Minns 11-11-11, idag är det åtta år sedan Skyrim släpptes

Robot
Minns 11-11-11, idag är det åtta år sedan Skyrim släpptes

Och örtielva år till releasen av The Elder Scrolls 6.

#bethesda, #skyrim, #the-elder-scrolls, #the-elder-scrolls-v-skyrim


Avstängd

Jo detta minns jag.

Jag spelade på PC på den tiden så körde igenom hela spelet där, men har aldrig kört det igen sedan på något annat format. Så överbra tyckte jag inte det var.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

2011 Oktober-November var riktigt trevligt.
Hade byggt ny gaming burk och Skyrim, Saints Row 3 och Battlefield 3 hade precis släppts.

Avstängd
Skrivet av s3ng:

2011 Oktober-November var riktigt trevligt.
Hade byggt ny gaming burk och Skyrim, Saints Row 3 och Battlefield 3 hade precis släppts.

Ja jag tror min dator är från någonstans där också. Men nu används den bara till att surfa på.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Jag minns hur jag följde någon facebookgrupp där de hade en nedräkning till releasen dag för dag, och när det stod att det väl var kring 200 dagar kvar, så minns jag hur jag tyckte att det var en aning för många dagar kvar, haha

Om jag inte minns fel var spelets release på en fredag(?), och min bror kom hem med ett exemplar inte många dagar senare

Medlem

Jag impulsköpte collectors edition
Fick den också 2 dagar innan release
Which was nice


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Jag har spelat Skyrim sedan dagen det släpptes och jag spelar fortfarande.

Jag kommer ihåg då jag först kom i bekantskap med The Elder Scrolls, det var 2an Daggerfall, det var då jag gick in en datorbutik och där de hade en speldatorn man kunde pröva, så stod ett gäng killar och slog sönder en dörr med en yxa och de kunde sedan gå in i huset.
Jag blev helt till mig av att se det spelet och jag var sedan den dagen helt såld på The Elder Scrolls spelen.
Har spelat dem enormt mycket och har alltid det dära suget efter mer, bara liiiite till.

Men hur Bethesda nu har börja bete sig och deras syn på hur spel ska vara så är jag genuint orolig att Skyrim kommer vara mitt sista The Elder Scrolls spel.


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem

Spelet som satte SP på kartan för mig, hade inte rört ett enda SP sedan 2004 innan Skyrim. Det fungerade inte för mig (och gör sällan numera, måste vara riktiga gems, som tex Witcher 3, Kingdom Come: Deliverance, gillade även Fallout etc) annars så går det inte för mig tyvärr, jag förlorar väldigt lätt interest, därav spelade jag bara online/mp mellan typ 2004-2011. Jag gör det även idag till 95%, men ibland kommer det något guldkorn.

Avstängd

Rätt galet, känns som att det är max 3-4 år sen..

Kan inte påstå att jag spelat det speciellt mycket, men det är ändå ett av de mer betydande spelen för mig då min mod blev en av de större, och jag höll på med den i så många år, tusentals timmar har man lagt.

Medlem

Jo det minns jag. Spelade på PS3 och det frös fast hela tiden efter 80-ish timmar. Skrev då ett blogginlägg med mindre angenämt utvalda ord mot Bethesda, sen hittade jag en lösning i att disabla auto-save helt.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem

Jag minns det mycket väl. Vi hade personalfest samma dag, och det var ju roligt och allt sånt. Men jag ville hem och spela Skyrim, så jag smet ganska tidigt. Dock var jag redan lite på lyset när jag spelade första timmarna.

Medlem

Förutom de vackra vyerna, de olika byarna, städerna och musiken vet jag inte riktigt vad som är så speciellt med skyrim. Hyllas överallt som ett mästerverk, men tycker det är långt ifrån det. Kan dock förstå varför många älskar det.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Riktigt roligt var det.

Dock fastnade jag inte på samma sätt som jag gjorde i Morrowind och Oblivion.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem

Kommer ihåg de ständiga krascherna vid release när spelet var låst vid 2GB ram eller vad det nu var.

Medlem

Lirade över 50h och minns knappt något om karaktärerna, storyn eller uppdragen.

