Vad ska jag göra?

Medlem
Vad ska jag göra?

För över en månad sedan beställde jag en produkt från Komplett, men efter att jag fått den insåg jag att jag ej var i behov av den varpå jag gjorde en retur ett par dagar senare. Jag får en kort tid senare ett mejl från Komplett där de berättar att returen är godkänd och att jag kan vänta mig en återbetalning från Komplett Bank (de har tydligen en sådan nu). Tiden går dock och ingen betalning syns till. Jag kontaktar supporten på komplett som hänvisar mig till deras bankdivision varpå jag kontaktar dom istället. Eller åtminstone försöker. Oavsett när jag än ringer hamnar jag i telefonkö där man inte berättar hur många som befinner sig i kön vilket jag gissar är med avsikt. Jag har lagt telefonen åt sidan och låtit det ringa cirka 1 timme vid minst 10 tillfällen utan svar. Man kan också välja alternativet att bli återuppringd vilket jag nyttjat utan framgång då Komplett Bank aldrig hör av sig. Jag har självklart provat att mejla, utan svar. Jag har kontaktat Kompletts vanliga support igen varpå de beklagade den usla servicen men allt de kunde göra där var att själva skicka ett mejl och be komplett bank hantera mitt ärende. Ett mejl jag gissar att de sket i eftersom ingen återkoppling skett där heller.

Jag kan alltså inte få tag på Komplett bank på något sätt som står mig till buds, ej heller hör de av sig i retur samt att de är skyldig mig strax under tusenlappen. Vad ska jag göra för något? Aldrig varit med om att en bank är så mån om att kissa på en kund.


signatur

Burn in the light.

Medlem

Fyfan va pissigt.. Jag hade skrivit omdömen på alla ställen som går, facebook, google, prisjakt osv och härja runt.. Lycka till!

Moderator | Testpilot

Riktigt tråkigt att läsa. Vanligaste tipsen man skulle kunna ge har du ju redan försökt.

Mitt tips annat än det är väl att bara fortsätta försöka. Jag jobbade i över 6 månader för en 2000kr's ersättning från Telia. Tog en jäkla tid men efter mycket kämpande löste det sig tillslut.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Jag skulle säga att det är Komplett som har ansvaret att pengar kommer tillbaka till dig och inte deras bank. Dock så är jag inte någon mästare på det här kom konsumentköplagen m.m.

Skulle säga arn.se är nästa steg, då brukar de bli hett under fötterna på företag.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

KoP
Medlem

Gör som Joffe föreslår och blanda in Allmänna Reklamationsnämnden. Då brukar det slå lågor. Inget företag gillar att ha en massa ARN anmärkningar i sin historik.

Medlem
Skrivet av redruM:

För över en månad sedan beställde jag en produkt från Komplett, men efter att jag fått den insåg jag att jag ej var i behov av den varpå jag gjorde en retur ett par dagar senare. Jag får en kort tid senare ett mejl från Komplett där de berättar att returen är godkänd och att jag kan vänta mig en återbetalning från Komplett Bank (de har tydligen en sådan nu). Tiden går dock och ingen betalning syns till. Jag kontaktar supporten på komplett som hänvisar mig till deras bankdivision varpå jag kontaktar dom istället. Eller åtminstone försöker. Oavsett när jag än ringer hamnar jag i telefonkö där man inte berättar hur många som befinner sig i kön vilket jag gissar är med avsikt. Jag har lagt telefonen åt sidan och låtit det ringa cirka 1 timme vid minst 10 tillfällen utan svar. Man kan också välja alternativet att bli återuppringd vilket jag nyttjat utan framgång då Komplett Bank aldrig hör av sig. Jag har självklart provat att mejla, utan svar. Jag har kontaktat Kompletts vanliga support igen varpå de beklagade den usla servicen men allt de kunde göra där var att själva skicka ett mejl och be komplett bank hantera mitt ärende. Ett mejl jag gissar att de sket i eftersom ingen återkoppling skett där heller.

Jag kan alltså inte få tag på Komplett bank på något sätt som står mig till buds, ej heller hör de av sig i retur samt att de är skyldig mig strax under tusenlappen. Vad ska jag göra för något? Aldrig varit med om att en bank är så mån om att kissa på en kund.

