Höga betyg men låga säljsiffror gör Pillars of Eternity-framtiden osäker

Robot
Höga betyg men låga säljsiffror gör Pillars of Eternity-framtiden osäker
MEG
Medlem

Är förvånad, båda spelen är riktigt bra.


signatur

Death is only the beginning

Medlem

Jag är inte ett dugg förvånad.
Spelen är skit bra, men det går inte hem med kidsen nå mer.
Ser dom ett Isometriskt/CRPG spel så antar dom på direkten att det är gammalt och tråkigt.

Det tycker jag är synd med dagens spel, omedelbar tillfredsställelse, inget tänk ska det helst vara, sen ska det helst se super snyggt ut med inget djup.

Nu generaliserar jag dock extremt, men det är dom intrycken jag har fått.

CRPG spel kommer försvinna helt om dom inte börjar göra något nytt som Larian försöker göra.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

@Godofcheese: Spot on!

Ska bli intressant och se om Larian lyckas tillfredsställa fler människor med Baldur's Gate 3, utan att göra sig ovän med cRPG-fans. Då finns det hopp för framtiden för en gammal räv som mig.


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Skribent
Skrivet av Godofcheese:

Jag är inte ett dugg förvånad.
Spelen är skit bra, men det går inte hem med kidsen nå mer.
Ser dom ett Isometriskt/CRPG spel så antar dom på direkten att det är gammalt och tråkigt.

Det tycker jag är synd med dagens spel, omedelbar tillfredsställelse, inget tänk ska det helst vara, sen ska det helst se super snyggt ut med inget djup.

Nu generaliserar jag dock extremt, men det är dom intrycken jag har fått.

CRPG spel kommer försvinna helt om dom inte börjar göra något nytt som Larian försöker göra.

Funderar om inte en mobilversion vore bra i det här läget. Alltså släppa på IOS och Android som det gjorts med Baldurs Gate 1 och 2. Tror folk har mer öppet sinne där till isometriska CRPG-spel och att grafiken inte är lika viktigt.


signatur

"Writer and Fighter"

Testpilot

Bägge spelen är ju bra och Deadfire inför ju en del nya saker i spelmekaniken.

Men BRA?

Mjaee , jag tyckte översikten var lite dålig. Man hade ju både en världskarta och en "stadskarta"
Sen hela spelkonceptet är ganska föråldrat och bör förnyas till sömlös 3D vy för att komma framåt. Bara o titta på Divinity Original Sin 2 för att se var skåpet skall stå.

Medlem

@Harakiri: Ja vi ser ju vart Dragon Age-serien har vandrat. Ettan var snudd på mästerverk. Tvåan var katastrof. Trean var medioker och det gick definitivt inte spela i isometrisk vy, som de hade utlovat. Det de kallade "Tactical View" var ju inte hanterbart. Alldeles för inszoomat.


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Medlem

Spelar första pillars nu och fan vilken upplevelse det är. Musiken, karaktärerna, världarna och striderna är absolut toppklass. Storyn har jag inte lyckats sätta mig in i helt.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

MEG
Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Jag är inte ett dugg förvånad.
Spelen är skit bra, men det går inte hem med kidsen nå mer.
Ser dom ett Isometriskt/CRPG spel så antar dom på direkten att det är gammalt och tråkigt.

Det tycker jag är synd med dagens spel, omedelbar tillfredsställelse, inget tänk ska det helst vara, sen ska det helst se super snyggt ut med inget djup.

Nu generaliserar jag dock extremt, men det är dom intrycken jag har fått.

CRPG spel kommer försvinna helt om dom inte börjar göra något nytt som Larian försöker göra.

Tyvärr så tror jag att du är ganska nära sanningen


signatur

Death is only the beginning

Medlem

Backade första Pillars-kickstartern, men av någon anledning så har jag fortfarande inte spelat det. Pga det är har tvåan inte ens varit på min radar.

Medlem

@Godofcheese: Jag köper inte din förklaring. Jag vet iofs inte vad Obsidian räknar som "god försäljning", men det finns gott om andra mer eller mindre nischade titlar som har gjort bra ifrån sig. Wasteland 2 sålde nog bra för att få en uppföljare, Divinity: Original Sins och dess uppföljare, remakes på Baldur's Gate och Planescape: Torment, etc. Om vi räknar med andra genrer har vi även XCOM, Civilization, Cities: Skylines, osv osv. Spel som Fortnite och Call of Duty är och kommer förbli störst, men det finns definitivt en marknad för långsammare, mindre och mer nischade spel.

