FragZåne - Tråden om pizza

Skribent

Hur känner ni andra angående pretto-pizzor från "riktiga italienska restauranger"? Jag tror inte jag någonsin upplevt att dessa pizzor har varit bättre än de man får på vanliga pizzerior, i Sverige såväl som utomlands.

Ofta ska det läggas en massa krimskrams som färska oreganoblad och annat skräp ovanpå för att få det att verka flådigt, men smakmässigt klickar det aldrig. Är det för att man är uppväxt med pizzeria-pizzor eller är dessa "vedugnsbakade, autentiska pizzor" helt enkelt sämre?

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Hur känner ni andra angående pretto-pizzor från "riktiga italienska restauranger"? Jag tror inte jag någonsin upplevt att dessa pizzor har varit bättre än de man får på vanliga pizzerior, i Sverige såväl som utomlands.

Ofta ska det läggas en massa krimskrams som färska oreganoblad och annat skräp ovanpå för att få det att verka flådigt, men smakmässigt klickar det aldrig. Är det för att man är uppväxt med pizzeria-pizzor eller är dessa "vedugnsbakade, autentiska pizzor" helt enkelt sämre?

De pizzorna smakar betydligt bättre enligt mig, men det är egentligen en annan maträtt. Fulpizzorna på vanliga pizzerior har ofta billiga ingredienser och är indränkta i sås gör att maskera och ta över smakerna. Färsk oregano tycker jag bidrar med en fräschör som ofta gifter sig med sältan från den lufttorkade skinkan, eller vad man nu väljer att ha på den. Jag ber om ursäkt över min bajsnödiga formulering.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Inaktiv
Skrivet av lampis:

De pizzorna smakar betydligt bättre enligt mig, men det är egentligen en annan maträtt. Fulpizzorna på vanliga pizzerior har ofta billiga ingredienser och är indränkta i sås gör att maskera och ta över smakerna. Färsk oregano tycker jag bidrar med en fräschör som ofta gifter sig med sältan från den lufttorkade skinkan, eller vad man nu väljer att ha på den. Jag ber om ursäkt över min bajsnödiga formulering.

Jag, som iofs är jävig, anser att det du kallar "fulpizzor" oftast är bättre, däremot färsk oregano och basilika, är bra i alla maträtter med tomat/tomatsås.

Tycker tillochmed att Biteline, ett onödigt ställe i S-vall, gör bättre pizzor än den jag åt alldeles bredvid Bastion i Rom.

Backloggens befriare
Skrivet av anon_326443:

Jag, som iofs är jävig, anser att det du kallar "fulpizzor" oftast är bättre, däremot färsk oregano och basilika, är bra i alla maträtter med tomat/tomatsås.

Tycker tillochmed att Biteline, ett onödigt ställe i S-vall, gör bättre pizzor än den jag åt alldeles bredvid Bastion i Rom.

För det första är ju inte Rom kända för sina pizzor, det är ju Neapel, för det andra, varför skulle en pizza vara bra bara för dess lokalisering?
Givetvis kan man äta pizza i Rom, och hitta bra pizza där, men Italien är fortfarande ett väldigt lokalpatriotiskt land, och man föredrar sin traditionella provinsiella mat i första hand.


signatur

Ad hoc addendum

Inaktiv
Skrivet av keffkebab:

För det första är ju inte Rom kända för sina pizzor, det är ju Neapel, för det andra, varför skulle en pizza vara bra bara för dess lokalisering?
Givetvis kan man äta pizza i Rom, och hitta bra pizza där, men Italien är fortfarande ett väldigt lokalpatriotiskt land, och man föredrar sin traditionella provinsiella mat i första hand.

Om det står tillochmed på italienska, att man bakar Napolitanska pizzor, och du ser en sur fet "SuperMario" som skäller ut kunder efter att dom klagat på hans pizza?

Jag vet också mycket väl vad en pizza från Rom är, den hittar du längst in i deras coop, till exempel, där du får visa med händerna hur lång och bred bit du vill ha.

Sen, eftersom jag jobbat inom branchen, kan jag ju säga att tunnbrödspizza går bort.

Medlem

Jag var i Italien förra sommaren och käkade riktigt bra stenugnsbakade pizzor, men det var i.o.f.s. i Sardinien. Självklart fanns det ju bottennapp även där med riktigt smaklösa exempel. Mycket handlar om ingredienserna. Därför går t.ex. kebab, som ofta har mindre kötthalt än grillkorv, bort.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Hur känner ni andra angående pretto-pizzor från "riktiga italienska restauranger"? Jag tror inte jag någonsin upplevt att dessa pizzor har varit bättre än de man får på vanliga pizzerior, i Sverige såväl som utomlands.