Vänta på att du får tag i dem? Låter som att ni sprungit om varandra samtliga gånger. Du är troligtvis en av tiotusentals kunder de går genom dagligen.

Bara att fortsätta pusha. Det löser sig nog snart nog

Medlem

Låter väldigt märkligt.
Komplett som säljer elektronik och komplett bank är inte samma.
Det är som att jag ska retunera nått till Netonnet och dom använder sig av Swedbank och ber mer ringa swedbank för att mina pengar inte kommit.
Nej ligg på komplett och hota med Arn.
Gå även in på Facebook och skriv så andra ser då blir det fart ska du se.

EDIT: komplett har en användare på SweClockers tagga dom i deras forum och ställ frågan


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skrivet av Molotov:

Låter väldigt märkligt.
Komplett som säljer elektronik och komplett bank är inte samma.
Det är som att jag ska retunera nått till Netonnet och dom använder sig av Swedbank och ber mer ringa swedbank för att mina pengar inte kommit.
Nej ligg på komplett och hota med Arn.
Gå även in på Facebook och skriv så andra ser då blir det fart ska du se.

EDIT: komplett har en användare på SweClockers tagga dom i deras forum och ställ frågan

Inte riktigt. Komplett Bank blir som deras ekonomiavdelning. Eftersom vi blivit lite korkade på senare tid och behöver låna pengar till hemelektronik, så har deras behov ökat för att ha en ekonomiavdelning som också fungerar som bank.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Som Molotov påpekar, skriv ett inlägg hos Sweclockers (taggad med Komplett användaren) så lär de nog få bråttom att fixa det (dålig reklam hos Sweclockers är nog det sista de vill ha med tanke på köpkraften hos användarbasen där)


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Inte riktigt. Komplett Bank blir som deras ekonomiavdelning. Eftersom vi blivit lite korkade på senare tid och behöver låna pengar till hemelektronik, så har deras behov ökat för att ha en ekonomiavdelning som också fungerar som bank.

jo men det är inte av komplett bank han handlat sakerna ifrån.
det är fel att hänvisa till komplett bank.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skrivet av Molotov:

jo men det är inte av komplett bank han handlat sakerna ifrån.
det är fel att hänvisa till komplett bank.

Men det är ju Komplett bank som sköter Kompletts ekonomi. Var finns hans pengar? Jo, hos Komplett bank.
Därför hänvisar de dit. Du har inte varit med om att du fått ta kontakt med ekonomiavdelningar för att ordna in-/ut-betalningar?


signatur

Viam inveniam aut faciam

jbx
Medlem

Du lär ju välja inet i framtiden. Där snackar vi service, har haft garantiärenden, nyttjat öppet köp och handlat massor där. Aldrig något problem!

Men som andra skriver, ligg på och kontakta ARN, ge usla omdömen överallt och skriv samma tråd på SweClockers.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Men det är ju Komplett bank som sköter Kompletts ekonomi. Var finns hans pengar? Jo, hos Komplett bank.
Därför hänvisar de dit. Du har inte varit med om att du fått ta kontakt med ekonomiavdelningar för att ordna in-/ut-betalningar?

Komplett bank är ingen ekonomi avdelning.
Det är ett eget bolag i komplett group.
Webbhallen är också med där, ska dom skicka vidare en till komplett bank?
Precis som exemplet jag skrev tidigare att tex netonnet skulle be en kontakta Swedbank så låter det och är tokigt.
Nej jag tror komplett kundtjänst försöker med en rövare


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skrivet av Molotov:

Komplett bank är ingen ekonomi avdelning.
Det är ett eget bolag i komplett group.
Webbhallen är också med där, ska dom skicka vidare en till komplett bank?
Precis som exemplet jag skrev tidigare att tex netonnet skulle be en kontakta Swedbank så låter det och är tokigt.
Nej jag tror komplett kundtjänst försöker med en rövare

Du menar att Netonnet ingår i Swedbank-koncernen? Nä, liknelsen haltar.
Webhallen skickar mig till Klarna, för det är det betalningsalternativ jag brukar använda där. Nu vet vi inte vilken betallösning som ts nyttjade, därav är det inte alls konstigt om Komplett bank är inkopplade.