Något jag märkte på Reddit var att många som faktiskt hade spelat Pillars of Eternity inte visste att Deadfire hade släppts, över ett halvår efter släppet. Själv förstår jag inte hur det kunde förbigå fan av genren, men det var flera gånger som folk hoppade in i diskussioner och skrev "Va? Har spelet släppts?". Jag undrar om de inte kampanjade nog mycket och att spelet flög över folks huvuden.

Testpilot
Skrivet av Azureye:

@Harakiri: Ja vi ser ju vart Dragon Age-serien har vandrat. Ettan var snudd på mästerverk. Tvåan var katastrof. Trean var medioker och det gick definitivt inte spela i isometrisk vy, som de hade utlovat. Det de kallade "Tactical View" var ju inte hanterbart. Alldeles för inszoomat.

Mjae jag vill inte dra så negativa slutsatser direkt bara för att Dragon Age serien gick åt pipsvängen.
Om man skall diskutera den serien så anser jag att mycket av de missar de gjorde där var för de utvecklade för konsolmarknaden/multiplattform samtidigt som de gjorde spelet mer "mainstream" och helt tappade kollen på PC plattformen och hardcore-rollspels-fans. Bioware har ju hela tiden också varit usla på inventarie-hantering i alla deras spel inklusive Mass Effect serien.

Men åter till Pillars. Det skulle räcka gott att få till en bättre 3D vy och sedan köra vidare. Ett annat exempel som verkar lovande är ju Solasta: Crown of the magister som har en mer modern grafikmotor men samtidigt har AD&D reglerna i bakgrunden.

Medlem

Hmmm, kan ju mest spekulera i varför det sålde sämre men i mitt fall är det två huvudsakliga anledningar. Jag köpte originalet men har inte hunnit spela igenom det, och då känns det konstigt att hoppa på uppföljaren. Stora/långa spel har en tendens att fastna i backloggen.

Sedan tyckte jag marknadsföringen var icke-existerade, hade ingen koll på att det släppts. Kanske kom det samtidigt som andra stora spel som tog fokus? Jag har fortfarande inte spelat klart divinity:os2 trots att jag älskade det och är 90% genom storyn.

Medlem

@magma: Håller med. Grymt spel! Synd dock att laddningstiderna är katastrofala på ps4 :/

Medlem

Jag köpte det, men har inte spelat mer än 20 timmar typ. Jag är inte ett jättefan av RTWP system, och inte heller av förrendrerade bakgrundsmiljöer. Fast kanske ska ta upp det igen, det var ett tag sen de patchade in omgångsbaserade strider.

Inaktiv

90% av befolkningen har ju attention span på 3 sekunder nuförtiden, så jag är inte förvånad.

Mig själv inkluderad. Känns som jag hade lättare att koncentrera mig när jag var yngre.
Jag skyller på att teknologin är så bra nu så man inte får träna sin koncentration längre!
..eller nåt.

Medlem

Spelat genom ettan + första delen av The White March. Gillade det hela, lagom svårt och en del fina karaktärer. Fanns väl en del balansgrejer i striderna jag hade lite svårt för, men så är det väl nästan alltid. Storyn var helt okej om än inte i klass med BG2 eller PS: Torment.

Att jag inte spelat tvåan beror underligt nog på att jag inte gillar settingen, dvs det maritima temat. Förr eller senare lär jag väl ta mig an PoE2.

En annan möjlig orsak till att PoE2 inte sålde så bra kan ha varit en viss mättnad av marknaden. På bara några år kom PoE, Tyranny, Torment: Tides of Numenera, Path of Exile, DoS 1 & 2 med flera. Spel som kräver en hel del investering i tid av spelaren.

Medlem

Själv tycker jag första spelet var kul nog ett tag, men avslutade det inte, då det blev bara mer av samma om och om igen. Kan inte påstå att jag vart sugen på mer efter det.

För mycket spring fram och tillbaka som jag minns det med, vilket även divinity original sin led av, varje gång man vill ta sig fram och tillbaka till någon slags quest/market hub.

Tålamod är en sak, men att bara sitta och glo medans karaktärer tar sig fram och tillbaka är för mig dötrist.

Ambassadör
Xbox

Spelade PoE 1 mycket! Enda anledningen till att jag inte spelat Deadfire är för att det inte kommit till konsol än.