Ofta ska det läggas en massa krimskrams som färska oreganoblad och annat skräp ovanpå för att få det att verka flådigt, men smakmässigt klickar det aldrig. Är det för att man är uppväxt med pizzeria-pizzor eller är dessa "vedugnsbakade, autentiska pizzor" helt enkelt sämre?

En napoletansk sk "prettopizza" är i mitt tycke den godaste maträtt som finns och är ungefär en miljon gånger godare än en svenne-pizza. Det går inte att jämföra, det är knappt samma maträtt. Bottnen är spröd och knaprig, tomatsåsen smakar rejält och tillbehören av högsta klass. Det räcker med att käka en riktig Margeritha med bara tomatsås och mozzarella så har man en fantastisk smakupplevelse.

De godaste pizzorna har jag ätit i Italien, i Neapeltrakten. Åt en Diavola nu senast när jag var i Ravello vid Amalfikusten som var magisk. Pizzeria Ved i Lund har riktigt fina pizzor. Jag har tyvärr inte varit på Lilla Napoli än. Min egen favoritpizza består av följande ingredienser: tomatsås (gjord på San Marzano-tomater som jag krossar för hand och tillsätter salt - inget mer), buffelmozzarella, Sopressa Veneta (en sorts salami), svarta oliver, hackad röd chili, olivolja, basilika och riven pecorino. Älskar även pizza Napoletana/Romana med sardeller på.

Senaste kebabpizza från Småland, intagen i ett pentry på regementet så ljuset (och bilden) blev halvdassigt. Smakar dessutom bättre efter en kall övningshelg och med Konungens bestick.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Releasehästryttare

@hannes.theorell: Ja jösses, de va rejält med sås.

Medlem

Som boende i Jönköping är jag nog lyckligt lottad med just pizzor. Få saker slår en Batman med extra sås på bakfyllan.

Pretto-pizzor kan vara fantastiskt gott eller en total flopp. Har man vägarna förbi västkusten kan jag varmt rekommendera Lilla Napoli i Falkenberg, det är nog den bästa icke-fulpizzan jag ätit i Sverige.
Lokalen ser inte mycket ut för världen men pizzan är i världsklass.
Nackdel att man måste boka en bra bit i förväg om man planerar ett besök på sommaren, de gör deg till antal bokningar plus lite extra så att komma dit på drop-in kan betyda att du inte får servering.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

@4liv3: En annan nackdel är att det är Falkenberg ¯\_(ツ)_/¯


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

@hannes.theorell: En nackdel 9 månader om året, men är man där på sommaren är det riktigt trevligt


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

https://i.imgur.com/GLYH41n.jpg

Senaste kebabpizza från Småland, intagen i ett pentry på regementet så ljuset (och bilden) blev halvdassigt. Smakar dessutom bättre efter en kall övningshelg och med Konungens bestick.

Kommentarer överflödiga.

Mitt nästa mission är att hitta fransk kebab i huvudstan.
Går bet på den, genuint svårt.

Releasehästryttare
Avstängd

När jag brukade beställa pizza på nätet från en pizzeria som har gratis utkörning och endast 100 kr måste beställas så brukade jag ha följande på en och samma pizza:
- ost & tomatsås
- skinka
- champinjoner
- räkor
- lök
- rödlök
- tonfisk
- kyckling
- kebab
- ananas
- pizzakrydda

Sjukt god, mycket fyllnad och grymt tung för att vara en pizza!

Releasehästryttare

@AplAy: Så varför slutade du beställa den om du gillade den?

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Hur känner ni andra angående pretto-pizzor från "riktiga italienska restauranger"? Jag tror inte jag någonsin upplevt att dessa pizzor har varit bättre än de man får på vanliga pizzerior, i Sverige såväl som utomlands.

Ofta ska det läggas en massa krimskrams som färska oreganoblad och annat skräp ovanpå för att få det att verka flådigt, men smakmässigt klickar det aldrig. Är det för att man är uppväxt med pizzeria-pizzor eller är dessa "vedugnsbakade, autentiska pizzor" helt enkelt sämre?

De gånger jag ätit/smakat på vad folk sagt till mig är "en RIKTIG pizza" (ofta något väldigt dyrt i väldigt liten portion) så har det inte varit något speciellt. Inte i närheten av en bra Kebabpizza eller en Acapulco.

Det är såklart en smak och kulturell sak, som jag förstått det så bråkar italienarna intern också om vad som är "en riktig pizza".
Om jag någonsin besöker Italien lär det inte vara för pizzan iaf

Är dock intresserad av deras pastarätter, skulle vilja testa "en riktig pasta" någon gång!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Några som bor i väst-Sverige (t.ex. Västergötland) och kan tipsa om några bra pizzerior?
Du som bor elsewhere, vad gillar du för pizzerior?

@Soulless: käka pizza när du är i Italien ändå för upplevelsens skull! (så att du kan säga "nu har jag käkat italiensk pizza innan jag dött!"). När man reser runt Jorden ska man gå på smakäventyr tycker jag.

