Diablo IV kommer ha kosmetiska mikrotransaktioner

Medlem
Skrivet av Landelusen:

Förstår inte liknelsen emot PoE eftersom det är helt gratis. Jag förstår om man vill finansiera spelet likt Destiny 2, Apex Legends eller PoE med kosmetiska lådor och season passes, men det som sticker i ögonen är att man verkar (jag vet inte om det är spikat) ta betalt för grundspelet, expansions OCH ha kosmetiska lådor. Det är där jag blir lite trött och osugen på att sponsra D4.

Edit: Det skall sägas att D4 kommer sälja som smör också, så "stackars utvecklare som inte får några pengar"-argumentet håller inte här heller (om man jämför med t.ex. Grinding Gears som - helt okända - verkligen tog en risk när de satsade på PoE)

Liknelsen är att det får in pengar genom mikrotransaktioner som kan bidra till fortsatt utveckling av spelet.
Blizzard är tillräckligt stora att kunna ta fullt pris för spelet OCH tjäna ännu mer pengar på mikrotransaktioner.

Smart som fan!

Tror du fått "stackars spelutvecklare" från någon annan då jag aldrig påstått något sådan. Tvärtom. You go Blizzard!
Ju mer pengar de tjänar desto mer content får deras spelare.

Och vet du vad det finaste är? Du behöver inte köpa spelet om du inte vill

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Ja, det var verkligen planerat, spelet släpptes ju för att bygga en bas, för att ta dom spelarna som inte gillade Diablo 3, men inte ville spela Torchlight 2 eller Grim Dawn t ex eller bara inte just Diablo 3 men ville ha ett nytt fett ARPG.
Bygga en bas och sedan när den började växa introducera microtrans för att se hur det gick, expandera detta och samtidigt släppa nytt innehåll för att faktiskt göra att folk vill spela spelet mera med alla nya coola kläder dom köpt.

Exakt så! Inbillar man sig något annat så är man bra naiv

Medlem
Skrivet av HallonTreo:

Liknelsen är att det får in pengar genom mikrotransaktioner som kan bidra till fortsatt utveckling av spelet.
Blizzard är tillräckligt stora att kunna ta fullt pris för spelet OCH tjäna ännu mer pengar på mikrotransaktioner.

Smart som fan!

Tror du fått "stackars spelutvecklare" från någon annan då jag aldrig påstått något sådan. Tvärtom. You go Blizzard!
Ju mer pengar de tjänar desto mer content får deras spelare.

Och vet du vad det finaste är? Du behöver inte köpa spelet om du inte vill

Jag kommer garanterat köpa det, förr eller senare (som jag också skrev i någon av inläggen), men det gör mig inte mindre purken över att de är sådana giriga eländen. "Smart som fan" tror jag inte det är på sikt, då de redan har tillräckligt med "icke-good will" givet deras olika snedsteg i närtid. "Stackars spelutvecklare" var inget du behöver ta åt dig utav, var något jag snarare läste i brådrasket och ansåg hörde till vissas sätt att mitigera hur skevt det är att man tar betalt flera ggr av betalande kunder. "ju mer content får deras spelare" är en väldigt naiv och oigenomtänkt åsikt. Med den logiken hade de inte sparkat asmycket folk trots att de gjorde en kalasvinst heller...

Inte konstigt att de kör "Online only", hade detta gått att pirata på något vettigt sätt hade de legat skrynkligt till tror en annan...

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Man måste skilja på termerna här.

Lootboxes är en slumpad lootdrop som köps för pengar.

Mikrotransaktioner är köp med små summor (definieras ofta som köp under 1$)

Lootboxes kan innehålla mikrotransaktioner MEN mikrotransaktioner innebär INTE lootboxes/slumpad loot per automatik.

När studior/utgivare talar om att man ska sälja kosmetiska mikrotransaktioner talar man alltså inte om ”lootboxes”, dvs man har ingen lottomekanik. Det man ser är det man får
(Sen kan man ju såklart vara r*vhattar och släppa lootboxes ändå, men det är en annan historia )

Nu vet jag inte om jag missförstod dig eller du missförstod mig men skriver för att förtydliga (jag är trött )

Summa summarum, jag menar att mtx är skit. Som många andra sagt så har jag betalt fullt pris för ett spel ska jag ha allt, jag kan acceptera DLC/Expansioner som kommer i efterkant. Det värsta är dock lootboxes som jag nämnde.

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Summa summarum, jag menar att mtx är skit. Som många andra sagt så har jag betalt fullt pris för ett spel ska jag ha allt, jag kan acceptera DLC/Expansioner som kommer i efterkant. Det värsta är dock lootboxes som jag nämnde.

Japp, jag håller med.

Den visuella utvecklingen av ens karaktär är ibland nästan lika viktig som den successiva förbättringen i gear i ett spel som Diablo. Det här visste Blizzard North redan när de gjorde originalet. Om en stor del av det visuella läggs i MTX går mycket av charmen i "progression" förlorat.

Innan vi vet mer är det dock bara en risk rent allmänt vi pratar om, och med tanke på hur långt bort spelet faktiskt är kan vi bara spekulera. Det är dock trist att vi redan nu pratar om MTX och inte något annat. :/


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Själv så är jag mest sur över att mikrotransaktioner håller tillbaka utvecklingen av singleplayer spel.
Hade inte Rockstar tjänat så sjukt mycket pengar på GTA:V Online så hade vi med största sannolikhet haft minst 2 expansioner(som med GTA 4) och antagligen även en uppföljare redan nu.
Istället så blev det inget nytt GTA denna konsol generation och all utveckling gick till online läget istället eftersom att det var där pengarna fanns.
Hoppas inte att dom skär ner eller tar bort story mode från 6:an....

Och det är ju knappast så att Rockstar tjänar dåligt med pengar eller har svårt att klara sig på gamla modellen, det handlar mer om att dom tjänar mest och får mer betalt för betydligt mindre resurser med online delen.

Inaktiv
Skrivet av HallonTreo:

Liknelsen är att det får in pengar genom mikrotransaktioner som kan bidra till fortsatt utveckling av spelet.
Blizzard är tillräckligt stora att kunna ta fullt pris för spelet OCH tjäna ännu mer pengar på mikrotransaktioner.

Smart som fan!

Tror du fått "stackars spelutvecklare" från någon annan då jag aldrig påstått något sådan. Tvärtom. You go Blizzard!
Ju mer pengar de tjänar desto mer content får deras spelare.

Och vet du vad det finaste är? Du behöver inte köpa spelet om du inte vill

Lite naivt att tro att vi som konsumenter kommer få mer från Blizzards bara för att de tjänar mer pengar. De enda som kommer få mer, garanterat, är det som äger aktier i företaget.

Bara för att de tjänar mer betyder det absolut inte att de kommer gå till utveckling. Mer troligt med en saftig utdelning.

Skriv svar