Jaga på och sitt timmarna i telefonkö. Sen dra ARN och börja den juridiska cirkusen. Spara sociala media till någon annan dag för genom GDPR gör det ingen skillnad då inget ärende ens är skapat.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av jbx:

Du lär ju välja inet i framtiden. Där snackar vi service, har haft garantiärenden, nyttjat öppet köp och handlat massor där. Aldrig något problem!

Men som andra skriver, ligg på och kontakta ARN, ge usla omdömen överallt och skriv samma tråd på SweClockers.

Har handlat en massa på komplett och har aldrig haft något problem med deras support eller dylikt. Har däremot haft problem med inet flera gånger, så meh.

Hoppas det löser sig med detta, dock. Inte så mycke cash, men rätt ska vara rätt.

Ett annat tips kan vara att inte köpa något på förskott om man handlar på nätet. Då sitter du i en mycket bättre sits gentemot säljaren och slipper krångliga reklamationsärenden.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Jag jobbar inom kundservice och är det nått som får folk reagera, iaf i det företag jag jobbar i, så är det facebook-inlägg som alla kan se. Var så saklig som möjligt i det inlägget, ju fler likes, svar och delningar du får desto snabbare svarar dom. Få gärna med familj och vänner på det så det blir stor spridning.

Lycka till!

Medlem

Tack för alla svar!

Vad gäller facebook så har jag inget sådant och jag vill helst använda mig av smutskastningstaktiken som sista alternativ. Men, man kan ju undra varför de inte svarar. Eftersom jag försökt så många gånger vid olika tidpunkter så gissar jag att de inte svarar någon annan heller.


signatur

Burn in the light.

Skrivet av redruM:

Tack för alla svar!

Vad gäller facebook så har jag inget sådant och jag vill helst använda mig av smutskastningstaktiken som sista alternativ. Men, man kan ju undra varför de inte svarar. Eftersom jag försökt så många gånger vid olika tidpunkter så gissar jag att de inte svarar någon annan heller.

De hanterar nog ärenden för hela koncernen och Komplett-koncernen är ganska saftig. Det tar sin tid så det är till att sitta med luren i några timmar åt gången. Det är din kamp mot alla andra som ringer in!


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

De hanterar nog ärenden för hela koncernen och Komplett-koncernen är ganska saftig. Det tar sin tid så det är till att sitta med luren i några timmar åt gången. Det är din kamp mot alla andra som ringer in!

Har ändå svårt att tro det. Varför ringer de aldrig upp när man väljer det alternativet? Det kan omöjligt vara en månads telefonkö. Min egen bank, Handelsbanken svarar direkt dygnet runt.


signatur

Burn in the light.

Skrivet av redruM:

Har ändå svårt att tro det. Varför ringer de aldrig upp när man väljer det alternativet? Det kan omöjligt vara en månads telefonkö. Min egen bank, Handelsbanken svarar direkt dygnet runt.

Underdimensionerade, dåliga rutiner, tekniska fel och fan vet vad. Nu har de åtminstone en missnöjd kund också.

Edit: Det här är ingen ursäkt. Distansavtalslagen (2005:59) säger att de har 14 arbetsdagar på sig att göra sin återbetalning. Det borde finnas rutiner för detta på plats allaredan men vad vet vi. Personligen tror jag att det löser sig snabbt bara du kommer fram.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Att sitta och ringa om och om igen låter väldigt onödigt. Det är inte ditt fel att de inte betalar ut pengar de ska. Vill du inte smutskasta kan du åtminstone kontakta ARN och sedan skicka ett mail till Komplett där du informerar om att du gjort det och blir inte problemet löst inom x dagar kommer du beskriva din upplevelse på Sweclockers, Facebook etc. Alternativt maila bara och säg att du kommer kontakta ARN om pengarna ej är på ditt konto inom x dagar.

Det är upp till Komplett att lösa detta med Komplett Bank, det finns ingen anledning att du ska behöva slösa timmar på att sitta i telefonkö. Gör det inte det inom rimlig tid är det absolut inget fel med att anmäla till ARN eller att beskriva ens problem på sociala medier i min mening.

