bra skrivet recension!

Bekräftade väl det jag misstänkte dessvärre, får vänta till lämplig rea med att plocka upp liret.


signatur

^Katten, idle extreme.

Medlem

@Jonny Myrén: Fråga: Den där urbota hemska hälsomätaren ovanför fienders huvud, som även klipper genom deras kropp när de rör sig, går den att stänga av?

Tack annars för en bra recension!

Problemet jag ser med SW spel är att de sällan lägger till något som används i deras filmer, eller ens refereras till deras filmer. Det är som två skilda universum, deras spel och deras filmer. Där filmerna oftast (enl mig) är hemska, medans spelen ofta är bra.


signatur

I drank what?

NuZ
Testpilot
Skrivet av breahl:

Vilken tur att man inte förbokade detta. Hatar verkligen linjära spel och detta verkar urtråkigt.

Då har du missar massor av bra spel


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Nu har jag inte klarat spelet men spelat med VPN sen det släpptes i Nya Zealand så ungefär 10-12 timmar in och för mig så är det ett solklart 8/10 spel. Storyn är intressant, combaten på svåraste är riktigt svårt på ett sätt där man känner att om man dör så är det ens egna fel.

Det känns precis som Titanfall 2-kampanjen på gott och ont, det är inte det mest välpolerade men har roliga idéer, man har ingen minimap eller så utan en ganska wonky karta så man blir inte handled alls, det är lite frustrerande med alla saker man kan komma tillbaka till planeterna och göra sen för man inte har rätt skills vilket gör bandesignen ännu mer snurrig.

Bra spel, det bästa Star Wars spelet sen Jedi Academy, helt värt att spela för alla Star Wars fans, speciellt om man har tillgång till EA premier och kan spela klart spelet för 149 kr.

Känns bra att Star Wars får en chans igen, tror kommande Star Wars spel kommer bli bättre igen också, även fast många som recenserat Fallen Order ger det 9/10 och liknande så finns det såklart saker att jobba på.

Skribent
Skrivet av RegularOriginal:

Står det på OC någonstans att ställen som inte använder siffror på något sätt inte faktoriseras i snittbetyget? Eller är det något vi gissar oss fram till? Hade gärna velat veta detta.
Hur som helst så är det ju som du säger åt andra hållet med då isåfall så din poäng blir ju moot ändå. Reviews som är positiva utan siffror räknas ju inte in heller då. Vilket de finns fler av än de kritiska så om något borde ju snittbetyget va till och med högre egentligen.

Det framgår i deras FAQ. Recensionerna utan betyg (stjärnor räknas med i snittbetyget), som Eurogamer, Ars Technica och Polygon, har mer eller mindre samma inställning – ett bra spel som med stark start som dessvärre lider av en del brister och blir sämre mot slutet. Men det är egentligen helt irrelevant. Jag står för min recension och tycker andra annorlunda så är det helt okej och helt normalt.

Man får helt enkelt läsa det som står i recensionerna och försöka bilda sig en egen uppfattning. Betyget spelar egentligen inte särskilt stor roll. Gillar man "hinderbane-"liknande banor så kommer man t.ex. givetvis inte se det som ett minus.

Ta recensioner för vad de är: subjektiva åsikter. Alla kan inte tycka lika och en åsikt är inte mer rätt bara för att fler håller med om den.

3/5 var precis det man förväntade sig av spelet. Tror inte jag skulle kunna spela det här dock. Stör mig enormt på den karaktär man spelar och dennes enorma "punchable face"

Skriv svar