Publishern för Deadfire verkar ha haft en marknadsföringsbudget på $10 så att det inte sålde bättre än det gjorde kanske inte är så förvånande. Svårt att nå igenom bruset.

Riktigt jäkla bra spel för övrigt.


signatur

Jump in.

Medlem

Gillar denna typ av spel men har helt enkelt inte hunnit med dessa. Så mycket bra spel som släppts de senaste åren så det är svårt att hinna med att spela allt.

Ettan var skitbra, tvåan fastnade jag inte alls för. Tyckte inte tvåans story var gripande för 5 öre, såhär långt i efterhand kan jag inte riktigt sätta fingret på det men har för mig att jag tyckte det kändes som om storyn ej var komplett, för bäddad för expansioner.

Medlem

Jag spelade aldrig klart ettan så därför kändes det aldrig aktuellt att köpa tvåan. Att jag inte spelade klart ettan är främt för att systemet är tråkigt, storyn var inge vidare och kompanjonerna vara ganska ointressanta förutom några få undantag. Spelet kändes som mellanmjölk helt enkelt.

Medlem

Backade båda på Kickstarter men har fortfarande inte klarat av ettan så har inte spelat tvåan än. Tror också som någon skrev ovan att det blev för mycket på en gång där. Trevligt för oss som gillar bra rollspel men jag har för lite tid för gigantiska spel nuförtiden... Just nu har jag tillräckligt i backloggen för några år framöver. Har knappt kört Divinity 1 än och har inte ens startat varken Tyranny eller Torment :/

Medlem
Skrivet av SamuelSvensson:

Ettan var skitbra, tvåan fastnade jag inte alls för. Tyckte inte tvåans story var gripande för 5 öre, såhär långt i efterhand kan jag inte riktigt sätta fingret på det men har för mig att jag tyckte det kändes som om storyn ej var komplett, för bäddad för expansioner.

Samma här, den grep aldrig tag om en riktigt. Temat var inte riktigt min grej känner jag. Tilläggen sket jag i trots att jag köpte en version med Season Pass. Varför då undrar ni? Jo en anledning är att de höjde inte level cap i någon av expansionerna (vilket var fallet i White March), i Deadfire nådde jag taket en bra bit innan slutet. Borde varit balanserat såsom Dragon Age: Origins där jag inte ens vet om något tak..

Ettan kanske var nyhetens behag, efter den med Deadfire var marknaden eventuellt lite mer mättad.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Obsidian har väl expanderat förbi vad som är "ok försäljning" av dessa spel.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Såg på Steam att jag endast hade spelat 8.5 timmar av PoE 1. Tvåan visste jag inte ens fanns. Varför jag bara spelat 8.5 timme av ettan vet jag inte. Måste varit något som stört mig, är det värt att ge det ett nytt försök?


signatur

"All those moments will be lost in time... like tears in rain. Time... to die." - Roy Batty

Medlem
Skrivet av piggy:

@magma: Håller med. Grymt spel! Synd dock att laddningstiderna är katastrofala på ps4 :/

Ja, glömde nämna att laddningstiderna är det största störningsmomentet (detta kommer från en som kör med ssd). Med tanke på hur mycket man förflyttar sig mellan olika områden på grund av uppdragsdesignen blir detta segt i längden. Mycket bra spel annars, påminner mig mycket om dragon age origins.

Precis som nämnt ovan så är soundtracket i detta spel magiskt!


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Jag väntar fortfarande på att 2:an ska släppas till konsol, innan dess lär jag inte köpa det. Spelar inte längre spel på dator, känns så 1999. När man är över 40 vill man sitta i soffan och spela.

Medlem

@twilek: Koppla datorn till TVn och trådlös mus + tangentbord.. Sitter i soffan o lirar på min 65" Funkar kanon

Medlem
Skrivet av hybris6:

@twilek: Koppla datorn till TVn och trådlös mus + tangentbord.. Sitter i soffan o lirar på min 65" Funkar kanon

Det är just mus och tangentbord jag vill slippa helst av allt Har faktiskt en dator kopplad till TV:n redan samt en Steam-controller som funkar hyfsat för sånna spel som inte funkar spela med vanlig kontroll, men känns ändå oftast för meckigt så blir trots detta att man väljer nån av konsolerna framför datorn i 99.9 fall av 100...

12
Skriv svar