@Devan: jag undrar vad folk på nätet skulle tycka om min äppelpizza jag gjorde en gång. (men det gick ändå att äta) (har tyvärr inga foton på den, men jag tar kort på mat ibland)

Medlem

Jag gjorde en egen pizza med ICAs färdiga deg, tomatsås, grön sparris, oliver (kalamata med kärna kvar), paprika, champinjoner och ingefära. Rekommenderas starkt. (Ett tips är dock att klippa sparrisen i tugg-stora bitar då de annars kan vara lite svåra att bita av.)


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:

Jag gjorde en egen pizza med ICAs färdiga deg, tomatsås, grön sparris, oliver (kalamata med kärna kvar), paprika, champinjoner och ingefära. Rekommenderas starkt. (Ett tips är dock att klippa sparrisen i tugg-stora bitar då de annars kan vara lite svåra att bita av.)

https://i.imgur.com/U8nh87U.jpg

Tror du glömt viktigaste ingrediensen; OST!

Medlem

Calzone + kebab, eller en kebabzone som jag brukar kalla den, så jäkla gott! Speciellt om pizzerian använder mozzarella. Dela på mitten och ät som kebab med bröd.

Medlem
Skrivet av Redstar:

Calzone + kebab, eller en kebabzone som jag brukar kalla den, så jäkla gott! Speciellt om pizzerian använder mozzarella. Dela på mitten och ät som kebab med bröd.

Jag tror den är mer känd som Viking kebab (pizza) på de flesta ställen. En Calzone som dom sedan snittar upp o pular full med kebabstuff. (fan va sugen man blev nudå)

@conthox: Smaken är verkligen som baken, de flesta av dina ingredienser är ju oätbara i mitt tycke och som tidigare nämnts... ingen ost, WTF?


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Tror du glömt viktigaste ingrediensen; OST!

Skrivet av Zymac:

Smaken är verkligen som baken, de flesta av dina ingredienser är ju oätbara i mitt tycke och som tidigare nämnts... ingen ost, WTF?

Haha, jag gillar andra pizzor också. En av den lokala pizzerians med "kräftstjärtar, räkor, krabba och vitlöksås" om man vill ha lite lättare, "köttfärs, fläskfile, championer, gorgonzola och lök" för medium-mättnad eller "Köttfärs, championer, bacon, skinka, lök, jalapeno och kebabsås" om man är hungrig

Sedan så hade jag tänkt att ta på ost men glömde det, men jag saknade det faktiskt inte. De andra smakerna kompletterade varandra med syra, sälta och sötma ändå.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

@conthox: ett tips orelaterat till pålägget, Kasta plåten o rota fram en gjutjärnsstekpanna (om du inte har en pizzasten förstås), dra på ugnen så varmt det går och förvärm stekpannan tills den är läskigt varm, lägg i lite olja o grädda ~8-10 minuter så istället.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Releasehästryttare

@Monsterfrukost: Varför inte göra en paj istället då?

Medlem
Skrivet av Zymac:

Jag tror den är mer känd som Viking kebab (pizza) på de flesta ställen. En Calzone som dom sedan snittar upp o pular full med kebabstuff. (fan va sugen man blev nudå)

Brukar det inte vara sallad i en viking kebab?

Medlem
Skrivet av Redstar:

Brukar det inte vara sallad i en viking kebab?

Det är ytterst regionalt. Där jag växte upp var det pommes i

Medlem

@Redstar: ja, sallad ingår ju i "kebabstuff"


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av conthox:

Jag gjorde en egen pizza med ICAs färdiga deg, tomatsås, grön sparris, oliver (kalamata med kärna kvar), paprika, champinjoner och ingefära. Rekommenderas starkt. (Ett tips är dock att klippa sparrisen i tugg-stora bitar då de annars kan vara lite svåra att bita av.)

https://i.imgur.com/U8nh87U.jpg

Fyfan! Kan vara den vidrigaste pizzan jag någonsin sett.
Absolut inga tilltalande pizzaingredienser överhuvudtaget.

Galenskap!

Medlem
Skrivet av conthox:

Haha, jag gillar andra pizzor också. En av den lokala pizzerians med "kräftstjärtar, räkor, krabba och vitlöksås" om man vill ha lite lättare, "köttfärs, fläskfile, championer, gorgonzola och lök" för medium-mättnad eller "Köttfärs, championer, bacon, skinka, lök, jalapeno och kebabsås" om man är hungrig

Sedan så hade jag tänkt att ta på ost men glömde det, men jag saknade det faktiskt inte. De andra smakerna kompletterade varandra med syra, sälta och sötma ändå.

T om de pizzor du försöker beskriva som normala låter borderline oätliga.

Sjukt vilken skillnad i smak det kan vara mellan personer.

Fascinerande!

Skriv svar