Skrivet av hannes.theorell:

Underdimensionerade, dåliga rutiner, tekniska fel och fan vet vad. Nu har de åtminstone en missnöjd kund också.

Edit: Det här är ingen ursäkt. Distansavtalslagen (2005:59) säger att de har 14 arbetsdagar på sig att göra sin återbetalning. Det borde finnas rutiner för detta på plats allaredan men vad vet vi. Personligen tror jag att det löser sig snabbt bara du kommer fram.

De 14 dagarna gäller dock oavsett om man ringer in eller inte, det är upp till Komplett att se till att det blir gjort och det finns ingen anledning att slösa tid med att sitta i telefonkö till Komplett Bank tycker jag. Det är till 100% upp till Komplett att detta blir löst inom rimlig tid, gör det inte det är en ARN anmälning och lite skriverier på sociala medier mycket enklare och mindre tidskrävande än att sitta i timmar i en idiotisk telefonkö.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Du menar att Netonnet ingår i Swedbank-koncernen? Nä, liknelsen haltar.
Webhallen skickar mig till Klarna, för det är det betalningsalternativ jag brukar använda där. Nu vet vi inte vilken betallösning som ts nyttjade, därav är det inte alls konstigt om Komplett bank är inkopplade.

Jaga på och sitt timmarna i telefonkö. Sen dra ARN och börja den juridiska cirkusen. Spara sociala media till någon annan dag för genom GDPR gör det ingen skillnad då inget ärende ens är skapat.

Nej det menar jag inte jag menar att det är lika fel.
Man skickar inte sina kunder och deras problem vidare till ett annat bolag för att lösa ett problem.
Det är komplett som sålt, komplett som ska se till att returen betalas tillbaka.
Hur det går till är inte kundens problem


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skrivet av Molotov:

Nej det menar jag inte jag menar att det är lika fel.
Man skickar inte sina kunder och deras problem vidare till ett annat bolag för att lösa ett problem.
Det är komplett som sålt, komplett som ska se till att returen betalas tillbaka.
Hur det går till är inte kundens problem

Ja, men grejen är att Komplett och Komplett Bank mycket väl kan agera som samma juridiska person. Jag har ingen aning om hur de byggt sin koncern och om Komplett bank verkligen är avskild från Komplett. Inget i Komplett Group gör gällande att Komplett Bank är ett enskilt bolag.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Ja, men grejen är att Komplett och Komplett Bank mycket väl kan agera som samma juridiska person. Jag har ingen aning om hur de byggt sin koncern och om Komplett bank verkligen är avskild från Komplett. Inget i Komplett Group gör gällande att Komplett Bank är ett enskilt bolag.

Nej det är inte samma bolag.
Webhallen och komplett är inte heller samma
Alla har dock samma ägare komplett group

Rättelse: komplett group och komplett bank har samma ägare
Komplett bank är norskt och "sammarbete" med komplett group.

Så med andra ord komplett borde skämmas som hänvisar sin kund till komplett bank


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skrivet av Molotov:

Nej det är inte samma bolag.
Webhallen och komplett är inte heller samma
Alla har dock samma ägare komplett group

Jag kollade mot Komplett Group och det är oklart om Komplett-webbsidorna ens är enskilda bolag skilt juridiskt från Komplett Group. Det enda jag hittar är att Webhallen AB är ett enskilt företag inom koncernen.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Jag kollade mot Komplett Group och det är oklart om Komplett-webbsidorna ens är enskilda bolag skilt juridiskt från Komplett Group. Det enda jag hittar är att Webhallen AB är ett enskilt företag inom koncernen.

Webbsidorna är kanske samma inte idast kolla men det är iaf olika på själva komplett group och komplett.

Men nu är vi offtopic men man kan bland fastna när man kollar runt i företagsstrukturer det är ganska roligt


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Se på fan, idag fick jag ett mail där de bad om mitt kontonr för återbetalning.


signatur

Burn in the light.

Skrivet av redruM:

Se på fan, idag fick jag ett mail där de bad om mitt kontonr för återbetalning.

Grattis!


signatur

Viam inveniam aut faciam

1
Skriv svar