Medlem

Att släppa såna tungviktare till spel så pass glest är skam alltså.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Det som är mest skrämmande är att när Elder Scrolls VI väl släpps, kommer de tydligen använda samma motor som Skyrim (och Fallout 76(!)) :S


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem

Ja, då man fortfarande förbokade spel och väntade ängsligt på att man skulle få skivan dagen innan hem i brevlådan, i och med att det var Steamworks så hade det nog mindre betydelse om man fick den tidigare dock. Hursomhelst har jag för mig att jag lirade upp till 12h första dagen.
Har inte hänt vare sig innan eller efter detta tillfälle. Brukade förövrigt hålla mig från att spela på julafton vid detta tillfälle då jag fortfarande bodde hemma, men Skyrim var nog ett undantag.

Skrivet av magma:

Förutom de vackra vyerna, de olika byarna, städerna och musiken vet jag inte riktigt vad som är så speciellt med skyrim. Hyllas överallt som ett mästerverk, men tycker det är långt ifrån det. Kan dock förstå varför många älskar det.

Nä det är sant. Är nog sedvanliga upptäckandet och friheten i sådana här spel som drar.
Gör ditt eget äventyr ungefär.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Gud jag mins E3 när man fick se vaktornet och Draken för första gången fy fan jag har nog alldrig varigt så hypad för ett spel Sedan 11-11-11 efter den hypen och det underbara spelet känns det som spel industrin fick en collective stroke och det gick käpp rätt åt helvete.

Medlem

Ah, minnen. Gick av natt-skiftet och åkte direkt till Webhallen för att dra hem ett exemplar var till mig och hustru. Skyrim var och är fortfarande ett av mina favoritspel.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Tvåa på topplistan efter Morrowind enligt mig. Enorm värld, spela som vem du vill och gör vad du vill, precis som det skall vara.

Första karaktären blev en High Elf magiker precis som i föregångarna och sedan började ett 900 timmar (hitintills) långt äventyr med magiker, tjuvar, krigare och lönnmördare.

Ingen karaktär skriven av någon annan kommer någonsin vara lika bra som den jag får skapa själv och ingen filmisk story kommer få mig att spela ett spel om och om igen som mina egna äventyr i Elder Scrollsspelen får mig att göra.

8 år sedan jag fick spela något liknande nu... Lite väl långa glapp mellan guldspelen nuförtiden. Cyberpunk nu tack!


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Avstängd
Skrivet av CARTMAN:

Att släppa såna tungviktare till spel så pass glest är skam alltså.

Ja man kan ju inte säga att dom är snabba på att göra spel.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Skyrim är ett av mina favoritspel of all time, körde det på ps3,ps4 och pc lovade mig själv att nu får det räcka efter otaliga timmar game time.. Men, tänkte investera i PSVR till julen och då finns ju Skyrim VR.. Hmm..


signatur

🖥️ Sony Bravia KDL49-WD753| 🎮 PS4 Slim 1TB CUH-2216b| 🔊 Sony HT-CT180 Soundbar

Medlem

Var ledig den dagen, satt på en stol i hallen och väntade på brevbäraren. Oliiiiiidligt!

Medlem

Jag tog semester i två veckor inför skyrim. Kvällen innan releasen såg jag var jag dessutom på en grym KMFDM-spelning på Debaser Slussen och snackade klassiska arkadspel med bandmedlemmarna efteråt 😁

Oblivion spelade jag ut på relativt kort tid. Skyrim är jag fortfarande inte klar med.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Hade väldigt kul med Skyrim. Trots det att dom hade bantat vissa RPG element så var det kul att spela och lätt värld att leva in sig i. Synd bara att Bethesda är total skit nu och jag inte tänker köpa några fler av deras spel så länge dom inte drar en 180 med sin intriktning, håller inte andan dock.

Medlem

Vill minnas att man införskaffade 360 versionen ganska omgående efter release, lade ner några hundra timmar. Runt 2012 köpte man en "gaming" dator, sen släpptes Skyrim SE då spelade man igenom det på PC. Tiden gick det blev ett Xbox one, ytterligare ett köp/genomkörning, I våras köpte man ett Xbox one X+4K HDR tv, "Oooh, ny TV, hur ser skyrim ut i 4K? Nytt ljudsystem, hur låter Skyrim i det?" Jag tror det är "mysfaktorn" som gör att jag hela tiden kommer tillbaka, som att återse en gammal kär vän. När jag väl kan spela Elder scrolls 6, då är jag nog färdig med Skyrim..


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem

Borde inte detta vara en högtid man firar med ostkaka?

Avstängd

Jag spelade rätt hårt ett tag men så tog jag en pil i knät...

Seriöst, spelet är helt kanon men hur kan man spela så mycket som en del gör? Tycker att det känns rätt uttömt efter mainquesten, några hus och två-tre chars.

12
Skriv svar